مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و بخش همودیالیز و دیالیز صفاقی به همت انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با حضور ناصر سیم فروش رییس قطب ارولوژی ایران و سیداحمد تارا مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت وجمعی ازبیماران کلیوی وخیرین افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از معاونت ارتباطات انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور، در این مراسم ناصر سیم فروش رییس قطب ارولوژی کشور با بیان اینکه درحال حاضرپیوند ازمرگ مغزی از پیوند زنده پیشی گرفته است تاکیدکرد: هزینه پیوند کلیه برای هربیمار، یک چهارم هزینه های دیالیز است.

او گفت: با توجه به اینکه پیوند کلیه بهتر از دیالیز است، همه دولت ها نیز به این مقوله اهمیت ویژه ای می دهند زیرا هزینه و مصرف دارو در دیالیز بسیار زیاد است.

او با بیان اینکه پیوند اعضا کار بزرگی است اما باید بار سنگین آن از دوش بیماران و سیستم بهداشت و درمان برداشته شود، گفت: در پیوند کلیه مساله دیالیز به عنوان یک پشتیبان باید تلقی شود.

سیم فروش با بیان اینکه کمک خیران و نیکوکاران در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در این زمینه تلاش های جدی انجام داده اما باید خیران بیشتر وارد کار شوند تا مشکلات بیماران با نارسایی کلیه رفع شود.
او گفت: پیشتر پیوند کلیه از افرادی که دچار مرگ مغزی می شدند، نداشتیم اما با فتواهایی که از مراجع گرفته شد و با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، اکنون این اقدام در کشور در حال اجرا است.

او ادامه داد: اکنون بخش قابل توجهی از پیوندهای کلیه از طریق استفاده از کلیه های افراد با مرگ مغزی است که در این زمینه به بسیاری از بیماران نیازمند کلیه کمک شده است.

سیم فروش با بیان اینکه پیوند کلیه در ایران از خارجی به خارجی و آن هم از تبعه خودش امکانپذیر است، ادامه داد: اخیرا تقلباتی در این زمینه صورت گرفته و عده ای خلاق این قانون در برخی بیمارستان های نادر اقدام می کنند که اکنون جلوی این موضوع گرفته شده است. در واقع پیوند کلیه به خارجی ها ممنوع شده است.

او گفت: آمادگی تربیت پزشکان جراح برای کشورهای خارجی را داریم تا بتوانند در کشورهای خود پیوند کلیه را انجام دهند و در واقع ما نیز با امکانات بسیار محدود کار پیوند کلیه را در کشور آغاز کرده ایم.

سیم فروش ادامه داد: مسوول بیماران کلیوی دیگر کشورها نیستیم اما می توانیم تربیت نیروهای پزشکی در این حوزه را عهده دار شویم.

رییس قطب ارولوژی کشور گفت: اکنون میزان پیوند کلیه از افراد با مرگ مغزی در کشور بیشتر از پیوند از افراد زنده است و روند پیوند از مرگ مغزی ها به بیماران کلیوی در کشور رو به افزایش است.

او ایثار پیوند کلیه را در کشور خوب دانست و گفت: خوشبختانه در 20 تا 25 سال گذشته از نظر تکنولوژی برای درمان بیماران کلیوی پیشرفت های خوبی داشته ایم بطوریکه ایران رتبه دوم یا سوم را در زمینه پیوند کلیه دارد.

برنامه وزارت بهداشت برای بررسی سلامت کلیه های 43 میلیون ایرانی

همچنین مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی ومدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت،ازبرنامه جامعه این وزارتخانه برای بررسی وضعیت سلامت کلیه های 43 میلیون ایرانی در راستای اجرای طرح تحول سلامت خبرداد.

سیداحمد تارا درآیین گشایش رسمی مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و بخش همودیالیزاین انجمن-کلینیک شفا-با بیان این مطلب گفت: سلامتی این تعداد جمعیت کشور از نظر دیابت و فشارخون نیز بررسی می شود.

تارا گفت : این افراد شامل روستاییان، ساکنان شهرهای کمتر از 20 تا 50 هزار تن و نیز حاشیه نشین ها است.همچنین برنامه جامع بیمار یابی طی یکسال آینده برای جمعیت مناطق مرکزی شهرها هم آغاز می شود .

مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درادامه با اشاره به آمارحدود 30 هزاربیمار دیالیزی در کشو گفت: پیشگیری از بیماری های کلیوی از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر است.ضمن اینکه سازمان های مردم نهاد وخیریه ها دراین زمینه می توانند نقش جدی داشته باشند.

تارا ادامه داد:براساس بررسی های صورت گرفته تا سال 1400،تعداد بیماران دیالیزی درایران به 50 هزار تن می رسد این درحالی است که ظرفیت پیوند کلیه در کشورما سالانه حدود سه هزار مورد است.

او با بیان اینکه هر سال پنج تا 6 هزار بیمار به تعداد بیماران دیالیزی اضافه می شود، ادامه داد: اگر در شرایط بسیارمطلوب سالانه چهار هزار پیوند کلیه داشته باشیم بازهم پاسخگوی افزایش تعداد بیماران دیالیزی ما نمی شود.

به گفته تارا، سالانه برای 30 هزار بیمار دیالیزی درایران درحال حاضرحدود یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه می شود که این هزینه چندین برابرهزینه های مربوط به پیوند کلیه در کشور است.

او گفت: از 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور 20 هزار نفر به پیوند کلیه نیاز دارند.

مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکیدکرد: در کشور ما شرم آور است که یک جوان یا نوجوان به مدت سه تا پنج سال دیالیز شود. این در حالی است که این مشکل با پیوند کلیه حل می شود. زیرا پیوند کلیه حدود 80 درصد صرفه جویی مالی برای کشوروعوارض بسیار کمتر دارد.

او ادامه داد: به همین منظور دولت، به تازگی نیزطرحی با عنوان افزایش کمک هزینه ایثار برای پیوند از افراد زنده را مطرح کرده که در دستور کار قرار دارد.

تارا نقش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در این زمینه را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: پیوند کلیه از دو طریق پیوند از افراد زنده و ازمرگ مغزی، صورت می گیرد و اکنون این انجمن موضوع پیوند کلیه از افراد زنده به بیماران نیازمند را حمایت می کند.
در پایان مراسم افتتاح مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و بخش همودیالیز از پنج اهداکننده کلیه که به افراد خانواده یا بستگان شان کلیه اهدا کرده بودند، تقدیر شد.

مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه با حدود سه هزار مترمربع مساحت دارای بخش های دندانپزشکی، آزمایشگاه، نفرولوژی، گوارش، قلب، گوش و حلق و بینی، درمانگاه سرپایی و داروخانه است.تمامی هزینه های این ساختمان وتجهیزبخش های مختلف ازسوی خیرین ونیکوکاران پرداخت شده است.حال آنکه تمامی خدمات ارایه شده به بیماران تحت پوشش انجمن بیماران کلیوی کشوردراین مرکزصددرصد رایگان است.

همچنین بخش همودیالیز نیز با 9 تخت و تمام امکانات و تجهیزات دایروآماده خدمات رسانی به بیماران تهرانی وسایربیماران ازسراسر کشور است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =