سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار بارداری به علت فقدان خون به مرگ منجر می‌شود که ۹۹ درصد این قربانیان مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند. ولی در ایران هیچ مادری هنگام زایمان از کمبود خون نمی‌میرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون؛ روزانه ۸۰۰ زن در سراسر جهان به دلیل اختلالات ناشی از بارداری و یا زایمان جان می‌سپارند. تقریباً تمامی این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. بیش از نیمی از این آمار مربوط به کشورهای آفریقایی و یک سوم آن مربوط به جنوب آسیا است.

این در حالی است که سازمان انتقال خون ایران با اتخاذ و اجرای سیاست‌های ملی خون، مطابق با نیازهای ملی و توصیه‌های فنی سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۰۷ با اتکا به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه تمامی خون مورد نیاز بیماران از جمله مادران در حال زایمان را تأمین می‌کند. چنان که حتی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیاز تمام مراکز درمانی تأمین می‌شود و می‌توانیم بگوییم در ایران هیچ مادری به خاطر کمبود خون حین زایمان نمی‌میرد. در کشورهای در حال توسعه مرگ حین زایمان سومین علت منجر به مرگ در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله است که ۲۵ درصد موارد مرگ ناشی از خونریزی حین زایمان می‌باشد.

بنا براین گزارش خطر مرگ برای مادران زیر ۱۵ سال بسیار بیشتر از سایر سنین است. همچنین، عمده‌ترین علل مرگ و میر در هنگام زایمان ناشی از خونریزی شدید است. به همین مناسبت، سازمان جهانی بهداشت شعار «خون سالم برای نجات مادران» را برای سال ۲۰۱۴ برگزیده است. به این امید که با تمرکز بر این موضوع، آگاهی‌ها در خصوص اهمیت تأمین خون و محصولات خونی سالم در راستای یک نگرش جامع به پیشگیری از مرگ و میرهای هنگام زایمان افزایش یابد.

امروزه ۴۰ سال بعد از تصویب نخستین قطعنامه سازمان جهانی بهداشت در خصوص سلامت خون، هنوز دسترسی به خون سالم و استفاده منطقی از آن یک چالش عمده در بسیاری از کشورهاست.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    16 1
    این مدیون فرهنگ بالای ایثار مردم با فرهنگ ایرانه که بدون هیچ چشم داشتی فقط برای رضای خدا خون اهدا میکنند
  • امید A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    11 5
    خدارا شکر انشاالله سزارین های بی جهت که جان مادران را به خطر می اندازد با نظارت مسولین برچیده شود
    • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      3 2
      اگه یه خانم دوست داشته باشه سزارین بشه کسی حق نداره مجبورش کنه که طبیعی زایمان کنه
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    15 0
    امیدواریم در همه چیز صاحب فرهنگ بالاتر بشویم مخصوصا رانندگی