معاون آموزشی وزارت علوم دررابطه با ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی، گفت: ادغام دانشگاه علوم اقتصادی برخلاف شبهات بسیاری که ایجاد شد، بسیار دقیق و کارشناسانه بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، شريعتي در مراسم تقدیر از استادان نمونه دانشگاه خوارزمی در سخناني گفت : اوایل انقلاب، جمعیت کشور 30 تا 35 میلیون نفر بوده و جمعیت دانشجویی کشور نیز بین 170 تا 180 هزار نفر بود، درحال حاضر جمعیت کشور دو برابر و جمعیت دانشجویی 25 برابر شده است.

شریعتی گفت: درحال حاضر بالغ بر 4 میلیون و 600 هزار دانشجو دردانشگاه مشغول به تحصیل هستند حال باید ببینیم که آیا اقدامات صورت گرفته درست بوده است وسپس جهت حل مشکلات موجود چاره اندیشی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درادامه با اشاره به تعداد دانشجویان گفت: از جمعیت دانشجویان ما که امروز در دانشگاه های آزاد، مراکز غیر دولتی، دانشگاه های خاص و دولتی درحال تحصیل هستند فقط 15 درصد در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند، اما بار اصلی کیفی بر دوش دانشگاه های دولتی است.

شریعتی درادامه گفت: درحال حاضر282 دانشگاه دولتی و 2600 مراکز آموزش عالی داريم كه از 282 مرکز دولتی 103 مورد از آن ها در 5 سال گذشته و حدود 47 مورد طی یکسال اخیر مجوز گرفته اند و این موضوع وضعیت نا به سامانی را در آموزش عالی کشور ایجاد کرده است.

او گفت: بیش از 60 درصد مراکز آموزش عالی ما نزدیک به 10 سال عمر دارند و دربرخی از آن ها جمعیت دانشجو بسیار پایین است لذا بحث ساماندهی جدی مراکز آموزش عالی اولویت دارد.

شریعتی بهترین شیوه برای اعتلای دانشگاه های نو پا را در صورت عدم تامین اعتبار و افزایش هیئت علمی، شیوه الحاقی و رشد در دل دانشگاه های بزرگ دانست و گفت: البته نباید منافع دانشجویان و استادان که جزو اصول اولیه آموزش عالی هستند دراین میان پایمال شود.

معاون آموزشی وزارت علوم دررابطه با ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی، گفت: ادغام دانشگاه علوم اقتصادی برخلاف شبهات بسیاری که ایجاد شد، بسیار دقیق و کارشناسانه بود و براساس مصوبه شورای عالی اداری و شورای گسترش مصوب شد و این کار به معنای انکار و نادیده گرفتن توانمندی دانشگاه علوم اقتصادی نیست و ترکیب این دو دانشگاه اعتبار دانشگاهی ما را افزایش می دهد البته قراربود این کار از سال 83 طبق مصوبه ای که در آن زمان وجود داشت انجام شود و دریکی از دانشگاه های تهران نیز این الحاق صورت گیرد.

شریعتی بیان کرد: ما از ابتدای کار 3 شعار اصلی کنترل فنی ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی را مدنظر داشته ایم و درشرایط فعلی قاطعانه در برابر مجوزهای غیراستاندار برخورد کرده ایم.

او درادامه گفت: تا کنون پذیرش دانشجوی دکتری از طریق امتحان تخصصی متمرکز و درنهایت ستاد مرکزی وزارتخانه بود اما بدلیل تراکم متقاضیان دوره دکتری که در فراخوان اخیر 30 هزار نفر ثبت نام کردند، 70 درصد دکتری بودند و 20 هزار نفرنيز متقاضی ورود به دانشگاه، درحالی که دانشگاه ها 4 تا 5 هزار نفر نیاز دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به وظیفه دانشگاه ها درباره برنامه ریزی های درسی، گفت: برنامه ریزی درسی تاکنون درون ستاد انجام می شد اما اخیرا تصویب کرده ایم دانشگاه های برتر وظیفه برنامه ریزی را عهده دار شوند و دانشگاه هایی که مطرح نیستند نیز از دانشگاه های مطرح الگو برداری کند.

شریعتی پیرامون آئین نامه جذب استعداد درخشان در دانشگاه ها گفت: طبق این آیین نامه در گذشته سهم هر دانشگاه در حدود 10 درصد بود که به 20 درصد افزایش پیدا کرد و قرار است این مقدار افزایش یابد.

او در پایان گفت : آئین نامه مقطع کاردانی و کارشناسی بازنگری و ابلاغ شده است. آئین نامه کارشناسی ارشد و دکتری نیز به زودی ابلاغ می شود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =