وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی کلیه ضمن افتتاح مرکز دیالیز رودسر طی سخنانی بر اهمیت پیشگیری از بیماری ها تاکید کرد و گفت : بسیاری از بیماریهای غیرواگیر از جمله بیماریهای کلیوی قابل پیشگیری هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پايگاه خبري و اطلاع رساني وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي ؛ حسن هاشمی وزير بهداشت با اشاره به اهمیت كليه و نقش آن در سلامت انسان گفت: كليه، پالايشگاه بدن است و طبيعي است كه نبايد با ورود برخي از سموم از طريق مصرف برخي از مواد غذايي و آشاميدني كار مضاعفي به آن تحميل كنيم.

 او گفت: استفاده از شكر و نمك بيش از مورد نياز و نيز مصرف برخي از شيريني‌جات و تنقلات مي‌تواند براي كليه مشكل‌ساز باشد.

 هاشمي در عين حال كم تحركي و افزايش وزن و استفاده از سيگار را از عوامل تأثيرگذار در آسيب به كليه ها عنوان كرد و گفت: بايد مراقب اين پالايشگاه خدادادي باشيم.

وزير بهداشت همچنين گفت: البته برخي از بيماريها مانند فشارخون مي‌تواند جنبه ارثي هم داشته باشد و بايد نسبت به آنها توجه و مراقبت کرد.

دكتر هاشمي ايجاد شبكه هاي بهداشتي يكپارچه در روستاها، شهرها و حاشيه شهرها را به عنوان يكي از وظايف و اقدامات دولت مورد اشاره قرار داد و گفت: بايد افراد مبتلا به بيماري هاي غيرواگير از جمله ديابت و فشارخون در اين شبكه ها شناسايي شده و به آنها كمك شود.

بیماریابی در سراسر کشور تا پایان دولت یازدهم

وزير بهداشت با بيان اين كه تاكنون چندين ميليون نفر از حاشيه نشينان شهرها تحت پوشش خدمات بهداشتي درماني قرار گرفته اند، گفت: سال آينده نيز بخش عمده اي از جمعيت كشور تحت پوشش شبكه های بهداشت قرار مي‌گيرند و مي‌توانيم تا پايان اين دولت، بيماريابي را در سراسر كشور داشته باشيم.

هاشمي با بيان اين كه انجام اقدام مناسب مستلزم داشتن اطلاعات دقيق است، گفت: در مورد كساني كه مبتلا به بيماري شده‌اند بايد خدمات مناسبي ارائه شود و خوشبختانه در طول سال‌هاي گذشته فعاليت‌هاي فراواني در اين زمينه انجام شده است.

وجود 20 هزار نفر نیازمند کلیه در کشور

وزير بهداشت در ادامه با بيان اين كه حدود 20 هزار نفر در كشور نياز به پيوند كليه دارند، گفت: با فرهنگي كه در كشور در مورد قوام خانواده داريم نبايد انتظار داشته باشيم كه كسي به دليل نياز به پيوند كليه جان خود را از دست بدهد بلكه خانواده و بستگان درجه يك فرد نيازمند به كليه مي‌توانند يكي از كليه‌هاي خود را به شرط سالم بودن خود اهدا كنيم.

 هاشمي بر ضرورت فرهنگسازي براي اهداي عضو در جامعه تاكيد كرد و گفت: بايد در دنيا در زمينه اهداي عضو پيشقدم باشيم و پذيرفته نيست در خانواده‌اي، پدر، مادر يا فرزند مبتلا به نارسايي كليه نياز به دياليز پيدا كند و خانواده ها بايد در اين زمينه پيشقدم شوند و اگر در اين زمينه موفق نبوده ايم، به علت ندادن اطلاعات درست به مردم و استفاده نكردن از ظرفيت رسانه ها بوده است.

وزير بهداشت در عين حال گفت: البته اين انتظار را در مورد نيازمندان به پيوند قلب و مبتلايان به بيماريهاي مزمن ريوي نداريم.

هاشمي گفت: در صورت پيشقدم بودن خانواده‌ها در اهداي كليه به بستگان خود، هم موضوع خريد و فروش كليه برچيده خواهد شد و هم از آمار روزافزون بيماران دياليزي و مشكلات خانواده هاي آنان كاسته خواهد شد.

او با طرح این پرسش که تا چه زماني مي توانيم دستگاه دياليز خريداري کنیم، گفت: البته ارائه خدمات به بيماران كليوي وظيفه دولت است ولی می توان با فرهنگسازی و پیشگیری، آمار این بیماری را در کشور کاهش دهیم.

وزير بهداشت با تاكيد بر ضرورت تقويت فرهنگ اهداي عضو در كشور گفت: مردم بايد باور كنند كه هديه كردن يك كليه آسيبي به فرد اهدا كننده وارد نمي‌كند ضمن اينكه از بسياري از آسيب‌هاي روحي و رواني خانواده ها كه براي بيمار كليوي خود متحمل مي‌شوند، كاسته مي شود.

قدردانی از مراجع تقلید به دلیل فتاوای مربوط به اهدای عضو

 هاشمي همچنين به فتاواي مراجع تقليد در كشور در مورد اهداي عضو اشاره كرد و ضمن قدرداني از همراهي مراجع تقليد در اين زمينه گفت: ديدگاه مراجع در اين زمينه نشاندهنده پويايي فقه در كشور است.

وزير بهداشت با اشاره به اقدام زيباي دو خانواده اي كه در اين مراسم از آنها تجليل شد و بهترين تصميم را براي اهداي عضو عزيز از دست رفته خود گرفته بودند و نيز فرد ديگري كه يكي از كليه هاي خود را اهدا كرده بود، گفت: به اين گونه اقدامات افتخار مي كنيم و بايد از فرصت ها استفاده كنيم و در اين زمينه نيز مانند ساير بخشها در جهان الگو باشيم.

وزير بهداشت گفت: فكر نمي كنم هيچ كس در ايران از محنت ديگران لذت ببرد.

فشار خون؛ بیماری جدی و خاموش

هاشمي در ادامه از بيماري فشارخون به عنوان يك مشكل جدي و بيماري خاموش نام برد و گفت: اين بيماري منجر به از دست دادن كليه‌ها، نابینایی و خونريزي مغزی و سكته هاي مغري مي شود در حالی که با داشتن شبكه هاي قوي بهداشتي، می توان با يك دستگاه ساده فشارخون و کمترین هزينه از بیماری فشارخون مطلع شد و از عوارض آن پيشگيري كرد.

وزير بهداشت با بيان اين كه بيشترين آمار مرگ و ميرهاي كشور مربوط به سكته هاي قلبي و مغزي هستند گفت: مي توان از 40 درصد مرگ هاي ناشي از سكته هاي قلبي و مغزي با پيشگيري جلوگيري كرد.

 هاشمي با اشاره به اين كه در حال حاضر يك چهارم افراد بالاي 50 سال كشور مشكل كليوي دارند، گفت: با انجام يك آزمايش ساده مي توان از بروز چنين بيماريهاي پيشگيري كرد و 50 درصد بيماريهاي كليوي قابل پيشگيري است.

وزير بهداشت با اشاره به اين كه مردم ما همواره در همه صحنه ها در ايثارگري پيشقدم بوده اند، گفت: در زمينه اهداي كليه نيز مردم مي توانند پيشقدم شوند و اميدواريم فرهنگ اهداي عضو در جامعه ما روز به روز گسترش يابد و رسانه ها به ويژه صدا و سيما نقش بي بديلي در اين زمينه دارند.

افراد سالم هر دو ساعت یکبار 2 لیوان آب بنوشید

وزير بهداشت در پايان اهداي عضو را امري خير و اثري ماندگار و جاودانه در وجود انسان ديگر عنوان كرد و گفت: هيچ خدمتي پسنديده‌تر از اين نيست كه مراقب سلامتي اعضاي خود باشيم و قبل از فوت، اعضاي خود را به قيمت ارزشمند و اجر الهي اهدا كنيم.
حسن هاشمی گفت: نوشيدن يك ليوان آب در هر دو ساعت از بروز نارسايي‌هاي كليوي جلوگيري مي‌كند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =