برای سالها فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان عنوان تخیلی را داشته‌اند اما حالا ناسا تلاش دارد پرتوهای کششی به نمایش درآمده در فیلم‌هایی از این دست را به واقعیت تبدیل کند و در فضا برای جابجایی اشیاء مورد استفاده قرار دهد.

پرتو کششی یا tractor beams به فناوری کشیدن یا معلق نگه داشتن یک شیء تنها به وسیله انرژي از راه دور اطلاق می‌شود. در فیلم‌های علمی-تخیلی استفاده از این مسئله همیشه مورد علاقه کارگردان‌ها بوده است اما حالا ناسا می‌خواهد در واقعیت از این مسئله در فضا استفاده کند.

برای پیشرفت در این مسیر سازمان فضایی آمریکا در حال همکاری با شرکت Arx Pax است. این شرکت سال گذشته یک وسیله حمل و نقل شخصی را شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی ارائه کرده بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. Hendo Hoverboard وسیله ساخته شده توسط این شرکت می‌تواند شما را مانند یک اسکیت معلق بدون تماس با زمین جابجا کند. حالا این شرکت اعلام کرده که در حال همکاری با ناسا برای ساخت پرتوهای کششی برای استفاده در فضا هستند. مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: ما در حال انتقال تجربیات و فناوری خود هستیم تا امکان جابجا کردن اشیاء در فضا بدون نیاز به لمس آن میسر شود.

شرکت Arx Pax سال گذشته این هاوربرد را عرضه کرد که خیلی‌ها از جمله ناسا را مجذوب خودش کرده است

با توجه به افزایش هزینه‌های ارسال فضاپیماها برای حفظ ارتفاع ماهواره‌ها در مدار مورد نظر، ناسا در تلاش اتا با به کمک این فناوری بتواند ماهواره‌ها را در فاصله‌مداری مشخص حفظ کرده یا حتی به کمک این پرتوها مدار ماهواره‌ها را تغییر دهد. این فناوری می‌تواند برای اشیاء کوچک نیاز به بازوی رباتیک یا فضانوردها را در ماموریت‌های ناسا برطرف کند. 

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    14 0
    از تخیل تا واقعیت...