۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
... باشد  تا مهدی دروغین دیگری  ظهور نکند!

تازه ترین پژوهش در باره جهیمان توسط دو فرنگی نوشته شده و طی آن به ریشه یابی این ماجرا و ارتباط آن با سلفیه جدید و القاعده پرداخته شده است.

این بنده خدا چندین بار گزارشهایی در باره جُهیمان نوشته است. همان جُهیمان عُتیبی که در اول روز از ماه محرم سال 1400 در مسجد الحرام قیام کرد و تحت پوشش ادعای ظهور مهدی و در حالی که شوهر خواهرش را مهدی معرفی کرده بود، ماجرای خونباری را رقم زد، ماجرایی که طی آن صدها نفر کشته شدند و حرمت حرم خدا هم شکسته شد. داستان این مهدی دروغین و عجیب و غریب، اولین و آخرین از این سلسله ماجراها نبوده و نیست، اما مهم این است که این جریان از دل جریان سلفی در آمد و به نوعی در تولد سلفیه جدید و القاعده با رویکرد شورش و انقلاب علیه دولت های حاکم بر سرزمینهای اسلامی نقش داشت.  

در باره حادثه جهیمان چندین کتاب نوشته شده که یکی از مفصل ترین آنها کتاب «ایام مع جهیمان:‌کنت مع الجماعة السلفیة المحتسبة» است که در سال 2011 از ناصر الحزیمی منتشر شد. وی هشت سال با این ها در زندان بود و از پیش با آنها در ارتباط بود.

بعد از آن همین ناصر حزیمی همراه احمد عدنان کتابی با عنوان «قصة و فکر المحتلین للمسجد الحرام» را نوشت که آن هم در همان سال انتشار یافت.

پیش از آن یک روزنامه نگار امریکایی با نام یاروسلاو تروفیموو با اجازه از مرکز الملک الفیصل للبحوث و الدراسات توانست گزارش های مختلف مربوط به این حادثه را بررسی کرده و با شاهدان آن گفتگو کند و نتیجه آن کتابی شد با عنوان «حصار مکة: الانتفاضة المنسیة فی اقدس بقعة اسلامیة و ولادة القاعده». کتاب یاد شده با جلد فاخری در سال 2007 با عنوان مزبور چاپ شد. سال بعد با عنوان «حصار مکه: انتفاضة عام 1979 فی اقدس بقعة اسلامیة.

از عنوان اول چنین بدست می آید که حادثه جهیمان آغاز ماجرای القاعده بوده است.

رسول جعفریان

اما اکنون کتاب مهم تر و مفصل تر و تحلیلی تری چاپ شده و این بار هم دو پژوهشگر اروپایی آن را پدید آورده اند.

این دو نفر یکی توماس هیگ هامر و دیگری ستیفان لاکروا است و کتابشان با عنوان The Meccan Rebellion: The Story of Juhayman al-Utaybi Revisited  منتشر شده است.

این اثر به عربی ترجمه  با عنوان «حتی لایعود جهیمان:‌ حفریات ایدئولوجیه و ملاحق وثائقیة نادرة» توسط حمد العیسی منتشر شده است.

محمد حامد الاحمری در مقدمه کوتاهی اشاره به ظهور دو فکری و جنبشی در آغاز قرن پانزدهم دارد که یکی متعلق به الالبانی است و دیگری جهیمان. اولی فکری است و از مدینه درآمد و دومی حرکتی و جنبشی است که آن هم از مدینه درآمد. این کتاب سال 2013 سه بار تجدید چاپ شده است.

فصل اول کتاب تمرد مکه: قصة جهیمان قراءة جدیده. پس از آن در سه بخش به تاریخ این رویداد، تفسیر آن و میراث جهیمان تا صفحه 65 پرداخته شده است.

فصل دوم تأثیر ناصرالدین البانی در تشکیل سلفیه معاصر پرداخته شده و موج های فکری مختلف موجود در آن وقت و تولد سلفیه جدید مورد بحث قرار گرفته است.

از ص 101 به بعد چندین پیوست به کتاب ضمیمه شده است:‌بخشی از کتاب «السعودیون داخل المملکة‌الصحراویه». بخشی از کتاب «حصار مکة». مصاحبه ملک فهد پس از پایان ماجرای جهیمان با نشریه السفیر لبنان. مصاحبه نایف در این باره در همان روزنامه. بیانیه هیئة‌ کبار العلماء در این باره. اسناد دیپلماتیک امریکایی ها از حادثه مکه. تصاویر این رویداد.

عنوان کتاب که حتی لایعود جهیمان است بدین معناست که این گزارش به هدف روشنگری برای جلوگیری از بازگشت این قضایاست!

کشور ما هم مانند دیگر کشورهای اسلامی، همواره و همیشه آبستن این گونه حوادث بوده و هست کما این که در قرن سیزدهم روی داد. اما مع الاسف کارهای جدی و علمی درباره ریشه های این قبیل رویدادها اندک است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    26 11
    ایشان با آن چهره اگر ادعای مسیح بودن می کرد من باور می کردم.
  • م IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    22 3
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد بزرگوار. خیلی ممنونم از معرفی این کتاب که قطعا خواندنی ست، اما ای کاش امثال این کتاب خیلی زود به فارسی ترجمه شوند که همه علاقه مندان، امکان استفاده پیدا کنند. باز هم ممنونم.
  • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    10 1
    الان که کلی مهدی ظهور کرده مگه متوجه نشده اید؟
  • lm A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    10 0
    درحال حاضر هم یمانی دروغین
  • مازیار IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    16 8
    در مورد باب مدعی دروغین مهدویت که امام زمان بهایی ها هم هست بیشتر بنویسید تا مردم بفهمن بهاهیت فرقه دروغین است
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    4 15
    انسانهای هوشیار نیک در می یابند که مححققین غربی که راجع به خروج جهیمان قلمفرسایی کرده اند به خاطر حفط مرزهای عقیدتی اسلام و مبارزه با بدعت های متقلبان و دفاع از شاخصه های اصیل دین اسلام نیست بلکه آنها از امثال این قضیه به دنبال لوث کردن اصل موضوع و بی محتوی نمودن مقوله انتظار و بی اعتبار نمودن اعتقاد به وجود آخرین حجت پروردگار است که علت آن هم روشن است. پس دوستان متدین و علاقمند به اهل بیت بهوش باشند تبلیغ کننده منویات و جاری کننده نیات آنها نباشند. مومنان با فراست آلت دست بازیگران قرار نمی گیرند.
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      11 1
      بزدل های ترسو ی نگران از بهشت و جهنم هموراه از روشنگری می هراسند
    • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      3 0
      بی نام8:26، فرمایش شما کاملا صحیح است. اکثریت مردم نمی توانند حق را از باطل تشخیص دهند. متاسفانه حاکمان دنیا هم با ظاهرسازی دنبال فریب چنین افرادی هستند.
    • الیمی A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      1 1
      دوست عزیز تاریخ برای ما حجیت ندارد ... وحی و عقل برای ما حجیت دارند...
  • محمد جعفر اسلامی A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    3 0
    به امید آنکه این کتاب به زبان فارسی نیز برگردد
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    5 0
    خصوصیات ماایرانیهابه گونه ایست که حوصله تحقیق وصرف وقت برای این امورنداریم ولی خیلی سریع درموضوعی قضاوت میکنیم وحاضریم مدتهادرباره اش حرف بزنیم ویواش یواش امرهم برخودمان مشتبه میشودکه حقیقت همان است که من میگویم
  • امان از طاغوت A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    جناب جعفریان ما با خوندن مطالب شما فقط اعصابمون خرد میشه. بسیار جذاب شروع میشه مطلب، توضیح کوتاه برای میخ کوب کردن خواننده ارائه میشه و ناگهان در اوج خواننده رو رها می کنید. یه توضیحی چیزی بدید ما رو حواله به خوندن یه کتاب عربی و احتمالا بسیار دشوار ندید برادر من.