از محل پرداخت 221 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش بنگاه های زودبازده یک میلیون و 709 هزار شغل ایجاد شده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: از آنجا که از محل پرداخت 221 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش بنگاه های زودبازده یک میلیون و 709 هزار شغل ایجاد شده لذا زیر سئوال بردن تسهیلات بنگاه های زودبازده بی انصافی است.

"‌محمود بهمنی" در گفت و گو با ایرنا،‌ با بیان آنکه بحث انحراف در ارایه تسهیلات تنها مربوط به بنگاه های زودبازده نیست، ‌افزود: در صورتی که در هر کدام از بخش ها تسهیلات ارایه شده دارای انحراف باشد، مشکلاتی برای نظام بانکی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نه تنها حساسیت خاصی برای تسهیلات بنگاه های زودبازده ندارد بلکه وضعیت تمام تسهیلات را مورد بررسی قرار می دهد. وی با بیان آنکه بانک مرکزی منکر انحراف در تسهیلات بنگاه های زودبازده نیست،‌ اظهار داشت:‌ پرداخت تسهیلات خرد و بنگاه های زودبازده در دنیا مورد حمایت قرار می گیرد بنابر این باید به این تسهیلات از زوایه ای خاص نگاه کرد.

بهمنی افزود: ‌در صورتی که هر طرح و یا پروژه ای بخواهد تسهیلات را غیر از محل مورد نظر مصرف کند این تخلف و خطا است. وی با بیان آنکه ‌بانک مرکزی اعتقاد به انحراف ندارد، گفت: ‌در صورتی که حتی یک درصد انحراف در این بخش باشد اصلا آن را نمی پذیریم.

گفتنی است،‌ بنگاه‌های کوچک اقتصادی به واحدهای تولیدی (کالا و خدمات) گفته می‌شود که میزان اشتغال آنها کمتر از پنجاه نفر باشد.دامنه مشمول استفاده از این تسهیلات شامل طرح‌های جدید، طرح‌های نیمه تمام و طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های موجود می‌باشد. بخش بازرگانی به لحاظ عدم انطباق با مفاد مصوبه مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار از شمول این طرح‌ها خارج است.

همچنین برای تکمیل واحدهای اقتصادی نیمه تمام و توسعه و تثبیت اشتغال در واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ و رفع مشکل نقدینگی در این واحدها بانک‌های عامل از محل تسهیلات با معرفی کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌ها می‌توانند تا سقف 20 درصد از تسهیلات را به امر فوق اختصاص دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =