انتقاد وزیر ارتباطات از منتقدان مذاکرات هسته​ای/دیپلماسی چندجانبه ظریف رونمایی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین رونمایی از آثار منتشرشده وزارت امور خارجه، بر لزوم بررسی همه‌جانبه تحولات سیاسی خاورمیانه تأکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «محمود واعظی» در این نشست که عصر دوشنبه 15 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه برگزار شد، با مهم خواندن بحث کتاب و کتابخوانی برای جویندگان حقیقت، عنوان کرد: 27 سال پیش چشم‌انداز و افق نمایشگاه کتاب با اما و اگرهایی همراه بود. با این حال، خوشحالم که این نمایشگاه هر سال پربارتر و جامع‌تر برگزار می‌شود.

وی در توضیح مضمون کتابش با عنوان «انقلاب و تحول سیاسی در خاورمیانه» گفت: تحولات اخیر خاورمیانه از لحاظ سیاسی، اقتصادی، ژئوپلتیک منطقه و برهم زدن توازن قوا بسیار مهم است و در این کتاب سعی شده به گونه‌ای تحلیلی به این تحولات پرداخته شود.

واعظی نقصان این کتاب را جای خالی تحلیل رویدادهای سوریه خواند و اظهار کرد: نابسامانی و پیچیدگی شرایط سوریه پرداختن به آن را از انصاف کار علمی دور می‌کرد.

واعظی در پایان سخنانش با اشاره به انتقادهای بعضی جریان‌های سیاسی از تلاش‌های تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: هدف بعضی‌ها فقط تخریب کارهای مجموعه است. امروزه شاهد آن هستیم که کشور ما در افکار عمومی دنیا عزت قبلی خود را یافته و به عنوان کسی که عمر خود را در راه مطالعه سیاست خارجی گذاشته است، معتقدم آنچه انجام شده کار بزرگی بوده است.

معاون مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه نیز در این نشست اظهار کرد: حاصل فعالیت های این مرکز در 3 دهه، بیش از هزار عنوان کتاب، فصلنامه و مقالات حاصل از کنفرانس ها و سمینارهای مختلف است.

«مرتضی دامن‌پاک» ادامه داد: در یک سال گذشته، با وجود تنگناهای عرصه نشر، این مرکز بیش از 60 عنوان کتاب و نشریات ادواری را وارد بازار کتاب کرد و در نمایشگاه امسال با 400 عنوان کتاب و 18 کتاب دیجیتال حضور دارد.

«هادی سلیمان‌پور» رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه نیز فکر و اندیشه را زیربنای توسعه کشورها خواند و گفت: کتاب نمادی از یک فکر منسجم و هدفمند است که نقش بسزایی در شکوفایی فکری کشور دارد.

در این نشست، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به عنوان آخرین سخنران اظهار کرد: نمایشگاه کتاب به عنوان میعادگاه اهل فرهنگ و اندیشه امروز محل رونمایی از 2 کتاب وزرای کابینه است که نشانگر الفت این کابینه با اندیشه و قلم است.

«سیدعباس صالحی» با ابراز امیدواری از تداوم این سنت گفت: اینکه سیاستمداران ما خود دست‌اندرکاران حوزه نشر بوده و از کتاب و قلم دور نیستند، مشوق جریان علمی کشور است.

وی با اشاره به محتوای کتاب «دیپلماسی چندجانبه» که به قلم «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه نگاشته شده است، اظهار کرد: این کتاب می‌تواند مرجعی برای موضوع دیپلماسی باشد که به طور خاص به فرهنگ شفاهی دیپلماسی در کنار فرهنگ مکتوب توجه ویژه کرده است.

صالحی کتاب «انقلاب و تحول سیاسی خاورمیانه» را نیز ناظر بر مطالعه موردی تحولات منطقه دانست و گفت: نگاه سیاستمدارانه و اندیشه‌ورزانه در کنار رویکرد مهندسانه، ترکیبی را پدید آورده است و در آن، به نقش جوانان، جریان‌های اسلامگرا، بازیگران خارجی، شبکه‌های مجازی و مدیریت کنترل بحران به طور دقیق نظر شده است.

در پایان این نشست، از آثار جدید انتشارات وزارت امور خارجه با حضور مسئولان، مقامات سیاسی، اندیشمندان و برخی از مؤلفان آثار رونمایی شد.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 0
    ببخشید یه سوال میدونم در توانایی و اختیار شما نیس اما میشه یه نظری هم در مورد گران فروشی و سرعت اینترنت و فیلترینگ بدین؟شما مث اینکه به سیاسیت علاقه ی زیادی داریا