۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸

دنیای اقتصاد نوشت: خودروهای داخلی در شرایطی در تحریم خرید قرار دارند که دلیل این اتفاق، تاکید مشتریان بر مطالبات پیشین خود مبنی‌بر ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات خودروسازان است.

هر چند کمپین «خودرو نخرید» نیز حرف دل مشتریان را می‌زند، اما کارشناسان معتقدند با توجه به برخی نشانه‌ها، می‌توان رد پای مخالفان دولت را در این کمپین دید. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، راه اصلاح خودروسازی، تخریب و تحریم نیست و باید دست به اقدامات زیرساختی و ساختاری در این صنعت زد.


مخالفان دولت از مسیر «جاده مخصوص» پاتک زدند

در روزهایی که «رکود» روی شانه‌های صنعت خودرو سنگینی می‌کند و مشتریان با خودروسازان کشور قهرند، خیلی‌ها این اتفاق را ناشی از کمپین «خودرو نخرید» می‌دانند و معتقدند تا این کمپین هست، بازار رونق نخواهد گرفت.

این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان، اگرچه کمپین «خودرو نخرید» حامیان مردمی زیادی دارد، اما اتاق فکر آن را مخالفان دولت تشکیل داده‌اند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، چون «خودروسازی» یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و افکار عمومی رضایتی نسبی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد دارند، مخالفان می‌خواهند با هدف قرار دادن صنعت خودرو، به نوعی رشد اقتصادی را زیر سوال ببرند. به عبارت بهتر، کارشناسان بر این باورند که مخالفان دولت می‌خواهند از مسیر «جاده مخصوص» به دولت حمله کنند، حمله‌ای که البته بیشتر شبیه پاتک بوده و به اصطلاح علنی نیست. در واقع مخالفان دولت دریافته‌اند که خودروسازی نقشی تعیین‌کننده در بالا رفتن آمارهای اقتصادی کشور طی دو سال گذشته داشته و از همین رو می‌خواهند با دامن زدن به نارضایتی عمومی از خودروهای تولید داخل و ترغیب مشتریان به «نخریدن»، تا حد امکان اثر صنعت خودرو بر اقتصاد کشور را ضعیف کنند. بنابر آمارها، قهر مشتریان با بازار خودرو، تیراژ خودروسازان کشور را پایین آورده (آن هم در دوران شکوفایی تولید)، بنابراین هرچه تیراژ کاهش یابد، اثرگذاری خودرو در رشد اقتصادی کمتر می‌شود و در نتیجه احتمال ورود اقتصاد کشور به محدوده منفی، افزایش خواهد یافت. طبعا اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، یکی از برگ برنده‌های اصلی دولت یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم، کم کم خواهد سوخت و این معنایی جز نارضایتی عمومی از دولت یازدهم و به کرسی نشستن حرف مخالفان و تندروها نخواهد داشت. اقتصاد و سیاست، دو بال پرواز دولت طی دو سال گذشته بوده‌اند، چه آنکه کنترل تورم و رشد اقتصادی از یکسو و به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی، توانسته رضایتی نسبی را در جامعه از عملکرد کابینه ایجاد کند و بنابراین آسیب دیدن هر یک از این دو بال، فرود اضطراری دولت یازدهم را در پی خواهد داشت. کارشناسان همچنین با اشاره به وعده کمپینی‌ها مبنی‌بر کاهش قیمت شدید خودروهای داخلی (مثلا پراید هشت میلیونی و پژوی 10 میلیونی)، معتقدند این وعده و وعیدها توجیه اقتصادی نداشته و در شرایط فعلی قابل‌تحقق نیستند.

مخالفان دولت به درستی درک کرده‌اند که راه حمله به دولت، هدف قرار دادن دو بال اقتصادی و سیاسی آن است و اگر این دو بال کنده شده و یا حتی زخمی شوند، موفقیتی بزرگ برای آنها در پی خواهد داشت. این وسط البته هستند برخی مقامات دولتی نیز که ناخواسته در دام کمپین «خودرو نخرید» افتاده و با اظهارنظرهای خود در این شرایط، بیشتر به رکود بازار دامن زده و آب در آسیاب مخالفان می‌ریزند.

اما کارشناسان برای اثبات اینکه اتاق فکر کمپین «خودرو نخرید» در اختیار مخالفان دولت است، به موارد مختلفی استناد می‌کنند، از جمله رسانه‌های مخالف و منتقد. به گفته آنها، اگر مروری بر رسانه‌های مخالف و منتقد دولت طی دو سال گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم عموم انتقادات‌شان از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی کابینه یازدهم بوده و این دو حوزه را به محل چالش تبدیل کرده‌اند.به‌جز مباحث سیاسی، اقتصاد و حوزه تاثیرگذارش یعنی خودروسازی نیز به محور چالش تبدیل و آنها (رسانه‌های مخالف) تا توانسته‌اند به دومین صنعت بزرگ کشور تاخته‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، هرچند در عقب‌ماندگی‌های کیفی، بالا بودن قیمت محصولات و خدمات پس از فروش خودروسازان کشور تردیدی نیست و مشتریان به حق از آنها شاکی‌اند، اما وقتی «انتقاد رسانه‌ای» رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و هدفش بیش از آنکه اصلاح باشد، تخریب است، بسیار بعید به نظر می‌رسد نتیجه آن به نفع جامعه رقم بخورد. به عبارت بهتر کارشناسان بر این باورند که کمپین «خودرو نخرید»، بیش از آنکه کار مشتریان را به‌واسطه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی و... راه بیندازد، مخالفان دولت را به مقصودشان خواهد رساند و در این میان، صنعت و اقتصاد کشور قربانی می‌شوند. اما موضوع دیگری که کارشناسان در اثبات گفته خود مبنی بر اداره کمپین خودرو توسط مخالفان دولت، به آن اشاره می‌کنند، عکس و فیلم‌های آرشیوی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند. طی چند هفته گذشته، کلیپ‌هایی مربوط به سال‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همه آنها به نوعی حس بد مشتریان به خودروهای ایرانی را تحریک و همچنین به ترغیب هرچه بیشتر آنها (مشتریان) به نخریدن خودرو دامن زده‌اند. در یکی از این موارد، کلیپی مربوط به پنج شش سال پیش، منتشر شده که در آن، مجری برنامه به نوعی خود را جای همه مشتریان ایرانی می‌گذارد و به شدت از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی انتقاد می‌کند. البته گویا انتشاردهندگان چندان وقت دیدن عکس‌ها و کلیپ‌های خود را قبل از انتشار ندارند، چه آنکه گاهی مدیر مهندسی سایپا را جای مدیرعامل معرفی می‌کنند و مسوول استانداردهای ایران خودرو را نیز جای مدیرعامل این شرکت می‌گذارند. حتی در موردی دیگر، عکسی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 را «تجمع مشتریان برای انصراف از خرید خودرو و پس گرفتن پول خود از شرکت‌های خودروساز» اعلام می‌کنند تا از این راه مشتریان را برای اعتراض، به نمایندگی‌های خودروسازان بفرستند.

هرچه هست، در باب انتشار این کلیپ‌ها دو پرسش وجود دارد؛ اول اینکه منتشرکنندگان، چطور به آرشیو این فیلم‌ها و کلیپ‌ها دسترسی دارند و دوم اینکه چرا حالا و پس از گذشت چند سال، اقدام به انتشار آنها کرده‌اند؟ به اعتقاد کارشناسان، دلیل این اقدام چیزی جز این نمی‌تواند باشد که مخالفان دولت، می‌خواهند با انتشار کلیپ‌ها و فیلم‌هایی از این دست، حس افکار عمومی را نسبت به صنعت خودرو، بیشتر و بیشتر منفی کرده و از این راه، فروش را پایین آورده و تولید را کم کنند و در نهایت به رشد اقتصادی کشور ضربه بزنند. البته اینکه گفته می‌شود کمپین خودرو توسط مخالفان دولت اداره می‌شود، به هیچ وجه نافی نقاط ضعف بزرگ خودروسازی کشور نیست، منتها به اعتقاد کارشناسان، صنعت خودرو با تحریم و تخریب اصلاح نمی‌شود و نیاز به اصلاحات اساسی و زیرساختی در آن وجود دارد.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    100 2
    آخه این چه تحلیل خنده داری هست؟ به فرض اینکه شما درست می گی، باز با وجود اینکه از خیلی از کارتهای دولت حمایت می کنم ولی به جد موافق با کمدین تحریم خرید خودرو صفر هستم.
  • علي ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    84 2
    واضحه كه وقتي تقاضا براي كالايي كاهش پيدا كنه قيمت اون كالا هم كاهش پيدا ميكنه. مگه اين كه خودرو سازان براي مدت زيادي توسط دولت ساپورت مالي بشن به نوعي دولت در برابر مردم مقاومت كنه
  • ... ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    66 2
    آفرين به دوستان
  • رضا A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    105 2
    اولا همه خودروهای داخلی و خارجی تحریمن. دوما هرچه بیشتر مردم رو منصرف کنید از ادامه تحریم مردم بیشتر متوجه اوضاع مافیا و ریشه های اون میشن. درود بر اتحاد
  • هومن ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    95 2
    چرا يك بار فكر نميكنن عملكرد مديران نالايق ضعيف بوده كه وضع به اين جا رسيده چرا فكر نميكنن اگر تو اين بيست و دو سال كه از عمر پرايد ميگذره اگه خط توليدش رو متوقف ميكردن و اتومبيل بهتري جايگزين ميكردند مردم راضي بودند چرا فكر نميكنند اهمال از خودشونه و نبايد به جلو فرار كنن و تقصير رو گردن ديگران بندازن
  • آریا IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    95 3
    تعرفه گمرکی خودرو رو پایین بیاورید . باور کنید همه جای دنیا مزدا 3 حداکثر 37 میلیون تومانه اونم صفرش
  • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    109 1
    چرا نباید پراید بشه 8 میلیون؟ چرا نباید خودرویی با کیفیت سوناتا 2015 باشه 23000 دلار یعنی زیر 80 میلیون؟ اگه خودروساز ما نمیتونه رقابت کنه جمع کنه. چرا ما باید بهاش رو بدیم؟
  • ناشناس A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    74 0
    ترجيح ميدم خودروهاي مدل پايين خارجي سواربشم تا خودروهاي بي كيفيت ايراني
  • ناشناس A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    73 1
    جالبه خودروهاشون مونده دستشون اصلا به روي خودشون نميارن...شايدفكرميكنن اميدي هست،نخيرآقايون خبري نيست نميخرييييييييييييييم
  • حسینن IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    68 1
    نمیخریم تا باکیفیت ارزان شود
  • محمد A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    60 1
    یعنی بیاییم پولی رو بدیم که با بدبختی به دست آوردیمش بعد بشینیم تو یه وسیله ای که بهش میگین ماشین بعد معلوم نیست سالم برسیم مقصد یا نه.اصلا صنعت خودرو سازی در ایران وجود نداره.اینا ماشین اسباب بازی هم نیستن چه برسه به خودرو.تابوت متحرک
  • مرصاد IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    61 1
    من خودم به روحانی رای دادم حالا هر کسی هم این کمپین و راه انداخت حرفش حقه و حرف دل مردم شما هم کمتر طرفداری کن از دولت و حقایق رو نشر بدین
  • مهدی A1 ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    70 0
    مخالف دولت کیه اخه این نظرواقعی مردمه ضمنا چقدر گرفتی از این مطالب تو سایتت بنویسی مواظب باش خبر انلاین که تحریم میشی
  • فرزاد A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    63 0
    تحلیل گران اشتباه میکنند رنگ و بوی سیاسی و ضد دولتی به کمپین میدهند اگر خجالت نکشند میگویند ضد انقلابند نه آقایان مقاله نویس و مواجب بگیر بدانید که این خواسته حقی است‌که دنبال می شود و دوران فرافکنی و مارک ضدیت زدن به مردم گذشته است.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    69 0
    هر کاری میکنند که مردم رو منصرف کنند این روشها نخ نما شده دیگه با این تحلیل های آبکی کمپین هیچ ربطی به بازیهای سیاسی نداره. مردم فقط و فقط به دنبال حق پایمال شده شون هستن
  • علیرضا A1 ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    60 0
    از تو بعیده خبر آنلاین، کاملا مشخصه که خودرو با این قیمت و کیفیت ظلم به مصرف. کنندس و مصرف کننده حق داره از خریدن قطعات چینی در قالب خودرو داخلی و پر کردن جیب یک عده فرصت طلب خودداری کنه و این به معنی نادیده گرفت تلاش ها و موفقیت های دولت تو زمینه های دیگه مخصوصا در زمینه سیاست خارجی نیست.
  • بی نام IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    72 1
    آقای کاسه داغ تر از آش اگه با ورشکستگی این دوتا خودرو ساز اقتصاد مملکت ما داغون میشه وای بحال این مملکت بیخود همه چیز رو بهم ربط ندین کارتون رو درست کنین توجیه نکنید
  • نمی خریم IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    59 0
    خودروهایی که از سال 92 به این بر زدند آشغال تر از قبل است. اولا تندرو خودتون اید و دوما ما خودرو صفر نمی خریم . و سوما نمی توانید صنعت خودرو را مدیریت کنید دیگران را مقصر نکنید . و چهارما به جای اینکه وقت رو تلف کنید برید فکر چاره کنید یعنی ارزون کنید وگرنه بیچاره می شوید و دیگه پول تو جیبی هم ندارید چه برسه به اینکه با پول های مردم بخواید برید کشورهای اروپایی خوش بگذرانید
  • علی IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    44 0
    صنعت خودرو تو سالهای شکوفایی چه گلی به سر مردم زده بود که حالا ناراحت شده ؟؟؟؟ جز این بوده که یه خودرو رو به بهانه تحریم سه برابر کردن حالا بهانه ای نیست برای افزایش قیمت ؟ خب قیمت ها رو کاهش بدید و کیفیت رو ببرید بالا نه اینکه فقط ظاهر ماشین رو عوض کنید .
  • حمید A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    43 0
    بعداز بیست سی سال الان فکر زیرساخت افتادن هه هه .این یعنی کمپین داره راه درست رو طی میکنه موفق بوده وهست انشالله .اندکی صبر سحر نزدیک است افرین به همت وغیرت مردم .شک ندارم که به نتیجه میرسیم
  • افشین A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    40 1
    مگه رشد اقتصادی مملکت باید از جیب مردم باشه؟ما همون تحریم های هسته ای رو تحمل کردیم بسه، خودروسازها جیب ما رو خالی میکنن ،اگه بحث رشد اقتصادیه خب درشونو تخته کنن مستقیما پول از جیب مردم بردارن. حقیقت اینه که خودرو سازها به ما مردم پاتک زدن ، شعار ما ،قیمت نصف ،کیفیت دو برابر،
  • حمید A1 ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    36 1
    به نظر من ما باید از تولید داخل حمایت کنیم خود من تقریبا تمام وسایل زندگیم حتی خودروای که سوار می شم تولید داخل هست اما این دلیل نمی شه خودرو سازان با جون مردم بازی کنند کم توی جاده ها عزیز از دست رفته دادیم دیگه بسه مردم خسته شدن تا کی باید عزیزمان رو در جاده ها به خاطر بی لیاقتی خودرو سازان از دست بدیم آقاجان نخرید نخریدنخرید .
  • علیرضا IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    34 0
    یعنی به هر ترفند و جمله بندی میخوان بگن صنعت خودرو سازی ما عالیه صنعت اونا خرابه مثلا میخوان ی کاری کنن اون شخصی که تا دیروز لندکروز سوار میشد بفروشه بره پراید بخره چون پراید اولا تولید داخله دوما خیلی بهتره حقیقتا ارزش خرید نداره ماشین های تولید داخل چرا نمیخوان قبول کنن؟؟؟؟؟
  • هدايت A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    50 0
    ما همه با هم تا احقاق حقوقمان پاي كمپين ايستاده ايم . راستي يه موضوع رو فراموش نكنيم كه با شروع شدن فصل سرما و مدرسه ها كمبود خودرو روي بعضي خانواده هاي بدون خودرو فشار مي ياره بنابراين از همه كساني كه خودرو دارند خواهش مي كنم به هر شكلي شده هواي افراد بي خودرو رو داشته باشيد تا كمپين با قدرت تمام پيش بره
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    50 1
    کدوم رشد اقتصادی؟؟؟؟ به علت دفاع از این لگن ساز ها ملت تو جاده ها دارن تکه تکه میشن.
  • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    54 0
    نویسنده این متن چرا رو هوا حرف میزنه ... فقط موندن که بگن طرفداران کمپین مرتد و کافر هستن.. بسته دیگه .. که چی ؟؟؟؟ چرا مثلا فیلمها الان رو شده؟؟ میفهمین چی میگین؟؟ یعنی چرا الان دست شما رو رو کردن؟؟ خیلی عجیبین... دزدی تو ایران داره نهادینه میشه.. یعنی چون تا الان کسی از دزدی های شما چیزی نگفت دیگه باید لال بشه... جناب محترم این حکایت ابر و خورشیده.. بترسین از بی آبرو شدنتان.. دوره تاخت و تاز شما تمام شده.. سالی 30 هزار نفر رو کشتین.. خون مردم رو میک زدیدن... زندگی مارو سیاه کردین دیگه که چی؟؟ اینا کار خداست که آبروتون داره میره.. درود بر ملت ایران که شرف دارن.. سگ داعش به مدیران قاتل ما شرف دارن. درود بر مردم ایران مرگ مرگ مرگ مرگ بر سایپا و ایران خودرو
  • حسین IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    54 1
    تمام دلایلی که تو این مقاله آورده شده کاملا غیر منطقی و با سو نیت و مشخص از طرف خودرو سازان و یا دولت نوشته شده خواهش می کنم مردمو احمق فرض نکنید از دولت خواهش میکنم رویه احمدی نژاد و در تهمت زدن و همه رو ضد انقلاب و مخالف معرفی کردن در پیش نگیره این صدای مردم که هم پولی ندارن برای خرید و هم خسته شدن از بی کیفیت بودن خودرو
  • حمید A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    53 0
    من خودم یکی از طرفداران دکترروحانی ودولتشون هستم .ولی باسدعرض کنم بحث نخریدن خودرو ربطی به دولت ایشان ندارد ومسئولین هم باید این مسئله رو بدونن که تا کیفیت بهتر نشه مردم خودرو نمی خرن .اصلا تولید نکنید این کارخانه ها رو تبدیل به قطعه سازی کنید وبه کشورهای دیگه صادر کنیدودرعوض خودروی باکیفیت واردکنید .اشتغال هم جای خودشه ومردم هم ازخودرویی که حودشون قطعه شو ساختن استفاده می کنند .چه اصراریه که وقتی نمی تونیم خودرو تولیدکنیم
  • احمد A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    48 1
    مردم حق دارند خودرو بی کیفیت نخرن در حالی که سه برابر قیمتش را باید بپردازن
  • فرهاد IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    83 1
    دم این مردم گرم که بالخره فهمیدند با اتحاد میشه کمر دیو شکست, ایشالا خدا با ماست.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    42 1
    تحریم ادامه دارد ترفند های خودرسازان بی اثر است حتی اگر تحریم کنندگان را موجودات فضایی تصور کنید که بعید نیست یا عده‌ای منافق ما ماشین نمیخریم
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    38 1
    اصلاً گیریم کمپین همین امروز تموم شد ، وقتی پراید قیمتش 20 میلیون تومنه یه کارمند یا کارگر چجوری میتونن با حقوق بخور و نمیر خودرو بخرن ؟
  • بی نام ES ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    35 1
    بشینید تا بخریم هههههه
  • حسین A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    46 1
    حال نظر مخالفان دولت هم باشه نظر برحقی است . چرا صورت مسئله را پاک می کنین به فکر چاره باشید .
  • علی A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    43 1
    خواهشا جو سازی نکنید. قبول کنید خودروسازا با مردم صادق نبودن و بیشتر به منفعت خودشون فکر کردن و تحریم رو بهونه گرون فروشی دونستن و سال به سال از کیفیت محصولاتشون کم کردن.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    50 1
    خیلی جالبه ما همیشه باید یک دشمن فرضی داشته باشیم حالا فرق نمیکنه درسیاست یا اقتصاد این لولو همیشه باید باشد. عزیز رشد اقتصادی وتولید بالای خودروهای داخلی به چه بهانه ای جان مردم بی گناه یک مشت خودروی معیوب وبی کیفیت تحویل مردم میدان به چندین برابر قیمت اونوقت میگن رشد اقتصای جالبه ایران خودرو قراره رنو رابنام کوئید مونتاژکنه این خودرو تو هند 5هزاریورو با یوروآزاد حدود 20میلیون تومان اما قرارتوایران از30تا 40میلیون تولید بشه آدم اخه از کجاش بناله
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    48 0
    مردم رایک روزضدانقلاب معرفی می کنید یکروز ضددولت مردم نه ضدانقلاب هستند نه ضددولت
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    29 0
    خوب دولت بياد اين صنايع را واقعا به بخش خصوصي واگذار كنه كه هم خصوصي سازي واقعي را نشان دهد هم صنعت خودرو سازي را شكوفا كند.
  • محمد IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    24 0
    مشکل گرانی لجام گسیخته و بی کیفیتی خودروی داخلی است. هم موافق و هم مخالف از خوردوی داخلی استفاده می کنند. صغری و کبری نبافید.
  • امين IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    14 67
    چطور شده شير ليتري ١٠٠ تمني رو ٢٠٠٠ تمن ميخري ميخوري، اما پرايد ٧ ميليوني رو ٢٠ ميليون نمي خري؟ چطور شده طلاي ٢٠ ميليوني رو ١٠٠ ميليون با جان و دل ميخري و ذخيره مي كني، اما خودرو ممنوعه؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
      46 5
      معلومه که شما از بستگان خودروسازان هستی دوست عزیز مگه ما رضایتی از مابقی خرید های گران داریم؟ در ضمن آدم با خرید شیر یا طلا نمی میرد اما با خرید خودرو بی کیفیت احتمال مرگ در سوانح رانندگی حتمی است.
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
      54 2
      این درست که همه چیز گران شده و کیفیت پایین آمده اما حداقل فرقی که بین شیر و پراید هست ، شیر برای سلامت و تندرستی آدمیه اما پراید بلای جان آدمیه
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
      10 0
      فروش شیر هم به شدت کاهش پیدا کرده، و تولید کنندگان به تقلا افتادننکته ای که شما در نظر نمی گیری وجود انحصار در بخش خودرو است که در بخش های دیگه وجود نداره.
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      2 0
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    61 0
    پارسال یه 206 صفر خریدم. از موقعی که خریدم تا حالا یا خراب بوده یا تو تعمیرگاه. دیگه خسته شدم. بردم میگن گیربکس 405 روشه خدا لعنتشون کنه 37 میلیون پول بیزبونو ریخدم دور
  • نظري IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    42 1
    افکار عمومی رضایتی نسبی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد دارند..... تو حالت خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    31 0
    تولید پرایدو پژوی 30سال پیش رو متوقف کنیدخوردروی روزجایگزینشون کنید تا اقتصاد ضربه نبینه خب.انقدر هم از مردم همش انتظار نداشته باشید خب دلمون نمیخواد بخریم زوره مگه؟
  • روحيه IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    38 0
    زور الكي نزنيد و بيخود مسئله رو سياسي جلوه نديد كه به ما ربطي نداره ، مهم اينه كه چه با كمپين و چه بدون اون ، اين قهم و شعور مردمه كه ديگه نميخوان بيش از اين جان و مال و روان و عزت خودشون رو بازيچه افكار شماها نمايند و اگه ميخواين همين طور دور خودتون بچرخيد پس بچرخ تا بچرخيم
  • شاپور A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    66 0
    اصلا چطوره بخاطر حمایت از دولت و کمک به رشد اقتصادی ، همه دوستان لطف کنند و بجای یکی چند تا خودرو بخرند و حتی پیشنهاد کنیم 50درصد گرونتر بخریم تا رشد اقتصادی بالاتر بره
  • بی نام RO ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    35 1
    یه پراید تصادف میکنه بعد میبینم بدنه خودرو یه تیکه اش از حلب روغن نباتی قو درست شده یعنی تابلو بود .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    49 1
    چرا قصه تعریف میکنید شما بیا با قیمت جهانی و سود معقول تولید کن و بازار رو رقابتی کن ما میخریم اخه مگه ما چه فرقی با دنیا داریم همش پرابد و پژو 405 حالمون بهم خورد
  • اهوازی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    37 0
    تحلیل سراپا خنده دارتان را خواندم و به یاد سریال دایی جان ناپلئون و تئوری همیشگی دشمن فرضی افتادم لطف کنید اگر قصد فریب مردم بیچاره را دارید حداقل تحلیل و دلیل بهتر ارائه دهید .هرچند معتقدم شمای نویسنده هم ته دل با این کمپین موافق هستید ولی قیمت نان فعلا ایجاب میکند ...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    37 0
    واسه یه بار از خودتون سوال کنین.چرا دروغ؟ چرا؟ واقعا اینارو میگین که چی بشه؟ 50 سال پیکان هنوزم وانت پیکان صفر....دست بکشین از این مزخرفات. یا انسان نیستین که حتما دنیا بهتون خوب درسی میده یا بفکر حق مردم باشین.
  • معین A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    10 0
    همین امروز خبری در خبرآنلاین منتشر شد درباره آنکه خندوانه را سیاسی نکنیم. ولی این خبر میگوید نظر مردم را درباره خودروهای داخلی سیاسی کنیم. رسانه های ما هم سیاسی شده است.
  • کر A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    10 0
    دوستان تو شهر تبلیغ میکنن..با 4 میلیون صاحب پراید ضفر بشید...معلومه که جواب داده..ادارات دارن ماشین از دم قسط میدن کسی نمیگیره...معلومه جواب داده خوبم داده. دمتون گرم بخدا..
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
      2 0
      با سود 22درصد میدن یک پراید میشه 25600000
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    7 0
    باز هم ترفند جدید حالا شدیم مخالف دولت..... مردمو میخواهید گول بزنید واقعا اگه کسی از مردم با این حرفها گول بخورد خیلی احمق تشریف دارد بابا برید ماشینتونو درست کنید مگه مردم خواسته بیشتر از این دارند که هر آدمی بلند شده میگه مردم ضد انقلابند ضد دولتند واقعا یعنی خواسته مردم اینقدر بده واقعا مردم وای به حال ما که چنین مسئولانی داریم
  • مهدی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    6 0
    اقا دروووووووووووود بر مردم ایران.دم شما گرم.نمیییییییییییییییییخریم.همین و بس.
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    5 0
    به نظر من از یک سو شعور مردم بواسطه توافق زیاد شده و از سویی دیگر آستانه تحملشان به شدت پایین آمده پس از 37 سال رنج و سختی راه را پیدا کرده اند ملت فهمیدن که تنها راه مبارزه با گرانی ظلم و بی عدالتی چیه حضرات چپاولگر بدانند که این اول راه است ملت شریف و رنج کشیده ایران پس از تحریم دیگر هیچ بی عدالتی را تحمل نمیکنند و تا رسیدن به عدالت فرا گیر و کیفیت عالی محصولات تولیدی در همه ابعاد بصورت خود جوش به شایستگی عمل میکنند حال سود جویان هر انگ و بر چسبی که می خواهند بزنند ولی بدانند که هیچ حاصلی برایشان ندارد وقتی مردم یاد گرفتند چطور مقابل امریکا بایستند و از حقوقشان دفاع کنند مقابله با مشتی سود جو برایشان کاریست سهل و آسان . انشاء ...
  • دره شهری IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    11 0
    اقا فقط نخرید نخرید نخرید
  • امیر خان IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    9 0
    این روزنامه دنیای اقتصاد جیره خوار وزارت صنعت و خودروسازان است و باید از انها حمایت کند. شما روزانه تعداد اگهی های خودروسازان را در دنیای اقتصاد ببینید و بعد به علت حمایت این روزنامه از خودروها ی بی کیفیت داخلی پی میبرید. چرا هر درخواست منطقی میدرم ب را به مخالفان دولت نسبت میدهد اقای بختیاری مدیر مسول دنیای اقتصاد شما بدانید که من حامی کمپین نخریدن خودرو هستم و کارمند سایپا بوده و حامی دولت میباشم و به اقای روحانی هم رای داده ام . پس بی خود اندک اعتبار خود و روزنامه ات را حرج این فرغونهای و لگنهای داخلی نکن شما چه حمایت کنی و چه حمایت نکنی اگهی خودروسازان رامی گیری چرا که روابط عمومی خودروسازان به پورسانت کار دارند و نه مطالب درج شده در روزنامه ات
  • یاسین IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    7 0
    مردم خودرو ایرانی میخرن در صورتی که کیفیت در سطح جهانی باشه و قیمت خودرو منصفانه باشه در غیر این صورت خودرو وطنی و خارجی مشتری نخواهد داشت و روی دستتان خواهد ماند
  • علیرضا RO ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    7 1
    دوستان، از کل فامیل ما یک نفر توی جنگ ایران و عراق شهید شد. ولی بخدا قسم، از کیفیت پایین ماشین‌های تولید داخل، فقط از ماشین پراید، و فقط در خانواده و فامیل درجه اول خودم، حداقل بیست نفر آسیب های شدید، از نقص عضو گرفته تا مرگ و همه جور آسیبی در این چند سال رخ داده، فرزند خودم، همسرم، خودم، برادر همسرم، از پزشک تا کارگر، همگی آسیب های غیر قابل جبران داشته آیم. فقط یک مقایسه ساده بود، جنگ بیشتر آسیب زده یا پراید؟ کمی منصف باشیم، و همه چیز را سیاسی نکنیم. در ضمن دولت آقای روحانی اگر زرنگ باشند از این تهدید میتوانند فرصت بزرگی برای اثبات حقانیت خود درست کنند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 1
    نمی خریم اصرار نفرمایید کیفزت خراب است.
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    6 1
    کمپینیها از مودودی مشاور وزیر صنعت سوال دارن چرا پارس 17 میلیون صادر میشود
  • saeid A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    12 1
    خداییش پراید کره رو ببینین پراید ما رو هم ببینین
  • علیرضا IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    7 2
    نویسنده حیاکن ......
  • حسن A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 1
    با سلام. ن خرید ... خروج سرمایه از صنعت خودرو یعنی آغاز یک حرکت تکان دهنده... یک ماه تحریم ملت عزیز در حال ثمر دادن است .. ما گاو را پوست کنده به دمش رسیده ایم، صلاح نیست رها کنیم.
  • خضیراوی A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    5 1
    مردم گران و بی کیفیت می خرند اگر حرفی زده شود می گویند مخالف دولت نه آقا کیفیت درست کنید نذارین مخالفان دولت جون بگیرن
  • فرید A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 0
    مگه اینکه کپچر راهگشای مشکلات ایران خودرو بشه... حالا خوبه تحویل بدن به مردم بیچاره... نشه مثل مگان
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    6 1
    همین کامنت های ارسالی از سوی خوانندگان پاسخ مناسبی به این مقاله است که آسمون ریسمون بافته
  • کوشا A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    5 1
    "اما کارشناسان معتقدند با توجه به برخی نشانه‌ها، می‌توان رد پای مخالفان دولت را در این کمپین دید. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، راه اصلاح خودروسازی، تخریب و تحریم نیست و باید دست به اقدامات زیرساختی و ساختاری در این صنعت زد" درست گفته اند این کارشناسان اما چه کسی باید این کار را کند دولت ، خودروسازان یا مردم و مشتریان ، فعلا تنها کاری که از مردم بر می آید پشتیبانی از همین کمپین است و اصرار به بهینه سازی کارخانه های خودروساز و دولت باید مجبور شود برای بقای این صنعت دست بکار شده و نسبت به اصلاع کلی این سیستم اقدام کند . حضرت علی می فرماید " نگاه نکنید چه کسی سخن می گوید بلکه ببیندی چه می گوید" به عبارت دیگر شروع کمپین نخریدن خودرو صفر با هرکه باشد اما چون حق است مستحق طرفداری است.
  • امیر IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    5 1
    حاصل بیش از سه دهه حمایت از صنعت خودرو داخلی، ایجاد صنعتی بیمار با محصولاتی خارج از رده از برند های درجه چندم جهانی با کیفیت بسیار نازل است که تاب رقابت با هیچ خودروساز خارجی را ندارد و تنها به بهانه اشتغال زایی به این حیات بیمارگونه ادامه می دهد. کمپین نخریدن خودرو نه مخالفت با دولت که مخالفت با یک سیاست غلط ،بی حاصل و زیانبار است که چند دهه در این کشور ادامه داشته است.
  • مهدی KW ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    5 1
    با این اوصاف نمیتوان مردم را به خرید خودرو ترغیب کرد . مردم فقط کیفیت می خواهند و قیمت خیلی پایین تر. پراید و پژو هم دیگه قدیمی شده . تولید این لگن ها تا کی ؟؟؟؟
  • علی A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 3
    چرا دولت دست به اصلاح خودروسازها نمیزند؟ دولت باید این کارها را بکند: 0 نیروهای تحمیلی و مازاد را از خودرو سازی ها به وزارت صنعت معدن تجارت منتقل کنند و کلیه هیئت مدیره ها را هم عزل کرده و در وزارت خانه برایشان پست مدیریت ستاره دار ایجاد کنند. 1 سهام خودرو سازها را تماما در بورس بفروشد. البته نه بصورت بلوکی که خودشان بخرند 2کمی حدود ده درصد سود بازرگانی را کاهش دهند و طی یک قرارداد ملی با خودرو سازها برنامه بگذارند که طی مثلا ده سال سود بازرگانی را که در اختیار هیئت دولت است را به صفر برساند.