یک کارشناس آموزش و پروش گفت: تغییراتی که در نظام آموزشی صورت می گیرد بر مبنای نیاز ها و ضرورت های اجتماعی، علمی و اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از کاربران و مخاطبان سرویس مشکلات مردم از تغییر پی در پی نظام های آموزش گلایه داشته و می گوید که این تغییرات هم برای دانش آموز و هم معلم ها می تواند ضرر داشته باشد.


ابراهیم سحرخیز، کارشناس مسائل اموزش و پرورش در این باره به خبرآنلاین گفت: در 99 درصد از کشورهای جهان آموزش و پرورش و آموزش عالی در هم ادغام شده اند که هر دو یک هدف را دنبال می کنند.


او ادامه داد: ضرورت ها و نیازهای جامعه در حال تغییر است و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم سیستم آموزشی ما همان سیستم سالهای گذشته باقی بماند و می بایست از نظام آموزشی مطالبه تحول کنیم.


این کارشناس آموزش و پرورش گفت: در سی و پنج سالی که از انقلاب گذشت کارهای خوبی صورت گرفت اما به جایی رسیدیم که متوجه شدیم این فعالیت ها پاسخگوی نیازهای انقلاب ما نیستند. وقتی می بینیم که امار بیکاری در تحصیلکرده ها بیشتر از کسانی است که تحصیلات عالیه ندارند، متوجه می شویم دانشگاه ها موفق عمل نکرده اند و باید در سیستم های آموزشی بازنگری صورت گیرد.


او ادامه داد: امروز حرف از نسل سوم دانشگاه هاست و این که باید رویکرد حرفه ای و مهارت محور باشد. در این شرایط چطور می شود توقع داشت که آموزش و پرورش که پایه نظام دانشگاهی است و قرار است نظام جامع هدایت تحصیلی ما از آن جا اصلاح شود تغییر نکند؟


ابراهیم سحرخیز گفت: در سند تحول بنیادین آمده است که که برای دانش آموز شایستگی های پایه ایجاد شود و در این سند به هویت ایرانی اسلامی و سجایای اخلاقی توجه شده. پس این برداشت که تغییر پی در پی نظام های اموزشی زیان دارد تعبیر درستی نیست.


او افزود: در سند آمده که ما چهار دوره تحصیلی داشته باشیم و نظام آموزشی ما چهارتا سه سال باشد. سه سال اول ابتدایی و سه سال دوم؛ سه سال اوم متوسطه و سه سال متوسطه دوم. این در سند امده و دولت هم موظف است نسبت به استقرار نظام تحصیلی جدید با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند که متاسفانه در دو سال گذشته با این که دولت موظف شده بعد از یکسال از 6 زیر نظام اصلی رونمایی کند این اتفاق نیفتاده است.


سحرخیز با بیان این که در 123 کشور دنیا نظام تحصیلی 3-3-3-3 است گفت: این که برخی می گویند نظام جدید برگشت به عقب است حرف درستی نیست. سند تحول بنیادین در پی 70 پژوهش تدوین شده و یک بار به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و بعد از آن در 23 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شده است. سپس به مقام معظم رهبری تقدیم شده و ایشان بعد از ارجاعاتی در مورد این سند فرموده اند که این سند، نسخه شفابخش ماست.


او ادامه داد: در حال حاضر سند تحول بنیادین کل نظام آموزشی را هدف قرار داده و برعکس نظام قبل که تنها به دوره متوسطه پرداخته بود به اصل و اساس کار پرداخته است.


سحرخیز با بیان این که نیاز امروز جامعه ما مهارت است گفت: یکی از اشتباهاتی که در عرصه آموزش عالی رخ داده این است که در دنیا به طور استاندارد به ازای هر 5 کاردان یک مهندس تربیت می کنند در حالی که در کشور ما فوق دیپلم و تکنسین کاربلد کم است و تا دلتان بخواهد مهندس و فوق لیسانس و دکتری داریم.


او ادامه داد: طبق آمار امسال 45 درصد دانش آموزان رشته های نظری، جذب علوم تجربی شدند و 31 درصد رشته علوم انسانی را انتخاب کرده اند. این که بیشترین متقاضی رشته علوم تجربی است نشان می دهد در کنکور هم تعداد شرکت کننده های این رشته بالاست. دو حالت پیش می آید. یا قبول نمی شوند و ایجاد سرخوردگی می کند و یا قبول می شوند و مازاد بر نیاز جامعه است.


سحرخیز گفت: در دولت قبل ما رشته های فنی و حرفه ای را با 44 درصد تحویل دادیم و امروز این عدد به 33 درصد رسیده. یعنی 10 درصد عقب آمده ایم در صورتی که در برنامه ششم توسعه طبق هدف گذاری دولت باید 55 درصد دانش آموزان در رشته های فنی درس بخوانند.


این کارشناس آموزش و پرورش در ادامه به اهمیت دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: طبق نظر بزرگترین اقتصاددان های دنیا بعد از معدن، سودده و اثر بخش ترین بخش دوره ابتدایی است. یعنی سرمایه گذاری در دوره ابتدایی از هرگونه سرمایه گذاری سودده تر است در نتیجه توجه به این دوره اهمیت زیادی دارد.


او گفت: وزارت آموزش و پرورش باید به تدریج سه ساله اول و دوم ابتدایی را جدا کند و البته به این نکته هم توجه داشته باشد که معلم در مقطع ابتدایی به دلیل ارتباط عاطفی که می بایست برقرار شود باید یک نفر باشد.


ابراهیم سحرخیز در پایان گفت: خوشبختانه در حال حاضر سند وجود دارد و اگر می خواهیم آموزش و پرورش را از اعمال سلیقه و نگاه سیاسی نجات دهیم باید به این نقشه راه توجه ویژه نشان دهیم و هر کس بر سر کار می آید قسمتی از همین سند را اجرایی کند.
17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    ...چه خبره هی نظام قدیم نظام جدید؟ تغییر کتاب های درسی؟ با این تغییرات پایه های نظام آموزشی که باید استحکام داشته باشه از هم فروپاشیده. ....