برخلاف اظهارات وزیر کار جدید که مدعی است با یک تغییری بنگاه‌های زودبازده دنبال خواهد شد، تغییری در طرح بنگاه‌های زودبازده صورت نخواهد گرفت.

سیدابراهیم علیزاده: طرح بنگاه‌های زودبازده مهم‌ترین استراتژی دولت نهم برای اشتغالزایی بود که هرچند با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و برخی از مقامات کارگری و کارفرمایی همراه بود اما با پافشاری‌های وزیر کار دولت نهم همچنان ادامه یافت و علاوه بر پول‌هایی که طبق اعلام سازمان بازرسی نیمی از آنها صرف اشتغال نشدند، افرادی همچون طهماسب مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی را نیز قربانی خود کرد. نتیجه اجرای این طرح طبق آمارهای خود وزارت کار صرف بیش از 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات و ایجاد حدود یک میلیون شغل جدید طی سال‌های 84 تاکنون بوده است که در مقابل نیاز بازار کار برای رسیدن به نرخ بیکاری مدنظر در برنامه چهارم (4/8درصد) ایجاد سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار شغل جدید بود. این آمار خود گواه عملکرد ضعیف این طرح است که مسئولان وزارت کار مهمترین علت موفق عمل نکردن این طرح را عملکرد بانک‌هایی می‌دانند که بعد از اعلام نتایج بازرسی از بنگاه‌های زودبازده توسط بانک مرکزی مبنی بر انحراف 38درصدی تسهیلات واگذار شده به بنگاه‌های زودبازده دیگر پرداخت کمتری به این بنگاه‌ها داشتند.

با وجود این، وزیر کار جدید نیز در مراسم معارفه خود اعلام کرد که همچنان این طرح پیگیری خواهد شد اما با کمی اصلاح. این اصلاح از دید معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درحمایت از طرح‌های موفق است و البته توجه به بازرسی دیگری از این طرح بنگاه‌های زودبازده، که جزئیات آن را هم حمید حاجی‌عبدالوهاب در گفت‌وگو با خبرنگار «خبر» بیان می‌کند. این یعنی بازرسی چند مرتبه‌ای وزارت کار و بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بازرسی کشور که هرکدام یک نتیجه داشت، موجب مردد بودن شیخ‌الاسلامی در اجرای این طرح شده است که می‌خواهد با این بازرسی صحه‌ای بر انحراف چهاردرصدی بازرسی قبلی وزارت کار و مرکز پژوهش‌های مجلس بگذارد و انحراف 50درصدی اعلام شده توسط سازمان بازرسی و 38درصد اعلام شده توسط بانک مرکزی را رد کند و با خیالی آسوده‌تر طرح بنگاه‌های زودبازده را ادامه دهد.

با وجود این، به گفته او، برخلاف اظهارات وزیر کار جدید که مدعی است با یک تغییری بنگاه‌های زودبازده دنبال خواهد شد، تغییری در طرح بنگاه‌های زودبازده صورت نخواهد گرفت. وی در این گفت‌وگو هرچند اعلام می‌کند هنوز اعتبار بنگاه‌های زودبازده برای سال جاری مشخص نشده است اما عنوان می‌کند که قرار است امسال 8هزار میلیارد تومان تسهیلات سنوات گذشته به بنگاه‌های زودبازده پرداخت شود. پرداخت 2هزار میلیارد تومان از 7هزار میلیارد تومان اعتبار بنگاه‌های زودبازده در سال گذشته و ایجاد 115 هزار شغل جدید در سال گذشته نیز خبر دیگری است که حاجی عبدالوهاب به آن اشاره می‌کند و پس از آن، ایجاد بیش از 977 هزار شغل جدید و تثبیت بیش از 214 هزار شغل از سال 84 تاکنون توسط بنگاه‌های زودبازده را مطرح می‌کند که به نوعی اذعان به شکست این طرح است که قرار بود به عنوان اصلی‌ترین استراتژی اشتغالزایی دولت بتواند حداقل بخشی از نیاز ایجاد شغل‌های جدید در بازار کار (4میلیون و 800 هزار شغل طی چهار سال) را پاسخ دهد.

آیا اعتبار بنگاه‌های زودبازده در سال جاری تعیین شده است؟
هنوز اعتبار بنگاه‌های زودبازده برای سال جاری مشخص نشده است اما مقرر شده بانک‌ها برای طرح‌های مصوب و قرارداد منعقدشده تسهیلاتی را پرداخت کنند.

میزان این تسهیلات چقدر است؟
طبق برآورد ما میزان این تسهیلات 8هزار میلیارد تومان می‌شود که برای سنوات گذشته و طرح‌های قرارداد منعقدشده است که جزو تعهدات در امسال محسوب می‌شود. البته این تسهیلات جدای از اعتبار امسال بنگاه‌های زودبازده است که توسط بانک‌های ملی، کشاورزی و صنعت و معدن پرداخت می‌شود.

چه زمانی مبلغ اعتبار سال جاری بنگاه‌های زودبازده اعلام می‌شود؟
این میزان را بانک مرکزی اعلام می‌کند.

پیشنهاد وزارت کار چقدر بوده است؟
چون جلسه‌ای در این مورد برگزار نشده است، هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم.

اعتبار بنگاه‌های زودبازده در سال گذشته چقدر بود؟
حدود 7هزار میلیارد تومان.

از این میزان، چقدر پرداخت شد؟
2هزار میلیارد تومان.

این تسهیلات چقدر شغل جدید ایجاد کرد؟
این پول برای 115 هزار نفر شغل جدید ایجاد کرده است.

در مجموع از ابتدای اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده تاکنون چقدر شغل ایجاد شده است؟
بیش از 977 هزار شغل جدید ایجاد و بیش از 214 هزار شغل هم تثبیت شده است که این رقم از اواخر سال 84 تاکنون است.

وزیر جدید کار سخنانی در مورد اصلاح این طرح گفته است. آیا قرار است تغییری در روند بنگاه‌های زودبازده ایجاد شود؟
تغییری در طرح بنگاه‌های زودبازده نخواهد بود و با یک تجدید نظر پیگیری خواهد شد.

این تجدیدنظر چگونه خواهد بود؟
این تجدیدنظر در حمایت از طرح‌های موفق است و آسیب‌شناسی هم صورت خواهد گرفت.

این آسیب‌شناسی به منزله بازرسی دیگری است؟ آیا بازرسی دیگری از بنگاه‌های زودبازده در حال انجام شدن است؟
بله. یک بازرسی در حال انجام است و پرسشگران در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند. در این بازرسی 850 هزار طرح بررسی می‌شود.

این بازرسی توسط کدام ارگان انجام می‌شود؟
این بازرسی توسط وزارت کار و با نظارت مرکز آمار و کارگروه‌های اشتغال استان‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل مستند خواهد بود.

نتایج آن چه زمانی اعلام می‌شود؟

قرار است تا پایان شهریور ماه این اطلاعات جمع‌آوری شوند و پس از آن پردازش خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =