با این که اقدامات عملی زیادی برای جلوگیری از فروش پروژه، پژوهش و پایان نامه صورت گرفته اما همچنان شاهد این اتفاق و گسترده تر شدن دامنه اش هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پایان نامه و مقاله دو کلید واژه ای است که میان دانشجویان و دانشگاهیان از جایگاه خاصی برخوردار است. یکی از معیار های پژوهش و تولید علم در دانشگاه ها ارائه ی مقاله است که در واقع یکی از معیار های ارتقای مدارج علمی و دانشگاهی محسوب می شود. در سالهای اخیر، این دو مقوله ی مهم دستخوش سودجویی هایی شده که آن را از مسیر کمک به تولید علم و حل مشکلات کشور دور کرده است.

تولید علم در پیاده روهای میدان انقلاب و زیر زمین پاساژهای اطراف!

عدم علاقه ی کافی دانشجویان به رشته ی تحصیلی، اولویت نداشتن تحقیق و پژوهش، راحت طلب تر شدن دانشجویان، وقت نگذاشتن اساتید برای راهنمایی و هدایت پروژه های دانشجویی، عدم نظارت اساتید بر مراحل و سیر انجام روژه ها و بسیاری از دلایل دیگر که لازم است بررسی شوند همگی دست به دست هم داده اند و پدیده ای را به وجود آوردند که طی آن دانشجو با صرف پول میتواند پایان نامه و یا مقاله آن هم با هر موضوع و عنوانی را از مراکز غیر قانونی تهیه کند.

پیدا کردن این مراکز غیر قانونی هیچ سختی و زحمتی ندارد، کارت پخش کن های درب دانشگاه ها، دیوار نوشته ها و آگهی های متعدد روی دیوار و حتی کف دانشگاه ها، کارت پخش کن های میدان انقلاب، فضای مجازی و البته پشت شیشه ی مغازه های مختلف در پاساژهای میدان انقلاب جزو جاهایی است که به راحتی میتوان این تولید کنندگان سریع! و ارزان! علم را یافت.


ارتباط بار علمی مقاله با پول پرداختی/ مقاله 400 هراز تومنی میخواهید یا 500 هزار تومانی؟!


با قبول کارت از یکی از کارت پخش کن های پیاده روهای میدان انقلاب، و پاسخ به اینکه مقاله مرتبط با چه رشته ای را میخواهید، به مغازه ای در زیر زمین پاساژ راهنمایی میشوید.

در بیشتر موارد با یک منشی روبرو می شوید که با تماس با چند مقاله نویس و عنوان کردن رشته شما، لیستی از عنوان مقاله تهیه و به شما ارائه میکند که از میان انها عنوان مقاله خود را انتخاب کنید.

نرخ مقاله های مختلف متفاوت است و میزان علمی بودن مقاله بستگی به میزان هزینه ای دارد که پرداخته می شود. ارزانترین مقاله ها مقاله های تالیفی هستند که اگر عناوین انها در اینترنت جستجو شود تقریبا همه قبلا کار شده اند و فقط مطالعه موردی آنها تفاوت دارد.

مقاله های علمی تر دارای نرخ بیشتری هستند که با آپشن های مختلفی از جمله چاپ در مجلات ISI و یا علمی پژوهشی ارائه میشوند.

در وبسایت یکی از این مراکز مراحل انجام مقاله ISI به شرح زیر عنوان شده است:

۱- انتخاب موضوع: در مرحله اول از فرایند انجام مقاله ISI باید موضوعی برای پژوهش انتخاب شود. این موضوع باید در سطحی باشد که قابلیت چاپ شدن در مجلات ISI را داشته باشد. در برخی مواقع دانشجویان درخواست دارند که مقاله‌ای از پایان نامه آن‌ها استخراج شود که در این صورت نیازی به انتخاب موضوع نیست.

۲- گردآوری منابع علمی و داده‌ها: پژوهشگران موسسه در این مرحله جدیدترین مقالات چاپ شده در بهترین مجلات رشته مربوطه را استخراج می‌کنند تا در فرایند پژوهش از آن‌ها استفاده نمایند. همچنین در صورتی که پزوهش نیاز به داده‌های میدانی داشته باشد در این مرحله این کار آغاز می‌گردد.

۳- شروع نگارش: در مرحله سوم از انجام مقاله ISI پژوهشگر مربوطه با همکاری دانشجو شروع به نگارش مقاله می‌نماید.

۴- اصلاحات نهایی: پس از اتمام فرایند نگارش مقاله ISI مقاله برای دانشجو ارسال می‌گردد تا نظرات اصلاحی اساتید خود را دریافت کند. موسسه تمامی اصلاحات مربوطه را تا آخرین مرحله برعهده دارد.

۵- ارسال برای ترجمه: پس از نگارش مقاله و رفع اصلاحات مربوطه، مقاله برای مترجم ارسال می‌گردد. شیوه کار موسسه ایران تحقیق در ترجمه مقالات به این صورت است که یک مترجم مقاله را ترجمه کرده و این ترجمه باید به تأیید سه نفر از مترجمان دیگر موسسه نیز برسد. به دلیل این دقت و سخت‌گیری در ترجمه مقالات، کیفیت ترجمه‌های صورت گرفته بسیار بالا است.

۶- ارسال برای مجلات: در نهایت پس از انجام مقاله ISI این مقاله به مجلات انتخاب شده ارسال می‌گردد. مجلاتی که برای ارسال مقاله انتخاب می‌گردند دارای کیفیت بالا و فرایند داوری شفاف هستند.

بطور مثال هزینه های یک مقاله علمی پژوهشی 400 هزار تومان الی 2 میلیون تومان، یک مقاله ISC حوزه خلیج فارس 600 الی 700 میلیون تومان، یک مقاله ISI که تهیه آن زمان بیشتری هم میبرد 2 میلیون الی 2 میلیون و 300 هزار تومان و یک مقاله تالیفی ساده هم 300 هزار تومان هزینه در بر دارد. البته این نرخ ها برای علوم مهندسی و پایه بوده و در رشته های دیگر نرخ ها متفاوت است.

 

پایان نامه ای که شاید دانشجو یک بار هم آن را نخوانده باشد!


در مراکز تهیه پایان نامه و مقاله، پروژه پایان نامه به طرز جالبی از صفر تا صد انجام می شود به این صورت که پیشنهاد عنوان پایان نامه توسط این مراکز انجام شده و پس از پذیرش استاد، پروپوزال تهیه شده و برای تصویب به دانشگاه ارائه میشود.

پس از تصویب پایان نامه نوبت به انجام کل پایان نامه میرسد که در تمام این مراحل، دانشجو باید پس از هر مرحله مبلغ توافق شده را بپردازد.

پراخت وجه در مراکز تهیه پایان نامه و مقاله با توجه به غیر قانونی بودن این مراکز کاملا سلیقه ای است و معیار خاصی برای آن وجود ندارد. معمولا برای انجام پایان نامه قرارداد نوشته میشود و پرداخت بصورت مرحله ای است که بطور مثال هزینه پروپوزال 400 هزار تومان و هزینه کل پایان نامه چیزی حدود 1 میلیون و 700 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.

 

جار و جنجال زیاد، اقدام عملی هیچ!


مدتهاست در وزارت علوم و بدنه ی دانشگاهی کشور نسبت به پدیده ی مقاله و پایان نامه ی پولی موضع گیری و سخنرانی شده ولی با نگاهی به وضعیت تولید علم در کشور و پایان نامه ها و مقالات بی سر و سامانی که معلوم نیست کدام سوال کشور را میخواهند پاسخ بدهند یا چه مشکلی را حل کنند، متوجه میشویم که این موضع گیری ها در حد همان موضع گیری و سخنرانی باقی مانده اند و خبری از گام عملی برای رفع این معضل نیست.

17304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    18 1
    خودتون می گفتید زبان پارسی شانزدهمین زبان علمی دنیا
    • جهرمی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      1 1
      من که رشته ام پزشکی است تا حالا ندیدم در کتابهای رفرنس یکی از این مقالات مزخرف که به اسم علم تولید میشه بهش ارجاع شده باشه حالا مقالات فارسی که مزخرفتر هستند فقط صفحه پرکن هستند
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      2 1
      هر پایان نامه اصیل چند مقاله دارد پایان نامه ای که برای صحافی داده میشه ممکنه توسط افرادی به دیگران داده بشه طبیعیه که از یک پایان نامه معمولا دوبار نمیشه مقاله چاپ کرد لذا امار در مورد زبان فارسی درسته ضمنا زبان فارسی به همراه زبان یونانی و لاتین و سانسکریت جزو 4 زبان کلاسیک و مهم جهان به شمار میان زبان فارسی یک زبان غنی است که فقط ده ها جلد واژه نامه از اون منتشر شده لذا تلاش برای زیر سوال بردن زبان فارسی از دیدن من تلاشی مضحک است.بهتره به ویکیپدیا مراجعه کنید تا اهمیت و بزرگی زبان فارسی رو بهتر درک کنید. اگر با زبان فارسی مشکل دارید از خواندن رسانه های فارسی زبان اکیدا خودداری کرده و نشریات و رسانه هایی که به زبان مادری خودتون هستند رو مطالعه بفرمایید اجباری در این کار نیست.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    19 0
    فکرش را بکن. مقاله ای ممکنه در آی اس آی چاپ شده اما از ته آب دوغ خیاری باشه. یعنی عملاً فقط بازی با جملات و ارقام و هیچ کاری برای گردآوری داده ها انجام نشده باشه. وای به علمی که این طوری تهیه شده و هر روز به اون استناد بشه.......................
  • ناشناس A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    28 0
    وقتی دانشگاه ها در دوره های تحصیلات تکمیلی بصورت فله ای دانشجو پذیرش می کنند و هر استاد راهنمایی پایان نامه چند دانشجو را همزمان عهده دار میشود و از طرفی حداقل 20 واحد درسی هم در طول ترم دارد دیگه چه انتظاری دارین که پیگیر کارهای پایان نامه دانشجوش باشه
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    9 2
    نظام قدیم وقدیمی تر آموزش وپرورش و نظام قدیمی وزارت علوم سطح علمی افراد تحصیلکرده رادر جامعه نشان می دهد ، هر شخصی براساس لیاقت وتوانایی خودش مدارج علمی را کسب می کرد .در ضمن کسب علم ودانش با پرداخت پول انجام نمیگرفت باید عرق می ریختند وزحمت فراوانی میکشیدند وبه قولی می باید دود چراغ می خوردند ولی از زمانی که نظام آموزشی پولی شد ، دقیقا" مغایر با قانون اساسی که می نویسد تحصیل باید رایگان باشد هر کسی را که می بنید دنبال مدرک گرایی می گردد ، سطح سواد در حد دبستان نظام قدیم هم نمی باشد.ما چوب مدارس غیر انتفاعی ودانشگاه های غیر انتفاعی را می خوریم.
  • مصطفی A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    12 1
    فرض کند این پایان نامه ها رو خود فرد نوشته باشهوقتی استفاده ای ندارند جه فایده ای میشه از اون ها برد؟؟؟ تو رشته های فنی طرف پایان نامه می نویسه ولی اصلا و ابدا کاربرد صنعتی نداره فقط وقت دانشجو گرفته میشه پایان نامه ها رو باید داد دست سبزی فروشی تا از اون استفاده بشه........
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    8 0
    قطعا وزارت علوم هیچ اقدامی انجام نمی دهد چون اگر قرار بر این باشد که متخلفین مجازات شوند اول باید اساتید مجازات شوند که چرا وقتشان را صرف بازبینی پایان نامه دانشجو نمی کنند، چرا اینقدر بیسواد هستند که به راحتی میتوان همه نوع مقاله درست و نادرست را به ان ها داد و متوجه نشوند؟زمان ارتقا اساتید اصلا نظارت کیفی بر مقالات و پایان نامه ها مطرح نیست و برای استاد صرفا مهم هست که مقاله به وی بدهند یا دانشجو پایان نامه اش را تمام کند تا وی در اسرع وقت امتیاز و ارتقا و در نهایت پولش را بگیرد. والسلام
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    8 0
    متاسفانه این قضیه به دانشگاههای سطح یک هم رسیده. در بسیاری از موارد هم پایان نامه تهیه شده کپی صرف از پایان نامه تهیه شده در سایر دانشگاههاست
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 0
    یکی از دوستان مقاله نویسه و در مجلات پاکستانی و نیجریه چاپ هم میکنه اونها چه بدبختایین خودمون کم بیچاره ایم...
  • یک کاربر EU ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    8 0
    برادر من وقتی مدرک گرفتن شده پولی و رسما مدرک رو میفروشن انتظار داری پروژه و پایان نامه و مقاله رو نفروشن؟این خانه از پاي بست ويران است
  • مهیار IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    13 0
    من خودم کار پایان نامه انجام میدم، اصلا خوشم نمیاد، اما وقتی کار نیس، مجبوری اینکارو کنی از نظر من که تو این کار هستم، دلایل زیادی وجود داره، اما به نظرم مهم ترینش، عدم نظارت و راهنمائی اساتید راهنماس تو کارهائی که من انجام دادم خیلی خیلی کم پیش اومده راستش الان که فک مکینم اصلا پیش نیومده که ی استادی به دانشجو کمک کنه، مشاوره بده، مشکلاتی که من داشتمو جواب بده، کلا فقط هدفشون اینه که سریع تموم شه بره و باعرض معذرت خیلی هاشون هم فک میکنن استاد راهنما بودن یعنی هر روز دانشجو را بکشونی به دانشگاه و قرارای بی سرانجام بزارید و آخرش هم استاد بگه برو فردا بیا . . .
  • میثم A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 4
    بنظر من باید دانشجویان نخرن .... همه چیو ک نمیشه نظارت کرد و البته استادا خیلی خیلی سخت بگیرن ک معلوم بشه مال خودشه یا ن.
  • سعید IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 8
    من واقعا ماندم این موضوع چه ربطی به خبرآنلاین دارد. سایت شما که 90 درصد مطالبش کپی برداریه، پس خبرانلاین خودش هم داری تقلب علمی می کنه دیگه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 1
    وا ویلا یعنی این خبر خیلی بده خبرآنلاین، یعنی اعصاب آدم پرپر میکنه، همه چیز تو این سالهای اخیر آبکی شده عین شیر، آبلیمو و ... تا علم. خدایا رحم کن چرا اینجوری شده آخه. ای کاش مردم خودشون سر عقل بیان.
  • شهاب IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 1
    قشنگ ترين تيتري كه در اين اواخر از خبر آنلاين ديدم.واقعا درسته.توليد علم وقتي در بستر جامعه شهود نداشته باشه يك ادعاي صوري بيش نيست
  • مهدی IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 0
    چند نکته 1 حجم زیاد پذیرش دانشجو بیش از ظرفیت مجاز در دانشگاه های آزاد و سراسری پردیس های دانشگاه های معتبر در مقطع کارشناسی ارشد 2 تعداد زیاد متقاضیان دفاع در ترم های پایانی منجر به عدم کنترل و ارزیابی صحیح از محتوای پایان نامه توسط استاد راهنما در طول نگارش پایان نامه و استاد داور در حین دفاع میگردد. از طرفی تایید عنوان پروپوزال برای پایان نامه ها در واحد های پژوهشی دانشگاه ها بسادگی صورت می پذیرد و جنبه نوآوری و پژوهشی آن اساسا مد نظر قرار نمی گیرد که این خود بدلیل حجم بالای پروپوزال ارائه شده در هر ترم به پژوهش دانشگاه است. 3 دانشجو می بایست زودتر دفاع خود را به پایان رسانده تا ظرفیت استادان برای دفاع سایرین باز شود و دانشگاه به لحاظ مالی منتفع گردد .
  • الیاس IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    3 1
    پایان نامه من که یه روش اکتشافی محسوب میشه هم اینقدر به فعل وفاعل هاش گیردادن که به این نتیجه رسیدم که باید می خریدم . استاد اصلا نفهمید کارم چقدر مهمه متاسفانه
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    8 0
    بعضیا میگن استاد روی پروژه نظارت نمیکنه کجای کارین بابا؟ اساتید بی وجدانی میشناسم که خودشون پایان نامه می نویسن چقدر جالب.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 2
    پیشنهاد میکنم یه چند سالی به جای واحدهای پژوهشی پایان نامه واحد های آموزشی بذارن. چند سال به فکر راه حل باشن راه خوب که پیدا شد و اگه تونستن سیستم رو جوری طراحی کنن که مو لای درزش نره دوباره پایان نامه رو راه بندازن.
  • عضو هیات علمی A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    7 3
    اساتید دانشگاه مجبورند برای گذران امور زندگی در چندین دانشگاه به تدریس بپردازند و لذا وقت چندانی روی پایان نامه ها گذاشته نمی شود وضعیت معیشت اساتید جوان در دانشگاهها رغبت و انگیزه دانشجویان برای دانش اندوزی و کسب علم را از بین برده است
  • رسول A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    9 1
    من به دلیل مشغله دادم بیرون اسم موسسه هم شریف یار بود . یعنی بیچاره شدم از بس پول گرفتن و اخرش هم به قول داور ابکی ترین پایان نامه بود نمره هم کم شد. خودتون انجام بدید
  • ناشناس A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    من پارسال فارق التحصيل ارشد شدم. در حدود دوسال خودم رو پايان نامه ام تحقيق كردم. موضوعي كه در ايران اصلا راجع بهش حرفي زده نشده بود رو انتخاب كرده بودم. اما روز دفاع نمره خيلي كمي به من دادن كه معدل كل من رو حدودا 2 نمره كاهش داد هر چند كه عين نا عدالتي بود و اكثرا هم كلايسي هام پايان نامه خريده بودن و نمره خوب گرفتن. الان خوشحالم چونكه خودم تلاش كردم و همچنان دارم ادامه مي دم
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    فکر کنم یکم دقیق شید مسولین زیادی خواهید دید که پایان نامه هاشون تو همین پیاده رو ها و زیر زمین ها تولید شده و الان با القاب دکتر و مهندس مسول هستن. شاید بهتر باشه به این فکر کنید که اون ادمی که این پایان نامه ها را می نویسه چرا این کار رو می کنه؟؟؟؟ ادمی که اینقدر توانایی داره در چند روز یه مقاله هر چند ابکی بده اگه واقعا براش سرمایه گذاری شه تو چند سال می تونه خیلی کارا کنه، همین ادم ها بعد این که می رن خارج به بهترین جاها می رسن اما تو ایران این کارشون می شه. پس به جای اینکه این ادم ها رو توبیخ کنن باید شرایط را برای شکوفاییشون ایجاد کنند اما حسرتا که مسولینی که با همین روش مدرک گرفتن درکی از علم و استعداد ندارن و به فکر جیب خودشون هستن :
  • بدون نام ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    شاید اگر وزارت علوم یک طرحی داشته باشد که مثلا ۴ سال پایان نامه نوشتن ۶ واحدی را بردارد و واحد عملی و گروهی در ترم آخر بگذارد در این مدت ۴ سال ایران داک را سرو سامان دهد وضعیت مقاله نویسی و ارتقا اساتید و میزان پذیرش دانشگاه ها را سرو سامان بدهد تا این مشکلات حل شود.با کارهای پلیسی کردن و بستن چند تا مغازه در میدان انقلاب مشکل حل نمی شود کما اینکه دیگر کمتر کسی به میدان انقلاب مراجعه می کند نگاهی به آگهی های زیاد پایان نامه نویسی در اینترنت بکنید.
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    ترا به خدا به داد علم برسید که از بسیاری از موضوعات اولویت بیشتری دارد .