معاون آموزشی وزیر علوم دوباره زمزمه ادغام آموزش پزشکی و غیرپزشکی را سرداده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آموزش پزشکی و غیر پزشکی باید ادغام شوند. این صبحت معاون آموزشی وزیر علوم تکمیل کننده به تمام چالش های چند سال اخیر بر سر موضوع این ادغام بود است؛ آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۴ در حالی به وزارت بهداشت پیوست که بنا به گفته کارشناسان یکی از دلایل آن کمبود نیروی انسانی و نیاز کشور به کادر درمانی در آن زمان بود، نیازی که با افزایش چند برابری ظرفیت پزشکی و توسعه دوره‌های نوین پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی برطرف شد و فراتر از آن ایران اسلامی علاوه بر رفع مشکلات درمانی مناطق محروم، به توانمندی اعزام پزشک به خارج نیز دست یافت.

اما این جدایی در سال های گذشته به خصوص در ابتدای دولت نهم جدی تر شد زمانی که طرح «بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم» در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و این طرح موافقان و مخالفانی را به خود دید.

موافقان این طرح بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم را اقدامی کاملا مفید و ضروری می خوانند و آن را منجر به یکپارچه شدن آموزش عالی کشور و توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی می دانند. همانطور که ایرج فاضل رییس فرهنگستان علوم پزشکی در سال های گذشته در مورد این ادغام گفته بود: ‌فرهنگستان علوم پزشکی کشور بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم را کاملا تایید کرده و با اجرای آن موافق است.

او گفت: با تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم هم آموزش پزشکی و هم رشته‌های علمی مشترک بین وزارتخانه‌های بهداشت و علوم صدماتی دیدند که با بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم این رشته‌ها از لحاظ کمی و کیفی توسعه خواهند یافت.

محمد فرهادی وزیر علوم نیز بهمن ماه سال گذشته رتبه دانشگاه تهران را دلیلی بر این ادغام بیان کرد و گفت: رتبه دانشگاه تهران در دنیا 350 است ولی این رتبه واقعی آن نیست و باید رتبه این دانشگاه زیر 200 باشد، دلیل این وضعیت تفکیک قائل شدن میان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که باید یکی در نظر گرفته شوند.

اکنون اما شریعتی نیاسر دراین باره با ابراز مخالفت نسبت به تفکیک بین حوزه پزشکی و غیر پزشکی گفته است: کماکان اعتقاد دارم این ادغام باید روزی در حوزه آموزش بین پزشکی و غیر پزشکی صورت گیرد. تفکیک آنها در کشورهای پیشرفته نیز سابقه چندانی نداشته و فراگیر نیست.

بار اصلی کیفی محصولات آموزش عالی بر دوش دانشگاه‌های دولتی است

او در مراسم تکریم مقام استاد در دانشگاه خوارزمی با اشاره به وضعیت نامطلوب مالی، گفت: بعید می دانم حقوق اساتید در سال 94 علاوه بر14درصد مصوب شده، ذره‌ای افزایش یابد و به همه هیات امنا ابلاغ شده که با افزایش حقوق‌ها موافقت نکنند مگر اینکه خودشان درآمدهای اختصاصی را بالا برند.

به گزارش ایسنا معاون آموزشی وزیر علوم سپس در تشریح وضعیت آموزش عالی بیان کرد: اوایل انقلاب جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر و جمعیت دانشجویی 180 هزار نفر بود. در حالیکه جمعیت کشور امروزه دو برابر و جمعیت دانشجویی 25 برابر شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به زیر ساخت‌های موجود ادامه داد: این جمعیت دانشجویی در چهار زیر ساخت دانشگاه آزاد، مراکز غیر دولتی، دانشگاه های خاص و دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند. تنها 15درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند که اگرچه به لحاظ درصد کمتر است، ولی بار اصلی کیفی محصولات آموزش عالی بر دوش همین دانشگاه‌هاست.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه 282 مرکز دولتی در کشور وجود دارد، افزود: از این میان 100 مرکز دولتی در پنج سال گذشته و از بین آنها 47 مرکز در یک سال اخیر مجوز گرفته‌اند. بیش از 60 مرکز آموزش عالی نیز زیر 10 سال عمر داشته و جمعیت دانشجویی و هیات علمی برخی از آنان بسیار پایین است. در این راستا یکی از سیاست‌های کلان وزارتخانه، ساماندهی مراکز آموزش عالی، حفظ مراکز و ارتقای آنهاست.

وی در اشاره به دانشگاه‌های نوپا گفت: آنها از بسیاری از شاخص‌ها عقب هستند و اگر امکان زودهنگام تامین امکانات و اعتبارات میسر نباشد، شیوه‌های الحاقی را برای اعتلای آنها می‌توان به کار برد تا مراکز کوچک‌تر که از شاخص‌ها فاصله دارند در دل مراکز بزرگ رشد کنند.

به گفته وی منافع دانشجو و اساتیدی که در واحد کوچک‌تر هستند، جزو اصول اولیه آموزش عالی است و تحت هیچ شرایطی این مراکز نباید متضرر شوند.

قاطعانه در برابر افزایش کمی ایستاده‌ایم

معاون آموزشی تاکید کرد: تاکنون حتی یک مجوز خارج از شاخص‌ها داده نشده و در این راستا ظرفیت برخی موسسات را صفر کردیم که خودشان را به استاندارها برسانند. در صدور مجوزها به شدت در مقابل مجوزهای غیراستاندارد علیرغم تمام فشارها ایستاده‌ایم و اگر بخواهیم روند رو به رشد داشته باشیم باید در برابر برخی مسائل مقاومت کنیم.

شریعتی نیاسر ضمن موافقت با ادغام دانشگاه خوارزمی و علوم اقتصادی اظهار کرد: ادغام، گام بلندی بود تا دانشگاهی که از بسیاری از شاخص‌ها فاصله دارد، بتواند در کنار دانشگاه بزرگی که بیش از 11هزار دانشجو دارد، الحاق شود و این به معنای نادیده گرفتن توانمندی‌های دانشگاه علوم اقتصادی نیست و جایگاه اساتید دانشگاه علوم اقتصادی باید با اقتدار تمام حفظ شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    4 7
    یکی از بدترین تصمیم های آموزشی واقعا باعث تاسفه
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    1 4
    بهتر بود بهداشت عمومیبهداشت محیط و تغذیه و درمانگاهها و مطب ها از دانشگاهها منفک و زیر نظر وزارت بهداشت نظارت شوند.
  • پزشک A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 7
    متاسفانه هیچ گونه دلسوزی برای بهبودی آموزش پزشکی واخلاق پزشکی وجودندارد وعلت ناسامانی دروضعیت سلامت برعکس آنچه مسئولان بیان می کنند افزایش شدید ظرفیت پزشکی دردانشگاههای دولتی وغیردولتی است که ثمره آن درچند سال آینده به شکل افزایش پزشکان بیکار وایجاد رقابت ناسالم دربین فارغ التحصيلان پزشکی خواهدبوددردستیاری هم آموزش فراموش شده وباافزایش ظرفیت دستیاری بخصوص دررشته های مادر وگسترش به دانشگاههای مناطق دورافتاده هم آموزش ازبین رفته وهم ان شاء الله شاهدمتخصصان بیکارخواهیم بود.راه حل ایجادنگاه آموزش محوروجداکردن بخش آموزش ازدرمان وتوسعه کیفی ومحدودکردن پذیرش دستیار دررشته های مادر به دانشگاههای تیپ 1وبعضی تیپ2هاست
    • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      5 6
      پس ان هایی که در مناطق محروم حقوق های دولتی چنین میلیونی و کارانه های چند ده میلیونی می گیرند، کی هستند؟ کدام بیکار را می گویید؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      8 1
      همه می دانند حقوق و درآمد رشته پزشکی بالا است و به این امید می روند پزشکی می خوانند نه برای خدمت به مردم و بیماران. انتظار "بهبودی آموزش پزشکی واخلاق پزشکی" در چنین جوی، چگونه شدنی است. هر حرفه ای درامد غیرمنطقی داشته باشد، به این جا می کشد، هر حرفه ای.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    9 2
    برای این فرهنگ نادرست که دروس رشته های غیرپزشکی سخت نیست و رشته های غیرپزشکی زحمت نمی کشند یا مسئولیت ندارند و فقط رشته های پزشکی درس هایشان سخت است و زحمت می کشند و مسئولیت سنگین دارند؛ هم بایستی یک فکری بشود.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    11 3
    همه جای دنیا، رشته های پزشکی و غیرپزشکی زیر نظر یک وزارت خانه اند. یعنی همه اشتباه کرده اند؟
  • دکتر A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 1
    عوض شدن تولیت آموزش پزشکی دردی رادوا نمی کند.تازمانی که نگاه درمان محور به آموزش محورتغییرنکندوبه جای گسترش کمی بی رویه کیفیت بهبودنیابد شاهد خواهیم بود که هم پزشکان وهم متخصصان بیکارزیادخواهندشد وهم سوادعلمی انها پایینترخواهدامدان شاءالله که مسئولین محترم بهداشتی ودرمانی به این نکات توجه فرمایند
  • بی نام A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 1
    افزايش حقوق اساتيد فقط 14 درصد عجب؟؟ انتظار چند درصد رو داشتن بقيه‌ي كارمندان دولت چند درصد؟؟
  • میرحسین خادمی A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    5 0
    آموزش پزشکی , ادغام باید گردند ...