ابراهیم نکو

 

هیچ کس نمی‏ تواند ادعا کند که کل مسائل اقتصاد ایران یا مشکلات معیشتی مردم در سال گذشته حل شده است. از نظر من این حرف غیرمنطقی است. کسی مدعی حل تمام مشکلات نیست اما دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی اقداماتی انجام دادند که مثبت و قابل توجه بوده و ما می‏ توانیم به بعضی از آن‏ ها به عنوان رخدادهای مثبت سال 93 اشاره کنیم.

دولت یازدهم از ابتدای کار بویژه در سال 93 توانست بصورت قابل توجهی تورم را مهار کند، و تورمی که در گذشته در دولت قبل شاهد بودیم، در این دولت کنترل شد و کاهش چشم‏گیری پیدا کرد. از طرف دیگر بحث کنترل نسبی بازار و ایجاد آرامش و ثبات در بازارهای اقتصادی از جمله بازار ارز و سکه را داشتیم که با توجه به نوسانات شدید در دولت گذشته، می‏ توانیم این ثبات را نتیجه اقدامات دولت یازدهم بدانیم.

این ثبات بازار و کاهش تورم به این معنی است که دولت با برنامه بوده و مطالعه شده و فنی شروع بکار کرده. تیم اقتصادی دولت با برنامه حرکت کرده و به نظر من این نکته قابل توجهی است. شاید امروز بسیاری از مردم گله‏ مند باشند که هنوز سفره‏ های شان رنگین نشده و قدرت خریدشان افزایش نیافته و یا حقوق و دستمزدهایشان  بیشتر نشده. این‏ ها سوالاتی است که هنوز هم پابرجاست اما بنده به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم وقتی این دولت را با دولت قبلی مقایسه می کنم نتیجه می‏ گیرم که ما اگر با روش‏ های دولت قبلی در این دو سال جلو می‏ آمدیم با چالش‏ های سختی مواجه می‏ شدیم اما دولت فعلی توانست جلوی این چالش‏ ها را بگیرد و فاز دوم هدفمندی یارانه‏ ها را هم که اجرای آن با شیب تند، ممکن بود اثرات منفی در جامعه داشته باشد، با کمترین آسیب‏ ها به سرمنزل مقصود رساند.

من این را قبول دارم که مردم هنوز اثرات بسیاری از کارهای مثبت دولت را احساس نکردند. این به دلیل وجود شکاف عمیق بین قدرت خرید آنان و افزایش تورم است و پر کردن این شکاف و رسیدن به حالت تعادل، زمان‏ می‏ برد. من معتقدم که دولت با یک برنامه خوب و حساب شده و غیرعجولانه می‏ تواند قدرت خرید مردم را تقویت کند تا آنان نیز آثار مثبت اقدامات اقتصادی را لمس کنند.

در اقتصاد سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت باید بگویم که اثرات این کاهش قیمت بر اقتصاد کشور  کتمان کردنی نیست اما دولت و مجلس با درایت کافی و بصورت منطقی از وقوع یک سری رخدادهای منفی برای اقتصاد جلوگیری خواهند کرد. اگر به شرایط نفت ما در سال‏ های گذشته نگاه کنید، متوجه می‏ شوید که در دولت قبلی که قیمت نفت افزایش چشمگیری داشت، باز مشکلاتی برای اقتصاد ما پیش آمد. در کل افزایش و کاهش نفت هرکدام تبعات مثبت و منفی خودش را خواهد داشت. نفت ما نفت مطمئنی نیست که بگوییم درآمد پایداری برای دولت خواهد بود. به همین دلیل در بودجه سال آینده تلاش کردیم تا وابستگی به درآمد نفت را کاهش و از منابع دیگر درآمدی استفاده کنیم. منابعی که درآمدهای آن را باید با برنام ه‏ریزی صحیح بگیریم و هزینه کنیم.

ما در سال‏ های گذشته درآمدهای نفت ی‏مان را به دلیل تحریم‏ ها نصفه و نیمه دریافت می‏ کردیم. اگر با همین قیمت نفت و با همین مشکلات دریافت درآمدهای نفتی، درآمد منابع دیگر را بدرستی جذب کنیم، می‏ توانیم ادعا کنیم که در سال آینده با توجه به روش‏ هایی که دولت و مجلس طراحی کردند، کاهش قیمت نفت تاثیرات جزیی بر اقتصاد کشورمان خواهد داشت. روش‏ های مدنظر دولت و مجلس مربوط به حوزه اخذ مالیات‏ هاست. ما در شیوه‏ های گرفتن مالیات ایرادهای بسیاری داشتیم. در گذشته بیشتر کارکنان و کارمندان طبقات پایین جامعه، کارگاه‏ های کوچک تولیدی و صنعتی مالیات‏ هایشان را پرداخت می‏ کردند اما در کنار این‏ها، از ناحیه بنگاه‏ های اقتصادی بزرگ فرارهای مالیاتی اتفاق می‏ افتاد که در صورت حصول مالیات از این‏ها، درآمدهای دولت تقویت خواهد شد.

بعضی مواقع پنجاه درصد مالیات کشور روشمند و درست گرفته نمی‏ شد و اگر این مهم در سال جدید انجام بشود ما کسری بودجه ناشی از نفت را جبران خواهیم کرد. ما الان نفت زیادی هم نمی‏ فروشیم. فروش ما از شش میلیون بشکه به یک میلیون رسیده. گذشته از بحث مالیات‏ ها دولت در حوزه گردشگری و تقویت بخش تولید بیکار ننشسته و دنبال درآمدهای بیشتری و پایدارتری است. از نظر من حرکت‏ های اقتصادی دولت و مجلس حرکت‏ های خوبی است. دولت درصدد این است که پایه‏ های اقتصاد کشور را تقویت کند و به بودجه و برنامه‏ های ریخته شده متعهد خواهد بود.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =