۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۶

کارشناسان ادعا می‌کنند اشتباهات عجیبی که در دولت‌های نهم و دهم در زمینه فناوری فضایی رخ داد، موجب شده است تا این فناوری در دولت کنونی هم در حالت بلاتکلیفی قرار بگیرد.

عباس خاراباف: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در 13 مرداد 1392، امید به تغییر و بهبود شرایط در وضعیت برنامه‌ها و سیاست‌های فضایی کشور به خصوص تعیین تکلیف سازمان فضایی ایران زنده شد و کارشناسان و متخصصان نخبه شاغل در این سازمان و خارج از آن چشم‌ انتظار این بودند که با توجه به سرعتی که رییس جمهور جدید در معرفی وزرای کابینه داشتند نسبت به تعیین تکلیف وضعیت فضایی چه از جنبه ساختاری و چه از حیث رویکرد مدیریتی، تصمیم گیری‌های قطعی انجام شود. با این وجود تاکنون فقط اداره سازمان فضایی کشور از دفتر ریاست جمهوری به معاونت اجرایی رییس جمهور منتقل شده و به نوعی نحوه مدیریت این سازمان در بلاتکلیفی خاصی قرار دارد.

در حالی که سایت‌های اینترنتی سازمان‌های فضایی فعال دنیا، ویترین فعالیت‌های مفید فضایی آن کشورها هستند، سایت سازمان فضایی ایران طی سال‌های گذشته به خوبی نمایانگر وضعیت آشفته پشت صحنه برنامه‌های نمایشی این سازمان است. اوضاع این سایت روز به روز بدتر هم می‌شود و شرایط به گونه‌ای است که با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید، سایت رسمی سازمان فضایی ایران همچنان عنوان سال قبلی «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» را در سرصفحه خود قرار داده است. همین به خوبی نشان می‌دهد که ساعت سازمان فضایی مدت‌هاست که به خواب رفته است.

صفحه اینترنتی سازمان فضایی ایران

کارشناسان از رییس جمهور چه می‌خواهند؟
با روی کار آمدن دولت جدید، به نظر پرهیز از اقدامات نمایشی در دستور کار قرار گرفته و ماموریت اصلی معاونت اجرایی ریاست جمهوری، رسیدگی جدی به مشکلات اقتصادی و معیشتی اقشار جامعه شده است. قرار است که در این دولت از افتتاح خط راه آهن نیمه‌کاره گرفته تا آب‌پاشی از هواپیما برای کاهش آلودگی هوا خبری نباشد. این رویکرد دولت جدید درست در نقطه مقابل اقدامات نمایشی-سیاسی سازمان فضایی درسال‌های گذشته قرار دارد. اما با این حال با گذشت بیش از هشت ماه از استقرار دولت جدید، سازمان فضایی ایران با تیم مدیریتی دولت قبلی اداره می‌شود که به نوعی در تبدیل کردن فناوری فضایی به ابزار نمایش و سیاست نقش اصلی را داشتند.

قرارگرفتن در چنین شرایطی نوعی سرخوردگی و رخوت را در بین کارشناسان و پژوهشگران فضایی ایران به وجود آورده که بسیاری از همین افراد در سازمان فضایی مشغول به فعالیت هستند. بعضی از این افراد که عموما از بهترین و فعال‌ترین فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشورند و مهاجرت به خارج را به امید انجام کاری مفید در داخل فراموش کرده بودند، اکنون دلسرد شده و با استمرار شرایط کنونی، ریزش بدنه اصلی کارشناسی سازمان خطری است بالقوه که در مورد برخی از بخش‌ها و گروه‌های کاری و پژوهشی بالفعل شده است.

کارشناسان انتظار دارند رییس جمهور محبوب و همکارانش به ویژه معاونت اجرایی هر چه زودتر تصمیم مشخصی برای سازمان گرفته و با انتصاب فردی با دانش، اعتقاد و اطلاع کافی از حوزه‌های کاربردی و خدماتی فناوری فضایی، امکان اثرگذاری فناوری فضایی را در بهبود معیشت مردم فراهم سازد.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
در آخرین روزهای سال گذشته (اسفند 1392)، باشگاه خبرنگاران هوافضا با همکاری دبیرخانه کنفرانس انجمن هوافضای ایران اقدام به برگزاری یک نظرسنجی گسترده در محل برگزاری سیزدهمین کنفرانس هوافضای کشور کرد. در این نظرسنجی، صدها کارشناس هوافضایی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های فضایی کشور نظرات خود را به صورت کتبی اعلام کردند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، در حالی که تمرکز سازمان فضایی ایران (برگرفته از برنامه‌های سیاسی-نمایشی دولت قبلی) بر «برنامه‌های سرنشین‌دار» (همانند برنامه پرتاب میمون به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری و سپس پرتاب نخستین مرد یا زن فضایی کشور) است، اکثریت قاطع کارشناسان این نوع برنامه‌ها را دارای اولویت بسیار کمتری از توسعه سامانه‌های ماهواره‌ای و ماهواره‌برها دانسته‌اند. نتایج این نظرسنجی که قرار است به زودی منتشر شود، به خوبی نشان می‌دهد کارشناسان در برنامه‌ها و حوزه‌های دیگر مدیریتی نیز درست در نقطه مقابل فعالیت‌های سازمان فضایی قرار گرفته‌اند.

خشت اول چون نهد معمار کج....
کارشناسان می‌گویند، نحوه ایجاد و ارتقای جایگاهی سازمان فضایی در دولت قبل به نحوی بود که بدون مطالعه قبلی و صرفا بر اساس یک میل سیاسی، سه مجموعه ناهمگون سازمان فضایی ایران متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشکده مهندسی جهاد وزارت جهاد کشاورزی، با یکدیگر نه ادغام بلکه تجمیع شدند. این چنین تجمیعی که بدون هیچ گونه مطالعه جدی و در بی خبری کامل اساتید و متخصصان فضایی کشور اعم از دانشگاهی و صنعتی و متناسب با شیوه‌های کاری نامتعارف دولت قبل شکل گرفت، مصائب و مشکلات سهمگینی را برای صنعت فضایی کشور در بخش خدماتی و غیرنظامی به بار آورده است. همین مشکلات اکنون صدای کارشناسان و متخصصان خود این سه مجموعه را هم در آورده است.

فضا همه جا برای خدمت به مردم
آنچه در آژانس‌ها و سازمان‌های فضایی پیشرو دنیا اعم از ناسا ( آمریکا)، اسا (اتحادیه اروپا)، ژاکسا ( ژاپن)، ایسرو (سازمان تحقیقات فضایی هند)، سازمان ملی فضایی چین و دیگر سازمان‌های فضایی پیشرو دنیا دنبال می‌شود تمرکز بر ارایه خدمات فضایی و ارتقای کیفیت زندگی مردم با تکیه بر توسعه دو حوزه کاربردی فناوری فضایی یعنی سنجش از دور و مخابرات فضایی است. این مساله به وضوح با بررسی اجمالی ماموریت‌ها و پروژه‌های در دست اقدام و فعال این سازمان‌ها برای هر کارشناس حرفه‌ای و حتی نیمه حرفه ای محرز می‌شود. در حالی که تمرکز سازمان فضایی ایران طی سالیان اخیر ارسال موجود زنده به فضا و برداشت تبلیغاتی صرف از این موضوع بوده است. به رغم وضعیت خوب مالی و تزریق منابع مالی مناسب به سازمان فضایی طی سالیان اخیر، ولی نحوه هزینه‌ کردن و نوع طرح‌ها و پروژه‌های فعال آن، شاهدی بر این مدعی است. چنانچه امروزه مشاهده می‌کنیم که فناوری سنجش از دور و مخابرات فضایی دو رکن اصلی ماموریتی سازمان‌های فضایی پیشرو دنیاست و برنامه‌های پرهزینه و هیجان‌سازی چون ارسال موجود زنده به فضا فاقد اولویت عملیاتی است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    25 8
    بهترین کار استفاده از یک ببخشید و بازگرداندن زیرمجموعه های سازمان کذایی فعلی به محل اصلی است تا هم راندمان فعالیتها افزایش یابد و هم هزینه های جاری کاسته شود. برای مثال بدترین تصمیم در آن زمان ادغام پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم در این سازمان بود که باعث افتهای شدیدی برای آن مجموعه موفق قبلی شده است. به امید اعتلای علمی و فنی کشور
  • بی نام IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    89 11
    شام و نهار نداریم، جاش می خوریم کیک زرد.
    • بی نام US ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      56 5
      آمریکا که پیشرو فضا هست، سال 1900 به بالاندگی رسید، سال 1940 شد قدرت اقتصادی جهان، تازه اون موقع بود که شروع کرد به وارد شدن به عصر فضا، تازه از 200 سال قبلش دانشگاه و علم رو توسعه میداد. یک سر برید به دانشگاه های بزرگ کشور مثل دانشگاه تهران و شیراز و شریف بزنیداز نمای ساختمان ها و وضعیت فیزیکی و تاسیسات آنها بفهمید که چقدر به دانشگاه و علم کم لطفی میشود.
    • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      6 47
      من یک سوال دارم از مسئولین این وب‌سایت. چرا با این که کامنت دوم زودتر از کامنت اول ارسال شده، این کامنت به عنوان کامنت اول نشان داده شده؟ چرا با پیشرفت کشور به این وضوح دشمنی می‌کنید؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      19 1
      هنوز نفهميدي چرا؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      0 0
      خبرآنلاین جان یعنی شما میگی دولت فعلی نتونسته وضعیت قبلی سازمان فضایی رو از حالت نا به سامانی سامان بده؟ یعنی ضعف دولت فعلی رو معلول خرابکاری دولت قبلی میدونید؟ یاد جمله آقای روحانی افتادم که میگفتند اگه روزی نتونم کارها رو پیش ببرم از سمتم استعفا میدم
  • کارشناس سازمان فضایی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    46 9
    مقاله بسیار متینی بود. منطبق با حقایق و واقعیات تلخ این روزهای سازمان فضایی. خدا قوت.
  • اخراجي تدبير A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    12 12
    سازمان فضايي استان فارس اقدام به اخراج عده زيادي از كارشناسانش كرده ...واقعا از اين تدبير نااميد شدم.كي ميخواد پيگيري كنه ؟؟؟
  • شاهرخ IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    10 25
    حاملی راکتی که محموله حاوی انسان رو به مدار لئو ببرد توانایی حمل ماهواره ای با وزن کمتر به مدار ژئو را خواهد داشت. بسیاری سامانه ها چون هدایت و ناوبری و کنترل، مخابرات، ردیابی و ... میان ماموریتهای باسرنشین و بدون سرنشین یکسان است. در ماموریتهای ارسال انسان به فضا از تمامی این سامانه ها استفاده می شود و این سامانه های در سایر ماموریتهای بدون سرنشین هم استفاده می شود و به این صورت نیست که انجام ماموریت انسان به فضا هیچ فایده ای نداشته باشد. همچنین اعزام انسان به ماه فضا در دستور کار سازمان فضایی هند هم قرار دارد. چین پس از اینکه با موفقیت انسان رو به مدار لئو فرستاد اکنون در پی اعزام انسان به ماه است. آمریکا هم اعزام انسان به مریخ رو پیگیری می کند
  • علی IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    12 36
    هزینه هریک از ارسالهای میمون به صورت زیر مداری در حد قیمت خودروی یکی از بازیکنان فوتبال بوده است. بودجه سالانه اعزام انسان به فضا نیز در حال حاضر از هزینه سالانه یکی از باشگاه های فوتبال مملکت کمتر است. نویسنده این مطلب کلا از پژوهشکده سامانه های فضانوردی خیلی خوشش نمی آید و هرچه دلش می خواهد می گوید. در حالیکه موفقترین مجموعه از پژوهشکده های سازمان فضایی همین پژوهشکده است و با کمترین بودجه بیشترین موفقیت رو داشته. ضمن اینکه بسیاری از استادان دانشگاه بر خلاف نظر نویسنه موافق یکپارچگی سازمان هستند
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      4 2
      جناب علی آقا فکر نمی کنی زیادی احساس خود برتر بینی میکنی کاری که ارزش افزوده نداشته باشد و مشکلی از مردم و ایران عزیز حل نکند عملا در این شرایط حساس اقتصادی هدر دادن وقت با ارزش شما توسط مسئولین بی تدبیر سازمانتان بوده است.
  • س.س IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    9 29
    به سایت سازمان فضایی مراجعه کردم و یک چنین چیزی ندیدم، حالا نگارنده کی این عکس رو از سایت گرفته نمی‌دونم. ولی اگر هم چنین ایرادی وجود می‌داشت، اصلا موضوع مهمی هم نبود که بخواد باهاش جوسازی بشه. اونچه که خیلی بده تحلیل‌های بی‌منطق و پایه هست که در داخل خودش با تناقض روبه‌رو هست. نگارنده که در پاراگراف دوم به این نکته اشاره کرده که «با روی کار آمدن دولت جدید، به نظر پرهیز از اقدامات نمایشی در دستور کار قرار گرفته و ماموریت اصلی معاونت اجرایی ریاست جمهوری، رسیدگی جدی به مشکلات اقتصادی و معیشتی اقشار جامعه شده است. »، در ابتدای نوشته خود سازمان فضایی را جهت عدم تغییر بنر سایت در طی یک ماه و نیم از زمان ورود به سال جدید و انجام ندادن یک اقدام نمایشی، مورد شماتت قرار داده
    • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      20 3
      عجيب نيست يهو چند ساعت بعد از انتشار اين مطلب سايت سازمان فضايي با يك اطلاعيه و يك خبر به روز ميشه به نظر شما؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    42 2
    عکسی که از سایت سازمان گذاشتین گویای خیلی چیزها هست.
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    15 21
    باعث تاسف است که خبر آنلاین نظراتی که در کمال احترام اما مخالف نظر نویسنده هستند رو سانسور می کند
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
      24 8
      داداش برو پژوهشكده تون خوب بخواب بعد بيا. چشات خوب نميبينه. انگشت ميمونه رفته تو چشت؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    49 7
    ماموریت این سازمان مگه ارسال میمون به فضا نیست؟؟؟
  • حسین IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    11 18
    خبر انلاین تا کی می خواهی بصورت جهت دار گزارش از خودت درست کنی ؟ همه کارهای اون دولت غلط بود اما این هشت ماه بی تفاوتی به یک سازمان بزرگ و وابسته به نهاد ریاست جمهوری درست؟ اگر می شود کمی به خودت بیا و گزارش واقعی و بدون جهت گیری سیاسی تهیه کن.
  • ح.ط A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    6 3
    چگونگی تشکیل یک تیم خوب بدون اینکه سیاسی بشه و پایدار بمونه رو میشه یکی واسم توضیح بده؟؟؟؟
  • ابوالفضل IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    5 15
    یحتمل نویسنده از برنامه‌های فضایی ناسا بی‌خبرند.
    • ایرانی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      5 19
      نویسنه مطلب تا حالا از یک کیلومتری دستگاه تراش و فرز و .... هم رد نشده که بفمه اصولا کار مهندسی یعنی چه. فقط نشسته زیر باد کولر و آنچه به ذهنش میرسیده رو تایپ کرده. کسی که دست به قلم می شود و اقدام به نظر دادن در مقیاس راهبردی می کند باید عمری خاک تولید خورده باشد
  • سینا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 12
    با سلام سازمان فضایی ایران مجری تصمیمات شورای عالی فضایی است. برنامه های کلان این سازمان در این شورا تصویب میشود.لطفا قبل از انتقاد کمی مطالعه بفرمایید بدک نیست.
  • عبدالله IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    6 0
    سازمان فضایی متاسفانه به بازیچه دست هر دولت تبدیل شده و در حال حاضر به خاطر سوء مدیریت و نداشتن اطلاعات فنی مناسب رئیس سابق این سازمان به محلی برای پخش بودجه بین مدیران ارشد شده و این سازمان فربه توانایی رشد و شکوفایی نخواهد داشت تا زمانی که به جای مدیران سیاسی و غیر متخصص از مدیران جهادی و متخصص و غیر سیاسی استفاده کند .
  • ا.ا IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    3 8
    ناسا در پی ارسال انسان جهت فرود بر روی یک شهاب سنگ تا سال 2025 و مریخ تا 2030 و پس از آن است. البته این به ما خیلی ربطی نداره. اما اینکه بگیم ارسال انسان به فضا در دستور کار هیچ کشوری غیر از ایران نیست اشتباه است