آیا القاعده و سلفی‌ها به یکدیگر رحم می‌کنند؟

رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره «القاعده و بالا گرفتن آتش اختلاف میان مسلمانان» نوشته است.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:
«اکنون در مقایسه با پنج سال قبل، اختلافات درونی میان مسلمانان اهل سنت بیش از هر زمان دیگر در حال شعله ور شدن است... از زمانی که مذاهب اهل سنت در قرن هفتم با یکدیگر متحد شدند، تا زمانی که وهابیت در اوائل قرن سیزدهم در نجد پدید آمد، تقریبا بلکه تحقیقاً می توان گفت اختلاف جدی میان اهل سنت وجود نداشت و آنان با یکدیگر دوستی داشتند. مراجعه به تاریخ نشان می دهد که سابقه‌ای از منازعه و درگیری فکری جدی میان اهل سنت به خصوص آنچه منتهی به اختلافات سیاسی و نظامی شود، وجود نداشته است.
اتفاق مهمی که در نیمه دوم قرن دوازدهم و اوائل قرن سیزدهم هجری رخ داد این بود که وهابیت این اتحاد را از بین برد و اختلاف میان اهل سنت آغاز شد. آنان دولت عثمانی را تکفیر کردند، بسیاری از مسلمانان را به جرم شرک کشتند و تا این اواخر به صراحت، تنها و تنها خود را مسلمان می دانستند. در این باره هیچ تردیدی نیست.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:
«اما آنچه در این دو دهه رخ داده، سبب شده است تا اختلافات مذهبی بیشتری میان اهل سنت پدید آید و این بار به درگیری و نزاع و کشتار منجر شود. آخرین حلقه این از اختلافات در تحولات سوریه و مصر قابل مشاهده است...اکنون ماههاست که سلفی های سوریه بشدت با القاعده عراق مبارزه کرده و معتقدند که آنان سلاح و مهمات آنان را دزدیده و از سوریه به عراق می برند...اختلافات میان مسلمانان سنی مصر نیز جدی و وارد مرحله خطرناکی شده است... شبیه همین جدال را در ترکیه هم شاهد هستیم... بدین ترتیب ملاحظه می شود که القاعده، اکنون پس از دو دهه، به جای تشکیل خلافت اسلامی یکپارچه و مبارزه با امریکا و دولت های غربی، موجی از اختلافات مذهبی را میان مسلمانان پدید آورده است.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =