وزیر بهداشت گفت: شهرداری تهران در حوزه سلامت، بخصوص در بحث پیشگیری خدمات ارزنده ای ارائه کرده ولی در حوزه درمان به شدت نیازمند کمک های شهرداری هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی در نشست مشترکی با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که برای بررسی وضعیت ساختمانها و فضای فیزیکی حوزه بهداشت و درمان پایتخت برگزار شد، گفت: شهر تهران مراکز درمانی متعددی دارد که قدمت برخی از آنها بسیار بوده و ضروری است که جهت بازسازی و نوسازی این مراکز تدابیر لازم بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران صورت گیرد.

به گفته وزیر بهداشت در طول سالها با توسعه علم پزشکی و افزایش طول عمر مردم، نوع بیماری ها نیز تغییر کرده ولی خدمات درمانی که در شهر تهران به مردم ارائه می شود، به لحاظ فضا و خدمات جانبی، در شان آنها نیست.

وی با بیان این که در حال حاضر بهترین متخصصان ما علیرغم اینکه در بیمارستان های دولتی فرسوده، مشغول خدمت هستند، بهترین خدمات را حتی در سطح منطقه ارائه می دهند، گفت: شهرداری نیز در این میان در حوزه سلامت و بخصوص پیشگیری خدمات ارزنده ای ارائه کرده ولی در حوزه درمان به شدت نیازمند کمک های شهرداری هستیم.

هاشمی گفت: یکی از برنامه های شهرداری تهران توجه به بافت های فرسوده است. بیمارستان های فرسوده باید در اولویت این برنامه قرار گیرند.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به این که در چند ماه اخیر مطالعاتی روی تملک و دارایی های دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است، گفت: برخی از این املاک باید یا جابه جا شده و یا تغییر کاربری دهند و در این حرکت نیازمند همکاری شهرداری جهت نوسازی و بازسازی بیمارستان ها هستیم.

هاشمی گفت: در حال حاضر کشورهای همسایه ایران در حال ساخت و احداث بیمارستان های 3 هزار تخت خوابه هستند ولی مهمترین مراکز علمی و خدماتی ما در دانشگاه ها که گل سر سبد جامعه پزشکی هستند، قدمت بالای 60 سال دارند.

در ادامه این نشست دکتر ایرج حریرچی، معاون توسعه مدیریت ومنابع وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت مراکز درمانی در شهر تهران از نظر میزان فرسودگی و قدمت، پیشنهاداتی را در زمینه همکاری های مشترک بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران به دکتر قالیباف ارائه داد.

مکان یابی مناسب برای ساخت بیمارستان های جدید، مقاوم سازی بیمارستان ها، مدیریت ترافیک داخل فضاهای بیمارستانی و ساخت پارکینگ، اقدام به ساخت خوابگاه های خودگردان و همراه سراها توسط خیرین و بخش خصوصی و در نهایت افزایش ظرفیت تخت های روانی و سوختگی از جمله این پیشنهادات بود.

در ادامه شهردار تهران نیز با اشاره به این که تجربه نشان می دهد تمام مشکلات مربوط به فضاهای بیمارستانی با همدلی و همکاری برطرف خواهد شد، گفت: امروز با افزایش آگاهی نسبت به فضاهای شهر تهران می توان به راه های کوتاه تری برای رفع مشکلات رسید.

قالیابف با بیان این که تمام مشکلات مربوط به بودجه نیست بلکه باید نگرشمان را نیز تغییر دهیم، افزود: پیشنهاد می کنم کارگروهی از سوی وزارت بهداشت تشکیل شده و تصمیماتی در آن گرفته شود تا هم شهر تهران و هم مراکز درمانی آن ساماندهی شوند. در امر درمان نیز می توان با کمک های بخش خصوصی و خیرین نابسامانی های موجود را برطرف کرد.

گفتنی است وزیر بهداشت به همراه شهردار تهران بعد از اتمام نشست از بیمارستان های روزبه و فارابی و شهدای تجریش بازدید کردند. در پی این بازدید در خصوص بازسازی، بهسازی و بازتوزیع تخت های بستری در سطح شهر تهران بحث و تبادل نظر شد.

هاشمی هدف از این بازدید را ساخت مراکز مدرن، شایسته شهر تهران و پایتخت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و یادآور شد: از بیمارستان شهدای تجریش، روزبه و فارابی بازدید شد اما در خصوص تمامی مراکز درمانی تهران در 7 ماه گذشته کارشناسی صورت گرفته و شاید بتوان گفت که خبره ترین و قویترین افرادی که در صنعت ساختمان کشور مسئولیت داشتند و یا دست اندرکارند، برای بررسی این طرح دعوت شده اند.

 

مراکز درمانی با قدمت بسیار بالا قابل نوسازی نیستند

در حاشیه این دیدار وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: نوسازی بسیاری از مراکز درمانی با قدمت بسیار بالا قابل انجام نیستند و باید در این خصوص بازنگری جدی صورت گیرد.

سید حسن هاشمی درباره توسعه همکاری های فی ما بین وزارت بهداشت و شهرداری گفت: در حوزه بهداشت و درمان شهر بزرگی مثل تهران، با توجه به گسترشی که طی 5 دهه اخیر پیدا کرده، از ابتدایی ترین زیرساختها جهت ارائه خدمات درمانی به شهروندان برخوردار نیست. از این جهت باید بازنگری های جدی صورت گیرد و مراکز درمانی که دارای قدمت بالایی هستند، هم از نظر مکان یابی باید مورد تجدید نظر قرارگیرند و هم از نظر بازسازی. چون نوسازی بسیاری از آنها قابل انجام نیست.

وی با اشاره به این که در این راستا نیاز به همکاری های جدی شهرداری تهران داریم، ادامه داد: مدیریت یکپارچه حکم می کند که روسای دانشگاه های علوم پزشکی با هماهنگی شهرداری بازنگری جدی در این زمینه داشته باشند.

هاشمی با بیان این که در عین حال ضروری است نگاهمان در این زمینه ملی باشد، خاطرنشان کرد: باید در تمام مراکز استانها و شهرستان ها به این امر توجه ویژه داشته باشیم تا مردم جهت درمان بیماری های صعب العلاج ناچار به مراجعه به پایتخت نباشند چون شرایط امروز جامعه مثل 20 سال گذشته نیست و مراکز درمانی تمام استان ها از بهترین متخصصان و فوق تخصص ها در کنار بهترین تجهیزات و آزمایشگاه ها برخوردارند.

وزیر بهداشت افزود: با برگزاری جلسه مشترک با شهردار تهران، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مورد پارک های فن آوری و سلامت، قرار شد کارگروهی در این زمینه همفکری کنند تا طی یک ماه آینده بتوانیم در جهت ایجاد زیرساخت های رشد و شکوفایی علاقه مندان به موضوعات دانش بنیان تصمیماتی اتخاذ کنیم.

 

مهمانسرا در بیمارستان های دولتی

شهردار تهران در حاشیه نشست با وزیر بهداشت گفت: تمامی بیمارستان‌های دولتی تهران تا پایان سال به مهمانسرا مجهز می‌شوند.  اقامت خانواده بیماران در کنار بیمارستان‌ها و داخل چادر، فشار مضاعفی به آنان وارد می‌کند.

محمدباقر قالیباف گفت: شرق تهران از مناطق محروم درمانی و غرب شهر از مناطق برخوردار است.

او گفت: در این جلسه مشترک برای مراکز درمانی، خوابگاه‌های دانشجویی و همراهان بیماران تصمیمات خوبی گرفته شد و امیدوارم مردم ما با اجرایی شدن این تصمیمات، آثار آن را از یک سال آینده در شهر تهران شاهد باشند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 1
    از زحمات وزیر بهداشت در زمینه ی سلامت جدا سپاس گذاریم وقتی دلسوزی ایشان را می بینم اشک شوق در چشمانم حلقه می زند که هنوزکسانی هستند که به فکر مردم هستند خداوند به ایشان خیر دهد