مهر نوشت:

وزیر دادگستری درباره ارزیابی‌اش از میزان مطالعه قضات در کشور گفت: آن‌قدر قوانین و مقررات زیاد است که قضات فرصت مطالعه پیدا نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

پورمحمدی همچنین در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی‌اش از نمایشگاه کتاب تهران گفت: این نمایشگاه فضای خوبی است تا از وضعیت کارنامه نشر در کشور مطلع شویم و از عناوین کتاب، سطح آن‌ها، کارهای روی جلد، نحوه چاپ، ویراستاری‌ها و همچنین محتواهای علمی یک ارزیابی به دست بیاوریم.

وی با اشاره به انتشار ۶۷ هزار عنوان کتاب در سال گذشته آن را موجب مباهات دانست و گفت: تیراژ کتاب هم قابل توجه است.

وزیر دادگستری همچنین با اشاره به افزایش قیمت کتاب گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد، این مساله به یک دغدغه برای مردم تبدیل شده و البته دغدغه دولت هم است و ما باید کمک کنیم این گرانی کاهش یابد. البته اگر مردم خوب هدایت شوند که چه کتاب‌هایی تهیه کنند می‌توان در این زمینه انتخاب‌های خوبی انجام داد.

وی در پاسخ به سوال مهر در مورد این که آیا ارزیابی مشخصی از وضعیت مطالعه قضات کشور دارد؟ گفت: نه من آماری در این زمینه ندارم اما قضات ما صبح تا شب باید کتاب‌های خود را خواهند و نیازمند آشنایی با قوانین جدید هستند و جالب است که آن‌قدر قانون جدید داریم که قضات ما از خواندن آن‌ها هم می‌مانند.

پورمحمدی در مورد وضعیت سرقت‌های علمی و کپی‌برداری در کتاب‌ها در کشور نیز گفت: در این زمینه قانون مالکیت فکری تدوین شده و ما در قانون جدید سعی کرده‌ایم حبس را به مجازات‌های جایگزین تبدیل کنیم مثلاً اگر کسی در حوزه فرهنگی تخلفی کرد، زود او را زندانی نکنیم ولی می‌توان مجوز نشر کتاب را از او گرفت اما در مورد کسانی که برای دفعات متعدد مرتکب این قبیل تخلفات می‌شوند، کماکان باید مجازات حبس را اعمال کنیم.

وی در مورد برنامه وزارتخانه متبوعش در مورد برخوردش با سایت‌هایی که امکان دانلود کتاب‌ها را فراهم می‌کنند گفت: مهم این است که قفل‌های سایت‌ها و سامانه‌ها تقویت شود چرا که قفل شکن‌ها الان به یک دردسر جهانی تبدیل شده‌اند و صنعت قفل‌شکنی الان یکی از صنایع رایج در دنیا است. ما باید تلاش کنیم که قوانین مناسب را در این خصوص اجرایی کنیم.

وزیر دادگستری در مورد مستند «من روحانی هستم» نیز گفت: هر کاری که در جامعه می‌خواهد انجام شود چه تولید کتاب باشد چه اثر هنری و چه مستند، باید دقیق و بدون تحریف و با استنادهای روشن باشد به خصوص در مورد شخصیت‌هایی که در جامعه مطرح هستند. باید از روایت‌ها و مستندهای متقن استفاده شود و همچنین کاری هم که انجام می‌شود باید با اجازه باشد.

وی افزود: چطور است که ما این همه از بد بودن توهین و افترا در جهان سخن می‌گوییم، در کشور خودمان چنین لشگرکشی‌ها و ماجراجویی‌ها انجام می‌دهیم. باید رعایت قانون را کرد و ما اصرار داریم که با نقض قانون و تجاوز از حدودها و حریم‌ها مقابله کنیم چون باید از ضوابط و مقررات پاسداری شود، هر کسی بدون اجازه هر اثری را منتشر کند، کار خلافی کرده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =