میزان نوشت:

بازارفروش خودروهای لوکس نسبت به سایر خودروهای داخلی، رونق مطلوبی دارد. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از 2500 سی سی، واردات خودروهای لوکس پایین تر از این ظرفیت، به سهولت در حال انجام است.
بیشتر نمایشگاه‌داران معتقدند که بازار راکد است اما با کمی گشت و گذار در نمایشگاه‌های مختلف مشخص است که بازار آنچنان هم راکد نیست.

یک نمایشگاه‌دار در محدوده خیابان عباس آباد به خبرنگار میزان می‌گوید: خرید و فروش در خودروهای پر تیراژ کم شده اما خودروهای لوکس زیر 2500 سی سی بازار خوبی دارد.

حسین بختیاری می‌گوید: اکثر خودروهای زیر 2500 سی سی به راحتی از دبی یا مناطق آزاد مانند اروند، وارد کشور شده و به مدت یک هفته پلاک گذاری می‌شود.

این نمایشگاه‌دار در خصوص پرفروش ترین‌های لوکس از سوناتا، سانتافه و اسپورتیج نام می‌برد و می‌گوید: خودروهای هم کلاس سوناتا با قیمت حدود 100 میلیون تومان و خودروهای به اصطلاح اروندی که بسته به نوع موتور تفاوت قیمت دارند از پرفروش‌ترین‌ها هستند.

بر اساس این گزارش، خودروهای اروندی 2400 سی‌سی بسته به نوع موتور، با قیمتی حدود 200 تا 204 میلیون تومان معامله می‌شوند. سوناتا بین 146 تا 147 میلیون، لکسوزrx570 بالای 3500 سی سی (که اگر صفر آن پیدا شود) یک میلیارد و 200 تومان معامله می‌شود. البته این خودرو به دلیل اینکه با تبصره وارد می‌شود در بازار به سختی وجود دارد در حالیکه قیمت واقعی آن پایین‌تر از 560 میلیون تومان است.

بختیاری در خصوص انواع بنز می‌گوید: بنز سری اس، طبق تعرفه گمرک گران ترین خودروی وارداتی است که با قیمت 1میلیارد و 700 تومان معامله می‌شد که در حال حاضر بستگی به کلاس و بدنه ای که دارد تا 2 میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت دارد.

به گفته وی، خودروی سوناتا با پیش پرداخت سه ماهه 180 میلیون به فروش می‌رسد که از پرفروش ترین‌های لوکس است. همچنین درمیان خودروهای وارداتی اسپورتیج 150 میلیون خرید وفروش می شود که به خاطر شرایط مطلوب پر فروش شده است.
گفتنی است بازار خودرو دارای چالش‌های متعددی است که اکثر فعالان این حوزه در انتظار فروکش شدن بحران آن هستند. عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز معتقد است: بازار ما دچار چند معضل شده است. اول اینکه بیماری انتظار گرانی یا انتظار ارزانی باعث ایجاد رکود در کشور شده که شورای رقابت و دولت این معضل را ایجاد کردند.

معضل دوم ورود رقبای خارجی است که مانع رقابت در داخل می‌شود و انگیزه تغییر را از خودروسازان گرفته است. مسئله سوم کاهش قدرت خرید مردم است که دادن وام‌های بانکی با بهره زیاد باعث شده بازار فروش خودرو دچار چالش شود.

بهرام شهریاری درخصوص واردات خودروهای لوکس به خبرنگار میزان می‌گوید: هیچ زمان واردات ممنوع نبوده است اما واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع شده که به نظر من آنها هم مشکل اصلی ما نیستند.

او می گوید: در حال حاضر خودروهایی وارد می‌شود که در حد کلاس خودروهای داخلی است . این خودروها که از چین یا کره وارد می‌شود چالش اصلی بازار ما شده‌اند. خودروهایی مشابه پژو 405 یا پراید اما با کیفیت برتر که قیمت هایشان هم مناسب بوده و باعث جذب مخاطبان بیشتری به خود شده و بازار داخل را کساد کرده است.

به گفته شهریاری از زمان دولت گذشته این اتفاق افتاد که بازار را با سراشیبی مواجه کرد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیا A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    3 24
    سایپا یک خودرو جدید از شرکت چانگان چین دارد وارد میکن cs35 این خودرو لاکچری است و واقعا خودرو عالی و با کیفیتی هم است من در روسیه آنرا داشتم سواری فوق العاده با کیفیت قطعات عالی، قیمت دلاریش 16500 دلار است و اسپرتیچ 19000 دلار است. راستی همین بنز یا کیا یا تویوتایی که سوار میشیم 60 تا 75 قطعاتشان چینی است و به آن کشور ها منتقل و در آن کشورها فقط اسمبل میشوند.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
      4 0
      سیا یا سایپا
  • مقدم A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    9 3
    به گفته ی مدیران سایپا پراید ارزونترین خودروی جهانه پس واردات خودروهای خودروهایی مشابه پژو 405 یا پراید برای تولید کننده ی داخلی نباید جای نگرانی داشته باشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    3 2
    ok
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    7 3
    بسیار ممنون خواهم شد چنانچه با مصاحبه از کارشناسان خودرو، گزارشی از روند خودرو سازی کشور تهیه کنید، الگوهای فعلی توسعه این صنعت در کشور را بیان کنید و پیش بینی این عزیزان از صنعت خودرو سازی کشور را بیان کنید. بنده سال ها با این صنعت درگیر بودم ولی تا کنون گزارش مفیدی از این موضوع نخوانده ام، به نظر من این گزارش می تونه برای مردم و صنعت کشور بسیار مفید باشه. با سپاس
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    20 3
    انشاءاله كه نسل خودروهاي داخل منقرض بشود . تا موقعي كه كيفيت و نوآوري و استانداردبودن در خودروهاي داخل وجود نداشته باشد ، چه انتظاري وجود دارد كه بسوي خودروهاي چيني و وارداتي رو نياوريم .
  • فریبا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    24 3
    خدا را شکر که اینقدر مردم پولدار شدن که بازار خودروهای بالای ۶۰۷۰ میلیون رونق پیدا کرده. ببخشیدا٬ پس اینایی که از اوضاع بد اقتصادی و بدبخت شدن می نالن کیان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ماشاالله همه که دنبال ماشین خارجی و پز عالی هستن به هوای پز دادن٬ ماشینهای آشغال چینی رو سوار می شن و می گن کیفیتش بهتره آخه کدوم کیفیت؟؟؟؟؟ همونی که بایت قطعات یدکی ش باید ۶ ماه تو نوبت باشی آخرش هم معلوم نیست به دستت برسه یا نه؟؟؟؟؟؟؟ همونی که ایکی ثانیه توی دست اندازها مثل لگن وا می ره؟؟؟؟؟ خودمون رو گول نزنیم.... تمام هم و غم مردم شده پز دادن به همدیگه اونم به هر قیمتی. فقط همین و بس. واقعا باعث تاسفه.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    15 1
    اختلاف طبقاتی. حاصل 4 سال کار و پس انداز من هنوز به اندازه هزینه خرید یک پراید نشده اونوقت بازار خودروهای 150 میلیونی رونق گرفته . یه سوال، من خیلی بی پولم و سانتافه سوارها آدم های معمولی یا سانتافه سوارها پولدار و من یه آدم معمولی
  • هادی مولایی A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    7 1
    من همه ارزوم و هدفم اینه که روزی اسپورتیچ داشته باشم ایا امکانش هست
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    2 0
    بحث ارزان بودن پراید نیست. بلکه بحث اینه که یک امریکایی با 58 ماه پس انداز میتواند فورد یا شورلت و جی ام سی 100 میلیون تومانی بخرد ولی در وضع خودمان نیاز به 100 سال پس انداز دارد و عاملش بی ارزش شدن پول ملی است.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    مردم که قدرت خرید یه پرایدو ندارن..پولداراهم لطف کنید ماشین خارجی بگیرید تا این خودروسازای ضد مردم بسوزن ورشکست بشن......
  • اردشیر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    از فرمایشات آقای شهریاری میتوان اینگونه برداشت کرد که خودرو هائی به کشور وارد میشوند که هم قیمت پژو 405 و پراید هستند و کیفیتشون از اونا بهتره و مردم راغب به خرید اونا هستن ؟؟ آقا بیخیال یعنی ما ماشین وارداتی داریم که در ابعاد پراید یا پژو باشه و هم قیمتشون ؟؟جلل خالق ... یعنی وارداتیهای 20 تا 30 میلیونی ؟؟