تارانتینو شکایت کرد / صاحب سایت زرد جواب داد

تارانتینو از سایت زرد گاوکر به دلیل انتشار غیرقانونی فیلمنامه «هشت نفرت‌انگیز» شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار غیرقانونی این فیلمنامه باعث شد کوئنتین تارانتینو دیگر روی این پروژه جدید کار نکند. تارانتینو به وبسایت ددلاین گفت «هشت نفرت‌انگیز» پروژه بعدی‌اش نخواهد بود و او روی یک فیلمنامه دیگر کار می‌کند که ایده‌اش را هم از الان در ذهن دارد.

تارانتینو در شکایت خود نوشته سایت گاوکر حق کپی‌رایت فیلمنامه او را زیر پا گذاشته. در این شکایت همچنین نوشته شده: «رسانه گاوکر کسب و کارش را برساس ژورنالیسم تهدیدگر بنا کرده، حقوق مردم را زیر پا می‌گذارد تا برای خود پولسازی کند. این بار آنها خیلی زیاده‌روی کردند. آنها جدا از اینکه فقط خبری منتشر کنند و بگویند فیلمنامه تارانتینو بدون اجازه او در هالیوود دست به دست شده، از خطوط روزنامه‌نگاری پا را فراتر گذاشته و خودشان هم به عنوان اولین منبع فیلمنامه را بطور کامل روی سایت قرار داده‌اند.»

این درحالی است که تارانتینو اولین بار ناراحتی خود را در مصاحبه‌ای با سایت ددلاین نشان داد. او گفت: «خیلی، خیلی افسرده‌ام‌. فیلمنامه‌ای را تمام کرده بودم، نسخه اول آن را و قرار بود زمستان بعد آن را کارگردانی کنم، یعنی یک سال دیگر. فیلمنامه را به شش نفر دادم و ظاهرا الان فیلمنامه لو رفته است.»

رجی هادلین از تهیه‌کنندگان «جانگو آزاد شده» فیلم قبلی تارانتینو یکی از کسانی است که فیلمنامه وسترن «هشت نفرت‌انگیز» دستش بود. سه بازیگر هم فیلمنامه را در اختیار داشتند: مایکل مدسن، بروس درن و تیم راث که هر سه قبلا با تارانتینو همکاری کرده‌اند و احتمال اینکه یکی از این سه نفر فیلمنامه را منتشر کنند بسیار کم است.

در این شکایت‌نامه به سایت‌های متعددی اشاره شده که لینک سایت گاوگر را برای دانلود این فیلمنامه روی صفحات خود قرار داده و از خوانندگان دعوت کرده‌اند از خواندن فیلمنامه «لذت» ببرند.

شکایت تارانتینو علیه جان دو و سایت anonfiles.com است که فیلمنامه را برای گاوکر پست کرده‌اند. بخشی از شکایت تارانتینو نیز علیه سایت گاوکر است که پس از دریافت اخطار از سوی وکیل تارانتینو، این فیلمنامه را از روی سایت خود برنداشتند.

تارانتینو در ادامه شکایت خود نوشته: «رسانه گاوکر آگاهانه و عامدانه مجرمان حق کپی‌رایت را تشویق کرده و خودش بطور مستقیم در زیر پا گذاشتن حق کپی‌رایت نقش داشته، آن را تسهیل کرده و در آن سهیم بوده.»

تارانتینو برای هر ماده از شکایت خود درخواست حداقل یک میلیون دلار غرامت کرده.

اکنون تارانتینو قصد دارد برای تبدیل فیلمنامه «هشت نفرت‌انگیز» به یک رمان با چند ناشر گفت‌وگو کند. او گفته: «می‌خواهم آن را چاپ کنم. فعلا این تصمیم را گرفته‌ام. من فیلمنامه را به شش نفر دادم و اگر نمی‌توانم تا این حد به آن‌ها اعتماد کنم، پس تمایلی هم ندارم آن را بسازم. چاپش می‌کنم. کارم با این پروژه تمام شد. می‌روم سراغ کار بعدی.»

پس از اینکه تارانتینو از سایت گاوکر شکایت کرد، جان کوک، از مسئولان گاوکر در پستی نوشت: «کمک به زیر پا گذاشتن حق کپی‌رایت نظریه‌ای قانونی است که اغلب از آن علیه سایت‌های اشتراک‌گذاری و موتورهای جستجو استفاده می‌شود چراکه این سایت‌ها مسیر اصلی رسیدن به اسناد مشمول حق کپی‌رایت هستند. گاوکر و دیفیمر دو سایت جدید هستند و انتشار لینک فیلمنامه توسط ما آشکارا در جهت دغدغه ما برای مهیا کردن مطالبی است که خوانندگانمان می‌خواهند بخوانند. تا آنجا که من می‌دانم ( و من وکیل نیستم) در آمریکا نمی‌توان از «کمک به زیر پا گذاشته حق کپی‌رایت» برای یک خبر استفاده کرد. ما در این پرونده مبارزه می‌کنیم.»

کوک همچنین اشاره کرده سایت گاوکر مسئول لو رفتن فیلمنامه نبوده و کارگردان خودش «کسی بوده که این فیلمنامه را بدل به مطلبی خبری کرده و از دل آن توجه‌ها را به خود معطوف کرده.» او همچنین به یکی از جملات تارانتینو در مصاحبه با ددلاین اشاره کرده و از قول تارانتینو نوشته: «خیلی خوشحال می‌شوم که همه این فیلمنامه را پست کنند، آن را بخوانند و در اینترنت نقدش کنند.»

کوک در آخر این ادعا را که گاوکر مدافع لودهندگان فیلمنامه است، رد کرده.

تاکنون درباره جزئیات داستان «هشت نفرت‌انگیز» چیزی منتشر نشده، بجز اینکه یک وسترن با حضور بازیگران مختلف است. یکی دو روز پس از اینکه تارانتینو اعلام کرد دیگر «هشت نفرت‌انگیز» را نمی‌سازد؛ سایت ایندی‌وایر نوشت این کارگردان احتمالا فیلم با محور زندگی یک زندانی براساس زندگی رابرت بلیک بسازد.

البته خود تارانتینو هیچ نگفته و فقط اشاره کرده همزمان با نوشتن فیلمنامه وسترن «هشت نفرت‌انگیز» ایده دیگری هم داشته که ذهنش را درگیر کرده و حالا دیگر می‌خواهد آن را بسازد. اگر این فیلمنامه داستان رابرت بلیک باشد پس ماجرای فیلم درباره بلیک، بازیگر سریال محبوب دهه 1970 به نام «بارتا» است که به قتل همسرش متهم شد و به دادگاه رفت و تبرئه شد. پس از مدتی فرزندان او از بلیک شکایت کردند و او را در قتل مادر خود سهیم دانستند و درخواست 30 میلیون دلار کردند.

تارانتینو سال 1994 با «داستان عامه‌پسند» به شهرت زیادی دست یافت. فیلم او در هفت بخش شامل بهترین فیلم و کارگردان نامزد اسکار شد و تارانتینو و همکار فیلمنامه‌نویس‌اش راجر ایواری به خاطر آن اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را دریافت کردند. این فیلم همچنین برنده جایزه نخل طلای کن شد. تارانتینو با «جانگو آزاد شده» هم جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد.

«سگدانی»، «بیل را بکش: جلد 1»، «بیل را بکش: جلد 2» و «گرایندهاوس» از دیگر ساخته‌های اوست.

ورایتی / 27 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    14 0
    جان دو (john doe) نام ساختگی که معمولا قبل از طرح دعوی در دادگاه برای متهمی که هنوز توسط شاکی شناسایی نشده استفاده میشه.
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    5 2
    حیف شد، تارانتینو برو سراغ بیل را بکش3
  • امید A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 2
    تاکنون درباره جزئیات داستان «هشت نفرت‌انگیز» چیزی منتشر نشده، بجز اینکه یک وسترن با حضور بازیگران مختلف است. یکی دو روز پس از اینکه تارانتینو اعلام کرد دیگر «هشت نفرت‌انگیز» را نمی‌سازد.. پس اینهمه دعوا سر چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟