کاهش حقوق نفتی ها طی سال های گذشته باعث شده بسیاری از متخصصان نفتی از کشر خارج شوند.

  به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت حال حاضر بسیاری از کارکنان نفتی به دلیل میزان حقوق خود در حال مهاجرت به کشورهای دیگر هستند و این امر به یکی از چالش های اساسی نفت بدل شده است .

جشن ساز ابراز نگرانی کرد: اگر وضعیت نظام حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت به همین روال موجود ادامه یابد احتمال خروج برخی از این کارکنان به خارج از کشور وجود دارد.
تا چند سال پیش ، بسیاری از مشاغل دیگر از حقوق های دریافتی نفتی ها به عنوان بالاترین حقوق و بهترین شرایط یاد می کردند که این امر طی سالیان گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است .این در حالی است که متخصصان نفتی ایرانی یک چهارم حقوق مهندسان خارجی را در پروژه های ایرانی دریافت می کنند و همین امر نیز باعث کاهش رغبت متخصصان داخلی جهت حضور در صنعت نفت ایران شده است.

در بسیاری از طرح ها و پروژه های نفتی کشور که متخصصان خارجی نیز حضور دارند دیده می شود که متخصص ایرانی با وجود مساوی بودن تخصص و تجربه کاریش با متخصص خارجی اما یک چهارم حقوق خارجی ها را دریافت می کند.یکی از مهندسین یکی از پروژه های گازی پارس جنوبی در همین باره به خبرنگار "خبرآنلاین " گفت : بارها دیده شده که در بسیاری از پروژه های گازی و نفتی یک متخصص خارجی با همان سابقه و تجربه متخصص ایرانی و کار مشترک اما یک چهارم حقوق خارجی ها را دریافت نمی کند و همین امر باعث شده بسیاری از متخصصین ایرانی به خارج از کشور مهارجت کنند و از تخصص خود در شرکت های خارجی بهره برداری کنند.


این در حالی است که با توجه تصویب قانون خدمات کشوری در صنعت نفت پیش بینی می شود مهاجرت کارکنان نفتی با افزایش چشمگیری مواجه شود.
براساس اظهارات جشن ساز ، اگر بازارهای خلیج فارس، دریای شمال، اروپای غربی و آمریکا را از نظر میزان دریافت حقوق کارکنان مورد بررسی قرار دهیم در هر یک از این بازارها یک تعریف مشخص از میزان حقوق و دریافتی کارکنان وجود دارد که هم اکنون میزان دریافت حقوق کارکنان صنعت نفت ایران از تمامی این بازارها کمتر است.

وی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی توسعه صنعت نفت را بررسی وضعیت حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صنعت نفت در دنیا یک بازار رقابتی بوده که باید با بازارهای مختلف دنیا رقابت کند و نرخ نیروی کار در این صنعت در تمامی بازارهای دنیا مشخص شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ما در سطح صنعت نفت مدیریت و بهره برداری 20 حلقه چاه را به یک مهندس متخصص واگذار می کنیم متوسط ارزش مادی این چاهها حدود 200 میلیون دلار است، ادامه داد: اما حقوقی که ماهیانه به این مهندس تعلق می گیرد صدها برابر کمتر از ارزش کاری است که انجام می دهد.در

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز US ۱۸:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    3 6
    خداییش رو که نیست! این دوستان علاوه بر حقوق بالایی که دارند کلی هم مزایا دارند.من 4 نفر از فامیل و 1 نفر از دوستانم در شرکت نفت مشغول فعالیت اند... خداییش خجالت داره...
  • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    1 4
    مگر معلمین ایران با تخصص خودشان از همتایان خارجی کمترند که در آخر حقوق بگیران قرار دارند . اگر ملاک مقایسه با خارجیها باشد کل ایران اعتراض دارند و جالب اینکه رسیدن به حقوق شما نفتی ها آرزوی دست نیافتنی ما دیگر کارمندان دولت است . عراق پس از مشکلات زیاد خود حقوق کارمندانش را سه برابر کارمندان ایران رسانده است .
  • در باد رفته IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    6 0
    منم بودم می زفتم حقوق ماهیانه سه چهار میلیون تومان هم شد حقوق؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    1 8
    این دوستان شرکت نفتی فکر میکنند که تافته جدابافته هستند مگر وضعیت معلمان عزیز کشور را نمی بینند.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      0 0
      خانم یا اقای دبیر محترم شما اگه فقط یک هفته رفتید و در شرایط دمای 60 درجه شرجی و هوای الوده ... کار کردید انوقت با شغل دبیری که برف میاند تعطیلن هوا الودس تعطیلن 20 ساعت موظفی دارین اینقدر اه و ناله نداره....
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    1 0
    نفرات برتر رشته های فنی وضعیت اضتغال وخیمی دارند به عنوان مثال یک فارغاتحصیل مهندسی برق دانشگاه درجه یک کشور وضعیت تحصیلی معادل یک فارغ اتحصیل پزشکی عمومی دانشگاه درجه یک کشور را دارد درحالیکه در یک نقطه دورافتاده پزشک مزبور ماهانه 1.5 درامد دارد و مندس 450 تومان با اضافه کاری نتیجش زیاد خوب نیست بی علاقگی به تحصیل و هت تیرکشی مدیران یک شب باسواد شده و فامیلای یک شب کارشناس شده است
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    2 4
    نترسید.این همه جوون فارغ التحصیل بیکار حاضرن فقط برن سر کار.چه برسه به اینکه حقوقهای میلیونی هم بگیرن.تازه نازم میکنن و میگن کمه؟؟؟ بقیه که کارمند نیستن فقط شرکت نفتیها کارمندن.
  • بدون نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    5 0
    همیشه جناب مهندس جشن ساز به فکر کارکنان وزارت نفت هستند و ما کارکنان نفت خیلی خوشحال می شویم که از چنین شخصیت های شجاع و کار آمد دفاغ شود
  • hamkar GB ۲۳:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    1 0
    ghadr zar zargar shenasad ghadr mes ra mesgari vaghti vazir naft yaghi bashad azi in bishtar tavaghoh nist
  • بدون نام IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    0 0
    تا وقتی مدیران ارشد پورسانت بگیرند برای حقوق شان چانه نمی زنند و وقتی آنها چانه نزدند کوچکتر ها هم نمی توانند کاری به غیر از مهاجرت بکنند آنوقت در مملکت چیزی نمی ماند جز جمعی گرفتار ، گیج و گنگ. پس همیشه هم سکوت بزرکتر ها خوب نیست!
  • بدون نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    1 2
    كمي حقوق و دستمزد تو همه مشاغل وجود داره پس همه بايد برن؟
  • كارمند پالايشگاه بندرعباس IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    7 1
    چه عجب يكي به اين مقوله پرداخت! واقعا دستمزد نيروي انساني در صنعت نفت در مقايسه با كار و اهميت تجهيزات در حد ناچيز و صفر است. ما كاركنان اين صنعت به همه اعلام مي كنيم هر كه مدعيست مي تواند بيايد و از نزديك با سختي هاي كار آشنا شود. **از آقاي مهندس جشن ساز هم كه جزو مديران متعهد و قديمي نفت هستند كمال تشكر را دارم. ***فيلم ماه روي سكو كه در تاريخ 29/10/88 از شبكه 3 پخش شد، تنها گوشه اي از سختيهاي اين كار را نشان داد.
  • بدون نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    1 0
    منظور ایشان اینست که جلوی لیفت ولیست شان گرفته شده است
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    1 0
    خدمت اي آقايي كه مي گه جون هاي بيكار حاضرن برن سركار و حقوق ميليوني هم نمي خوان ، عرض مي كنم مگه هر كس كه بيكار باشه مي تونه بياد و كار رو انجام بده؟ صنعت مهمي مثل نفت هم تخصص مي خواد و هم تجربه .جوون هاي بيكار اگه تحصل كرده هم باشند امروز كه بيان سر كار حداقل 2 سال بعد ميتونه آروم آروم وارد كار بشه.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    8 1
    شركت نفت ظاهرش مردم را كشته و باطنش ما را يك كارمند شركت نفت
  • رها IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۳۰
    3 1
    مرحبا به شهامت تو همكار زحمتكش مناطق نفت خيز جنوب جشن ساز عزيز
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۵
    5 1
    اگه خیلی دوست دارید بجای اینکه تو تعطیلات تابستونو که لنگاتونو دادید هوا زیر کولر نشتین بیاین تو بیابونای جنوب تو دمای 60 درجه فقط تماشاچی باشید.جالبه مفت خورای مملکت ادعا هم دارن
  • شاهین IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۳
    0 3
    اقایان شرکت نفتی اینو هم در نظر گرفته اند که محل زندگی کارمندان شرکت های خارجی در کشور های خارجی هست و در این صورت خرج زندگیشان هم بیشتر است و همچنین استخدام رسمی نیستند و ممکن است کارشان هم از دست دهند؟
  • دانشجو هستم IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 0
    من يكي از دانشجويان مهندسي شيمي هستم كه جهت دوره كار آموزي به عسلويه رفته بودم و از نزديك شرايط سخت كار وفعاليت كاركنان عمليا تي را مشاهده كردم وبعدازجويا شدن از وضعيت حقوق نسبت شرايط سخت كارشان اظهار تاسف كردم .واقعا ميزان حقوق با شرايط سخت ومظطرب كاريشان منصفانه نيست.