ایرنا نوشت:

مدیر عامل انتقال خون کشور گفت: خون و فرآورده‌های خونی در کشور ما در بخش‌های متفاوت از جمله جراحی مصرف می‌شود اما عمده مصرف خون کشور در بخش زنان و زایمان است.

علی‌اکبر پورفتح‌الله، سه‌شنبه در بیست و چهارمین اجلاس مدیران کل انتقال خون سراسر کشور در شیراز بیان کرد: شاخص اهدای خون بانوان در کشور از ۱۲ درصد در ۱۰ سال گذشته به چهار درصد رسیده در حالی که شاخص این بخش درسازمان بهداشت جهانی ۳۰ درصد است.

این مقام مسئول گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و این در حالی است که بانوان می‌توانند سهم ویژه و نقش مهمی در اهدای خون داشته باشند و از این رو ارتقای این شاخص در کشور نیازمند تغییر نگرش در این زمینه است.

مدیرعامل انتقال خون کشورافزود: درسال‌های اخیر، شاخص اهدای خون در کشور به ازای هر یک هزار نفر ۲۷ واحد خون است که با توجه به آمار جهانی این بخش، وضعیت مناسبی داریم.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری این سازمان در بخش شاخص اهدای مستمر خون از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد در سال جاری است.

پورفتح‌الله گفت: هم اکنون مصرف خون در کشور یکی از چالش‌های این سازمان است و متاسفانه نظارت دقیق و مناسبی در مصرف خون در بیمارستان‌های کشور انجام نمی‌شود.

مدیرعامل انتقال خون کشور افزود: رایگان بودن خون در کشور ما یکی از معضلات مصرف خون است و به همین سبب در حال طراحی نرم افزار بیمارستانی سیستم انتقال خون برای پیگیری‌های مصرف خون هستیم.

پورفتح‌الله بیان داشت: با توجه به این که در حال حاضر مشکل گزارش‌دهی مصرف خون در چرخه بیمارستانی کشور وجود دارد، بحث مدیریت خون بیمار در سازمان انتقال خون مطرح است که در این روند در موارد مصرف باید از خون خود بیمار استفاده شود.

مدیرعامل انتقال خون کشور اظهار کرد: جمعیت اهدا کنندگان خون مستمر در کشور به سن میانسالی رسیده‌اند به طوری که ۶۸ درصد این افراد در سن میانسالی هستند و این در سال‌های آینده یک بحران برای کشور است.

وی با بیان این که متاسفانه در روند اهدای خون، برای نسل جوان کاری نکرده‌ایم، گفت: هم اینک نسل جوان کشور حضور پویایی در روند اهدای خون ندارند که این یک چالش بزرگ برای انتقال خون کشور است.

او اضافه کرد: اهداکنندگان خون سرمایه‌های ملی کشور هستند و یکی از برنامه‌های محوری امسال سازمان انتقال خون هدایت جوانان به سمت اهدای خون است.

پورفتح‌الله ادامه داد: سال گذشته (۱۳۹۲) بیش از دو میلیون واحد خون در کشور اهدا شده است که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر اهدا کننده خون مستمر هستند.

وی اظهار کرد: هم اینک یک و نیم میلیون نفر اهدا کننده خون سالی یک بار در کشور وجود دارد که مقررشده با برنامه‌ریزی‌های مناسب این افراد به سمت اهداکنندگان خون مستمر و یا دو بار در سال، سوق داده شوند و در این صورت مشکل خون کشور حل می‌شود.

مدیرعامل انتقال خون کشور افزود: براین باوریم اهدا کننده خون مستمر به چرخه اهدای خون کشور باید از طریق اهداکنندگان قبلی انجام شود.

پورفتح‌الله گفت: بر اساس آمار امسال سازمان بهداشت جهانی از ۱۶۸ کشور جهان عمده تفاوت کشورهای توسعه‌یافته با دیگر کشورها در اختلاف دسترسی مردم به خون و فرآورده‌های خونی در جهان است.

وی بابیان این که ۱۵ درصد جمعیت جهان به کشورهای توسعه نیافته اختصاص دارد بیان کرد: سال گذشته ۱۰۷ میلیون واحد خون در سراسر جهان اهدا شده و ۵۰ درصد خون اهدایی دنیا را این ۱۵ کشور تامین کرده‌اند.

پورفتح‌الله بیان داشت: هم اکنون اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه خون یکی ازمحورهای اصلی فعالیت سازمان بهداشت جهانی است و کشور ما در این بخش نیز فعال و نقش آفرین است.

بیست و چهارمین اجلاس مدیران کل انتقال خون سراسر کشور به مدت دو روز در شیراز ادامه دارد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    من اهدا كننده مستمر هستم ولى هيچ زمانى كارت إهداء خون از طرف سازمان نگرفتم
  • مریم IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    9 0
    من هر دفعه رفتم تا فشارم رو گرفتن گفتن نمیتونی خون بدی بقیه خانمها هم مثل من ...