رئیس مرکز پیشگیری و ارتقاء سلامت نسخه گفت: آن اندازه که مردم فکر می کنند؛ سرطان خوفناک نیست، چراکه 40 درصد سرطان ها به طور کامل قابل پیشگیری اند و 40 درصد نیز قابل درمان هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر رضا قلم قاش گفت: مردم ایران به علت داشتن حس انسان دوستانه و خون گرمی نسبت به سایر ملل به شدت تحت تأثیر بار عاطفی منفی سرطان قراردارند.

وی تنها راه مبارزه با اغلب سرطان ها را پیشگیری از ریزفاکتورهای خطرزا دانست و گفت: از آنجا که سرطان هزینه های متفاوتی نظیر بار مالی بر جا می گذارد، در دنیا با محاسبات جدی چکاپ را نسبت به درمان پیشی داده اند؛ اما در کشور ما بار مالی به اندازه بار عاطفی سنگین نیست. ضمن اینکه متاسفانه برعکس بسیاری ازکشورهای دنیا ،بیمه ها در کشور ما از چکاپ حمایت نمی کنند اما برای درمان سالانه چندین میلیارد تومان هزینه می کنند.

او گفت: از نظر تیم درمانی همه از سرطان ضرر می بینند؛ حال فرقی نمی کند که یک خواننده یا فرد عادی بر اثر آن جانش را از دست بدهد. بنابراین به دلیل تأثیر منفی شدید که مرگ افراد به خصوص چهره های سرشناس بر مردم گذاشته ومی گذارد روانشناسان و روانپزشکان باید روی این موضوع کار کنند وبرای روان های آسیب دیده مردم مرحمی فراهم کنند.

به عقیده رئیس مرکز چکاپ نسخه، لزومی به این همه ترس از سرطان وجود ندارد: با شناخت ریزفاکتورها می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. برای نمونه سرطان معده که مرگ زودهنگام را به همراه دارد با ترک اولین و مهم ترین فاکتور خطر یعنی سیگار جای نگرانی را می زداید. با دورشدن از فاکتورهای خطر، دیگر سرطانی در کار نخواهد بود. حال آنکه خوشبختانه کشور ما در میان سایر کشورهای دنیا از لحاظ جغرافیایی در منطقه بسیارخطرناک در زمینه سرطان قرار ندارد.

او گفت: کشور ما از لحاظ شیوع سرطان وضعیت مناسبی دارد و صحبت از سونامی سرطان منطقی نیست.

قلم قاش با اشاره به این که مردم باید هشدارها را جدی بگیرند در عین حال تأکید کرد: سیگار، قلیان و مخدرهای صنعتی به عنوان ریزفاکتورهای خیلی جدی محسوب می شوند که در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان بسیار کلیدی به شمار می روند. همچنین مردم به صورت اشتباه بر این باورند که ضریب استرس بالایی دارند؛ در حالی که این گونه نیست و خیلی هم در خطر نیستند؛ حال آن که دادن نمره کلی سلامت افراد با مراجعه به مراکز پیشگیری و ارتقاء سلامت که به عنوان مرکز چکاپ در دولت یازدهم به تصویب رسیده نیز امکان پذیر است.

رئیس انجمن توانبخشی قلبی ایران توصیه کرد: انجام چکاپ کار سختی نیست حتی پزشکان عمومی هم می توانند آن را انجام دهند. بنابراین فقط مردم باید قبل ازگرفتارشدن به بیماری ها به فکربررسی وچکاب سالانه باشند.

او گفت: متأسفانه خیلی از افراد به علت سرطان نمی میرند بلکه به دنبال ترس ناشی از آن جان خود را از دست می دهند، حال آن که ترس را باید کنار گذاشت، در کشور ما علم پیشرفت زیادی داشته که سرطان به راحتی قابل پیشگیری؛ مهار و درمان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    118 3
    در کشور ما علم پیشرفت زیادی کرده اما بنزین هم پسرفت زیادی کرده....این به اون در.
    • وحید A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      68 3
      اصن لزومی نداره مردم سالم و زنده باشن
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    128 3
    چطور مي‌شه گرفتار نشد؟ هوايي كه تنفس مي‌كنيم، مملو از آلاينده‌هاي سرطان زاست كه از احتراق ناقص بنزين‌هاي غيراستاندارد توليدي داخل به خاطر زياده‌خواهي‌هاي آقاياني كه به اين ترتيب به پول‌هاي بادآورده يا اصطلاحات خودكفايي و و مزخرفات ديگه مي‌رسند، به وجود مي‌آيد. يا اتومبيل‌هايي كه در داخل توليد مي‌شوند تا با هدف واهي و دهن‌پركن حمايت از توليد داخلي، جيب‌هاي خود را با اتومبيل‌هايي كه 7 ميليون هم نمي‌ارزند اما 20 ميليون به مردم قالب مي‌شوند، پر كنند. اينهاست كه سرطاني مي‌كند مغز و خون و گوشت ملت را... ديگر هيچ خبري، نشاط در مردم ايران ايجاد نمي‌كند هيچ خبري.. و اين چيزي است كه شما مي‌خواستيد و به آن دست يافتيد.
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    90 5
    آقای دکتر، متاسفانه باید بگویم پزشکان ایرانی به رغم موفقیت در بعضی بخش ها، به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی در درمان بیماران سرطانی ندارند. اگر فردی در ایران به سرطان مبتلا شود به جز مواردی که درمان آن ها آسان تر است تقریباً هیچ شانسی برای درمان قطعی ندارد.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      25 10
      بخدا راست میگه
  • مچبد A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    71 2
    من از بیماریش ترسی ندارم ولی از هزینه های بعد گرفتاریش خیلی میترسم
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    48 2
    هر کس نام استیو جابز را شنیده می داند دارم از چه کسی صحبت می کنم.او در بالاترین وضع مالی و در بالاترین سطح درمانی از سرطان مرد در حالیکه در آخرین فرصتهای زندگی به تشخیص خود عمل می کرد چون می دانست بهترین متخصصان هم نمی دانند باید با چه چیز و چگونه مبارزه کنند.سرطان بیماریست که مردم آینده متعجب خواهند بود که چگونه افراد زیادی بر اثر آن مرده اند ولی در حال حاضر مهمترین راه مبارزه تشخیص زود هنگام بیماریست که علائم آن در دیرترین هنگام ظاهر می شود.با توجه به اینکه مردم ایران من جمله شخص نگارنده از هیچ چیز مفت نمی گذرند،پیشنهاد می کنم وزارت بهداشت یک برنامه چکاپ رایگان برای تمام ایرانیان در هرسال داشته باشد بلکه در موقعی که می توان کاری کرد ،کاری کرد
    • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      14 4
      استیوجابز تفکراتش قرون وسطایی بود با تمام احترامی که بهش قائل هستم کسی که نابغه علوم کامپیوتر هست باید بدونه پزشکی خیلی بهتر از ایین بودایی میتونست درمانش کنه ولی اونقدر لجباز بود که به حرف هیچکی گوش نمی کرد
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    25 3
    سرطانی کردن مردم بی گناه مملکت با سیگار های وارداتی ... پارازیت ... آب نیترات دار ... تولید خودروهای با کیفیت موتور پاییت ... تولید سوخت با کیفیت فوق پایین ... سوال اینجاست : چرا در بخش پتروشیمی افرادی وجود دارند که به دلیل کار با مواد خطر ناک ظرف 15 سال بازنشسته میشن ولی مردم وقتی این هوا رو که مملو از اون مواده تنفس میکنن نباید نگران شن؟ ...
  • بی نام US ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    21 1
    بله لازم نیست از سرطان که سومین عامل مرگ تو ایرانه بترسین.
  • جواد IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    13 1
    خدا رو شکر یکی پیدا شد به ما یکم روحیه بده..
  • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    27 1
    یعنی از الان زمینه سازی میکنید که سرطان گرفتید زیاد ناراحت نباشید. درسته؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    5 20
    فقط حرف حرف حرف الان دارو گران شده فقط بيمه سلامت نداشتيم كه انهم رسيد
  • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    25 0
    مرگ دردناک خرج و مخارج بالا امپول یک میلیون تومانی شیمی درمانی با داروی هندی بیخود و...راست میگه اصلا خوفناک نیست البته برای اقازاده ای میره لندن برای مداواش.
  • بی نام RO ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    9 1
    دکتر عزیز یه ماشین حساب میزارم کنار دستتون من میگم شما حساب کن هزینه فقط یه سال اول بیماری رو تا ببینی سرطان ترس داره یا نه
  • یک معلم IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    9 1
    چطور ترس ندارد؟ دیروز یکی از همکارانمان را بر اثر سرطان از دست دادیم. چندسال پیش هم همینطور. اکنون چند نفر دیگر هم با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. وزارت بهداشت چه کار کرده؟
  • نرجس US ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    مگه میشه نترسی وقتی از 5 نفر که میمیرن 2 نفرشون سرطان داشتن چطور میشه نترسید وقتی این همه سرطان وجوود داره چطور میشه نترسید با اهمچی پزشکیی که ما داریم