در دنیا هر ساله حدود 9 میلیون نفر بر اثر سرطان می میرند بیماری ای که اگر نگوییم بی علاج اما صعب العلاج است.

هادی معیری نژاد - در کشور ما چند سالی است که حرف از سونامی سرطان بسیار در محافل مختلف شنیده می شود و گاه مرگ افراد مشهوری چون مرتضی پاشایی افکار عمومی را بیشتر متوجه این بیماری می کند.

در کشور ما بر اساس تخمین ها حدود 90 هزار نفر به سرطان مبتلا هستند و هزینه های کمرشکنی را مخصوصا از چهار سال قبل تحمل کرده اند.

اما سرطان چیست و بیشتر مردمان کدام قسمت از جهان به آن مبتلا می شوند؟

سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شودکه در پزشکی آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.

احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیادتر می‌شود سرطان باعث 13 درصدمرگ‌ها است بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا حدود 9 میلیون میلیون نفر بر اثر سرطان و در سال 2012 مرده‌اند سرطان تنها ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند. سرطان بیماری پیش رونده است.

تفاوت‌های بارزی در میزان وقوع و مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در سرتاسر دنیا وجود دارد. برای مثال میزان مرگ ناشی از سرطان معده در ژاپن ۷ تا ۸ برابر آمریکا است درمقابل میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در آمریکا کمی بیش از 2 برابر ژاپن است. مرگ و میر ناشی از سرطان پوست که بسشتر به علت ملانوم بدخیم می‌باشد در نیوزلند 6 برابر شایع تر ایسلند است که مهمترین علت آن تفاوت در معرض نور خورشید قرار گرفتن (یا نقص لایه ازن) است.

تصویر زیر نشان دهنده پراکندگی سرطان و فراوانی آن در بین کشورهای جهان است.

سرطان

نقاط پر رنگ نشاندهنده درصد بیشتر مرگ و میر است

اکثر سرطان‌های تخمدان از یک سلول منفرد طی تجمع اختلالات ژنتیکی و اپی ژنتیکی ایجاد می‌شود. این اختلالات باعث عدم کنترل بر تقسیمات سلولی، ناپایداری ژنتیکی، مقاومت به آپوپتوز، نامیرایی، قابلیت تهاجم یافتن، متاستاز و رگ زائی، مهار آپوپتوز و در نهایت باعث نامیرایی سلول‌های سرطانی می‌شود.

عوامل موثر در ایجاد سرطان
وراثت : که نقش اساسی در ابتلای فرد دارد
دخانیات: مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. 90 در صد ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد.
مواد غذایی: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد. مصرف قند در طول دوره درمان سرطان ممنوع است زیرا سلولهای سرطانی با مصرف قند می‌تواند بهتر بافت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. معنی این حرف این است که سلول سرطانی با مصرف قند قوی تر می شودو باسرعت بالاتری تکثیر می‌شوند. توضیح ساده آن این است که سلول سرطانی دارای 94گیرنده قند است ولی سلول بدن دارای 4 گیرنده است وهر مولکول قندی را که ببیند جذب می‌کند و بزرگتر می‌شود.
پرتوها: برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید موجب سرطان می شوند در کشور ما هم که بحث تاثیر گذاری پارازیتها بسیار داغ است و هنوز هم معلوم نیست این بحث ها آیا پایانی به نفع سلامت مردم خواهد داشت یا نه
و بالاخره عفونت‌های باکتریایی و یا ویروسی: برخی سرطان‌ها همچون سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می کنند

افزایش سن احتمال دچار شدن به برخی سرطانها را به شدت افزایش می‌دهد. اغلب سرطان‌ها در سنین حدود 55 سال یا بیشتر از آن رخ می‌دهند. سرطان یکی از علت‌های اصلی مرگ در میان زنان 40 تا 79 سال و مردان 60 تا 76 سال است. سرطان کودکان کمتر از ۱۵ سال را نیز دچار می‌کند. سرطان علت بیش از ۱۰ درصد موارد مرگ و میر در این گروه سنی در آمریکا می‌باشد. لوسمی حاد (نوعی سرطان خون) و سرطان‌های دستگاه عصبی مرکزی حدود ۶۰ درصد مرگ و میرها را در این سن باعث می‌شود

جدول زیر نشانگر فراوان ترین انواع سرطان در تمام جهان است؛

ردیف نوع سرطان  در صد از سرطان ها
1 ریه 19.4
2 کبد 9.1
3 معده 8.8
4 روده 8.5
5 سینه 6.4
6 مری 4.9
7 پانکراس 4
8 پروستات 3.7
9 رحم 3.2
10 سرطان خون 3.2

جدول زیر نیز نشان دهنده کشورهایی با بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر سرطان است؛

ردیف کشور مرگ و میر در هر صد هزار نفر
1 مغولستان 161.04
2 مجارستان 152.13
3 ارمنستان 150.29
4 صربستان 147.79
5 اوروگوئه 144.76
6 مقدونیه 141.62
7 لهستان  131.04
8 لیتوانی 128.77
9 دانمارک 124.09
10 روسیه 122.55

 

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    17 3
    ايران در چه رتبه اي قراردارد
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      17 4
      این امار کاملا دروغه هیچ خبری از خاورمیانه و شمال افریقا نیست عوضش دانمارک اینقدر امارش بالا هست ؟ دانمارک یکی از ده نظام برتر پزشکی دنیا رو داره امار دروغ ندید در ضمن مطمءن هستید که ابتلا به سرطان در کشورما اینقدر پایین هست ؟
  • ايمان IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    23 1
    غذا هاي سمي ..... سم كشاورزي و آبياري با فاضلاب و هوا.......
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    20 4
    ببخشد ایران رو اصلا حساب نمیکنن فکر کنم
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      1 0
      مثل اینکه خیلی دلتون میخواهد ایران در رتبه تک رقمی قرار بگیرد
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    1 0
    معنی این رنگها را می نوشتید یعنی چی مناطق پررنگ بیشتر میزان سرطان را دارند
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 3
    فقط طب سنتی دانست حال منو خوب کنه . سه سال شیمی درمانی و هزینه های هنگفت داغونم کرد .
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    4 0
    معاون سازمان محیط زیست: پارازیت سرطان زا است و باید حذف شود. روزنامه اطلاعات : پارازیت بی فایده است، چون روشهای ضد آن هم آمده است. تاثیر پارازیت بر پیش‌بینی توفان/مجادله سازمان هواشناسی و سازمان تنظیم مقررات. اینها عناوین خبری هستند که در خبر آنلاین نشر پیدا کردند. منطقی نیست حالا که با دیشهای آف ست یا آنتی نویسر عملا پارازیت بی تاثیره برای حذف پارازیت کاری انجام بشه. همین طوری هزار تا عامل سرطان زا داریم.
  • aref IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 0
    با سلام علت این همه سرطان چیه ؟ به نظرم روی اینا بحث بشه خیلی بهتره. علتش سود جویی همه ماست البته هستن ادمای شریف کشاورزی که برای بالا بردن تناژ محصول خودش اوره مثل نقل و نبات داره میده به زمین من خودم توی منطقه ای هستم که کار همه کشاورزیه دارم میبینم که کود شیمیایی ها رو که به زمین میدن. این از کشاورزی. سایر صنایع هم همین طور اون از روغن پالم و هزار جور کوفت و زهرمار دیگه که صداش در نمیاد.اینا باعث سرطانه