روزنامه ایران نوشت:

رشد صنعت تلفن‌ همراه در سراسر جهان، رونق تلفن‌های هوشمند، ورود نسل چهارم اپراتورهای تلفن همراه G4 و... هر یک زمینه ساز تحقق ادعای شرکت امریکایی (MarketsandMarkets (M&M شدند مبنی بر این که بازار فروش اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند تا سال 2015 به 25 میلیارد دلار می‌رسد و البته تنها 20 درصد سهم این بازار به اپل تعلق دارد. این رقم که در سال 2010 حدود 8/6 میلیارد دلار بود، هر سال رشدی مناسب داشته و حتی بحران‌های اقتصادی اخیر نیز که بخش عمده‌ای از بازار را فلج کرده بود، بر اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه هیچ تأثیری نداشت. به صورتی که در سال 2008 بیش از یک میلیارد اپ تلفن‌ همراه دانلود و به فروش رسید. این میزان فروش در مقایسه با 450میلیون مورد سال 2007 رشدی 146 درصدی را نشان می‌دهد و این رقم در سال 2009 سرانجام به 4/6 میلیارد دانلود رسید.


اما در این میان کدام کشورها بیشترین رشد را دارند؟ شاید پاسخ شما هم مانند بسیاری دیگر، امریکا و کشورهای اروپایی باشد اما اگر این طور است، سخت در اشتباهید چرا که تحقیقاتی که مؤسسه پژوهشی اپ‌های تلفن همراه (Distimo) انجام داده است، نشان می‌دهد در 2 سال گذشته آسیا یکی از پررونق‌ترین و سودآورترین بازارها برای اپ‌های گوشی‌های تلفن همراه بوده و این روند همچنان رو به رشد است. نتایج این تحقیق در سال 2013 نشان می‌دهد فروش اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه در Google Play و Apple App Store آسیا رشدی 162 درصدی داشته طوری که این میزان رشد، کشورهای جهان در سایر قاره‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.
از سوی دیگر بخش عمده این اپلیکیشن‌ها از Google Play خریداری شده است طوری که این رقم در سال 2013 به حدود 4 برابر رسیده است. در مقابل، رشد میزان فروش و دانلود این اپلیکیشن‌ها از App Store رشدی آهسته‌تر داشته است طوری که درآمد حاصل از فروش اپ‌های گوشی‌های آیفون در آسیا رشد 94 درصدی و در گوشی‌های آی‌پد نیز رشدی 64 درصدی داشته است اما این رقم همچنان از کل رشد App Store در اروپا و امریکای شمالی سریع‌تر است. پرطرفدارترین اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند سال 2013 در آسیا نیز همچون سراسر جهان، اپ انگری بردز بوده و بعد از آن بازی چینی CarrotFantasy2: Polar Adventure قرار گرفته است.


اپ محبوب در آسیا
شرکت Distimo میزان درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند در ماه دسامبر 2013 را به عنوان نمونه ‌در گزارشی به تفکیک آورده است که نشان می‌دهد در این مدت آسیا 41 درصد درآمد جهانی اپ را به خود اختصاص داده است و در مقابل، 31 درصد این درآمد به امریکای شمالی و 23درصد آن به اروپا مربوط می‌شود.
یک نکته جالب دیگر نیز این است که درآمد کلی حاصل از فروش اپ‌ها در آسیا بین Google Play و App Store به نسبتی تقریباً مساوی تقسیم شده است در حالی که در امریکای شمالی و اروپا 75 درصد سهم درآمد حاصل از فروش اپ‌ها به App Store بازمی گردد و در مقابل، Google Play تنها سهمی 25 درصدی دارد.
با وجودی که ضریب نفوذ تلفن همراه در آسیا بویژه در جنوب شرق این قاره به سرعت رو به افزایش است، ولی هنوز هم بین میزان استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه در مناطق مختلف آن، اختلاف زیادی دیده می‌شود. به عنوان مثال، میزان درآمد ژاپن در این زمینه 77 برابر مالزی است.
گزارش شرکت Distimo نشان می‌دهد سال گذشته در قاره آسیا، کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، تایوان، هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایلند، ترکیه، اندونزی و مالزی به ترتیب بیشترین میزان درآمد را در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل داشته‌اند. این شرکت آمار درآمدزایی اپ‌های تلفن‌ همراه در سراسر جهان را نیز به تفکیک مشخص کرده است و طبق این گزارش، 10 کشور برتر جهان از نظر درآمد اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه در سال 2013 به ترتیب ایالات متحده امریکا، ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا، چین، استرالیا، آلمان، کانادا، فرانسه و روسیه بوده‌اند هرچند بیشترین رشد، از آن کره جنوبی بوده است. میزان فروش اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه در این کشور نسبت به سال 2012 حدود 271 درصد رشد داشته و هنگ‌کنگ با 211 درصد و چین با 203 درصد رشد پس از آن قرار دارند و البته استرالیا و بریتانیا نیز کمترین رشد را در بازار جهانی داشته‌اند هرچند طرفداران پروپاقرصی دارند.


چین؛ بازاری متفاوت برای اپ‌ها
وقتی صحبت از فروشگاه‌های اینترنتی اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه به میان می‌آید، باید حساب چین را از بقیه جدا کرد چون تنها روی 5/3 درصد وسایل الکترونیکی این کشور Google Play نصب شده است پس می‌توان گفت به نوعی Google Play در دسترس چینی‌ها قرار ندارد. در این کشور وسایلی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کند، از iOS پیشی گرفته است و به تبع آن، شاهد فروشگاه‌هایی برای ارائه اپلیکیشن‌های اندرویدی همچون 360 Qihoo و Wandoujia هستیم. بازار داخلی چین آنقدر گسترده و پهناور است که توجه بسیاری از طراحان اپ‌های مختلف را به خود جلب کرده است و بسیاری از بازی سازان غربی نیز طرح‌های آزمایشی خود را از چین آغاز می‌کنند. محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند چین در سال گذشته بازی‌هایی مانند Temple Run 2، Subway Surfers ، Angry Birds و Fruit Ninja بوده است. طراحان اپ در کشور چین توجه چندانی به اپ‌های بازی نشان نمی‌دهند و با این وجود حتی همان تعداد اندکی از کاربران نیز که به Google Play دسترسی دارند، ترجیح می‌دهند از اپ‌های داخلی استفاده کنند که این رقم گاه تا 87 درصد می‌رسد که رقم قابل توجهی است.
برخی از این اپ‌ها آنقدر وسوسه کننده هستند که حتی شنیدن اخباری مبنی بر سرقت اطلاعات شخصی گوشی‌های هوشمند از طریق یکی از محبوب‌ترین این اپ‌ها در جهان یعنی انگری بردز Angry birds نیز تأثیر چندانی در میزان فروش آنها نداشته است و کاربران همچنان به دنبال خرید و دانلود کردن اپلیکیشن‌های مختلف بر تلفن‌های هوشمند خود هستند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    1 1
    "چون تنها روی 5/3 درصد وسایل الکترونیکی این کشور ... نصب شده است پس می‌توان گفت به نوعی ... در دسترس چینی‌ها قرار ندارد" قرار ندارد؟!!!!