در شرایطی که اقتصاد ایران به انتظار تحولات تازه نشسته است، برخی فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که ابتدای سال می تواند با برخی شوک های اقتصادی همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اقتصاد ایران در سال 94 در صورتی که از بند تحریم ها رها شود، می تواند افق های تازه ای را پیش روی خود داشته باشد. فعالان براین باورند که تحولات کلان اقتصادی کشور به سمت مطلوبی حرکت می کند. با این وجود برخی تحلیل ها نیز نشان می دهد که فصل اول سال 94 به دلیل کاهش احتمالی مجدد قیمت نفت می تواند با شوک های برای اقتصاد کشور همراه باشد.

در همین حال علاالدین میرمحمد صادقی عضو با سابقه اتاق ایران و رئیس هیات مدیره سازمان اقتصاد اسلامی در این مورد گفت: اتفاق مثبت اقتصاد کشور در سال 1393 این بود که در این سال شاهد تلاش بیشتر برای صادرات از طرف صادرکنندگان و عموم مردم بودیم. زمانی صادرات ارزشی در انظارعمومی نداشت و مردم توجهی به آن نداشتند اما در سالی که گذشت عزم ملی را برای افزایش صادرات در مردم و صادرکنندگان می‏دیدیم. بویژه در بین صادرکنندگان که حرف اول تلاش آنان  صادر کردن کالای بیشتر با کیفیت بهتر بود. این تلاش البته با وجود مشکلات فراوانی است که دامن صادرات را گرفته. مشکلاتی در حوزه انتقال پول، حمل ونقل و مسائل مختلف که البته صادرکنندگان امسال با وجود همین مشکلات توفیق بیشتری نسبت به سال قبل داشتند. من این را یک موفقیت برای اقتصاد کشورمان می‏بینیم و امیدوارم که  عمومیت این عزم ملی در سال 93 در سال‏های آینده هم ادامه پیدا کند تا شاهد شکوفایی بیشتری در امر صادرات باشیم.

وی ادامه داد: اتفاق منفی در سال 93 در اقتصاد کشور چالش‏های بود که برای تولیدکنندگان پیش آمد و ناشی از رکود اقتصادی بود. دولت هم به این مسئله رکود در اقتصاد کشور معترف بود. رکودی که متاسفانه چه در حوزه ساختمان، چه درحوزه بازرگانی و چه در حوزه تولید آثار منفی برجای گذاشت و عموم تولیدکنندگان را در کشور متضرر کرد. متاسفانه هنوز این رکود  دامن اقتصاد را رها نکرده و به نظر من لازم است که دولت برای حل این معضل، عمیق و کارشناسی چاره‏اندیشی کند و ترتیبی بدهند تا اقتصاد کشورمان از رکود خارج و تولید جان بگیرد. این دو مسئله یعنی عزم ملی برای صادرات و رکود در اقتصاد و مشکلات تولید از نظر من دو موضوع مهمی بود که مردم آن را حس کردند. حتی ما اوایل سال 93 تورم را در عین رکود داشتیم که این وضعیت کم سابقه‏ای بود که هرچه از اوایل سال 93 فاصله گرفتیم این وضعیت عوض شد و تورم را تا حدودی مهار کردیم. الان هم تورم داریم اما نه مثل سال‏های گذشته و با تلاش و همتی که دولت جدید داشته وضعیت سابق را نداریم.

میرمحمد صادقی افزود: در مورد مسئولان من مایلم به مسئله مهمی اشاره کنم و آن هم توجه رهبر انقلاب و دولتمردان به مسائل اقتصادی بود. حتی رهبری گفتند که از چندین سال قبل این وضعیت در اقتصاد را پیش‏بینی کرده بودند و تذکر می‏دادند که باید توجه بیشتری به اقتصاد داشته باشیم. در چند سال گذشته اغلب سال‏ها را با نام‏های اقتصادی نام ‏گذاری می‏کردند. دولتمردان اجرایی هم در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به مسائل اقتصادی توجه می‏کنند. همین الان در هر جلسه ‏ای از ریاست‏ جمهور تا معاونین وزرا، همه درباره تولید و صادرات بیشتر و توسعه صحبت می‏کنند و این جای امیدواری دارد. اگر دولتمردان ما برخلاف گذشته به مسائل اقتصادی توجه داشته باشند و تولید را ضدارزش ندادند و برای تولید ارزش قائل باشند، می‏توانیم آینده‏ای خوب و شرایطی مساعد برای اقتصاد ببینیم و امیدوار باشیم که این آینده‏ای که متصوریم محقق شود.

او تاکید کرد: اوایل سال 94 ممکن است شوک اقتصادی داشته باشیم. این شوک اقتصادی مدت زمان محدودی از سال 94 را بخود اختصاص خواهد داد و به نظر من زودگذر و قابل جبران است. به نظرم همین رکودی که در حال حاضر داریم را در اوایل سال 94 خواهیم داشت یعنی این شوک همان رکود بیشتر خواهد بود. این شوک به این دلیل خواهد بود که دولت‏ها در مسیرهای گذشته بودجه را در کشور پخش و صرف کارهای عمرانی می‏کردند. دولت اگر  بودجه بخش عمران را محدود کند این محدودیت اول مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‏کند و روانی کار اقتصادی را با چالش‏هایی مواجه می‏کند. به نظر من اگر مردم ما چند ماهی از سال آینده را مقاومت کنند و بطورکلی اقتصاد مقاومتی را که مد نظر رهبر انقلاب هم هست مدنظر داشته باشند دولت به تدریج می‏تواند مسئله کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران کند و این مقدمه خیری است برای اینکه به تدریج از درآمدهای نفتی مستغنی شویم و به بخش‏های دیگر از منابع اقتصادی مثل معادنی که داریم یا صدور خدمات فنی و مهندسی و صدور کالاهای تولید داخل کشور روی بیاوریم.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =