ناسا برای ماموریت‌های اکتشافی خود در حال ساخت رباتی است که به جای استفاده از چرخ روی سیاره‌های ناشناخته قل می‌زند و خودش را از هر مخمصه‌ای نجات می‌دهد.

ربات جديد ناسا به نام جوجه تيغي كه قرار است سياره‌هايي از جمله مريخ يا دنباله‌دارها را كشف كند شكل عجيب و غريبي دارد. يك مكعب كه برايش مهم نيست از كدام وجهش روي زمين باشد و به هر صورت مي‌تواند با قل زدن،پريدن و جست و خيز كار خودش را در فضاهاي ناشناخته انجام دهد. اين ربات محصول همكاري مشترك ناسا و دانشگاه استنفورد به حساب مي‌آيد تا جلوي مشكلاتي كه براي ربات‌هاي كاوشگر با چرخ به وجود آمده بود را بگيرد.

به عنوان نمونه کاوشگر فیله، روی سطح یک دنباله‌دار در جای بدی فرود آمد. گير كردن اين كاوشگر باعث شد که انرژی باتری‌هایش تمام شود و نتواند کار زیادی انجام دهد. نبودن جاذبه باعث مي شود كه جوجه‌تيغي با استفاده از پره‌هايي موسوم به فلاي‌ويل كه برايش طراحي شده بتواند روي هر سطحي حركت كند و چاله‌ها بر خلاف كاوشگرهاي چرخدار برايش بيشتر يك شوخي باشد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    2 21
    همین دانشگاه استنفورد که بیشتر رئیسانش ایرانی هستند کاش یه سری به کارخانه های خودرو سازی ایران میزدند...
    • بی نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      11 0
      از خودت حرف در نیار، کدوم رئیس استنفورد ایرانیه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      12 0
      شاید منظور ایشون ناسا بوده که خوب محققین ایرانی زیادی داره. البته تو استنفورد هم اساتید ایرانی برجسته ای فعالیت دارند. اما نکته اصلی اینه که بودن اونا اونجا با این سطح روابط و این فاصله علمی چه کمکی میتونه به صنعت ما بکنه فاصله صنعت با دانشگاه های خودمون اینقدر زیاده که اصلا حرف هم رو نمی فهمیم چه برسه به فناوری روز دنیا...
  • جیم جارموش A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    11 0
    یاد کدو قل قل زن افتادم.10 دقیقست دارم میخندم.دم هرکی ترجمه کرده گرم.