چرا زنان بیشتر از مردان مشتری کلینیک‌های روان و اعصاب‌ هستند؟

شاید با مطالعه این کتاب و آگاهی زنان از ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود، زن اجتماع کنونی ما، با شناخت بهتر از جایگاه خویش، گام در مسیری بردارد که رسیدن او به خواسته‌هایش، کمترین هزینه را داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، «در خدمت و خیانت زنان» (گفتارهایی درباره زنان) نوشته شهلا زرلکی با موضوع زن و رویکرد روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تدوین شده است. کتاب نظرات و دیدگاه‌های شخصی نویسنده است با اتکا و استناد به نظریات و تئوری‏‌های شناخته‌شده فلسفه، روان‌شناسی و حتی روان‌پزشکی.

این کتاب چهار فصل دارد و هر فصل به بخش‏های فرعی دیگری تقسیم شده است. بخش اول با «ازدواج، توهم یک ضرورت» با سرفصل‌های شوهران و پدران، مردی به نام پدر، خارپشت‏‌های عاشق و پسر یا دختر. بخش دوم به مسائل مربوط به قاعدگی و هستی زنانه می‌پردازد و با عنوان «گهواره‌ای که هر ماه ویران می‌شود» شامل این فصل هاست: کروموزوم افسرده و جنون ماهانه، زبان زنان، شوهر کتک خورده، زن گرسنه، رنج و سرمستی، فرمانروای قلمروی تاریک، زیبایی هیستریک.

بخش سوم کتاب «در خدمت و خیانت زنان» نام دارد و شامل فصل‌های زن خانگی، زن اجتماعی، خیانت خانگی و ناآگاهی تحمیلی تاریخ، کژکاری‌های فمینیسم تعریف گریز، خواهران ابدی، زنان عیله زنان و... است. بخش چهارم نیز با عنوان «جنس سوم» دارای فصلهای زن سی و نه ساله، سرزمین هرز و آشیانه‌ای خالی است.

همچنین عناوین چهار فصل اصلی عبارت‌اند از: «ازدواج، توهم یک ضرورت»، «گهواره‏‌ای که هر ماه ویران می‏‌شود»، «در خدمت و خیانت زنان» و «جنس سوم».

در پشت جلد کتاب آمده است: «آمار کلینیک‌های روان و اعصاب همچنان زنان را بیشترین مشتریان روان‌شناسی و روانپزشکی معرفی می‌کند. مانند دوران اولیه آزادی زنان در سال‌های پس از انقلاب صنعتی، همچنان زنان بیمارترند. فشار و استرس زندگی‌های دوگانه برپیکر شکننده زن سنگینی می‌کند. تطابق و هماهنگی نقش رئیس یا کارمند با نقش‌های مادری و خانه‌داری چندان آسان نیست. این تعویض چهره، رفتاری روزمره است که به خستگی‌های زن دامن می‌زند. افسردگی‌ها و اضطراب‌های ماهانه و چرخه کاستی و فزونی هورمون‌های تعیین‌کننده رفتار، مزید بر علت‌اند. طبیعت و اجتماع توامان می‌شوند.

اما اینکه زن تازه به خواسته‌های توامان رسیده و لذت این بهره‌مندی را چشیده، چه باید بکند که بدون قربانی کردن یکی در درگاه دیگری، همچنان از هردو عرصه بهره‌مند باشد؟ پرسشی است که این کتاب به آن پرداخته است. شاید با مطالعه این کتاب و آگاهی زنان از ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود بخشی از ناسازگاری این دوگانگی برطرف گردد و زن اجتماع کنونی ما، با شناخت بهتر از جایگاه خویش، گام در مسیری بردارد که رسیدن او به خواسته‌هایش، کمترین هزینه را داشته باشد.»

نویسنده خود در باره کتاب گفته است: سال ۱۳۸۲، کتابی تألیف کرده بودم با عنوان «زنان علیه زنان». شاید بتوان گفت هسته اصلی و زیربنا و به قولی بهانه اصلی نگارش این کتاب، نظرات مطرح‌شده در آن کتاب باشد؛ اما این‌بار بسیار مفصل‏‌تر، کامل‏‌تر، مستندتر و با تعدیل نظرات رادیکالیستی و مطلق‏‌گرایانه‌کتاب قبلی. به عبارت دیگر، فقط بخشی از نظریه‏‌های شخصی کتاب «زنان علیه زنان» را باقی گذاشتم. طبیعتاً گذشت زمانی نزدیک به یک دهه، روی برخی نظراتم درباره زن و وضعیت هستی‏‌شناختی او در جهان تأثیر گذاشته است.

«در خدمت و خیانت زنان» 207 صفحه است و انتشارات رسا، ناشر تخصصی کتاب‌های مدیریت و روان‌شناسی، آن را با قیمت 7500 تومان منتشر کرده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    19 8
    حتما بيشتر نياز دارن ؟!
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    چون مجبورن بعضی مردا رو تحمل کنند