انتقادهای رئیس اتاق ایران از دولت/ آغاز لابی های انتخاباتی در اتاق ایران

درحالی که طی ماه های گذشته اتاق ایران در مقابل تمامی سیاست های اقتصادی دولت، موضع همراه را پیش گرفته بود ولی امروز شافعی در جلسه هیات نمایندگان از مواضع اقتصادی دولت انتقاد کرد.

احسان میزانی: بیش از 4 ماه تا برگزاری انتخابات اتاق ایران باقی مانده است. تا 4 ماه پیش تقریبا تمامی مواضع اتاق ایران همراه با دولت بوده است ولی درحال حاضر در موضع گیری های اتاق ایران چرخشی صورت گرفته است. در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق ایران، شافعی از دولت درخواست کرد، تحلیل های اسطوره ای را کنار بگذارند.

انتشار خبر حضور محمد رضا بهزادیان در انتخابات آینده اتاق ایران، ساکنان ساختمان خیابان طالقانی را به شدت به واکنش واداشته است. نقره کار شیرازی دبیرکل اتاق ایران نیز تلاش های خود برای سازماندهی فضای انتخاباتی اتاق را کلید زده است. رایزنی ها و تلاش های اتاق ایران تحت فعالیت کمیته خاص در این نهاد بخش خصوصی پیگیری می شود. مواضع امروز شافعی نیز نمایان ساخت که ساکنان اتاق ایران قصد نمایش چهره ای متفاوت از ماه های گذشته خود را دارند. حضور احتمالی بهزادیان در راس اتاق ایران یا هرکدام از چهره های نزدیک به جریان معروف به تحول خواهان در پارلمان بخش خصوصی به دوره ریاست بسیاری از مدیران کنونی اتاق پایان می دهد. حتی در انتخابات گذشته اتاق ایران نیز کاندیداهای دیگر انتخابات مانند مسعود خوانساری با تداوم حضور دبیرکل کنونی اتاق در این سمت مخالفت کرده بودند.

در همین حال امروز غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به سخنان مشاور اقتصادی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به گفته وی، اگر تغییر کلی در سیاست های اقتصادی صورت نگیرد و به روال گذشته عمل کنیم، این نگرانی وجود دارد که اگر فروش نفت به وضعیت عادی برگردد باز هم کشور در دام واردات بی رویه افتد و تولید مغفول ماند که در این مدت صاحبان بخش خصوصی تولید از دسترسی به تسهیلات باز خواهند ماند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک ها در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بخش تولید، آمارهای آنها را غیرواقعی دانست و خاطر نشان کرد: آمار بانکها می گوید که علی‌رغم محدودیت های کشور در طول سال های اخیر، به بخش تولید تسهیلات ارائه شده است در حالی که این آمار واقعی نیست.

شافعی ادامه داد: بخش خصوصی در طول سال های گذشته گرفتار مسائل بانکی بوده و در بسیاری از موارد وقتی به تنگنای شدیدی می رسید به بانک ها مراجعه و تقاضای تمدید بازپرداخت وام خود را می کرد که در این شرایط بانک ها اصل بدهی، سود تسهیلات و جریمه متعلقه را به عنوان وام جدید برای تولید تلقی می کردند و با یک قرارداد جدید آمار آن را در تسهیلات ارائه شده لحاظ می نمودند، در حالی که در عمل پولی مبادله نشده بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی توضیح داد: بارها اتاق بازرگانی این آمارها را به صورت شفاف درخواست کرده است تا اقدام لازم بر روی آن صورت گیرد؛ چراکه بخش‌های اقتصادی و تولید کشور در طول سال های اخیر به طور واقعی از تسهیلات سرمایه در گردش برخوردار شده و نقل و انتقال پول در عمل صورت نگرفته است.

وی افزود: انتظار این است که تجدید نظر منطقی در این زمینه ضورت گیرد و رفتارهای نامتعادل و غیرمنصفانه سیستم بانکی با فعالان اقتصادی اصلاح شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به ضوابط بانکی برای فعالان اقتصادی اشاره و خاطر نشان کرد: متاسفانه این ضوابط بخش خصوصی را در تنگنا قرار می‌دهد و منصفانه نیست.

به اعتقاد شافعی، هم اکنون در اجتناب ناپذیر بودن یک تحول در اقتصاد ایران باید گفت که تغییر هم اکنون برای اقتصاد کشور یک انتخاب نیست و شرط بقای آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: راه گذشته را باید تغییر داد و طرحی نو درانداخت ضمن اینکه در شرایط فعلی برای حمایت از تولید ملی، سرمایه و کار ایرانی و نیز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید راهکارهایی اندیشید.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در تشریح این مطلب خاطر نشان کرد: ابتدا باید تداوم شیوه های گذشته را که بنا بر تجربه نمی تواند منجر به رشد درازمدت اقتصاد کشور شود را کنار گذاشت و سیاست های اقتصادی را به منظور ایجاد اقتصاد رقابت پذیر در مقیاس جهانی دگرگون کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی از آمادگی اتاق های بازرگانی برای همکاری با دولت خبر داد و خاطر نشان کرد: انتظار می رود قانونی که دولت بسیار آن را قبول دارد، اجرایی شده و بهبود فضای کسب و کار در قالب آن صورت گیرد که البته قبل از هر نوع تصمیم گیری، تدوین برنامه، شیوه نامه و آئین نامه ای باید بررسی های لازم را صورت داد و نظر بخش خصوصی را جویا شد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، بخش خصوصی صادقانه، منصفانه و مشفقانه دست کمک و حمایت خود را برای تعالی اقتصاد کشور به قوه حاکمیتی دراز می کند و امیدوار است پاسخ مناسب را دریافت کند.

فعالیت های انتخاباتی در اتاق ایران از ابتدای تابستان کلید می خورد. در حال حاضر حضور افرادی مانند محمدرضا بهزادیان در این انتخابات قطعی شده است. حتی چهره هایی مانند محسن مهرعلیزاده نیز بی میل به ریاست براتاق ایران نیستند. مهرعلیزاده در انتخابات دوره های قبلی اتاق ایران در روز رای گیری از ادامه حضور در این رقابت انصراف داده بود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =