رییس دانشگاه امیرکبیر: منعی برای ورود احمدی نژاد به دانشگاه نیست

رییس دانشگاه امیرکبیر در مورد ممنوعیت ورود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: به نظر من منعی برای ورود افراد به دانشگاه نیست و تنها در صورتی ورود آنها به دانشگاه ممنوع است که محکومیت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید احمد معتمدی در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: از ابتدا علاقمند به قبول سمت ریاست دانشگاه نبودم و علاقه داشتم که به کارهای علمی بپردازم ولی به اصرار دوستان و اساتید این مسئولیت را قبول کردم و پس از شروع فعالیت متوجه شدم که دانشگاه امیرکبیر بیشتر از آنچه فکر می‌کردم کار دارد.

او درمورد اهداف دانشگاه گفت: دو هدف اصلی را در برنامه‌های خود قرار دادیم که هدف اول ارتقای جایگاه دانشگاه امیرکبیر در بین 100 دانشگاه برتر جهان تا سال 1404 و جهش در جایگاه علمی است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: هدف دوم ما قرار گرفتن در میان دانشگاه‌های نسل سوم است تا در عرصه‌های اقتصادی کشور هم موثر باشیم. برای این هدف برنامه‌های اجرایی تدوین کردیم و احتمالا تا پایان تابستان این برنامه‌ها به اتمام برسند.
معتمدی با اشاره به بخشنامه‌ای که دو هفته پیش ابلاغ شد، گفت: براساس این بخشنامه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌های برتر تحت اختیار خودشان قرار گرفت، البته این اختیارات براساس چارچوب‌ها و تعاریفی است که باید رعایت شود البته در تدوین برنامه ها تلاش می‌کنیم تا دانشجو در تحصیل نشاط داشته باشد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به 57 برنامه طولانی مدت و کوتاه مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه دانشجویی، مسائل خوابگاه‌ها است که با همکاری ستاد فرمان امام و مساعدت دکتر مخبر دزفولی که عضو هیات امنای دانشگاه‌ است، امور توسعه‌ای خوابگاه‌ها را آغاز کردیم و سعی داریم در برنامه دو تا سه ساله جهش خوبی در بحث خوابگاه‌ها داشته باشیم، البته منابع دولتی جوابگوی این رشد نیست و باید از راه‌های دیگر اقدام کنیم.

سند فرهنگی دانشگاه را به روز می کنیم

معتمدی بااشاره به اهمیت برنامه‌های فرهنگی دانشگاه ادامه داد: با نماینده ولی فقیه در دانشگاه هماهنگ هستیم تا سند فرهنگی دانشگاه‌ را به‌روز کنیم.

او با اشاره به تشنج‌های موجود در دانشگاه طی مراسم‌های مختلف گفت: تشنج‌های دانشگاه باید به حداقل برسد، متاسفانه در مراسم معارفه بنده حاشیه‌های بسیاری نظیر شکستن پنجره‌ها و شیشه‌ها رخ داد، در چند سال گذشته همواره مراسمی که در دانشگاه برگزار می شد با این گونه تشنج‌ها همراه بود،حتی بحث ساده هسته‌ای که با حضور دکتر جلیلی و دکتر عباسی برگزار شد همراه با تشنج بود.

او ادامه داد: در ابتدا برخی طیف‌ها نظیر بسیج و انجمن اسلامی که طیف‌های اصولگرا هستند، نسبت به فضای دانشگاه شکایت داشتند ولی جلسات متعددی گذاشتیم که این مشکلات برطرف شد و در یکسال گذشته به جز در مراسم روز معلم که آیت‌الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن حضور داشت، هیچ تشنجی در دانشگاه نداشتیم.

رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: ما ورود مدیریت دانشگاه به بحث‌های سیاسی را آفت می‌دانیم. عقیده داریم که باید دانشجویان را فرزندان خود بدانیم و به همین صورت هم عمل کردیم و با تمام تشکل‌ها رفتار یکسانی داشتیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اگر قرار باشد کسی نسبت به ارائه مجوزها برای حضور میهمانان در دانشگاه اعتراض داشته باشد اصلاح‌طلبان هستند زیرا در سال تحصیلی گذشته تعداد مجوزهای بیشتری را برای طیف اصولگرا صادر کردیم به طوری که 56 مجوز به بسیج دانشجویی داده شده که بر این اساس یک میلیارد و 250 میلیون ریال نیز بودجه در اختیارشان گذاشتیم.

همچنین انجمن‌ اسلامی دانشجویان که یک طیف اصولگرا است 12 برنامه داشت که 73 میلیون ریال نیز در اختیارشان گذاشتیم. کانون اندیشه اسلامی نیز برای 10 برنامه و انجمن اسلامی ترقی‌خواه که اواخر سال 93 ایجاد شد برای دو برنامه مجوز گرفتند.
معتمدی گفت: همچنین دو برنامه‌ از سوی دانشگاه در روزهای 16 آذر و روز معلم برگزار شد که در این برنامه‌ها از هر دو جناح سیاسی دعوت کردیم. در برنامه روز دانشجو قرار بود مهندس ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما حضور یابد که نتوانست بیاید و به جای وی سلیمی نمین حضور یافت. مراسم روز معلم نیز که متعلق به روز اساتید بود باید از سوی دانشگاه برگزار می‌شد و می‌خواستیم در سطح بالایی باشد و به همین دلیل قصد داشتیم از روسای قوا برای حضور در برنامه دعوت کنیم که برای دعوت از آنها به نتیجه نرسیدیم و از آیت‌الله هاشمی دعوت کردیم.

او با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک‌ترین نهاد به مقام معظم رهبری است،گفت: سخنرانی وی نیز در مورد روز استاد بود و خود هاشمی هم از یاران شهید مطهری بوده و مناسب‌ترین فردی بود که می‌توانست در مراسم روز استاد حضور یابد. به همین دلیل فکر نمی‌کردیم تشنجی داشته باشیم زیرا اعتقاد داریم اگر کسی هم اعتراضی داشته باشد باید در فضای مناسب بیان کند و شعارها هم با رعایت ادب بیان شود. البته تشنج در مراسم دو الی سه دقیقه بیشتر به طول نینجامید و افرادی که تشنج کردند هفت الی هشت نفر بیشتر نبودند.اگر ایشان در دانشگاه حضور نیابند پس چه کسی حضور یابند؟

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: معتقدیم فضا باید به نحوی باشد که همه مسئولان کشور در دانشگاه امیرکبیر حضور یابند و سوالات نسل جوان را پاسخ دهند به خصوص افرادی که نقش والایی در انقلاب داشتند زیرا رفته رفته نسل جدید باید انقلاب را در دست بگیرد. مسائلی که پس از سال 88 رخ داد سبب ایجاد فاصله ها و سوالاتی در نسل جدید شد که باید پاسخ داده شود، ممکن است اشتباهاتی رخ داده باشد ولی مجموعه نظام حرکت صحیحی دارد و بهترین مکان برای پاسخگویی به سوالات نسل جوان نیز دانشگاه است که مقام معظم رهبری هم در مورد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و پاسخ به سوالات نسل جوان بسیار تاکید دارند.

دانشگاه هیچ جهت گیری ندارد

او با بیان اینکه برخی ادعا دارند دانشگاه جهت‌گیری خاصی دارد و فقط از برخی افراد خاص دعوت می‌کند،تاکید کرد: دانشگاه هیچ جهت‌گیری خاصی ندارد و برای دعوت از افرادی مانند حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان، صفار هرندی، پورمحمدی، ماندگاری، شریعتمداری، رحیم‌پور ازغدی، حداد عادل، مجوز صادر کردیم و لیستی هم به تازگی ارائه شده است که برای حضور پناهیان، شریعتمداری، رسایی، سعید زیباکلام، آقاتهرانی، زاکانی، زاهدی، کوچک‌زاده، حائری شیرازی، آیت‌الله جنتی و نادران مجوز خواستند که با همه آنها موافقت کردیم ولی اینکه این افراد در دانشگاه حضور یابند یا خیر را نمی‌دانم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: البته از افرادی که سابقه محکومیت دارند، حتی اگر گمان کنیم این محکومیت درست نیست، نمی‌توانیم دعوت کنیم. من با حضور هیچ فردی که قانون اجازه حضورش را می‌دهد مشکلی ندارم. ممکن است نقدهایی درمورد برنامه های ما وجود داشته باشد اما سعی می‌کنیم شنونده باشیم، نه اینکه با هجمه‌ها مقابله کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه با اشاره به خطوط قرمز این دانشگاه و تاکید بر رعایت آن گفت: خطوط قرمز ما توهین به نظام، مقام معظم رهبری و هتک حرمت افراد است. درمورد حضور شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر در روز دانشجو نیز باید گفت در آن زمان برای صدور مجوز دیر اقدام شده بود و از طرف نهادها هم توصیه شد که برنامه‌های تشنج‌زا در هفته دانشجو برگزار نشود به همین دلیل با حضور شریعتمداری مخالفت کردیم و انتظار داریم به جای انتقاد ما را در همین مسیر تشویق کنند زیرا فضای دانشگاه را از فضایی متشنج به اینجا رساندیم.

معتمدی در ادامه از برگزاری نشستی با عنوان «از پلی‌تکنیک لوزان تا پلی‌تکنیک تهران» در دانشگاه امیرکبیر در خرداد امسال خبر داد و گفت: یک دانشگاه سیاسی می‌تواند افراد چند بعدی تربیت کند که مدیریت کشور را هم دانشجویان آن برعهده بگیرند البته کار اصلی دانشگاه تدریس است.

منعی برای ورود احمدی نژاد به دانشگاه نیست

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: برای برگزاری برنامه به هر دو طیف حاضر در دانشگاه مجوز داده‌ایم و اینکه گفته می‌شود با برخی مخالف هستم صحت ندارد چراکه تصمیمات در شورای ۳ نفره در دانشگاه اتخاذ می‌شود و مجموعا ۶۹ مجوز به دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب داده شده و افرادی مانند نقویان، صفارهرندی، پورمحمدی، غلامعلی حدادعادل، رحیم‌پور ازغدی، مهدی کوچک‌زاده و حمید رسایی در برنامه‌های دانشگاه حضور داشتند.

معتمدی در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوعیت ورود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: به نظر من منعی برای ورود افراد به دانشگاه نیست و تنها در صورتی ورود آنها به دانشگاه ممنوع است که محکومیت داشته باشند. 

او در پاسخ به سوالی در خصوص انفصال وی از خدمت و پرونده‌ سازمان پژوهش‌ها گفت: ۱۸ سال قبل رئیس سازمان پژوهش‌ها بودم که در آنجا نیز تحولاتی ایجاد کردم. این سازمان به بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی خاورمیانه تبدیل شد، بطوری که در سال ۷۹ سه برابر بودجه جاری، از محل قراردادها درآمد داشتیم و این درآمد از تمام مراکز وابسته به وزارت علوم بیشتر بود ولی اینکه پس از ۱۸ سال در رابطه با یک پرونده سوال می‌کنند رکورد محسوب می‌شود زیرا پرونده‌ها در هر سازمانی پس از ۱۰ سال امحا می‌شود.

رئیس دانشگاه امیر کبیر گفت: پروژه سازمان پژوهش‌ها ۱۲۰ میلیون تومان بوده است و اواخر سال ۹۲ یک نامه به رئیس سازمان ارسال شد که موادی شیمیایی در سال ۷۵ خریداری شده است. باید پرونده آن را تحویل بدهیم و معاون حقوقی سازمان نیز پاسخ داده که این پرونده پس از ۱۸ سال در دسترس نیست و در دسترس نبودن پرونده مبنای صدور حکم برای من شد که به دلیل وجود نداشتن پرونده رئیس وقت باید محکوم شود، اوایل سال ۹۳ که من در مسافرت بودم معاونم به جلسه دیوان محاسبات رفت که پاسخگو باشد ولی وی حتی در مراجعه به بانک نیز اسناد ۱۸ سال پیش را نیافته بود، اگر این مسئله مهم بوده است چرا پس از این همه مدت بررسی می‌شود؟ نمی‌خواهم بگویم چه کسانی دنبال این قضیه هستند ولی برای من در سازمان پژوهش‌ها حدود ۸ پرونده ساختند در حالی که در مخابرات هیچ پرونده‌ای ندارم.

معتمدی گفت: البته موضوع در قوه قضاییه و بازرسی نیز مطرح شده که استدلالات ما را قبول کردند و دیگر پرونده ای ندارم ولی در دیوان محاسبات فردی همچنان فعال است که برای من پرونده‌سازی کند، در بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تائید صلاحیت من به عنوان رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز این فرد فعال بود و آنجا هم گفته بود که من یک سال انفصال از خدمت داشته‌ام ولی نگفته بود که دو حکم بعد از آن نیز برای من آمده است زیرا منافع شخصی خود را دنبال می‌کند و دیوان محاسبات می‌‌گوید طبق مقررات هر گزارشی که برسد ما بررسی می‌کنیم حتی اگر از طرف فردی غیرصالح باشد.

او گفت: پس از این حکم درخواست تجدیدنظر کردیم که بدون دعوت از ما حکم را تایید کردند که البته خلاف نیست زیرا می‌توانند از فرد دعوت نکنند ولی یک الی ۲ هفته پیش ۲ پرونده در سازمان پژوهش‌ها و موسسه تحقیق و توسعه نوآوران یافتیم که قرار شد براساس اسناد جدید اعاده دادرسی شود زیرا حتی برخی شاهدان نیز فوت کرده اند، ممکن است عده‌ای تند باشند ولی اسمشان را نمی‌توان اخلال‌گر گذاشت، اینکه علی مطهری در یک دانشگاه سخنرانی کند و حاشیه پیش بیاید فقط خوراک عده‌ای ضد نظام در خارج کشور را تهیه می‌کند زیرا همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا شور و نشاط به دانشگاه بازگردد، بنده معتقدم رئیس یک دانشگاه باید سیاسی باشد ولی سیاسی‌کار نباشد. من هم همیشه این گونه بودم و در زمان دانشجویی هم بسیار فعال بودم.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =