اظهارات وزیر بهداشت درخصوص سونامی سرطان، آلودگی آب تهران، خطرات پارازیت، عمل‌های زیبایی و ...

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۸۲ مورد تخلف زیرمیزی در یک هفته گذشته در سراسر کشور خبر داد و گفت: این آمار خیلی مغتنم است و ما نیز کار کارشناسی‌ برای جلوگیری از تخلفات زیرمیزی انجام خواهیم داد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری امروز سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته کتاب به فرهنگ‌‌دوستان، در مورد آب تهران گفت: آب تهران خوشبختانه هیچ مشکلی ندارد.

وی افزود: روزهایی که سطح آب سدها کاهش پیدا کرده بود، برای تامین آب شرب از چاه‌هایی که میزان نیتریت آن‌ها بیش از حد مجاز بود، استفاده شد که ما نیز به آن‌ها تذکر دادیم اما در کل آب تهران سالم است.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آمار تخلفات زیرمیزی بعد از اجرای سامانه ۱۶۹۰ چه تغییراتی داشته گفت: مجموع گزارشاتی که در زمینه عدم رعایت تعرفه بوده و آنچه که دیروز از رئیس ستاد دریافت کردم، در طول بیش از یک هفته در سراسر کشور، ۸۲ مورد گزارش شده که این موارد نیز رسیدگی خواهند شد و این آمار خیلی مغتنم است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: البته شاید کار ما هم بدون نقص نبوده که ممکن است پزشک در ارزش‌گذاری نسبی ناراضی بوده و کارهای کارشناسی در این زمینه انجام خواهد شد.

وزیر بهداشت همچنین در واکنش به شایعاتی مبنی بر سونامی سرطان، گفت: این خبر اشتباه است و آخرین آماری که از مراکز بین‌المللی اعلام شده، نشان می‌دهد در طول این سال‌ها وضعیت سرطان در کشور از نظر شیوع ثابت است و رو به افزایش نیست.

وی گفت: آمار سرطان در ایران نسبت به آمریکا و اروپا ۵ تا ۶ برابر کمتر است و در منطقه هم آمار سرطان در ایران کمتر از دیگر کشورهاست.

وزیر بهداشت در مورد عمل زیبایی گفت: یکسری اعمال زیبایی هستند که تائید شده‌اند اما تعرفه را وزارت بهداشت در گام سوم برای همه خدمات اعلام کرد از جمله برای زیبایی که حواشی هم پیرامون آن وجود داشت اما همه موظف به اجرای قوانین اعلام شده از سوی وزارتخانه هستند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در مورد پروتزهای بی‌کیفیت گفت: چیزی در این زمینه نشنیده‌ام که در طول اجرای طرح تحول سلامت از پروتزهای بی‌کیفیت استفاده شده باشد.

وی با اشاره به آلودگی هوا ادامه داد: صحبت‌ها در این زمینه تکراری است؛ هر وقت به این فصل می‌رسیم، آلودگی‌ها شروع می‌شود و مردم در این زمینه آسیب‌هایی می‌بینند همچون یک ماه گذشته که ۱۰ هزار نفر در اهواز ظرف یک هفته بستری شدند و ما نیز مجبور به ارائه خدمات شدیم و اگر هموطنان نیز در این زمینه دچار آسیب شوند، ما خدمات خود را به آنان ارائه خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در مورد تولید داروهای نوترکیب در کشور گفت: در مورد تولید داروهای نوترکیب حرکتی در کشور شروع شده و صادرات در این حوزه اصلا رضایت‌بخش نیست و ما اصرار به صادرات داریم و مشوق‌هایی نیز برای تولیدکنندگان در این زمینه در نظر گرفته‌ایم و اخیرا نیز قراردادهایی با روسیه و کشورهای همسایه بسته شده اما باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

قاضی زاده هاشمی در مورد بودجه سلامت گفت: تصمیم در مورد بودجه وزارت بهداشت، تصمیم تنها در مورد یک وزارتخانه نیست بلکه معطوف به کل نظام است و دولت و مجلس نیز مصمم هستند این گامی که برای طرح تحول سلامت برداشته شده، همچنان ادامه یابد.

وی همچنین با اشاره به جلسه دیروز خود با نوبخت برای بودجه سلامت در سال آینده، گفت: این اطمینان حاصل شد که سال آینده در هر شرایطی کلیه برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای سلامت داریم، اجرایی شود و ادامه پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: ما طرح‌های دیگری برای طرح سلامت از جمله طرح «دهان و دندان» داریم که به زودی آن را شروع خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به بررسی لایحه مقررات دایمی بودجه در مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدواریم که نمایندگان محترم این لایحه را تصویب کنند که می‌تواند برای یکی دو دهه اطمینان را به جامعه القا کند و ما باید بگذاریم مردم خوشحال باشند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که اخیرا ادعا شده است پارازیت‌ها عامل سرطان است، گفت: برای این موضوع مستندات علمی وجود ندارد که بدانیم باعث سرطان می‌شود یا خیر اما آن چیزی که مشخص است، این است که پارازیت خوب نیست و برای سلامت انسان مضر است.

قاضی‌زاده هاشمی خاطر نشان کرد: برای این نوع پارازیت‌ها و مقدار آن باید بررسی کارشناسانه صورت بگیرد و الان نمی‌شود واضح اعلام نظر کرد که ۱۰۰ درصد پارازیت‌ها آسیب‌رسان هستند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین در حاشیه اجلاس معاونان غذا و دارویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در رابطه با ضبط فیلم در اتاق‌های عمل و محیط‌های بیمارستانی گفت: در اتاق‌های عمل کسی فیلم نمی‌گیرد و اگر موردی وجود داشته و شاکی داشته باشد مجازات سختی برای آن خواهد بود.

هاشمی افزود: در رابطه با انتشار فیلم مربوط به خواننده جوان مرتضی پاشایی، دستور رسیدگی به آن را داده‌ایم تا در آن ساعت و سالن که همرا‌هان حضور داشته‌اند منبع و انتشار فیلم مشخص شود تا طبق قانون با آن برخورد شود.

وی افزود: ورود به مؤسسات پزشکی و حریم خصوصی افراد ممنوع است و اگر نقص قانون وجود دارد باید برطرف شود و اگر شاکی خصوصی دارد معرفی شود این موارد بخشی از عوارض زندگی مدرن است.

هاشمی گفت: این بی‌اخلاقی‌ها در همه جای دنیا وجود دارد اما انتظار داریم که از این فعل حرام پرهیز شود که شاید با موعظه حل نمی‌شود و اگر نقص قانونی است باید جلوگیری شود.

وزیر بهداشت ادامه داد که ضمن انجام جراحی‌ها فیلم‌برداری برای آموزش پرسنل انجام می‌شود فیلمبرداری در بسیاری از جراحی‌ها مانند چشم، قلب و شکم وجود دارد اما جنبه آموزشی دارد و کار جدیدی نیست اما از زمانی که تکنولوژی‌های جدید آمده بداخلاقی‌ها رخ می‌دهد و مردم در هیچ‌کجا مصون نیستند.

وی در رابطه با کاهش قیمت داروهای وارداتی نیز گفت: برای مصرف اکثر داروهای وارداتی یک فراخوان و مناقصه برگزار شد در برخی از داروها ۶.۲۳ درصد در برخی دیگر ۱۵ درصد و گاهی تا ۸۰ درصد قیمت داروها پایین آمد که این کاهش در نیمه دوم سال خود را نشان می‌دهد.

هاشمی گفت: بنابراین از این ماه تا پایان سال داروهای خارجی کاهش قیمت پیدا خواهند کرد که دلیل آن شفافیت خرید در مناقصه‌ای داخلی و بین‌المللی و در قالب فراخوان بوده است.

وی در باره وجود آمار بالای سرطان در کشور گفت: اینگونه نیست که آمار مبتلایان به سرطان به حدی بالا باشد که بیمارستان‌ها از این بیماران پر باشد چرا که ضریب اشغال تخت در برخی از بیمارستان‌ها کمتر از ۷۰ درصد است واقعیت این است براساس مطالعات مرکز بین‌المللی، رشد سرطان در ایران در مقایسه با منطقه بیشتر نیست.

وی افزود: البته این به معنی آن نیست که وضع‌مان خوب است بلکه به همان سمت حرکت می‌کنیم و باید مراقب باشیم با این وجود چیزی به نام سونامی سرطان نداریم از طرفی بیشتر شدن آمار مبتلایان نشان از وضع بد ما نمی‌دهد چرا که شرایط بهداشتی و طول عمر در کشور افزایش یافته است.

وی گفت: بنابراین شیوع سرطان نسبت به سال‌های گذشته در کشور افزایش نیافته است هرچند که نباید در این مورد کوتاهی کرد.

وزیر بهداشت در رابطه با سرطان کودکان نیز گفت: شرایط ما نسبت به گذشته تغییر کرده حدود ۳۰۰ فوق‌تخصص خون و سرطان در کشور وجود دارد، تشخیص‌ها بهتر شده و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها قابل درمان است.

هاشمی در مورد امنیت غذایی در کشور نیز گفت: این مقوله از دو جهت بررسی می‌شود یکی از این بابت که غذای سالم در اختیار مردم قرار گیرد و حداقل استانداردها را داشته باشد که در این زمینه استان‌ها برخوردارند.

وی ادامه داد: اما در مورد سوءتغذیه آمار دقیقی در دست نیست و وزارت رفاه بهتر می‌تواند پاسخگو باشد ممکن است در برخی روستاها وجود داشته باشد البته در مناطق محروم کمیته‌ امداد حضور داشته و به آن‌ها کمک می‌کند.

وی همچنین در رابطه با همکاری بیمارستان‌های خصوصی با کتاب تعرفه‌ای گفت: بیمارستان‌های خصوصی همکاری‌های خوبی را طبق تعرفه‌های اعلام شده را دارند و بخشی از آن پرداخت‌ها که مردم در خارج از بیمارستان داشته‌اند در حال حذف است که این میزان قابل توجه بوده است.

هاشمی گفت: حق‌الزحمه‌ها در مبنای کتاب تعرفه از یکم مهر ماه پرداخت می‌شود و در مورد پرستاران و پیراپزشکان نیز طرح‌هایی که در مورد آن تصمیم گرفته شد همزمان با اجرای این کتاب خواهد بود تا تفاوتی‌ در پرداخت بین گروه‌ها وجود نداشته باشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    "بیشتر شدن آمار مبتلایان نشان از وضع بد ما نمی‌دهد چرا که شرایط بهداشتی و طول عمر در کشور افزایش یافته است." واقعاً‌ ؟‌ اینکه هر کس دور و بر خودش رو نگاه کنه حداق ۲ یا ۳ مورد بیمار سرطانی میبینه نشان از وضع بد ما نیست ؟ طول عمر افزایش یافته آره ؟ خب چرا حرف الکی میزنین ؟ چرا دروغ تحویل مردم میدی ؟ طول عمر زیاد شده الان ؟ جوون ۲۴ ساله سکته کرده به خاطر فشار های عصبی، طرف با ۳۰ سال سرطان گرفته، یکی با ۲۸ سال سن ۳ بار خودکشی نافرجام داشته، امید به زندگی زیر ۵۰ سال شده و .. اینا خبرایی هست که در چند سال اخیر تو همین خبرگذاری ها خوندیم و بعضی هاش رو هم به عینه دیدیم، حالا میای میگی طول عمر افزایش یافته آره ؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    317 3
    علت اینکه مستندات علمی وجود ندارد این است که در هیچ جای دنیا از پارازیت اندازی گسترده استفاده نمی شود که کسی هم بخواهد مستندات را جمع کند
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    جناب وزیز در بازی با کلمات استادن والا قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    203 4
    حتما باید چهره های معروف از بین برن تا متوجه عمق فاجعه بشیم؟؟
  • علي IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    69 1
    ...
  • علی ابراهیم ... A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    177 2
    امروزم بنده خدا مظلومی فوت کرد بخاطر سرطان.
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    دروغ كه كنتور نداره
  • بی نام DE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    283 8
    والا بنده چند سال اروپا زندگی کرده ام و طی این چند سال فقط یک مورد سرطانی دیدم که یک پیرمرد آفریقایی بود. تو ایران اطرافم تو فامیل نزدیک و دوستان پر از مریض سرطانی هست. از مادر خودم گرفته تا .... خیلی بعید می دونم آماری که در مورد مقایسه سرطان با کشورهای دیگه می دن صحیح باشه.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    34 4
    ورود موبایل به بیمارستان باید ممنوع بشه پرستار و دکتر هم نداره کسی که اومده سر کار باید حواسش بکارش باشه نه به گوشی وواتس اپ ووایبر البته این مساله فقط محدود به محیط بیمارستان نمیشه در ادارات هم به همین صورت
  • بهمنش IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    38 0
    خوب پس كي به دادمردم برسه ميخواهي خودم استين بالا بزنم
  • بی نام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    30 0
    پارازیت خوبه ویتامین پ داره
  • سالاری US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 2
    خبرآنلاین توصیه می کنم در درج اظهار نظرها دست کم بی طرف باش و وقتی مطلبی علمی است و فاقد هرگونه توهین و بی احترامی است و مستند نوشته شده است هراس نداشته باش و ان را درج کن . زیرا بهتر از اظهار نظرهای بی ارزش و جبهه گیری های غلط در مقابل مصاحبه های مسئولان کشور است /
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    8 0
    آقای وزیر مستندات خود در مورد 5 برابری سرطان در اروپا ارایه دهد
  • رضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    3 0
    این آقایون فقط حرف میزنند هیچ وقت جواب یا مستندات قابل قبول که ارائه نمی کنند . خبرنگارای ما هم میرند فقط یه چند تا سئوال در پیت و تکراری می کنند .
  • ثنا IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 5
    سلام ایشان وزیر خوبیه. ب بیمه. رسیدگی کردن،ب اب تهران و خیلی جاها. ای بابا توقع دارید ظرف یکسال ک اومده امار سرطانو صفر کنه؟ عملکرشون خوبه منصف باشید و بد نگید پشت سرش. وزیری هستن که با تجملات و خرجهای سمیناری و دولتی مخالفن و....
  • دکتر الف د IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آمار رسمی وزارت بهداشت در سالهای 89 و 90 از افزایش 20 هزار مورد سرطان نسبت به سالهای قبل آن حکایت داشت یعنی افزایش از 70 هزار مورد به 90 هزار مورد در سال که در اغلب سایتهای خبری هم درج شد. آقای وزیر الان که عصر شاه وزوزک نیست که مردم به اطلاعات دسترسی نداشته باشند. شما آمار وزارتخانه خودت را هم قبول نداری؟ چرا دروغ ؟ مگر با پنهان کاری و دروغگویی سرطانی ها خوب می شوند؟ انجمن سرطان کودکان ، موسسسه محک ، جامعه جراحان همه اعلام کرده اند سرطان افزایش شدید داشته . هر روز اعلامیه فوت یکی از همکاران یا همسایگان به در و دیوار زده میشه . باز هم بگو همه چیز آرومه