بیمه زنان خانه‌دار پول ندارد/ مولاوردی: هفته زن، لایحه بیمه زنان خانه‌دار به هیات دولت می‌رود

زنان خانه دار 10 سال است چشم به طرح بیمه زنان خانه دار دوخته‌اند که شاید سرنوشت آینده‌شان را تغییر دهد، اما هنوز این طرح اجرایی نشده است.

زهرا تالانی: دولت دهم بیمه زنان خانه دار را مصوب کرد؛ اما اجرایی نشد و میراثی شد که به دولت یازدهم رسید. در دولت جدید هم این بیمه با اما و اگرهایی مواجه شد، اما در جریان بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را مکلف به بیمه کردن زنان خانه‌دار متاهل به تعداد ۲۰۰ هزار نفر کرد.

اما بودجه آن برای سال 93، از 100 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان تبدیل شد یعنی حدود 85 درصد کاهش یافت. هرچند اعلام شد که بودجه بیمه زنان خانه دار کاهش یافته اما شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در گفت وگو با خبرآنلاین این موضوع را درست ندانست.

او اعلام کرد که این مقایسه درست نیست: چون قبلا هیچ مقدار از 100 میلیارد تومان صرف این کار نشد.

مولاوردی معتقد است: باید ابعاد بیمه زنان خانه دار را برای افرادی که با آن مخالفند روشن کنیم تا به این طرح و برنامه‌های مشابه به عنوان یک اقدام ضروری نگاه کنند. چون این طرح با این که موافقانی دارد و در تمام دولت‌ها حامیانی هم داشته اما هنوز هم مخالفانی دارد و باید آنها را متقاعد کرد. با این حال، پیش‌بینی و امیدواری ما این است که این طرح تا پایان دولت یازدهم تا حدود زیادی به سرانجام برسد و پیگیر این موضوع و سایر برنامه‌های مطرح شده در حوزه زنان هستیم.


ایراد شورای نگهبان

اما شورای نگهبان در ایراد لایحه بودجه93 ، دولت را صرفاً مجاز به بیمه کردن زنان خانه‌دار کرد، یعنی قید مکلف را در بند مربوط به بیمه کردن زنان خانه‌دار برداشت. در این شرایط منابع تأمین اعتبار بیمه زنان خانه‌دار در بودجه مشخص نشد و به همین دلیل طرح دوباره به مجلس بازگردانده شد و نمایندگان هم آن را اصلاح کردند.

برای حل این مشکل مولاوردی جلساتی را با فراکسیون زنان مجلس گذاشت. این رفت و آمدها سبب شد تا قانون بیمه زنان خانه دار به‌صورت لایحه جداگانه به مجلس ارائه شود.

در این باره مولاوردی به مهر اعلام کرد: معاونت امور زنان قرار است تا 25اسفند جاری با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بیمه زنان خانه‌دار همفکری کند چون به‌علت برخورداری این موضوع از بار مالی، مجلس نمی‌تواند آن را به‌صورت طرح مطرح کند که در این شرایط دولت باید لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد کند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین محور موضوع بیمه زنان خانه‌دار، سازمان تأمین اجتماعی است. البته یکی‌دو‌ماه قبل اعلام شد که 30درصد اعتبار برای اجرایی شدن این قانون در سال 92تخصیص یافته است.


اخبار جدید از بیمه

سرانجام در سال 93، مولا وردی خبرهای جدیدی از تدوین لایحه بیمه زنان خانه دارد داد. او دراین باره به ایسنا گفت: کارهای کارشناسی تدوین این لایحه انجام شده است اما به منظور کارشناسی دقیق‌تر از نهادهایی مانند سازمان تامین اجتماعی هم درخواست کرده‌ایم تا دیدگاه‌های کارشناسی خود را در این باره ارائه دهند. اما تا هفته زن لایحه بیمه زنان خانه دار برای ارائه به هیئت دولت آماده می‌شود.

او محور دومین نشست مشترک خود را با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره بیمه زنان خانه دار عنوان کرد و گفت: با توجه به فاصله چند ماهه نشست اول و دوم مباحث مختلفی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او اقدامات معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در اجرایی کردن مرخصی زایمان، ماده 227 برنامه پنجم درباره سند ملی امنیت زنان و کودکان و تامین امنیت آنان در برابر خشونت، پیگیری تبصره ماده 26 قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، پیگیری ساختار مناسب برای حضور زنان در دستگاه‌های اجرایی و چگونگی اجرایی کردن ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه را از جمله محورهایی ذکر کرد که در دومین نشست معاونت امور زنان و خانواده و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره آن صحبت شده است.


47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    44 14
    خوب وقتی زنان خانه دار از پوشش بیمه ای و حمایت مالی شوهر بهره مند می شوند چه نیازی به بیمه مجزا دارند؟ مگر شهید مطهری نگفت اگر دولت نقش شوهر را برای زنان ایفا کند سبب سستی زندگی مشترک می شود!!!؟!!!بد نیست کمی به عواقب طرح هایی که داده می شود فکر شود! سعی نکنید زنان را از مردان جدا کنید. برای یک مرد هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که همسرش را تامین کند و زنش به او تکیه کند! اما وقتی زن به دولت یا موسسه دیگری به جز شوهر تکیه کند رابطه بین آنها سست تر می شود! اگر به جای اینکار به مردان متاهل تسهیلاتی داده شود بهتر از بیمه کردن زن اوست! با زندگی مردم شوخی نکنید! دخنر و پسرهای خودتان را در نظر بگیرید! ببینید کارهایتان آیا به نفع خانواده تمام می شود یا منجر به جدایی و فردگرایی می شود!!!
    • بینام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      9 16
      معلوم ه نفست از جایی گرم بلند میشه . اونهایی که شوهر ندارن تا تکیه که چه عرض کنم!! بچسبند به شوهرشون تا مجبور به دریافت بیمه شوهر بشند چکار کنند ؟!!! اینقدر خود خواه نباش شما ممکنه همیشه شوهرت بالای سرت نباشه و بیای در ردیف بی شوهر ها بیایستی ببینم اون موقع هم این نقل قول را داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      9 14
      خیلی سطحی هستید که اینطور فکر میکنید. واقعا متاسفم براتون
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      8 13
      واقعا که !!!! چرا می خواهید همیشه یکی به شما تکیه کند و بله بگوید؟/؟ خجالت بشید و حقوق برابر بخواهید. تام
    • بینام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      8 16
      شما بهتر ه نسخه نپیچید برای عموم خانمها و مسایلی که مربوط به چهارچوب خانواده خودتان میباشد را عمومیت ندهید این بیمه مربوط به خانمهای جدا شده و خانه دار هم میباشد .
    • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      15 6
      چهار چوب خانواده ای را که زن و مرد هر کدام بخواهند برای خود مستقل باشند باید کند و انداخت دور مستقل بودن هم ورزن مجرد بودن است و سیستم اسلام ضد تجرد و مستقل بودن است و خانواده گراست اما قوانینی که در 16 سال اخیر در مورد خانواده تصویب شده به شدت فردگرا و در نتیجه ضد و منافی خانواده است...
    • در پاسخ به بینام ترس از بی شوهر شدن IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      14 4
      سیستم اسلام سیستم هدایت به سمت ازدواج است و دور کردن از تجرد. اگر زن نیاز داشته باشد به مرد تکیه کند و مرد نیاز داشته باشد می رود و ازدواج میکند. اساس ازدواج ایمان ونیاز است. امروز روز مردها با انواع بیمه ها مثل بیمه های عمر و انواع بیمه ها یی که همسرشان را پس از فوت تامین کند مجهز می شوند. تمام تلاش یک مرد این است که وقتی از دنیا رفت زنش تامین مالی باشد. دولت و مجلس باید دنبال سازوکارهایی باشند که زنان بیوه یا مطلقه از بیمه ها و راه هایی که شوهر برای تامین همسرش بعد از فوتش پیش بینی کرده بهره مند شوند و همچنین فرهنگ سازی شود برای ازدواج آنها و تامین شدن آنها توسط یک مرد. اسلام سالم ترین و اقتصادی ترین راه را معرفی کرده از منظر اقتصادی هم نگاه کنیم می بینیم ازدواج و تامین توسط مردبهترین راه
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      12 3
      عمردست خداست و روزی هر کس تامین شده است.در ثانی اسلام دین خانواده گراست.سیاست ها باید به سمت تشویق به ازدواج باشد و از تجرد جلوگیری کند اساس ازدواج بر نیاز زن و مرد به هم استوار است و به این که طرفین بدانند برای همدیگر نقطه اتکا هستند.بایدبه فرهنگ سازی پرداخته شود تا زنان بیوه بتوانند ازدواج کنند.زن بیوه ارزش یک دختر باکره را دارد.ضمنا امروز روز مردها تمام تلاششان بر این است که بعد از فوتشان همسرشان تامین باشد. برای این مورد از انواع بیمه ها و روش هایی استفاده می کنندتا بعد از فوتشان همسرشان در ازای آن پولی دریافت کند. مردی که بازنشسته می شود دو سوم از حقوق او به همسرش می رسد.بیمه هایی وجود دارند که مردها بعضا من دیدم بدون اطلاع زن برای تامین همسرشان بع از فوت می گیرند.مرد ایرانی زندوست است
  • صابر A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    9 16
    این طرح به نفع خانواده و فرزندان هست چراکه خانه داری و تربیت فرزندان رو شغل به حساب می آورد و برای زنانی که قصد اشتغال خارج از خانه رو ندارند و قصد رسیدگی به امور داخل منزل و تربیت فرزندان را دارند فراهم میکنه... استدلال بی نام اشتباه هست چرا که دراین صورت خیل خانم هایی که در کسوت معلم ، پرستار در وزارت خانه ها سازمان ها ادارات دولتی و خصوصی کار می کنند بنیان خانواده شون سست می شد در صورتی که می دونیم این طور نیست ... نظر بالایی نوعی افراطی گری ست
    • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      19 7
      بنیان خانواده اکثر زنان شاغل سست است
    • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      18 8
      اگر آمار بگیرید 90 درصد طلاقها با محوریت زنان است و بیشتر در میان زنان شاغل و مستقل اتفاق می افتد چون مستعد تر است. و تنها در 10 مرد زنش را طلاق می دهد...