وزیر بهداشت در نشست معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضمن تأکید بر تقدم پیشگیری و بهداشت بر درمان گفت: برای تحول واقعی امید به حوزه بهداشت بیشتر از سایر حوزه هاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سیدحسن هاشمی افزود: بیشتر برنامه های مربوط به حوزه سلامت معطوف به پیشگیری و بهداشت است و پس از آن درمان، آموزش و پژوهش پزشکی اولویت دارند.

وی ادامه داد: مشکل کنونی مردم درمان است زیرا گاهی هزینه های این حوزه خانمان سوز است ولی همه مسئولان از رییس جمهور تا بقیه معتقدند پیشگیری و بهداشت بر هر کاری در نظام سلامت اولویت دارد.

هاشمی گفت: خوشبختانه با همکاری استانداران، روسای دانشگاه ها، اعضای هیات علمی ها، هیات رییسه های دانشگاه ها شاهد کسب رضایتمندی 80 درصدی مردم از طرح تحول نظام سلامت هستیم.

وی گفت: اما کار اصلی ما در نظام سلامت بر بهداشت متمرکز است زیرا بهداشت بر هر کاری مقدم است و در این راستا باید کاری کنیم که تمام پرسنل حوزه بهداشت به پست های خود برگردند و بودجه بخش بهداشت صرفا در همین بخش هزینه شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امید دولت به حوزه بهداشت بیشتر از حوزه های دیگر نظام سلامت است، گفت: ساختار بهداشت کشور قدیمی تر و منسجم تر است و مدیران این حوزه تعصب بیشتری دارند، هرچند نباید از تلاش معاونان درمان دانشگاه ها که با تلاش شبانه روزی طرح تحولی درمان را اجرا می کنند غافل شد. بسته های خدمتی حوزه بهداشت که در آینده به طور مفصل اعلام می شود از نظر هزینه مقرون به صرفه تر خواهد بود و امیدواریم تمام این بسته ها که نتایج بسیار خوبی برای مردم خواهد داشت در همین دولت یازدهم اجرایی شوند.

 

ساخت ۱۹۹۵ خانه بهداشت تا پایان سال

معاون بهداشت وزارت بهداشت، از اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت کشور خبر داد و گفت: ساخت و بهره‌برداری از هزار و 995 خانه بهداشت جدید تا بهمن ماه امسال به پایان می رسد.

دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست معاونان و مدیران بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: در برنامه تحول حوزه بهداشت، تحول در خدمات مراقبتهای اولیه برای 23 میلیون روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر در اولویت قرار دارد. ساخت 1995 خانه بهداشت، بازسازی و نوسازی شبکه در روستاها از نظر فضای فیزیکی، تجهیزات و بهبود استانداردها نیز بخش مهمی از این طرح خواهد بود.

سیاری با اعلام تامین 7600 پزشک، ماما، کاردان و کارشناس برای مناطق محروم کشور در قالب طرح تحول بهداشت گفت: منابع مالی این کار از سه محل، ردیف خدمات سلامت روستاییان، صندوق بیمه روستاییان و یک درصد ارزش افزوده تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه تامین دارو نیز 270 قلم دارو به 350 قلم دارو افزایش یافته است که البته برای جلوگیری از تجویز و مصرف بی‌رویه دارو باید آموزش پزشکان و مردم در اولویت کاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تدوین موافقتنامه صندوق بیمه روستاییان و یک درصد ارزش افزوده بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت روستاییان، گفت: با توجه به موافقتنامه مواردی همچون تامین مکمل‌های قرص آهن، اسیدفولیک، ویتامینD ، قطره آهن و ویتامین و داروهای بهداشتی در شبکه و همچنین جلوگیری از بدآموزی به مردم در زمینه تجویز قطره و شربت‌های مکمل خارجی و گران، باید مورد توجه ویژه معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: برنامه‌های تحول خدمات بهداشتی به ایرانیان شامل شبکه جامع همگانی سلامت شهرستان، پروژه‌های مربوط به حاشیه نشینان کلانشهرها، خود مراقبتی و توانمندسازی مردم، توانمندسازی کارکنان و مدیران بهداشتی و اجرای 150 برنامه عملیاتی است.

دکتر سیاری گفت: نظام موجود خدمات شهری پاسخگوی نیازهای جدید مردم نیست. به همین دلیل طی یک بازنگری سیستم جدیدی تحت عنوان "شبکه جامع همگانی سلامت شهرستان" با محوریت ریاست شبکه هر سه سطح خدمات را در شهرستانها مدیریت می‌کند و متعاقب آن تغییراتی در پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی بوجود خواهد آمد.

وی افزود: اولویت اجرای شبکه جامع همگانی سلامت شهرستان با دو استان فارس و مازندران است که برنامه پزشک خانواده در آنجا در حال اجراست.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: معاونان بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور موظف هستند به صورت مستقیم چند برنامه را نظارت و پیگیری کنند که برنامه‌هایی نظیر ماندگاری مدیران، پزشکان خانواده و کارشناسان حوزه بهداشت در مناطق محروم و ارتقای سطح مراکز آموزش بهورزی به مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان را شامل می‌شود.

وی اجرای برنامه ارتقای مربیان بهورزی به کارشناسان ارشد را براساس مصوبه شورای گسترش مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: مسئولیت مجتمع آموزش عالی سلامت که تحت نظر این مربیان اداره می‌شود، تربیت کاردان بهورزی براساس مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی است.

دکتر سیاری با تاکید بر آموزش پزشکان خانواده به عنوان یکی از اولویتهای دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: بهبود نظام اطلاعات سیستم بهداشتی کشور شامل اطلاعات نظام جاری، پرونده سلامت الکترونیک، سامانه اطلاع رسانی و برنامه ثبت مرگ و میرها، برنامه ثبت سرطان‌ها و طرح مطالعه SDH (مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت) باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی دنبال شود.

 

نگرانی ها برای کاهش جمعیت کشور باید برطرف شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت رفع نگرانی‌ها در خصوص کاهش جمعیت کشور تاکید کرد و گفت: جمعیت کشور از حد جایگزین که 2.1 تولد در هر خانواده است به 1.8 تولد رسیده که موجب نگرانی مقام معظم رهبری و سایر مسئولین کشور شده است. هم اکنون نیز سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود، اما نگرانی‌ها برای آینده وجود دارد. با توجه به قانون مصوب مجلس و ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبر معظم انقلاب باید در جهت اجرای این موارد و کاهش نگرانی‌ها گام برداشت.

وی افزود: باید کاری کرد که هر خانواده به جای آنکه به فکر داشتن 1 تا 2 فرزند باشند به فکر داشتن 2 تا 3 فرزند باشد. هر چند حوزه تصمیم گیری در این خصوص به اقناع خانواده‌ها بستگی دارد، اما چالش‌های موجود نیز باید توسط مسئولان احصاء شده و در جهت رفع مشکلات اقدام لازم صورت گیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به قرارداشتن ایران میان سه کشور افغانستان، پاکستان و عراق که بیماری پولیو در آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کشور عراق شاهد طغیان پولیو هستیم و باید هوشیار باشیم که موضوع با جدیت پیگیری و دغدغه‌ها رفع شوند.

دکتر سیاری افزود: برنامه مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر به ویژه برنامه واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های پولیو و ایدز نیز باید همچنان در اولویت‌های کاری حوزه‌های بهداشتی باشد.


هفته آینده؛ برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت گفت: تمام تلاشمان این است که در دو استان مازندران و فارس تابلویی از نظام ارجاع نشان دهیم که کاملا متفاوت بوده و استانداردهای لازم سیستم نظام ارجاع را دارا باشد.

سیدحسن هاشمی در دومین نشست مشترک اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در وزارت بهداشت ضمن ارائه گزارش کوتاهی از نشست مجمع جهانی بهداشت در ژنو و ملاقات با وزرای بهداشت کشورهای برزیل، کوبا، روسیه و فنلاند، گفت: فرصت های خوبی در طی این ملاقات ها برای همکاری های مشترک ایجاد شد.

او با اشاره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری، به بازسازی هزار و 950 خانه بهداشت تا آخر سال جاری اشاره کرده و گفت: همچنین برنامه پزشک خانواده تا پایان سال در شهرهای با زیر 20 هزار نفر جمعیت صد در صد اجرا خواهد شد. ضمن این که در مورد آموزش بهورزان، ایجاد مدارس بهورزی، و پوشش بهداشتی حاشیه شهرها اقداماتی در دست انجام است. تمام تلاشمان این است که در دو استان مازندران و فارس تابلویی از نظام ارجاع نشان دهیم که کاملا متفاوت بوده و استانداردهای لازم سیستم نظام ارجاع را دارا باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: معاونت بهداشت وزارتخانه هفته آینده برنامه های حوزه بهداشت را در زمینه اجرای طرح تحول سلامت اعلام خواهد کرد. همچنین در زمینه تولید واکسن پنتاوالان ظرف دو هفته آینده برنامه ها ارائه می شود و امیدواریم تا دو سال آینده در زمینه تولید این واکسن خودکفا شویم. با اجرای طرح تحول سلامت، بیش از 90 درصد دریافت های غیرمتعارف در شهرستان ها حذف خواهد شد.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شههلا IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    8 1
    خوبست خودشان طرح تحول اجرا می کنند ،خودشان نظر سنجی می کنند،و خودشان از خودشان تعریف می کنند.حاشا به کرمشان،با طرح تحول بودجه عظیمی راصرف درمان می کنند و سلامت و بهداشت همچنان مظلوم نظاره گر این شیوه های نا متعارف تحول است.
  • مصطفی A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    6 0
    جالبه از این امارگیری 80درصد میشه لطف کنید این درصد وچطوری بدست اوردی اخه من سوادم زیاد نیست
  • عادل IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    3 0
    نظام سلامت تمركز گرا و درمان محور يعني همين آشي كه آقايان پخته اند، ستون هاي اصلي سلامت در خال فرو ريختن است ولي بودجه عظيمي دارد صرف درمان و تجويز و تقاضاي القايي مي شود. به جاي توجه به رشته هاي پروانه دار و پايه ، تشديد تخصص گرايي أرام. أرام بودجه سلامت رامي بلعد، آنوقت همسر باردار من براي شركت در كلاس اموزش دوران بارداري و توانمند شدن براي زايمان طبيعي رايگان ،نه دفترچه بيمه آش به درد ميخورد و نه در طرح تحول به چنين مسايل مهمي أهميت داده اند .اين بود معناي تحول؟؟؟