روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

همگام با روند صعودی تولید خودرو در کشور، واردات نیز شیب تندی به خود گرفته؛ به‌طوری‌که طبق آمار گمرک، واردات خودرو طی 6 ماه اول سال‌جاری با 115 درصد رشد همراه شده است.

در حال حاضر به دلیل رشد قیمت خودروهای تولیدی، بازار در شرایط رکود به‌سر می‌برد این در حالی است که خودروسازان با توجه به افزایش تولید نمی‌توانند نگرانی خود از عدم حضور مشتریان در بازار را پنهان کنند. در این بین برخی از کارشناسان بازار معتقدند که با وجود افزایش تولید بازار خودرو رمق ندارد؛ چراکه رشد قیمت و به‌دنبال آن حذف شرایط لیزینگی و قسطی از سیستم فروش خودروسازان مشتریان خودرو را در وضعیت دشواری قرار داده است.

  آماری که این روزها گمرک جمهوری اسلامی از روند واردات خودرو منتشر کرده حکایت از آن دارد که تعداد 51 هزار و 474 دستگاه خودروی خارجی وارد ایران شده است. این تعداد خودرو بیانگر آن است که واردات امسال 115 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. در ادامه آمار گمرک آمده است که در شهریورماه سال‌جاری نیز تعداد 7 هزار و 488 دستگاه خودروی سواری به ارزش 146 میلیون و 974 هزار و 957 دلار وارد کشور شده است که به این ترتیب تعداد خودروهای وارد شده در نیمه نخست سال‌جاری به بیش از 51 هزار دستگاه رسیده است.
بر این اساس واردات خودرو در شهریورماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز با افزایش 30 درصدی ارزش همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در شهریورماه امسال تعداد خودروهای سواری 5 هزار و 271 دستگاه به ارزش 112 میلیون و 832 هزار و 164 دلار بوده است. به این ترتیب تعداد خودروهای سواری وارد شده در 6 ماه نخست سال‌جاری نیز 22 هزار و 382 دستگاه به ارزش 468 میلیون و 757 هزار و 390 دلار بوده است؛ بنابراین واردات خودرو در نیمه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 115 درصد افزایش داشته است.

 همزمان با رشد واردات خودرو تولید نیز طی6ماه گذشته از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده است. ظاهرا افزایش قیمت خودرو و همچنین فروش اموال مازاد کارساز بوده و خودروسازان توانستند تولید را در سال‌جاری در مسیر واقعی خود قرار دهند؛ به‌طوری‌که طی 6 ماه امسال تولید انواع خودرو به 521 هزار دستگاه رسید. بر این اساس طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت طی 6 ماه منتهی به شهریورماه امسال، تولید انواع خودرو به 521 هزار و 585 دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته رشد 3/74 درصدی نشان می‌دهد.
گزارش وزارت صنعت در این زمینه حاکی از آن است که تولید خودروهای سواری در این مدت 442 هزار و 472 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته رشد 74 درصدی را نشان می‌دهد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی US ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    26 1
    لطفا قیمت خودرو در ایران را با قیمت خودرو در سایر کشور بخصوص کشور دوست و همسایه کویت مقایسه کنید تا دلیل رکود مشخص شود.
  • سیاوش RO ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    24 0
    بعد فردا بیایین تیتر بزنین مصرف بنزین فلان شد خب این خودروهای بی کیفیت پر مصرف که به تولیدشون افتخار میکنین را مردم با این قیمتهای سرسام آور برای پارکینگ خونشون که نمیخرن