با این که پرتاب فرگام به فضا موفق بود و تلاش‌های بسیاری برای آن انجام شده است؛ اما به نظر شما آیا بهتر نیست برنامه‌های فضایی با تدبیر بیشتری هدایت شوند؟

عباس خاراباف*: روز شنبه 23 آذرماه، کاوشگر پژوهش که نوعی راکت کاوشی سوخت مایع است، با حمل جدیدترین کپسول زیستی ایران، فرگام، سومین میمون فضایی ایران را در یک سفر 15 دقیقه‌ای راهی فضا کرد و سالم بازگرداند. موفقیتی که کارشناسان و مهندسان جوان سازمان فضایی به دست آورده‌اند قابل تقدیر است اما به نظر می‌رسد مدیران این سازمان در دولت قبل مسیر درستی را برای فعالیت انتخاب نکرده‌اند و اکنون موقع آن است که در دولت جدید تدبیر جای تبلیغ را بگیرد تا بیش ار پیش این موفقیت‌ها کام همه مردم را شیرین کنند.

چرا یک ماموریت فضایی انجام می‌شود؟
فناوری فضایی و موفقیت‌های حاصل از آن می‌تواند دستاوردهای مختلفی داشته باشد. از جمله این دستاوردها می‌توان به افزایش اقتدار و غرور ملی، افزایش رفاه و کیفیت زندگی، کسب دانش و توسعه فناوری، درآمدزایی، ایجاد گردش مالی بالا و اشتغال‌زایی و به کارگیری نیروهای جوان و نخبه اشاره کرد. این دستاوردها آن‌قدر ارزشمند هستند که سیاست‌مداران بسیاری از کشورها به شدت تمایل دارند کشورشان در زمینه این فناوری گام‌هایی بردارد. به نظر شم پرتاب میمون به ارتفاع 120 کیلومتری کدام یک از این دستاوردها را دارد؟

درآمدزایی و گردش مالی
پر واضح است که پرتاب میمون به 120 کیلومتری و حتی پرتاب انسان به فضای زیر مداری با این شکلی که انجام می‌پذیرد، برای کشور درآمدزایی که ندارد هیچ، هزینه نیز تحمیل می‌کند. در حال حاضر پروژه‌های فضایی در سراسر دنیا به سمت درآمدزایی می‌روند و سیاست‌مداران روی گردش مالی بسیار بالایی که آنها ایجاد می‌کنند حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. در یک مثال ساده می‌توان گفت پیش‌بینی شده است در سال 2020/ 1399 ناوبری فضایی تنها در اروپا بیش از 160 میلیارد دلار گردش مالی ایجاد خواهد کرد. آیا می‌دانید در حال حاضر مخابرات و ارتباطات فضایی چند میلیارد دلار گردش مالی در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند؟
برای کسب دانش و توسعه فناوری راه بهتری هم وجود دارد

ممکن است ادعا شود پرتاب میمون به ارتفاع 120 کیلومتری جهت کسب دانش و توسعه فناوری و ایجاد زیرساخت‌ها انجام می‌شود. در پاسخ باید گفت حدود نیم قرن پیش کشورهای دیگر با تجربه چنین پرتاب‌هایی این تجربه و دانش را کسب کرده‌اند و دسترسی به آنها به راحتی حتی از طریق اینترنت هم ممکن است.

ادعایی هم وجود دارد که پرتاب میمون در یک کپسول زیستی کوچک مقدمه‌ای برای پرتاب انسان به زیر مدار است و برای اینکه نخستین فضانورد ایرانی سالم به فضا برود و بازگردد، باید نخست روی میمون آزمایش کرد. در پاسخ به این ادعا باید گفت که اگر واقعا قصد این است چرا پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی مستقیما به ساخت و آزمایش سفینه‌هایی که بتوانند انسان را به زیر مدار ببرند نمی‌پردازد و چرا آزمایش‌های روباتیک و حیوانی خود را روی آن نوع سفینه‌ها انجام نمی‌دهد؟

پروژه‌های بهتر برای نخبگان و همه مردم
پرتاب یک میمون به مدار 120 کیلومتری نهایتا با یک تیم 10 تا 15 نفره از نخبگان کشور انجام‌پذیر است. در حالی که مثلا برای پروژه‌های دیگری همچون ناوبری فضایی، مخابرات فضایی و سنجش از دور، اشتغال زایی می‌تواند برای صدها نخبه داخل کشور ایجاد شده و حتی این اشتغال زایی به درون جامعه نیز نفوذ کند. شما قضاوت کنید پرتاب میمون می‌تواند بیشتر به نفع مردم و نخبگان باشد یا توسعه و پیشرفت کشور در زمینه مخابرات و ارتباطات، سیستم‌های ناوبری، سنجش از دور و ... ؟

غرور ملی و اقتدار بین‌المللی
پرتاب میمون در شرایط خاصی که جمهوری اسلامی ایران در آن قرار دارد، مسلما در دنیا سر و صدا زیادی به همراه داشته است. رسانه‌های زیادی در سراسر دنیا درباره این اتفاق مطلب نوشته‌اند و بحث و بررسی آن پرداخته‌اند و یکی از نکات مثبت و قابل توجه برای جامعه بین‌المللی پیشرفت ایران در زمینه پرتابگرهایی است که سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به توسعه آنها می‌پردازد.

قطعا استعداد جوانان ایرانی در انجام موفق این پروژه قابل تحسین است اما همه این‌ها در حالی است که مردم همه روزه خبرهایی از موفقیت‌های فضایی کشورهایی مثل هند، مالزی، چین، ژاپن و ... می‌شنوند و به نظر نمی‌رسد درون جامعه هم خیلی خبر از خوشحالی و پایکوبی از این دستاورد باشد.

* کارشناس مهندسی هوافضا

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 158
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    خوب مثل بقيه كارهاي دولت قبلي، اگر براي مردم آب نداشته باشد حتماً براي عده‌اي نان كه دارد! آن هم چه ناني!
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    12 4
    به دست آوردن دانش خوب است اما به نظر می رسد ما در شرایطی نیستیم که با بودجه های اندک تحقیقاتی خود هر چه پژوهش هست را انجام دهیم. در حالی که بودجه پؤوهش در دانشگاه ها صرف غذای دانشجویی می شود شاید بهتر باشد هزینه های بالای تحقیقات فضایی (البته به نسبت بودجه ما) صرف مسایلی شود که مردم به آن احتیاج دارند. تحقیقات برای تبلیغات و علاقمندی های شخصی فعلا به کار این مملکت و مردمان نمی آید. ما متاسفانه تنها می توانیم تحقیقات کاربردی روز را آن هم در چند شاخه محدود انجام دهیم ولی سعی کنیم که آنچه انجام می دهیم به روز، کاربردی و برای به دسا آوردن تکنولوژی جدید، بهبود محیط زیست انسانی در عرصه های شهری و طبیعی و نیز تهیه غذای سالم و به اندازه برای انسان باشد.
  • مسعود A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 25
    فرستادن انسان به فضا مایه عصبانیت دشمنان ایران میشه. در واقع در دنیای امروز بشر هیچ نیازی نداره به فضا بره. همه چی روی این زمین پهناور هست. ولی ماهواره های مخابراتی بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    27 9
    به نظر من هم اینجور کارها ور ریختن پوله زمانی که ما هنوز توی خونمون تلویزیون نداشتیم روسیه ادم فرستاد روی ماه حالا ما هر سال یه میمون رو بفرستیم 120 کیلومتری زمین و برگردونیم چه نفعی واسه ما داره نمیدونم؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      14 1
      اون امریکا بود که ادم به ماه فرستاد نه شوروی در ضمن شوروی انسان به فضای اطراف جو زمین رساند موشکهای شوروی حتی قبل از رسیدن به ماه منهدم شد
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    43 51
    نقد بسیار ضعیفی بود اگه دسترسی به دانش خارجی به این راحتی بود چند سال پیش به اینجا میرسیدیم نکنه به تحرین علمی اعتقادی نداری
    • با نام EU ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      77 24
      دسترسي به دانش ٥٠ سال پيش آمريكا و روسيه بسيار ساده است. كافيه بلد باشي چطوري بري گوگل!
    • علی EU ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      23 8
      من متن رو با دقت خوندم. نوشته شده (((نتایج تحقیقات))) موجوده. و این کاملا درسته. توی متن هیچ جا نوشته نشده که میشه از ظریق اینترنت سفینه ساخت. نتایج تحقیقات 50 سال پیش واقعا وجوده آقایون و خانمها
    • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      31 15
      بعضی ها فکر میکنن گوگل چی هست تا حرف میزنی میگن گوگل سرچ کن . بابا توی اینترنت جز چیزای سطحی چیز دیگه ای پیدا نمیشه .اینو من که روزانه 12 ساعت بنا بر شغل توی اینترنم میگم . خیال میکنن با سرچ میتونن اتم بشکافن و سفینه بسازن . کمی سطح فکرتو ببر بالا برادر
    • بلدالملک IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      25 21
      جناب با نام شما که استاد گوگل هستی چند لینک خوب بذار من یه میمون دارم میخوام هفته دیگه بفرستمش فضا !!!
    • بی نام EU ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      23 8
      ميمون فرستادن كه چي بشه؟ ٥٠ سال پيش ميفرستادن ببينن فضا روي بدن حيوانات شبيه به انسان چه تاثيري داره. الان هم همه نتايج اين تحقيقات تو سايت ناساست.
    • امير EU ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      17 2
      حمله يهويي بچه هاي سازمان فضايي به خبر آنلاين عجيبه! البته شنيدم سازمان فضايي يك سري رو دعوت كرده و بهشون قول پروژه هاي رقم بالا داده. آقايون، خانوما، تدبير دير يا زود بايد جاي نمايش و تبليغ رو بگيره.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      22 6
      اتفاقا این دوستمون تا حدودی راس میگن.شما که 12 ساعت تو اینترنتی یعنی نمیدونی فایل پی دی اف کتابهایی مثل مکانیک سیالات،ترمودینامیک،انتقال حرارت،دینامیک گازها،استاتیک و دینامیک،کنترل اتوماتیک و.. و همچنین بسیاری از مقالات معتبر علمی در زمینه موتور های پیشرانش و هوافضا و... تو اینترنت هست؟و اینها اصن سطحی نیست.احتمالا شما دنبال مطالب سطحی میگردی
    • بی نام EU ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      10 2
      این مطالب برای شما که دانشجویی پیچیده هست مثلا جزوه مکانیک سیالات یا راهنمای ترمودینامیک .این دانش های برای فرستادن سفینه به فضا مثل یاد دادن الفبا به بچه کلاس اول هست
  • آرمان A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 11
    حرف دل ما گفتین امیدوارم فیلتر نشین!
  • علی IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    39 7
    مردم بسیاری درمملکت زیرخط فقر زندگی می کنند ویا بیکارند انوقت حاکمان ما اصلا به فکرمردم نیستند
  • میمون IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 2
    موز موز دفعه دیگه یه اورانگوتان بفرستید با میمونهای بدبخت چه گناهی کردیم موز موز
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 12
    ایرادشما ووارد نیست کسی پشت ما را نمی خاراندداشت چرخه های صنعت هستهایی و چرخه صنعت الکترونیک و نانو و چرخه صنعت فضایی حتی چرخع کامل تولید واقعی خودرو و ماشین آلات اتومبیل وکامیون مدتها استخشم م دشمن را فراهم نموده انها میخواهند فرزندان این سرزمین با رانت نفت بزرگ و تحصیل کرده شوند وسپس راحت برو تو گلو مهاجرن به کشور انها کنند در اینصورت با ما بسیار خوبند
    • بی نام EU ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      15 4
      ايراد اينجاست فكر ميكنيم همه دنيا با ما سر دشمني دارد. شما اينطوري فكر نكنيد. همه پروژه هاي بزرگ فضايي دنيا با همكاري بين المللي محقق شده. حتي روسيه و آمريكا تو اين زمينه همكاري دارن.
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    97 9
    همین میمون تو سیرک درآمدزایی بیشتری دارد!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 1
    چند وقت پیش یک آدمی پیشنهاد داده بود سری بعد بنده حاضرم جای این بنده خدای کوچک و بی زبان به این سفر بروم .بهتر نبود از ایشان استفاده میشد تا شاید یک تجربه انسانی هم به تجارب هوا فضای ما اضافه میشد؟
  • عقیق A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    اگه بجای فرستادن میمون به فضا به فکر کیفیت اتومبیلهای زمینیشون بودند بهتر بود !!!!
    • بی نام JP ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      70 9
      حتما تو خودروسازی هم درست همین سیاست ها و مدیریت ها وجود داره که ما اینجا هر روز خبرهای تاسف برانگیز از ایران میشنویم.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      44 4
      ما میمون میفرستیم فضا ولی هنوز نمیتونیم یک ماشین مثل پراید 20 سال پیش کره بسازیم. اونهم کره ای که اونموقع خیلی پیشرفته نبود!!
  • محسن EU ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    11 34
    اینقدبا پیشرفت علمی کشور مخالفت نکنید لطفا پله پله
    • بی نام EU ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      26 8
      پيشرفت علمي كشور با پرتاب ميمون به ١٢٠ كيلومتري حاصل نميشه. شما حتما بهتر ميدونيد كه واسه پيشرفت علمي كاراي ديگه هم ميشه كرد كه بهش نقدي وارد نباشه.
  • عرشیا A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    37 12
    پوپولیسم و دیگر هیچ .
  • میمون به فضا رفته RO ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    27 8
    اين کار علمی برای کشور ما دستاوردی مهم است ولی اعلام آن در خبر 21 با این همه گزارش از مردم و پایکوبی چیزی جز نقهم پنداشتن مردم نیست
  • هم وطن A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 6
    من چند سوال از شما دارم چطور می شود به انتهای یک نردبان رسید ؟ با پرش یا با طی نمودن پله پله آن - اگر برش ؟ چرا سایر کشورهای دارای علم و صنعت روز که خارج از اروپا و آمریکا هستند نمی توانند به این حد که به نظر شما کم است برسند؟ -آیا کشورهای صاحب این علم به شما در جهت رسیدن به آن کوچکترین کمک را خواهند کرد که از صفر شروع به کار نشود؟
    • بی نام EU ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      12 7
      شما فقط به اين سوال پاسخ دهيد. چرا هند كاوشگر به مريخ ميفرستد، چرا مالزي فضانورد به ايستگاه فضايي و چرا ما ميمون به ١٢٠ كيلومتري؟
    • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      3 1
      حرف شما صحیح اما باید از کدام نردبان بالا برویم و با چه برنامه‌ای؟ آیا هر فناوری را باید دنبال کنیم یا اولویت بندی کنیم؟
    • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      2 6
      مالزی کجا فضانورد به فضا فرستاده از طریق امریکا هند هم بهتره مردمش رو از گرسنگی نجات بده بعد بیاد ادعای علم بکنه رییس جمهور امریکا بعضی از پروژه های فضایی رو به خاطر عدم بودجه لغو کرد ان هم کشوری که بیش از بقیه بدنبال علم هست این توهمات فقط برای کشورهای فقیری مثل ایران و هند هست که می توانند ره صد ساله رو یک شبه بروند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    جمع کنید این بساط میمون هوا کردن رو. بر فرض رفتیم مریخ رو گرفتیم حتما میخواهیم اونجا هم گشت ارشاد بذاریم.؟؟؟؟
    • بی نام EU ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      51 3
      متاسفانه طبق پيش بيني كارشناسان اگر مديريت برنامه هاي فضايي كشور به همين سبك مديريت جهاني ادامه پيدا كنه، نهايتا تا چند سال ديگه بتونيم يه شامپانزه بفرستيم ١٢٠ كيلومتري. حتي همون پروژه انساني كه آقايون ميگن قراره بره زير مدار عملي نخواهد شد. تنهايي هيچ كاري نميشه كرد. تنها به دو دليل اصلي: همكاري هاي بين المللي تو برنامه هاي فضايي حتما لازمه، اجماع نظر بيشتر كارشناسان، نخبگان، سازمان ها و ارگان هاي داخلي هم لازمه كه هردوش وجود نداره. اميدوارم به قول نويسنده هرچه سريع تر تدبير جاي تبليغ را بگيرد.
    • آریا JP ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      69 8
      من تو ژاپن زندگی می کنم. تو یه شرکت با فعالیت های فضایی. اینجا همه تعجب می کنند که در دولت روحانی هم میمون به فضا فرستاده میسه. اینجا تقریبا همه میدونن هیچ کشوری تو این شرایط نیاز به ارسال میمون به ارتفاع 120 کلومتری نداره. نظرات رو خوندم و متن های مشابهی که خبر آنلاین گذاشته. واقعا کمی بین بیم و امید هستم. امیدوارم خبرآنلاین همین رویه رو با شجاعت ادامه بده. مردم هم بدونن این یک کار بیهوده بود.
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    11 12
    خوب که چی!!!!! این کشور هایی که دارن از ناوبری فضایی درامد کسب میکنن علم خودشونو از زیر زمین پیدا کردن ؟؟؟؟نه از طریق فعالیت پلهکانی نخبگانشون به اینجا رسیدن سالها هزینه کردن تا به اینجا رسیدن دارن کسب درامد میکنن خوب باید پرسید این کشور ها به جز کلیات (اون هم با پول)اطلاعات دیگری به بقیه میدن اصلا اگه این اطلاعات رو مفتی بدن میشه بدون عمل به موفقیت رسید این کار مثل یاد گرفتن رانندگی از طریق خوندن کتاب است
    • بی نام EU ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      23 4
      اروپا الان داره روي سيستم ناوبري گاليله كار ميكنه. اما اروپا كجا ميمون به ١٢٠ كيلومتري فرستاده يا ميفرسته؟؟؟ نكنه اونا راه رو اشتباه دارن ميرن و شما درست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    11 7
    توی این مملکت میلیاردها تومان پول بیت المال حیف و میل می شود (در برخی وزارت خانه ها،نهادها،موسسات و...) بهتر است به ان ها اعتراض کنیم نه به فعالیت های فضایی،لا اقل اگر برای بخش فضایی پول خرج کنیم هم عده ای دانشمند جوان ایرانی به نانی می رسند و استعدادهایشان شکوفا می شود و هم تراز فناوری ما در بین کشورها بالا می رود. به نظرم باید همزمان در همه ی حوزه های هوافضا پیشرفت کنیم به خصوص در عرصه ی پرتابگر های عظیم برای پرتاب ماهواره های سنگین تر و هم فرستادن انسان به فضا،اصلآ دوست ندارم سال های اینده فرزندان ایران به خاطر کم کاری حسرت بخورند همان گونه که فرزندان امروز ایران حسرت کم کاری های گذشتگان را می خورند. امیدوارم مردانگی کنی و نشان بدی.
    • بی نام EU ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      5 4
      توي متن گفته كه راه هاي بهتري هم براي شكوفا كردن استعدادها و به نان و نوا رسيدن جوانان است. نظر شما چيه؟ مشكل جوانان فقط همين ميمون بود كه الان برطرف شد.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      4 2
      بنده به شدت موافق این صحبت هستم که گفتید باید در فعالیتهای فضایی سرمایه گذاری بشود اما به نظرم نمیشه همزمان در تمامی بخش‌های فضایی کار کرد با این بودجه محدود.
    • عشقم ایران IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      7 3
      هموطن شما درست میگی ولی در کشور ما آلودگی هوا برای منوشما و فرزندانمون کم کاری گذشتگانه؟ وقتی جاده های ما اینطوری هست آیا واجبتر نیست جاده سازی کنیم ایا بهتر نبود اول صنعت خودرو به شکل اصولی راه اندازی بشه بعد بریم سراغ هواوفضا؟بهتر نبود ساخت هواپیما رو دست بگیریم؟بهتر نیست روپتروشیمی کار کنیم که نفت خام صادر نکنیم وسودشوببریم در صنعت هوافضایاهرجاما بایداولویت بندی کنیم بعضی از دوستان میگن ماتحریم شدیم و..درسته امانبودن کسانی که قطعنامه هارو کاغذ باطله میدونستن چرادنبال حلش نرفتن ریسجمهور قبلی در رابطه با نانو کلی منت سرمردم گذاشت ولی ملت از صنعت نانو چی دیدن؟ یارانه ها چه بلایی سر ملت ودولت درآورده من بیسوادم ادعایی هم ندارم اما کسانی که به نقد نویسنده اشکال میگیرن در ایران زندگینمیکنن یا..
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    109 2
    اگه درامدزائی داره هر هفته یکی از مسولین رو بفرسیتم فضا تا هم درآمد ایجاد شه هم مرم از شرشون خلاض شن
    • بی نام EU ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
      23 2
      موافقم
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    53 8
    آفرین از اختراع دوباره چرخ دست بر نمیداریم
  • رضا IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    20 3
    البته تابی جون باید بگم که کسب دانش از طریق انترنت میسر نیست چون سایتها فیلترند. در نتجه به ناچار میمون میفرستیم هوا تا ببینم چه پیش میاد.
  • ميثم ايراني A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 9
    آخه اين هم شد تحليل ؟ مگه قراره براي هر غرور ملي و خوشحالي مثل ايران استراليا مردم بريزن توي خيابون و وخوشحالي و پايكوبي كنند .... مسلما هر نوع پيشرفتي باعث افزايش غرور ملي ميشه .... اتفاقا اگه ما هم برسيم به ژاپن و چين و مالزي خيلي هم خوبه و همينكه با اونها مقايسه بشيم خودش خيليه ....
  • يكي IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 2
    درآمد زاييش خيلي زياده! همه چي ارزون شده و ما حقوقمون بيشتر شده! حتي به سرمون زده بچه دار بشيم!
    • بی نام EU ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      6 2
      حقوق مديران سازمان فضايي كه تو دو سال گذشته خيلي بالا رفته
  • علی IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    26 7
    باحالیه ماجرا اینجاست! آمریکا با اون همه اهن و تلپش تو برنامه فضایی ، به خاطر مشکلات مالیش پرتاب شاتل رو متوقف می کنه! دولت ما که حتی تو پرداخت یارانه اش هم مونده ! میمون هوا می کنه!
  • کارشناس ارشد مهندسی هوافضا IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 20
    این اقای نویسنده کلا با فعالیت های فضایی مخالفه. چندتا مطلب نوشته که تو همش ساز مخالف می زنه. میخوای شما رییس سازمان فضایی ایران بشی؟؟
    • بی نام EU ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      16 6
      من متن هاي ديگه نويسنده رو نخوندم ولي توي همين متن نوشته كه فعاليت هاي فضايي بهتري هم هست. پس ادعاي شما دروغ به حساب مياد.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      5 5
      اتفاقا من خوندم بقیه متنهای ایشون رو. ایشون فقط تا حالا با مسئله فرستادن میمون مخالفت کرده.
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 10
    بعضی وقتا ، بعضی کارها با مخالفت عجیب خارج نشین ها و برخی داخلی ها همراه میشه ، من اصلا در این مورد خاص اطلاعات علمی کافی ندارم که بخوام نظرتون رو رد یا تایید کنم ، ولی یه سوال برام به وجود اومده ، خیلی از کسایی که همیشه گفتن مخالف حکومت جمهوری اسلامی هستند هم دقیقا همین تحلیل ها رو مطرح میکنن ، یعنی اونها هم دلسوز این نظام شدن؟
    • بی نام EU ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      10 3
      دشمن دانا بلندت ميكند. بر زمينت ميزند نادان دوست!!!!
  • احسان IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 5
    بهتر نیست در این شرایط افتضاح اقتصادی و با این کسری های بودجه برخی از این پروژه های هزینه بر حداقل موقتا متوقف بشند و یه کمی به مردم نیازمند کمک بشه
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 9
    اخی. رات ندادن تو گروه ناراحتی
    • بی نام EU ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      16 6
      شما بچه هاي سازمان فضايي اينقدر بيكاريد كه فقط مياين اينجا رو صبح تا شب شخم ميزنيد؟
  • majid IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 7
    باشما موافقم.
  • آیت IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 5
    این کارها مایه خنده ما از نوع دیگر است نه خوشحالی.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    10 14
    طی یک مسافرت از شهری به شهر دیگر، باید از شهرها و راه‌های میانی گذشت، تا به مقصد رسید. این پرتاب هم یکی از این راه‌های میانی است، نه آنقدر شاهکار که توی بوق و کرنا کنیم نه اونقدر مزخرف که برای انجامش بگیم به ۱۰-۱۲ نفر احتیاجه و یک کار الکیه! واقع‌بین باشیم.
    • بی نام EU ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      15 9
      الان تو دانشگاه ها و بعضي از دبيرستان هاي كشورهاي ديگه دارن روي راكت هاي كاوش كار ميكنن. چندتا دانشجو ميتونن يه راكت بسازن بفرستن ١٠٠ كيلومتري. هزينه هاي ميلياردي هم نمي كنن. چين ٤٠ سال پيش راكت كاوش ميفرستاد، امريكا و روسيه همه بيش از نيم قرن پيش اين فناوري رو داشتن. شما خودت قضاوت كن!
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    42 16
    انتقاد شجاعانه ای است خبر آنلاین.
    • بی نام EU ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      14 5
      شجاعت دردسر داره ...
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    35 5
    اينا فقط و فقط بخاطر اسم در كردنه، نه نون ميشه نه آب فقط يه ميمون ميره فضا!
  • هوتن A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    11 4
    با تشکر از دانشمندان عزیز خواهشمنم ایشان یک فرمول و راهبردی کشف نمایند که چگونه می شود با درآمد ماهی 700 هزار تومان و 3 بچه(به قول بیلبوردهای تبلیغاتی فرزند بیشتر...) یک ماه مخارج زندگی اجاره نشینی در فاصله 45 کیلومتری از شهر تهران را تامین نمود و در ضمن آن دوچرخه چهار نفره مورد اشاره در این بیلبوردها را خرید و بدون مادر بچه ها رفت پیکنیک!
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    41 8
    اینا فقط میخوان تبلیغات کنن...غرور ملی و افتخار کشکه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    15 4
    یک عدد خروس قندی و کلی هزینه برای مردم
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    66 20
    یاد شعر اون اقا افتادم که میگفت: من گشنمه! حق هسته ایم چیه؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    28 4
    ملت تو سراوان نان ندارند بخورند میمون میفرستیم فضا واقعا این طرح اولویت و توجیه دارد؟!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 5
    چرا ایرانی ها نسبت به همه ی کارها اعتراض می کنند؟
  • مهدی A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    23 24
    نظر نویسنده درست نیست و کاملا صاده انگارانه است . اگر کل هزینه های فضایی امریکا را با درآمد ناچیز توریست فضایی و ... مقایسه کنید درک بهتری خواهید داشت . پروژه آپلو و همینطور ایستگاه میر و ... یا شتاب دهنده ها درامد زایی آنی ندارند .
    • بی نام EU ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      8 4
      شما دعوت ميكنم به سرچ درباره ميزان گردش مالي اي كه فناوري فضايي در آمريكا ايجاد كرده پيش بيني هاي آينده در اين مورد!!!
    • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      12 4
      اولا مسئله روندی است که رویکرد جهانی به آن سو گرفته. مسئله فقط درآمدزایی نیست بلکه کاربری و استفاده هم هست. اگر بودجه فضایی ایران هم به اندازه آمریکا بود حرف شما درست اصلا بریم مریخ رو هم آدم بفرستیم ببینیم چه خبره. اما حالا که پول کمی داریم نمیشه هر پروژه ای که به نظر جذاب و قشنگ اومد رو کار کنیم
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    20 16
    در این پرتاب کاوشگر، سه نوع وسیله ابداعی جدید تست شد و شما نباید توقع داشته باشید که میمون بره تو آسمون و پول برامون بیاره پایین. یه کم سطح تفکراتتون را بالا ببرید و آینده نگر باشید.
    • بی نام EU ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      24 4
      سه نوع وسيله ابداعي جديد كه براي نخستين بار تو ايران ابداع شدن: موشك، ميمون و چتر!!!!
    • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      6 7
      آخه این سه وسیله که معلوم نیست واقعا فناوریشون به چعه درد ما میخوره بعد از گذشت یک سال از پرتاب میمون اول به نظرتون احتیاج به اینقدر هزینه و یک سازمان عریض و طویل به اسم سازمان فضایی داره؟ موشک سوخت مایع اصل قضیه بود که دستون هم درد نکنه. البته کار بچه‌های سازمان صنایع هوافضا بود.
  • مسعود IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 14
    بسیار منطقی و درست
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 2
    اصلا بياين هفته اي يه ميمون بفرستين فضا، كلي درامد و اشتغال ايجاد ميشه
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    19 26
    مغالطه ی خبیثانه ای بود!
    • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      15 6
      به نظر من که نبود بنده خدا حرفش رو زده خبیثانه دیگه چیه؟
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      0 0
      خبيثانه!!!!!!!!بيخيال بابا
  • حسين A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 10
    به نظر من برنامه پرتاب ميمون به فضا بايد با جديت بيشتر و ابعاد وسيع تري دنبال شود. اين موضوع در حال حاضر از ضروري ترين نياز هاي كشور ما محسوب مي گردد.
  • سلی A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 7
    قرار نبود پایکوبی کنیم از طرفی ادعا داریم خودمونو از کشورهای جهان سوم کندیم و از طرف دیگه ازمایشهایی که مربوط به 50-60 سال پیش هست رو انجام می دهیم ایا واقعا ما کشور جهان سومی نیستیم؟
  • محسن US ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    13 12
    "در پاسخ باید گفت حدود نیم قرن پیش کشورهای دیگر با تجربه چنین پرتاب‌هایی این تجربه و دانش را کسب کرده‌اند و دسترسی به آنها به راحتی حتی از طریق اینترنت هم ممکن است." نویسنده این مقاله به وضوح هیچ شناختی از فناوری و نحوه توسعه اون نداره. تئوری های توی کتابها و اینترنت تا رسیدن به مرحله عمل نیاز با آزمون و خطا و توسعه و شکست داره. مثل ساخت هواپیما یا خودرو یا فناوری پزشکی یا هر چیز دیگه. هزینه این دو آزمایش (پرتاب میمون به زیر مدار) اولی 3 میلیارد بوده دومی 7 میلیارد. این پول رو بدن به شما چی کار میکنی؟ میری میزنی تو بازار موبایل درآمدزایی میکنی؟ هدف این آزمایش ها هم به وضوح توسعه حامل فضایی هست نه بررسی ضربان قلب میمون توی فضا. یه مقدار فکر کنید به عمق
    • وزارت دفاع EU ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      12 5
      توسعه حامل فضايي به سازمان فضايي چه ربطي داره؟ توسعه حامل فضايي مربوط به وزارت دفاع و سازمان صنايع هوافضاست عزيزم. سازمان فضايي نكنه ميخواد با پول مردم دوباره از صفر شروع كنه تا موشك رو اختراع كنه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 0
    120 کیلومتر...
  • مسعود A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    81 19
    در کشوری که 10 میلیون زیر خط فقزند پرتاب میمون به فضا چه دردی را دوا می کند و چه توجیحی دارد؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      10 33
      فناوری چیز لوکسی نیست که اولویت آخر باشه و اتفاقا هر چی صرف بودجه پژوهشی به خصوص در هوافضا خرج کنیم به نفع اقتصاد و کشور هست. اما حرف نویسنده رو قبول دارم که این بودجه رو نباید روی هر چیزی خرج کرد
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 1
    در مورد اينكه در راكتي كه تا چند ماخ سرعت دارد و جي خيلي بالايي را به بدن موجود زنده تحميل ميكند سوال بوجود ميايد كه: چطوري ميمون زنده مونده؟ ... اساسن خلبانهاي جت براي تحمل شتاب چند برابر جاذبه از لباسهاي ويژه استفاده ميكنن تا خون به يكباره از مغزشون خارج نشه اين ميمونه فقط توي يه كارتن قرار داده شد. به نظر من اين كارها خوبه ولي يواش يواش اولويت هاي مهمتري هم هست! كشور يه نقشه جامع پيشرفت ٥٠ ساله ميخاد كه طرحها و نقشه ها به دقت توش مد نظر قرار بگيرن هر طرح به لحاظ تكنولوژي مورد نياز، اقتصادي بودن، محيط زيست و .... اولويت داده بشه.هر دولت درصدي انرا به پيش ببرد نه يك شبه به يه طرح گير كنن ميلياردها دلار خرج كنن بعد بگن نشد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    14 18
    می دونم منتشر نمی کنید ولی نویسنده فکر می کنه اروپاییها نتایج تحقیقاتشون رو در مورد نحوه پرتاب و مشکلان مختلف رو تو اینترنت گذاشتن اگه اینطوره شما از اینترنت استخراج کن و در دسترس همه قرار بده که دیگه دانشمندهای کشورهای مختلف وقت تلف نکنند عجب اینترنت پرباری داری!!!
    • بی نام EU ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      14 6
      اروپاييها و بقيه كشورهاي پيشرفته نتايج تحقيقاتشون كه مربوط به نيم قرن پيش هستش رو به راحتي در اختيار ميزارن. حتما لينك اين اطلاعات رو براي مديرانتون ارسال خواهم كرد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 5
    احسنت
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 4
    حتی ناسا هم به دلیل هزینه‌های زیاد مدت‌ها است که خیلی از پرتاب‌های فضاییش رو از روسیه انجام می‌ده، شده قضیه خودروسازیمون. یاد خودم می‌افتم تو دوازده سالگی که ۲۵ تا کار رو لیست کرده بودم که تا ۳۰ سالگی باید در همه‌شون به مهارت کامل می‌رسیدم!
  • محمد A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 6
    این مطلب به ظاهر نظر کارشناسی بود ولی در اصل یک ساده نگری یک فرد عادی بیش نیست
    • بی نام EU ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      7 5
      هر متني كه به شما انتقاد كنه ساده نگريه ولي وقتي رييس سازمان فضايي ندونه فرق يوري گاگارين با ماهواره اسپاتنيك چيه خيلي مدبرانه است.
    • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      2 1
      اشتباهی منفی دادم!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 5
    شما تو حیطه خودت اظهار فضل کن
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 15
    شما با چه تخصصی این حرفا رو میزنید.بنده به عنوان دانشجوی ارشد هوا فضا عنوان میکنم که: 1/غربی ها به هیچ دلیل دستاوردهای فنی خود را به ما نمیدهند و چیزایی که شما تو اینترنت میبینید زیاد به درد ما نمیخورد.(اگه راست میگید به طور مثال مشخصات ایرفویل دلتا رو از اینترنت پیدا کنید و سازمان هوا فضا یه ملیارد به شما میده) 2/این فعالیت ها مقدمه تجاری سازی است و ما در ابتدای راه هستید. 3/لطفا اغراض سیاسی را به فعالیت های علمی کشور ربط ندهید. 4/تا اونجا که من با خبرم اکثر مردم از فعالیت های فضایی کشور احساس افتخار می کنن.
    • بی نام EU ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      11 6
      غربي ها به ما اطلاعات نمي دهند چون ما فقط بلديم مديريت جهاني بكنيم. مشخصات ايرفويل دلتا چه ربطي به نتايج تحقيقات پرتاب ميمون به ١٢٠ كيلومتري داره. يه سري به دبيرستان هاي اروپا و آمريكا بزنيد دانش آموزان آنها اين تجربيات را به شما خواهند داد
    • بی نام EU ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      4 4
      کارشناس ارشد هوافضا بهتره بری ببینی چرا الان به جای اینکه شخصیتت حفظ بشه و تو منزلت استراحت کنی، یا پای یه کار مفید برای کشور باشی، برای اینکه میترسی حقوقی که از سازمان فضایی میگیری به خطر بیفته اومدی اینجا خبر آنلاین رو هر روز شخم میزنی تا اگه یه مطلبی یا نقدی دقت مردم رو جلب میکنه تخریبش کنی یا علیه نویسنده اش بد و بیراه بگی. چرا؟
  • پسرخوب RS ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    28 5
    چرا اینقد سیاه نمایی میکنی الان میمون میفرستیم بعدشم باقیه حیوونارو بعد باغ وحش فضایی درست میکنم بلیطاشم اینترنتی میفروشیمو کلی درامد زایی میکنیم
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    25 5
    آقا ما اینجور غرور ملی نخوایم کیو باید ببینیم؟ من وقتی غرور ملی دارم که تو خیابونای کشورم بجای پراید، یک ماشین با کیفیت که با سرعت 140 تنها 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشه، پر شتاب و پر قدرت باشه در 20 مدل مختلف از کارخانجات و تفکرات مختلف حرکت کنه. خودش پارک کنه، راننده خودکار داشته باشه. میمون تو فضار رو می خوام چیکار؟
  • رهگذر A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    9 7
    برای کسی که این مقاله رو نوشته باید بگم که شما هیچ آشنایی با روند پیشرفت علم و تکنولوژی ندارید... در بزرگترین آزمایشگاه دنیا(سرن) هزاران میلیارد دلار خرج شده بدون اینکه هیچ درامدزایی مستقیمی داشته باشه...اما هزاران پیشرفت علمی کوچیک و بزرگ از کنارش بیرون زده مثل همین وب که الان شما دارید ازش استفاده می کنید... تحقیقات فضایی و فرستادن میمون به فضا یک طرف قضیه است؛ در این جور پروژه ها پیشرفته های جانبی خیلی بزرگی هم در مهندسی و علوم اتفاق می افتند که به همین راحتی با سرچ تو اینترنت بدست نمیان...
    • بی نام EU ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      10 9
      خودتون رو با سرن مقايسه ميكنيد؟ كدوم كارتون شبيه به سرن هستش؟ يكيش رو بگيد و بيشتر از اين سر مردم كلاه نزاريد
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      4 6
      این آزمایشگاهی که گفتید با سرمایه و نیروی چندین کشور کار شده نه فقط یک کشور به تنهایی اونم کشوری مثل ما که درآمد ناخالص ملیش نصف یکی از این کشورهای فعال در این پروژه هم نمیشه. با این همه من هم موافقم در بعضی پروژه ها نباید انتظار درآمدزایی داشت اما پروژه اعزام انسان به فضا بیشتر جنبه تبلیغاتی داره و دستاوردهای چندانی نسبت به سایر پروژه‌های فضایی نمیده.
  • عباس تیموری IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 14
    اقای به اصطلاح کار شناس شما که ادعاتون گوش فلک را کر میکنه کجای دنیا هستین که اخبار تحریمهای کشور عزیزمان را نمیشنوی این جوانان بی ادعا با کمترین اطلاعات و همکاری از کشورهای خارجی تواتنسته اند به این مرحله برسند و حالا شما بجای بعد بست اوردن این فن اوری بدنبال درامد زاییشون هستی شما اول نگاه کن با چه زحمتی توانسته اند این کار را بکنند بعد کار شناسی کن
    • بی نام EU ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      17 5
      زحمت كشيدن در كاري بيهوده! مشكل جوانان نيستند مشكل مديران هستند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    50 1
    احمدی نژادروبفرستین فضا................
  • حسین A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 8
    ازتون تعجب میکنم که چنین نظری درباره پرتاب میمون به فضا دارین.. جای تاسفه که اینطوری این تلاش هارو بی فایده می دونین. لابد دانشمندای ما از شما که مقاله نوشتی سوادشون کمتره و شما همه چیرو قشنگ تحلیل میکنی.
    • بی نام EU ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      3 2
      متاسفانه دانشمندان تصمیم گیر نیستند. خود شما هم بهتر میدانید.
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 0
    درامد زایی...؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 0
    ميشود بعضي مديران كه دست به هديه خوبي براي باند خود دارند و از ... كهريزك وتامين اجتماعي صداي اقدامات بزرگشان در آمده را هم به فضا پرتاب كنيد جوري كه ديگر برنگردند!صرفه جويي ناشي از عدم حضور چنين موجوداتي براي پروژه هاي توسعه در تمام زمينه ها قطعا مفيد است.
  • افشین IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    16 0
    ای کاش میشد این مرتضوی بره به مدار 120 چون اینجا هرجایی میره شر میشه
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    9 11
    بنده این نوشته را با دقت مطالعه کردم. تلاشی عجیب اما ناموفق برای کوبیدن یک دستاورد فضایی که در کشور بسیار کمیاب است. اگر تخصصم در زمینه هوافضا نبود شاید اینقدر از اشتباهات فاحش متن تعجب نمیکردم. ادعای اینکه میتوان از طریق اینترنت دانش و زیرساخت هوافضا ایجاد کرد در شان دانش‌اموختگان کشور نیست. یا پرسیدن اینکه چرا از ابتدا سفینه حامل انسان در دستور کار قرار نگرفته، در حالی که میدانیم حامل‌های کشور توان حمل تنها 50 کیلوگرم به مدار را آنهم با اما و اگرهای این موضوع دارند، سوالی نامناسب به نظر می‌رسد. خوب است مقالات تخصصی با دقت و کسب نظر از متخصصان اصلی این حوزه تهیه گردد.
    • بی نام EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      3 5
      متاسفم سازمان فضايي با نظرات شما احتمالا مديريت ميشه. متخصصان اصلي و فرعي را شما تميز ميكنيد؟ شما حتي يكبار هم سرچ اينترنتي نكرديد.
  • علی A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 9
    من مطمئنا تو مدرک شما کارشناس مهندسی هوافضا شک کردم با این مقاله ای که نوشتین !!
  • مریم IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    14 7
    قبلا هم که نوشته بودید قراره میمون بفرستن فضا و من هم نوشته بودم که دولت مردا بهتره به فکر سیر کردن شکم های گشنه و سر های بدون سقف باشن تا پرتاب میمون به فضا... ا
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 5
    احسنت!بسیار عالی بود
  • بی نام SK ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 13
    ممکن است ادعا شود پرتاب میمون به ارتفاع 120 کیلومتری جهت کسب دانش و توسعه فناوری و ایجاد زیرساخت‌ها انجام می‌شود. در پاسخ باید گفت حدود نیم قرن پیش کشورهای دیگر با تجربه چنین پرتاب‌هایی این تجربه و دانش را کسب کرده‌اند و دسترسی به آنها به راحتی حتی از طریق اینترنت هم ممکن است. &&&&&&& جناب نويسنده،ممكنه چند نمونه از اين سايت هارو بزاريد؟ اين حرف شما كاملا مصداق اين جمله س: نشسته بيرون و ميگه لنگش كن
    • بی نام EU ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      9 8
      شما كافيست كمي سرچ اينترنتي بلد باشيد. همين!!!
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    15 5
    فقط پول مردم رو دور میریزند این همه جاخالی توی تولید دارو داریم که علمش رو نداریم بهتره توی این بخش نخبه پرورش بدیم نه توی هوا فضا و موشک که هیچ ثمره ای واسمون نداره
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    37 39
    هیچکس به قطاری که ایستاده است سنگ پرتاب نمی کند. جوانان ما در این رشته دارند خوب کار می کنند. به جای تشکر داریم کم کاری در سایر رشته ها را به پای آنها می نویسیم.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      42 4
      منکه ندیدم اینجا کسی تلاشهای جوانان رو زیر سئوال ببره بلکه برنامه ریزی‌های سیاست‌گذاران زیر سئوال رفته.
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    8 9
    کاملا واضح است بعضی پژوهشگرانی که تخصصشان ماهواره سنجشی مخابراتی است بعد از موفقیت پروژه اعزام موجود زنده متاسفانه متاسفانه متاسفانه حس حسادتشان برانگیخته شده است. عزیزان شما هم خوبید آنها هم خوبند. مردم همه شما را می خواهند. اول من دوم او نداریم. رقابت سالم بهتر از این همه مقاله نگاری تخریبی نیست؟
    • بی نام EU ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      3 2
      من كه مخالفم احساس كردم الان پژوهشگر ماهواره هاي سنجش ازدور و مخابرات هستم. خيلي كيف كردم. الان راضيم از خودم.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      2 4
      فکر میکنم موضوع رو اشتباه گرفتید مسئله اینه که همه خوبند اما کدوم یکی برای کشور مفیدتره. دوزار بوپدجه فضایی رو که نمیشه باهاش هم ماهواره ساخت هم انسان به فضا پرتاب کرد هم پرتابگر رو توسعه داد و هم.....
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    12 24
    پارسال هم بعد از موفقیت پیشگام سعی کردند با ایجاد شک در اذهان جامعه مردم را نسبت به این دستاورد بدبین کنند. حالا امسال دست روی حساسیت اقتصادی مردم گذاشته اند نگران در آمدزایی آن شده اند. خداوند همه را از صفت حسادت مصون و محفوظ بدارد.
    • بی نام EU ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      14 5
      سال ١٣٩٠ ميمونتون رو پرتاب كردين و تا مدت ها پيداش نكردين. بعد متوجه شديد يك متر رفته زير زمين. به مردم اعلام نكرديد كه شكست خورديد. چون سوداي شما فقط تبليغ و نمايش بود. جريان ميمون با خال گوشتي هم مربوط به همين كاراي شما بود. همه چيز براي مردم روشن خواهد شد در آينده نزديك
    • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      8 6
      چرا توهم توطئه میزنید. بابا یک کارشناسی نظرش این بوده که کارهای بهتر از این میشه انجام داد با همین پول. تازه این بنده خدا که از زحمات انجام شده کلی هم تشکر کرده. این یک مسئله فنی و اقتصادیه چرا مسئله رو ناموسی میکنید؟
  • سنا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    7 1
    سلام میمون جان خوشحالم که سالم برگشتی البته نباید زیاد مغرور باشی چون 50سالی می شود که سگی نجس بیشتر از تودورتر رفت اما مثل تو شانس نداشت این قدر مشهور شود در واقع اگر هم نمی رفتی به فضا ما جور دیگری تورا به اسمان می بردیم
  • بی نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 6
    خداییش دیگه خیلی داری ساز مخالف میزنی
  • سیاوش IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    6 4
    درود بر بر و بچه های سازمان فضایی که با انتخاب یک مسیر غلط و سیل نقدهایی که بهشون وارد شده از پا ننشستن و به جای اصلاح مسیر اشتباه و نمایشی پرتاب میمون که محصول نگاه پوپولیستی دولت قبلی بوده, تصمیم گرفتن همه کارهای پژوهشی خود را رها کرده و بیایند اینجا صداقت, تحصیلات و نظر یک کارشناس ارشد هوافضا را به باد تمسخر و هجمه شعبان بی مخی بگیرند. من شخصا برای زحمتها و مجاهدتهای دوستان پژوهشگاه سامانه های فضانوردی احترام قایلم اما با اطمینان می گویم که مدیریت و انتخاب این طرح از پایه و اساس اشتباه و صرفا شبیه سازی حقیرانه ای از آنچه آمریکاییها 60 سال پیش انجام داده اند بوده است. از نظر علمی و فنی اصلا ما این پله ها را 25 سال پیش در وزارت دفاع برداشته ایم وبه تکرار آنها نیازی نبوده مگر برای نمایش
    • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      4 5
      دوست عزیز اگر وزارت دفاع قبلا این کارهارو کرده بود الان همه ما خبردار بودیم. همین الان هم بخش حامل را دفاع انجام میدهد و سفینه فضایی را سازمان فضایی. رمز موفقیت ملی تداوم همکاری این دو بخش ارزشمند کشور است.
    • کارشناس تیم طراحی موتور ماهواره بر سفیر EU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      4 4
      این کامنت رو باید با طلا نوشت. به جای اصلاح اشتباهاتشون دارن به نویسنده که فردی بسیار صادق و دلسوز است توهین می کنن. همان رفتار و منشی که آقای احمدی نژاد در مناظره های تلویزیونیش یا نشون دادن فیلم در مجلس داشت. به صورت اتفاقی در خبر آنلاین گذر می کردم که وقتی اسم آقای خاراباف را به عنوان نویسنده دیدم بسیار خوشحال شدم. تبریک دوست قدیمی بایت این همه شجاعت و درایت. امدوارم کامنت من را بخوانید.
  • یکتا پورآقا US ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    6 5
    به نظرم نگاه نویسنده در مورد وجود اطلاعات در اینترنت کاملا درست است و من نمی فهمم چرا برخی خوانندگان که به نظر می رسد از جای مشخصی سرچشمه گرفته اند به نویسنده انتقاد می کنند. من اطلاع دارم که مدیران سازمان فضایی ایران می گویند هدف اصلی پرتاب میمون بررسی شرایط و رفتار فیزیولوژیکی موجود زنده در محیط فضایی بوده است. خب این اطلاعات و حتی اطلاعات مربوط به خود فضانوردان در آرشیو اینترنتی ناسا موجود است و به نظرم منظور نویسنده هم این موارد بوده است. اما مشخص است که دیتیل فنی ساخت موشک یا سفینع فضایی در اینترنت نیست و در آن صورت باید پرسید ما وقتی ماهواره می فرستبم به مدار زمین آیا چند قدم عقبتر از آن که پرتابهای زیرمداری است اتوماتیک وار در دسترس نیست. به قول معروف چون که صد آید نود هم پیش ماست
    • بی نام EU ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      3 6
      احسنت. کاملا تابلو شده یه عده مزد میگیرن اینجا کامنت بزارن... ترس از آگاهی مردم ببین چه کارها که نمیکنه. بی خبر از اینکه مردم واقعا تو مسیر آگاهی قرار گرفتند
  • علي IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    10 8
    ما چيمون از كشور دوست و برادر كره شمالي كمتره .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    8 3
    در اهمیت و کیفیت این پروژه همین بس که رییس جمهور منتخب کشور دکتر حسن روحانی موفقیت آن را به مردم تبریک گفتند و در پیامشان از دست اندرکاران این پروژه تشکر و تقدیر کردند. آیا کسانی که به این پروژه معترضند از دولت تدبیر با تدبیرتر هستند؟
    • بی نام EU ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      6 5
      تشكر آقاي روحاني نشان تاييد شما مديران نيست كه حقوق هاي ١٠، ١٢ ميليونيتون به خطر افتاده. من هم از جوانان زحمت كش اين پروژه تشكر ميكنم. ولي همه ميدونن سياست هاي فضايي ايران در زمان محمودخان احمدي نژاد اشتباه تعريف شده و اين سياست ها مسلما تدبيري نداشتند.
    • بی نام EU ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      3 3
      همین روزهاست که آقای روحانی تو مراسم تودیع مدیرانتون هم تبریکات لازم رو اعلام کنند. :-))))))))))))
  • علی A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 1
    برادران و خواهران گرامی، نویسنده محترم؛ اصولاً برای ابراز هرگونه نظر در مورد یک پدیده یا رویداد (بویژه از نوع علمی) ابتدا به اطلاعات دسترسی داشت. تحلیلی باید بر پایه اطلاعات بنا شده باشد. وقتی اطلاعاتی از برنامه های فضایی منتشر نمیشود؛ چطور میتوان تحلیل کرد؟! چطور میتوان نتیجه گرفت؟!! من نمیخواهم از برنامه های فضایی کشور دفاع کنم اما به هر حال به درست یا غلط اخبار و اطلاعات از این برنامه ها و اهدافشان اعلام نمیشود. آنچه که اعلام میشود جز اخبار رسانه پسند نیست. وقت خود را تلف نکنیم. به دنبال برنامه فضایی ایران نباشید. اینکه مدیران و معاونان سازمان فضایی یا مراکز مشابه حقوق و پاداشهای از حدود 10 میلیون 10 میلیون میگیرند صحیح است. حقوق یک بچه 25 ساله اونجا چهار میلیونه. بفکر خودتان باشید.
  • من FI ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 2
    درامدش معادل تصویب قطعنامه ضد افراطی گری در سازمان ملل است
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    3 3
    این فضانوردی هم حکایت نانوتکنولوژی است. درآمد خوبی داره.......
  • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    4 3
    بهتر است به فکر ساختن چیزهای بسیار ابتدایی باشیم تا کالاهی قلابی دویت وبرادر چین وارد ایران نشود بهتر نیست؟
  • بی نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    7 6
    ((چرا پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی مستقیما به ساخت و آزمایش سفینه‌هایی که بتوانند انسان را به زیر مدار ببرند نمی‌پردازد)) خوب صبر کن برادر من . یواش یواش. بذار اول موجود زنده بفرستیم ببینیم زنده برمیگرده بعد انسان هم میفرستیم فضا. اصلا اولیش خود شما را میفرسیم . خوبه؟ راضی هستی؟
  • علی گرفورود IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 3
    بچه های محل ما 10 سال به این فناوری دست پیدا کردن باور ندارین امسال چهار شنبه سوری بیان محل ما
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    4 2
    میخواین برین فضا رو هم فیلتر کنین...! مثل میچت..!!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    6 3
    پراید و خودروی ملی هم نمونه های بارز غرور ملی علمی و صنعتی کشوره! + هنر صد سازی ما که قرن ها مورخان از ان خواهند نوشت این همه دست اورد داشتین بسه یه کمم به فکر شکم و فرهنگ مردم باشین
  • حسین رجبی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    3 5
    واقعا خجالت داره .برین ماشیناتون رو درست کنین. 50 سال قبل انسان به فضا فرستادند.شما تازه به فکر افتادین.اینا همه اش تبلیغات پوشالی وتوخالی هست برای سر پوش گذاشتن به مشکلات مردم.
  • دکتر نصیر IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    5 2
    شما یا با پیشرفت ها ی ایران مشکل شخصی دارین یا جدا می گم مشکلی دارید فکر کن با 2.5 میلیون دلار هزینه کاوشگر پژوهش کدوم صنعت رو میشه در ایران نجات داد؟؟ خودرو سازی که سالی 1 میلیارد دلار هزینشه شما حتی اصل قانون بودجه که باید حداقل 0.05 درصد از تولید ناخالص ملی صرف کارهای علمی و پژوهشی هم بشه دارید زیر سوال می برید فکر کنم بدونید در کشورهای غربی این آمارها حتی تا 50 درصد هم هست
  • ابراهیم IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    4 2
    نه دیگه این اسمش انتقاد و نقد نیست..... با این استدلال خیلی راحت میشه تمام ارسال های ماه نورد چین مریخ نورد هند و ربات فضایی ژاپن و حتی ارسال فضا نوردان به ایستگاه فضایی و کلی مدار گرد و کاوشگر کیهانی و مریخ نورد و ماه نورد که به فضا پرتاب شده حتی سفر به ماه رو چون درآمد زایی نداشته و حتی هزینه بر بوده رو زیر سوال برد
  • ناصر IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    3 3
    نمی دونم چرا احساس می کنم چندتا کاربری که اینجا با آی پی اتحادیه اروپا و چند کشور خارجی دارن نظر می دن همه یک کاربر هستن چون شیوه نگارش مشابهی دارن!...شاید هم رابطه ای با نویسنده داشته باشن
  • کارشناس سازمان فضایی IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    4 3
    پرتاب مداری و اون هزینه های میلیارد دلاری که شما می فرمودین لغو شده پرتاب زیر مداری هم که کل هزینه آن ظرف هشت سال 250 میلیون دلاره.....آخرین پرتاب هم راکت آن مرحله اول سفیر یک 5 میلیون دلاری خواهد بود میشه خیلی شفاف و مستند و نه در حرف و ادعاهای غیر مستند اینترنتی بلکه روی کاغذ بشه با جمع و ضرب و دو دوتا چهارتا کردن دقیقا منظورتون از این هزینه هایی که بر باد رفت چیه!!؟
  • مهندس IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    5 6
    متاسفانه شما خیلی لارج!! و بدون در نظر گرفتن تحریم های ایران و حتی محدودیت هایی که غربی ها و قدرت های فضایی در همکاری با کل کشورهای خاورمیانه و اسلامی دارن در نظر نمی گیرد چه کسی فراموش کرده که چرا ایتالیا حتی حاضر نشد ماهواره غیر نظامی مصباح رو تحویل ایران نده آنهم قبل از تحریم ها و بحرانی شدن موضوع اتمی چرا روسیه به ایران از سرنوشت سینا چیزی نگفت چرا اتحادیه اروپا و ناسا تمام درخواست های همکاری ایران رو رد کرد
  • حسین IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    1 0
    اتفاقا بسیار هدفمند و دقیق بوده سطحی به قضیه نگاه کردی استاد
  • کارشناس پژوهشکده فضانوردی A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    من یه سوال اساسی واسم پیش اومده من از آقای خاراباف خواهش می کنم طرز تهیه بنز و چند ماشین مدل بالا و طرز تهیه چند مدل هواپیما. رو از اینترنت واسمون دانلود کنند من قول میدم همین بچه های پژوهشکده. فضانوردی با تلاش و پشتکار شون این چرخا. رو دوباره اختراع کنند، برادر چرا متوجه. نیستین. یه. گروه فعال متعهد و با عرق ملی و باسواد آمادن. به کشورشون. خدمت کنند اگر شما پروژه. بهتری بلدین تعریف کنین انجامش میدیم فقط مشکل آینه که این گروه اهل رانت بازی و بچاپ نیست. داره کارشو. می کنه کاش 10 تا مثل ما تو خودروسازی هم بودن
  • کارشناس. پژوهشکده. فضانوردی A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    راستی من جزو همون ۱۰ ۱۲ نفری هستم که دستورالعمل تهیه کاوشگر و از سایت دبیرستان های آمریکا دانلود کرد تازگیا هم دستورالعمل. فضا پیمای سرنشین دار رو دانلود کردیم نمونه اولیه اش رو تهیه کردیم. رومیزه. آقای روحانی هم دیدن
  • بی نام A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    آقای خاراباف شما فقط حرف بزن و سفسطه بازی کن برادر ما اینجا داریم کار می کنیم... بلاخره مملکت از امثال شما پره