۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴

براساس حکمی از سوی وزیر نفت یک مدیر سابق وزارت بازرگانی مدیران نفتی را انتخاب می کند.

 آذرجزایری : همیشه رسم بر آن بوده که وقتی یک مدیر در یک سازمان و یا وزارتخانه ای که پیش از ان شناختی بر آن مجموعه ندارد منصوب می شود در یکسال اول با تکیه بر شناخت برخی از مدیران قدیمی و معتمد در آن نهاد سعی می کند تا شناخت جامع و کاملی را از محیط تحت مدیریتش به دست آورد و برآن اساس نیز سعی می کند با استفاده از شناخت حاصله نیروهای فعال و متخصص را در مدیریت های مختلف بگمارد تا شاید از این طریق بتواند به نحو مطلوب تری سازمان و یا وزارتخانه تحت مدیریتش را هدایت کند .

این در حالی است که وزیر نفت دولت دهم اگرچه در این راستا حرکت می کند اما چیدن مدیران نفتی خود را به دست کسی سپرده که خود وی نیز با حضور میرکاظمی در نفت به این وزارتخانه آمده و هیچگونه شناختی بر مسایل نفتی ندارد.

این وزیر دولت دهم که آمدنش در نفت با اما و اگرهای بسیاری همراه بود وبسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقد بودند نفت وی را نخواهد پذیرفت چرا که وی شناختی از نفت ندارد این روزها با آوردن مدیران بازرگانی خود به نفت و دادن مدیریت های کلیدی به این افراد نگاه توسعه ای نفت را به سمت نگاه تجاری تغییر داده است و این برای وزارتخانه ای که 90 درصد گردش مالی کشور را برعهده دارد بسیار خطرناک به نظر می رسد.

اواخر آبان ماه امسال بود که وزیر نفت طی حکمی دکتر (م.ص) را به سمت مشاور وزیر نفت در امور انسانی و سازماندهی منصوب کرد. در این حکم وظیفه این مشاور که پیش از این در وزارت بازرگانی مدیریت دفتر وزارتی را بر عهده داشته ، شناسایی جوانان و نخبگان مومن و با نشاط صنعت نفت اعلام شده است .میرکاظمی در این حکم تاکید کرده است از افرادی که معرفی می شوند حداکثر استفاده خواهد شد.

بررسی ساختار سازمان ،شرکت ها و پروژه ها جهت اعلام پیشنهادات به وزیر نفت نیز از جمله دیگر وظایف یاد شده در این حکم است .

این در حالی است که این مشاور امور سازماندهی وزیر نفت به عنوان یک عضو هیات مدیره شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت حضور مستمر دارد که به عنوان مثال می توان به حضور وی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد .

 (م.ص) شناخت کاملی باز بدنه نفت ندارد و اکثر پیشنهاداتش نیز مورد مخالفت متخصصین نفت قرار می گیرد اما در عین حال وی یکی از معتمدین و تاثیرگذارترین افراد در تصمیم گیری های نفتی محسوب می شود.

براین اساس، بیشتر مسوولیت های کلیدی وزارتخانه نفت در دستان مسوولان وزارت بازرگانی قرارگرفته است و به گفته یک مقام آگاه به زودی قرار است یکی دیگر از مدیران وزارت بازرگانی در دولت نهم نیز به وزارت نفت بیاید و یکی از کلیدی ترین معاونت های وزارت نفت را بر عهده بگیرد.

در این بین بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که استفاده از مدیران بازرگانی در نفت می تواند نگاه توسعه ای نفت را به سمت نگاه تجاری تغییر دهد و همین امر بحران بزرگی برای این وزارتخانه کلیدی کشور محسوب خواهد شد .این کارشناسان تاکید دارند : درست است که باید مدیرانی را برروی پست های کلیدی گمارد که بتوانند سیاست های رییس جمهور را به درستی اجرا کنند ولی آیا در یک وزارتخانه ای چون نفت که بیش از 18 هزار پرسنل دارد نمی توان کسانی را یافت که سیاست های دولت دهم را بتوانند به درستی اعمال کنند.متاسفانه طی شش ماه گذشته برخی از  مدیران مستعد نفتی به حاشیه رانده شده اند و به جای آنان از مدیرانی استفاده شده که هیچ شناختی و یا وابستگی به نفت ندارند.

این در حالی است که این روزها نگرانی از انتخاب نیروهای فعال و متخصص توسط یک غیر نفتی به یکی از بحران های اصلی مدیران و متخصصین نفتی درآمده است .برخی از مدیران نفتی در گفت گو با "خبرآنلاین " تاکید دارند : در شرایطی که یک مشاور از نفت هیچ گونه شناختی ندارد و نمی تواند فرد متخصص و غیر متخصص در این حوزه را از هم تشخیص بدهد چرا باید انتخاب نیروهای مستعد در این وزارتخانه و زیر مجموعه هایش به آن سپرده شود. ؟   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M.R IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۵
    0 0
    تخصص و تعهد از جمله مواردی است که دولت نهم و دهم با اون مشکل دارند. فکر میکنم بعد از گذشت 5 سال انتظار از این دولت برای شایسته سالاری امری بهیوده باشه. در هر حال از نگاه نافذی که در این مطلب اومده بود لذت بردم. مرسی
  • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۵
    0 0
    چیزی که اینروزها از مدیران ارشد انتظار می رود حرف شنوی محض و بدون چون چراست و شایستگی دیگر واژه ای غریب و نا آشناست !!! 
  • مصحح IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
    0 0
    مايلم خطاب به نويسنده اين مطلب متذكر شوم كه پيشنهادات يك كلمه كاملا غلطي است چه كلمه فارسي به هيچ وجه با حروف جمع عربي جمع بسته نمي شود.بر همين اساس پيشنهادات غلط و پيشنهادها درست است.