دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود به موضوع قیام مهدی سودانی و انعکاس آن در ایران پرداخته است.

بر اساس نوشته وی، قیام مهدی سودانی، یکی از نخستین قیامهای مردمی علیه استعمارگران انگیسی در افریقا بود که تحت لوای ادعای مهدویت رخ داد و برای سالها انگلیسی ها را به خود مشغول کرد.
رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی که این روزها مشغول تحقیق درباره مهدیان دروغین بوده، ضمن بررسی شرح حال مهدی سودانی که طی سال های سالهای 1881 ـ 1882 (1299 ـ 1300ق) در سودان علیه نیروهای مصری و انگلیسی شورید، دنبال برخی از انعکاسات این ماجرا در ایران گشته است.
این مدرس تاریخ اسلام در دانشگاه تهران، در معرفی مهدی سودانی نوشته است: «مهدی سودانی که خود را احمد بن عبدالله می نامید، یک طلبه علوم دینی بود که به تدریج شور انقلابی علیه مصری‌ها در وی پدید آمد و به عنوان اصلاح بلاد و رفع فساد، با استفاده از ذهنیت مهدی که در مغرب بارها دولت های بزرگی چون دولت فاطمی و موحدین را برپا کرده بود، قیامش را آغاز کرد. اروپایی‌ها از این قیام سخت برآشفتند و ضمن آن که آماده سرکوب آن شدند، تلاش زیادی برای شناخت آن و نیز شناخت منطقه‌ای که قیام در آن صورت گرفته انجام دادند. برخی از این تحقیقات به ایران هم رسید و به فارسی ترجمه شد و عمدتا در اختیار ناصرالدین شاه (و یکی هم اهداء به محمدعلی شاه شده که البته متأخر از بقیه آثار تألیف شده) قرار گرفت.»
دکتر جعفریان در ادامه مطلب خود به معرفی برخی از رساله ها و مقالاتی پرداخته که درباره مهدی سودانی در بین سال های (1301 ـ 1308 ق.) در ایران منتشر شده است.
برای مطالعه این مطلب لطفا اینجا را کلیک کنید.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =