۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷

دنیای اقتصاد نوشت: کارگران صنعت خودرو کشور دیروز در حالی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که این اقدام نشان می‌دهد آنها بیش از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروساز، خطر «تحریم خرید خودروهای داخلی» را حس کرده و بابت زمین خوردن دومین صنعت بزرگ ایران نگران هستند.

دیروز در خبرها آمده بود که تعدادی از کارگران خودروسازی کشور با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی، از اهالی بهارستان خواسته‌اند تا فکری به حالی کمپین «خودرو نخرید» کنند؛ زیرا در صورت ادامه قهر مشتریان با بازار خودرو، اشتغال آنها به خطر افتاده و موجی از بیکاری، «جاده مخصوص» را فرا خواهد گرفت. در واقع کارگران صنعت خودرو با درک خطر کاهش فروش خودروهای داخلی (که افت تولید را در پی داشته)، خواستار تضمین شغلی خود شده و به نمایندگان شان در بهارستان، پناه برده‌اند.

هر چندگاه تجمع‌هایی در مقابل مجلس صورت می‌گیرد و تجمع دیروز نیز از این لحاظ، غیر‌طبیعی به نظر نمی‌رسد، اما پرسش اینجاست که چطور می‌شود کارگران صنعت خودرو، حساسیت و خطر «تحریم خودروهای داخلی» را لمس کرده‌اند، اما وزارت صنعت و خودروسازان، چندان نمی‌خواهند زیر بار اهمیت این موضوع (قهر مشتریان با بازار خودرو) بروند؟

مگر می‌شود تولید خودروسازان ناگهان از روزی پنج هزار دستگاه به زیر 4هزار و3 هزار دستگاه برسد و آنها کک شان هم نگزد؟

چطور امکان دارد رکود، شانه‌های خودروسازی کشور را به حد شکستن، سنگین کند و جاده مخصوصی‌ها به‌روی خود هم نیاورند که فروش‌شان به مشکل خورده و در حال بازگشت تدریجی به دوران افت تولید هستند؟

هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اتاق فکر کمپین خودرو را مخالفان دولت تشکیل داده‌اند، اما حتی به فرض قطعیت این موضوع، باز هم نمی‌توان عقب ماندگی‌های کیفی خودروهای داخلی و قیمت بالا (نا متناسب با کیفیت) آنها را انکار کرد.

به‌عبارت بهتر، کمپین کار هر کسی باشد (از ضد انقلاب گرفته تا مخالفان دولت و مردم عادی)، نمی‌توان بر نارضایتی عمومی از خودروسازی کشور و کم و کاست‌های کمی و کیفی آن چشم بست و واقعیت‌ها را ندید.

البته به‌نظر می‌رسد خودروسازان بهتر از هر کسی پیغام مشتریان مبنی‌بر اینکه «دیگر دوران خرید خودروهای کم کیفیت و گران به پایان رسیده است» را فهمیده‌اند، منتها یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند واکنشی به این ماجرا نشان داده و خود را از مهلکه رکود برهانند. کارشناسان بر این باورند که هم خودروسازان و هم وزارت صنعت،معدن و تجارت، طی دو سه ماه گذشته (دوران شکل‌گیری کمپین «خودرو نخرید» و تشدید رکود بازار)، علاوه‌بر اینکه از یک سری اقدامات غافل ماندند، اشتباهاتی نیز مرتکب شدند و در صورت ادامه این وضع، بیش از اینها زیان خواهند دید.

به اعتقاد کارشناسان، کم‌کاری‌های خودروسازان و وزارت صنعت را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد، که مهم‌ترین آنها، کم توجهی به خواسته مشتریان است. اگر کامنت‌ها و پیام‌های کمپینی مردم را در شبکه‌های اجتماعی مرور کنیم، به‌خوبی متوجه می‌شویم که بزرگ‌ترین خواسته آنها کاهش قیمت در کنار افزایش کیفیت است. عباراتی مانند «نمی‌خریم تا ارزان شود» و «خودرو کم‌کیفیت سوار نمی‌شویم»، نشان می‌دهد مشتریان ایرانی مطالبه‌ای تاریخی از خودروسازان دارند و حق خود می‌دانند که خودرویی با قیمت و کیفیت مناسب سوار شوند.

از طرفی، وقتی مشتریان در پیام‌های خود، خودروهای داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، حرف شان این است که میان کیفیت و قیمت خودروهای خارجی تناسب برقرار است، اما در خودروهای تولید داخل نمی‌توان نسبتی منصفانه در سطح کیفی و قیمت را لمس کرد.

در این شرایط، خودروسازان باید فکری به حال این خواسته مشتریان می‌کردند و با پذیرفتن انتقادات (حداقل در ظاهر)، از برنامه‌های خود برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌گفتند. با این حال، خودروسازان نه‌تنها چندان حرفی از افزایش کیفیت و کاهش قیمت نزدند؛ بلکه صحبت از گران کردن محصولات شان به میان آوردند و این بزرگ‌ترین اشتباه آنها بود.

به باور کارشناسان، خودروسازان نباید در دورانی که افکار عمومی از کیفیت و قیمت محصولات آنها به شدت شاکی هستند و بازار را تحریم کرده‌اند، از افزایش قیمت می‌گفتند؛ زیرا این اقدام بیش از پیش لج مشتریان را درآورد.

کارشناسان معتقدند بهترین راهکار در این دوران، ارائه و بازتعریف برنامه‌های خودروسازان برای افزایش کیفیت در کنار کاهش قیمت خودروهای پر سود بود. به اعتقاد آنها، خودروسازان باید ضمن عذرخواهی بابت سطح کیفی پایین و قیمت بالای محصولات شان، ابتدا مشتریان را مطمئن می‌کردند که در حال افزایش کیفیت محصولات خود هستند و در ادامه و تا حد امکان، قیمت خودروهای پر‌سودشان را پایین می‌آوردند و تخفیف‌هایی برای فروش در نظر می‌گرفتند.

هرچند خودروسازان پی‌در‌پی تاکید می‌کنند که امکان کاهش قیمت وجود ندارد، اما وقتی فروش به مشکل خورده و اثر منفی آن به تولید رسیده، کاهش قیمت (در حد امکان، نه به آن میزان که در کمپین‌ها مطرح می‌شود)، می‌تواند گرهی از گره‌های فعلی غول‌های جاده مخصوص را بگشاید.

البته قطعا انتظار نمی‌رود خودروسازان مثلا قیمت پراید را به 7 میلیون تومان برگردانند یا پژو 206 را 15 میلیون تومان بفروشند (زیرا هزینه‌های تولید به هیچ وجه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد)، اما کم کردن از سود (حداقل برای مقطع فعلی)، می‌توانست و می‌تواند تا حدی خشم مشتریان را از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل، فرو بنشاند.

کارشناسان اما بر این باورند که در کنار خودروسازان، وزارت صنعت نیز باید ضمن پذیرفتن انتقادات کیفیتی و قیمتی مشتریان، اتاق فکری را برای شکستن تحریم خرید خودروهای داخلی، ایجاد کند. این «اتاق فکر» از دو جهت می‌تواند مناسب باشد؛ اولین خاصیت این اتاق فکر این است که می‌توان در آن با استفاده از خرد جمعی، راهی برای شکستن تحریم خودروهای داخلی یافت و صنعت خودرو را از شرایط سخت فعلی نجات داد. فایده دوم نیز این است که شاید خودروسازان و وزارت صنعت بتوانند به‌واسطه این اتاق فکر، به یک ادبیات مشترک رسیده و در نتیجه با زبان بهتر و نرم‌تری با مشتریان صحبت کنند و از این راه، مقدمات آشتی نسبی آنها با خود را فراهم بیاورند.

شاید اگر چنین اتاق فکری تشکیل شده بود، نه وزارت صنعت به آن تندی به حامیان کمپین انتقاد می‌کرد و نه خودروسازان مرتکب آن اشتباه بزرگ (اعلام افزایش قیمت محصولات) می‌شدند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    57 0
    چرا قیمت ساخت با قیمت ساخت خودروسازهای جهانی قابل رقابت نیست؟ وقتی سوناتا 2015 حدود 22000 دلار یعنی زیر 70 میلیون است چرا باید ماشینهایی مثل تندر و 206 چنین قیمتهایی داشته باشد؟
  • محسن A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    50 0
    ما به این نتیجه رسیدیم و خواسته ما این هست که تعرفه گمرک رو بردارند و قیمت ها ازاد بشه مثل بقیه جاهای دنیا مگه تو آمریکا که خودشون خودرو تولید میکنن بابت وارد کردن خودرو پول میگیرن
  • فاطمه كاظم پورنوش اباد ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    56 0
    پرايدse111صفرازسايپاخريدم ديرتحويل دادندراديونداشت پيامك دادندبروبانك صادرات ضد هزارتومن بگيرهرچى مراجعه ميكنم ميگن سايپاپول نريخته درحاليكه راديوم 300هزارتمن است ده تا عيب ديگرهم داردشماپيا من رابه سايپابرسانيدشماره تماس 09122716698
  • محمد A1 ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    50 0
    جناب دنیای صنعت ،نعل وارونه می زنی.بوی الرحمن صنعت لگن فروشی بلند است.
  • هموطن IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    49 0
    ازقدیم گفته اند رییس قومی که مرغابی بود بر سر ان قوم رسوایی بود وقتی اقای نعمت زاده میلیادر میاد به شعور مردم در صداوسیما توهین میکند ووقتی مدیر عامل تویوتا تا کمرخم میشود وبخاطر ترمز تویوتا عذر خواهی میکند از این مردم با فرهنگ غنی توقعی بهتر از این دارید بروید شکر خدا را بجا اورده که این مردم نریختن شرکتها وکارخانه های این دو شرکت را اتش نزدن
  • امير IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    45 0
    با سلام به نظر من اولين كاري كه بايد وزارت صنعت و معدن انجام بده اينه كه آقايان نعمت بخش و رشتي از صنعت خودرو كنار زده بشن اين آقايون متكبر و خودخواه فكر ميكنند كه هر چي اونا ميگن درسته نه حرف مردم رو مي پذيرند نه نمايندگان رو نه هيچ كس ديگه رو.
  • بی نام IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    47 0
    به رئيس انجمن خودروسازان بفرماييد هيچ وقت مردم ايران را تهديد نكن وقتي با يك معذرت خواهي ميشد بر اين مشكلات غليه كرد ايشان طلبكارانه با مردم صحبت كرد اين چنين افرادي جايگاهي در اين كشور ندارند
  • بی نام A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    50 0
    به امید نابودی ایران خودرو ونابودی تعدادی از مسئولین دزد ومافیای این صنعت دلالی ومونتاژ واختلاسگر و....
  • vqh A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    40 0
    با سلام در اينكه خودروها بي كيفيت است شك نكنيد در اينكه خودرو گران تر از حد هزينه توليد وسود آن است شك نكنيد در اينكه خودرو مي خواهد با بهره بانكي بالاي بيست درصد توليد شود شك نكنيد در اينكه خودروسازان مردم را برده بره خودشان ميدانند وتا كنون اينگونه رفتار كردند شك نكنيد در اينك وزارت صنعت بي صاحب وفاقد مديريت است وچگونه آقاي روحاني ايشان راگذاشته شك نكنيد
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    23 1
    نقد و تحليل بسيار سطحي و عامه پسند از وضعيت موجود ارائه مي دهيد.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    36 0
    در این دولت اعتمادی به هیچ کس و هیچ حرفی نیست... ما خودروی داخلی نمی خریم و تا صفر شدن تعرفه واردات خودرو تحریم ادامه دارد. هر تلاشی از طرف دولت و مجلس و آشغال سازان نتیجه ای جز شکست در پی ندارد.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    17 55
    براي توليد هر خودرو 52 صنعت كلا" و تعداد 7 صنعت به طور مستقيم درگير هستند نگران نباشيد با تعطيلي خودرو اون ها هم تعطيل مي شوند فقط همين رو بدونيم كه با عدم توليد فقط ايران خودرو ميزان توليد فولاد مباركه 70 درصد افت مي كند فولاد آلياژي ايران و فولاد آلياژي يزد كلا" تعطيل مي شوندصنايع شيشه گيلان شيشه اصفهانشيشه قزوين تعطيل مي شوند و ..... تازه گروه سايپا را بعدا" بهش اضافه كنيد حالا متوجه مي شيم كه چرا امريكا اول صنعت خودرو رو تحريم كرد تا بتونه بخش عده صنعت رو يكجا متوقف بكنه.اگرچه مي دونم اين كامنت هم مثل بقيه درج نميشه.
    • ایروانی A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      24 2
      عذرخواهی می‌کنم ‌… اشتباهی مثبت زدم .
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      10 0
      با عدم تولید هر خودرو دهها میلیمون تومان سرمایه به سمت خرید کالاها و خدمات دیگر سرازیر می شود. مشاغل فراوانی در بخش خدمات , مسافرت , آموزش ,بهداشت و درمان ,تولید لوازم خانگی , نساجی و.. که به برکت حمایت از خودروسازی به خاک سیاه نشستند ایجاد خواهد شد , در نتیجه سطح رفاه جامعه بالا خواهد رفت.تازه کاهش صدمات جبران ناشدنی روحی به خانواده های داغدار از حوادث جاده ای را بعدا" بهش اضافه كنيد.حالا متوجه مي شيم كه خودرو سازی چه بلایی بر سر مردم آورده تا بتونه جیب یک عده خاص رو پر کنه.اگرچه مي دونم اين كامنت هم مثل بقيه درج نميشه
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    46 0
    من واقعا نمی دونم چرا کارگرا و مسئولین کشوری مردم رو مقصر کمپین نخریدن خودرو میدونن؟ کارگرای خودروسازی هم به جای محکوم کردن مردم برن مدیرانشون رو محکوم کنن که به حقوق مصرف کننده ارزشی قائل نیستن.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    47 0
    اصلاً مهم نیست . زمین خوردن صنعت خودروسازی بهتر از زمین خوابیدن 80 میلیون ایرانیه.
  • محمد A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    41 1
    کاهش تولید یعنی لجبازی دو کارخانه بزرگ خودروساز با مردم . جدای از بحت " کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی " یک جایی باید جلوی زیاده خواهی خودروسازان گرفته می شد . باور کنید " خودرو سازی " واژه ای است که تا به حال در ایران معنی نشده است .
  • سسنا A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    27 0
    تا افزايش كيفيت و متناسب با آن كاهش قيمت خودرو صفر نمي خريم.....
    • جواد US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      8 1
      دوست گرامی ،نمیخریییییییییم تا صنعت ایران خوردور و سایبا کله به زمین گرم بخورد تا شاید مرهمی بر دل بازماندگان تصادف های جاده ای که به خاطر بی کیفیت بودن ماشین هایشان به مردم غالب کردند ،باشد.
  • معترض A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    29 0
    درود بر مردم همدل و هم قسم ایران که سر حرف و قولی که داده بودین ایستادین و خرید خودروی صفر ممنوع را فریاد زدین، که نتیجه داد و به خودروسازهای ایرانی فهماند که نمی توانید به شعور این مردم توهین کنید و حق و حقوق اونها رو نادیده بگیرید و خودروهایی که از زمان و تکنولوژی و کیفیت عقب تر هستند را به بهانه تحریم و گرون بودن دلار و ... غالب کنید. نمی خریم نمی خریم خودروی بی کیفیت خودرو ساز دغل باز رفته از تو آبرو و حیثیت
  • معترض A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    19 0
    درود بر مردم همدل و هم قسم ایران که سر حرف و قولی که داده بودین ایستادین و خرید خودروی صفر ممنوع را فریاد زدین، که نتیجه داد و به خودروسازهای ایرانی فهماند که نمی توانید به شعور این مردم توهین کنید و حق و حقوق اونها رو نادیده بگیرید و خودروهایی که از زمان و تکنولوژی و کیفیت عقب تر هستند را به بهانه تحریم و گرون بودن دلار و ... غالب کنید. نمی خریم نمی خریم خودروی بی کیفیت خودرو ساز دغل باز رفته از تو آبرو و حیثیت
  • اوتولی IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    31 0
    حالا شما شده اید جاده صاف کن فرغون سازان باعناوین از ضد انقلاب گرفته تا مخالفان دولت و مردم عادیدیگر نمی توانید مردم راگول بزنید این انگ چسباندن های نخ نما شده مال دهه 60و 70بود مردم آگاه شده اند سرتان رااززیر برف درآورید واقعیت دنیا را ببینید دقیقا مشخص است نگارنده به نوعی قصد غلطک زدن جاده مخروبه ایی را دارد که ازروی ناآگاهیش نمیداند که این جاده قبل ازهرچیزی نیاز به زیرسازی دارد وبا تهدیدبرچسب ضدانقلاب و..... هراراجیف دیگری نمیشود مردم را ترساند که نه بلکه مردم جری تر هم میشوند پس سعی کن قبل ازهرچیزی اول عملکرد وسپس ادبیاتتان را اصلاح کنید جناب جاده صاف کن غلطک بدست اگر درزمان دولت قبل هم این اتفاق میافتاد بازهم همین انگ از طرف اصولگرایان به مردم زده میشد خوب نتیجش چی بود ؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    36 0
    من دو ماه خريد خودروي خودم رو به تعويق انداختم، اگه به نتيجه مطلوب نرسم يه ماشين كاركرده ميخرم ولي به اين ... ها حالي ميكنم كه يه مملكت با كفر باقي ميمونه ولي با ظلم نه .
  • bahram IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    32 0
    راه نجات خودروسازان اینه که قطعات چینی داخل انبارهایشان را عودت داده وقطعات فرانسوی وارد کنندوبانظارتهای درست کیفیت رابالا ببرند وباکاهش قیمتها وایجاد شرایط فروش مناسب مانندفروش اقساطی بدون بهره بازار رابدست آورند. درضمن افرادی مانندآقای نعمت بخش راکه دائم طی سالها مردم راتحقیرکردند اخراج کرده وازمردم عذرخواهی کنندوباکاهش تعرفه واردات خودرو رقابت دربازارایجاد کنند درغیراینصورت ایران خودرو وسایپا محکوم به تعطیلی هستند.
  • جهت اطلاع IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    40 2
    کمپین کاریست فقط .فقط مردمی..............................................................مردمی
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    32 0
    درست کار کنید با سیم اگزوز نبندید یکلام کارتونو با انصاف و با وجدان انجام دهید تا کلی از مشکلات تون حل شود.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    27 0
    در این شرایط، خودروسازان باید فکری به حال این خواسته مشتریان می‌کردند و با پذیرفتن انتقادات حداقل در ظاهر، از برنامه‌های خود برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌گفتند. روش کلاه گذاشتن سر مردم یاد میدین نامردا
  • دومان A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    17 0
    به نظر من کمپین خودرو نخرید مربوط به خودروهای بالای هفتاد میلیونه و بالاتره . پول دست مردم نیست و اختلاف قیمت ماشینها از یک طرف و کیفیت پایین از یک طرف و شاخ و شونه کشی خودروسازها باعث شده رکود داشته باشیم و وضعیت بدتر هم خواهد شد ....
  • خیال RO ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    23 0
    آقا راه نداره نمی خریم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    28 1
    كارگران خودجوش اومدن مجلس؟
  • اب یایا RO ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    9 18
    کمپین چیه ؟ پول کجاست؟ کمپین بازی خودرو سازان است
  • ایرانی A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    25 0
    در ارتباط باکیفیت خودروهاهمین عملکرد کارگران تاحدود50مقصرند مثلا"کارگر بخش رنگ آمیزی کارخودرابدرستی انجام نمی دهدیاقسمت فنی موتور بدرستی پیچ ها نمی بندد وسهل انگاری می کنندیاقسمت های مختلف که از آنجاکه کارگران ایرانی ،خیلی کاری اندودل نمی سوزانند
  • سام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    31 0
    خودروسازان یه عمره که دارن اشتباه میکنن.وقتی انتخاب مدیران و اشغال پست های مدیریتی و حتی اجرایی با رابطه انجام بشه و نوابغ و جوانان تحصیل کرده و لایق برای این پست ها در حال مسافرکشی با پراید باشن باور کنید از این بهتر نمیشه.تاوان ندونم کاری و سو مدیریت این آقایونو ما با دسترنج و یه عمر قناعت و زحمت و با جون خودمونو خانواده هامون دادیم و هنوزم داریم میدیم.تا خرخره مدیون این مردم هستید و همچنان با گردن کلفتی زور میگید انگار ارث پدرتونو از ملت دارین.به جای دلجویی از مردم اونارو دشمن کشور خوندید و کاری کردید که آخرین پل ها پشت سرتون خراب شد.هر چه فرصت داشتین سوزوندین.واسه جبران اصلا وقت ندارین.یا با خواست مردم کنار بیاید یا من در آینده برای بچه هام تعریف میکنم قدیما ایران صنعت خودرو داشت
  • namdar IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    33 0
    با سلام خدمت هموطنان.به نظر بنده اگر خودروسازی در این مملکت تعطیل بشه به نفع مردم و مملکت است در بلند مدت.شرکتهای خودروسازی حداقل بیش از 40 سال از نظر فن آوری و 500سال مدیریت عقب هستند و این مطلب با نگاه به خودروهای خارجی و همچنین فن آوری های موجود در خودروها واضح و آشکار است.پس فقط هدر رفت سرمایه های ملی با تولید خودرو ادامه خواهد داشت.بجای خودرو صنایع نفت؛گاز؛پتروشیمی و کلا صنایعی که ایران زیرساختش رو داره و احتمال پیشرفت دارن مناسبه....مونتاژ خودروهای درجه 3 فرانسه هم دردی دوا نخواهد کردبنده تویوتا کرولا 2007 با 215000کارکرد دارم بدون تعویض حتی یک قطعه و همچنین ال90 مدل 89 با 49000 کارکرد که 4/5 میلیون خرجش کردم و همچنان وابستگی و عقب ماندگی ادامه خواهد داشت......آباد باش ای ایران
  • hamid A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    29 0
    ای بابا یا شما هم خیلی خیلی خوش خیال هستید و به این مسئولین و تولید کنندگان بیش از پیش خوشبین هستید یا می خواهید تسلی خاطر آنها را فراهم نمائید . عزیز دلم اینها بجای حل مشکل در فکر پاک کردن صورت مسئله هستند و می خواهند با افزایش تعرفه واردات خودرو آنهم با تصمیم تعدادی از نمایندگانی که خود را عضو نمایندگان خانه ملت میدانند و معلوم نیست چه وعده هائی به آنها داده شد مردم را تسلیم خواسته ها و منافع خود نمایند حال این ملت مظلوم در این بین چه ضرر و زیانهایی متحمل شوند یا بدلیل استفاده از خودروهای بی کیفیت در جاده ها تلف شوند اینها هیچ مهم نیست مهم این است که آقایان سود خود را برده و از رانت های آنچنانی بهره ببرند بنام اشتغال و بیکاری و بکام سرمایه دار و سیستم حمایت از سرمایه داری .
  • رضا IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 0
    تا وقتی قیمت ها به قیمت واقعی نرسند همینه که هست
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 0
    اولا که پول نداریم متاسفانه احمدی نژاد در اون هشت سال کاری با مملکت و مردم کرد که مملکت را به نابودی رساند دوما شرکتها ی ایران خودرو و سایپا نابود بشن به نفع ماست سالانه اينهمه کشتار جاده ای نداریم تا حالا صبر کردیم از این به بعد هم تا به نتیجه رسیدن صبر میکنیم اندکی صبر سحر نزدیک است
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    کمپین مردمی را سیاسی جلوه میدن تا جلوی کار را بگیرند .. و ما مردم یکصدا همچنان تا ورشکستگی یا کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها به نخریدن ادامه میدهیم . دوستان اگر یکصدایی ما فقط 6 ماهه دیگه دوام بیاره پرداخت حقوق کارگر و کاهش تولید باعث عقب نشینی خودروسازان میشه . به امید روزهای خوب برای مردم عزیز حتی کارگران زحمتکش خودروسازی ها که اسیر سیاست های نادرست مدیرانشون شدن . ضمنا هم کمپین برای نخریدن سوسیس و کالباس آشغالی که تولید میشه به راه افتاده امیدوارم این هم به نتیجه برسه
  • حسام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 0
    بخاطر بچه هایی که یتیم شدند مادرانی که داغ دیدند بخاطر چشمان معصوم دختر 2 ساله ای که تا اخر عمر منتظر برگشتن باباش پشت پنجره میشینه خودروی داخلی نخریدم شما هم نخرید.
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    5 0
    نمی خریممممممممم .خودروهای عهر بوق ،تکنولوژی سه دهه پیش ، حتی اونهم با کیفیت بسیار پایینتر از 20 سال پیش چرا؟؟؟
  • محمد A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    7 0
    آقا این خودروسازان بجز یک مشت دلال چیز دیگه ای نیستن برای جیب مردم کیسه دوختن . کدوم خودروساز ..... رنوکپچر وارد میکنه میخره 40 میلیون و میفروشه 60 میلیون اونوکه تو نساختی تا اداعای هزینه تولیدش را داشته باشی پس چرا 60 میلیون میکشی روش
  • ali US ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 0
    والا ما که تحریم نکردیم 38 میلیون دادیم یه sd گرفتیم ظرف دو ماه مثل گاری شده یه پراید 86 داشتم فروختم این و خریدم مثل سگ پشیمونم کاش پرایدم و داشتم
  • صدرا A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 0
    من ی پراید ٨۴بی دردسر وسالم داشتم فروختم تیبا صفر صندوقی خریدم،مثل سگ پشیمونم چقدر پرایدم کم خرج بود اماتیبا هفته ای ی بار در نماینگی میبرم