عضو شورای شهر تهران گفت: اصلا دیگر چیزی به نام تراکم فروشی وجود ندارد که قانونی یا غیرقانونی باشد. الان درآمد از ساخت و ساز شهروندان طبق طرح تفصیلی گرفته می شود.

امیدسلیمی بنی: مهدی چمران، رئیس 10 ساله شوراهای دوره دوم و سوم درباره میزان فروش تراکم در شهرداری معتقد است چیزی به نام عوارض تراکم یا تراکم فروشی در تهران وجود ندارد و هر چه از مردم و بساز و بفروشها گرفته می شود، به عنوان عوارض ساخت و ساز است و قانونی است.

او درباره جمع شدن کمیسیونهای مختلف در شهرداری مناطق به روزنامه خبر گفت: اگر کمیسیونها رای بدهد که در جایی، تراکم بیش از حد مجاز ساخته شود غیرقانونی است و باید جلوی آن گرفته شود. با این حال، چمران درباره بندهای بودجه ابلاغ شده از سوی وزارت کشور که عوارض فروش تراکم در آن به صراحت قید شده، معتقد است باید این بند اصلاح شود و تبدیل شود به "درآمد فروش تراکم."

 

میزان فروش تراکم چقدر است؟
آقای قالیباف در صحن علنی شورا گفت ما دیگر تراکم فروشی نداریم.

آقای قالیباف گفت که فروش تراکم قانونی است، ولی نگفت نداریم؟
اصلا دیگر چیزی به نام تراکم فروشی وجود ندارد که قانونی یا غیرقانونی باشد. ببینید شما الان می آیید شهرداری و می پرسید اینجا چند طبقه می توانم بسازم؟ می گویند چهار طبقه. شما می گویید من پول دارم و می خواهم شش طبقه بسازم. می گویند اینقدر پول بده و شش طبقه بساز. این تراکم فروشی است.

خب همین کار می شود، مثلا اگر باید در پهنه ای دو طبقه باید بسازد، ولی شش طبقه می سازد و بعد شهرداری جریمه 4 طبقه اضافه را بگیرد، این اسمش چیست؟
آن هم تراکم فروشی است. نباید بسازد. باید شهرداری حکم تخریب بزند. اصلا نباید اجازه بدهند بسازد. آن شهردار منطقه ای که اجازه ساخت و ساز می دهد را باید عزل کنند.


الان رویه که اینطور است، یعنی پرونده های این چنینی می رود در کمیسیونهای وابسته به شهرداری و با گرفتن پول، مجوز تراکم بیشتر می دهند؟
خیر، الان رویه اینطور نیست. الان جلوی ساخت و ساز را می گیرند و تخریب می کنند. بناهایی که قبلا ساخته شده را کار نداریم، بناهای فعلی را می گوییم. بنابراین تراکم فروشی، آنطور که هست، آقای قالیباف در جلسه شورای شهر و و در حضور وزیر مسکن و شهرسازی درست می گفت که اصلا توی بندهای بودجه ای که وزارت کشور داده است، نوشته "درآمد عوارض فروش تراکم" اصلا این اشتباه است. ما هم گفته ایم به جای آن بنویسید: "عوارض درآمد ساخت و ساز" که یک نفر اگر می خواهید پنج طبقه بسازد، به اندازه 5 طبقه می رود عوارض می دهد. کسی که می خواهد 4 طبقه بسازد، به اندازه 4 طبقه عوارض می دهد. نه اینکه برود به اندازه 10 طبقه پول بدهد و بعد 10 طبقه بسازد. اینها با همدیگر مغایر است. زمانی شما در کوچه شش متری، 10 طبقه هم می خواستی بسازی، می رفتی و می نشستی با شهرداری توافق می کردی و 10 طبقه را می ساختی. ولی الان اینطور نیست.

ولی هنوز کمیسیونهای توافق به اسامی دیگر در شهرداری مناطق وجود دارد؟
وجود ندارد، اگر هم وجود داشته باشد غیرقانونی است. ما همه را برچیدیم. اصلا دیگر کمیسیون در شهرداری توافق نداریم.

آقای سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورا می گوید کمیسیونهای معماری مناطق، همان کار توافق را می کنند؟
نه، کمیسیون توافق نیست. کمیسیون معماری و شهرسازی است. مثلا یک مشکلی پیش می آید. مثل اینکه ملک کسی افتاده است ته یک کوچه، درش مثلث شده و مانند آن و تصمیم می گیرند.

ظاهرا این استثناها، در شهرداری تهران تبدیل به رویه شده است؟
خیر، اجازه بدهید توضیح بدهم. در این کمیسیونها، مسئول حراست شهرداری منطقه نشسته است، بقیه اعضا هستند، این کمیسیونها نه می توانند تغییر کاربری برای اراضی تعیین کند و نه می توانند اضافه بنا بدهند. هیچ کاری نمی توانند بکنند و اگر بکنند، تخلف کرده اند و ما یقه شان را باید بگیریم.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 1
    در جامعه ای که دروغگویی ارزش شود ایشان هم باید به این راحتی دروغ بگوید.
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 1
    اصولگرایان شورای شهر و قالیباف برای حضور زوری در صحنه همه کار میکنند و از هر چیز غیر قانونی دفاع میکنند نمیدونم چرا دیوان عدالت به انتصاب غیر قانونی قالیباف برای سومین دوره متوالی رسیدگی نمیکنه بعد از رفتن ایشون هم باید کمیته تحقیق و تفحص از شهرداری تهران تشکیل بشه چون همین الان با وجود ایشون داره سرو صداهایی از جمله رانت بابک زنجانی و بعضی دیگر از دوستان از شهرداری شنیده میشه
  • بی نام DE ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 1
    آقای چمران لطفا تقوا پیشه کنید. ساختمان دو سه واحدی تبدیل به 15 واحد می شه. این اسمش اگر تراکم نیست پس چیست؟ شاید هم باید گفت تهاجم. مگه نیست! کل منطقه 22 تا دل کوه برج سازی شده، این اسمش چیست؟ حتما آبادانی است.
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    6 1
    این طور که ما می بینیم تمام کوچه ها شده برج و بلند مرتبه سازی چی داره به سر این شهر میاد خدا میدونه
  • حسين IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 1
    به نظر م آقاي چمران سري به كوچه هاي باريك بزند و آپارتمانهاي ساخته شده و در حال احداث را ببيند شايد نظرش عوض شود در استانها هم همينطور است كه شهرداري در هنگام ساخت و ساز هيچ كاري انجام نمي دهد و دور منشيند تا آپارتمان سازها خلاف كنند بعد جريمه مي گيرد .هرچند كه حق ساكنان كوچه و خيابان توسط آپارتمان سازها ضايع گردد.و........
  • مجید A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 1
    با کمال میل حاضرم آقای چمران و به یک تور مجانی تخلفات شهرداری در زمینه ساخت ساز و ببرم:| برادر من احتیاج به صحبت شهردار نیست که آدم شب تا صبح از صدای کامیون و دودش نمی تونه بخوابه الان همزمان توی کوچه ما دارن 4 تا خونه رو می سازن یکی 8 طبقه اس یکی 9 یکی دیگه هم 13 طبقه!! محض اطلاعشون کوچه بسیار باریک و یک طرفه است حتی دو ماشین به سختی از کنار هم رد می شوند قبلا انقد تراکم فروختن که تا چند سال دیگه باید عوارضشو تحمل کنیم
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    13 1
    آقای چمران مثل اینکه از هیچ چیزی خبر ندارند بهتر است سریبه منطقه 22بزنند
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      1 0
      و منطقه یک و منطقه سه و .... که ظرف این سالها چه ها که بر سرشون نیومد.
  • مهدی SE ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    4 0
    حاج آقا سلام علیکم، یه سری لطفاً برای مثال به منطقه یک، فرمانیه غربی(دکتر لواسانی) بزنین تا به عمق فاجعه پی ببرین. ساخت انواع و اقسام برجها، تخریب باغ 6 هزار متری واقع در آریای شرقی و احداث برج 14 طبقه ای (بزودی)...تخریب شهروند و احداث معلوم نیست، خدا فقط میدونه اینجا چی بشه!خونه ما هم تو همین منطقست، دور ورمون با هم مسابقه گذاشتن، یکی وایمسته ببینه فلانی چند طبقه میره بالا تا یکی دیگه بیشتر بره بالا که اگه فلانی 6 تاست، یکی دیگه بزنه 7 تا بشه، بالا تر بره. دور و ور ما تو یه کوچه 6-7 متری شده مثل قفس، کوه هم دیگه پیدا نیست و دید کوه و شمال شهر کاملاً بهم ریختست و خیلی زشت شده...خواهشاً جون هر کی رو که دوست دارین، قسمتون میدم، رسیدگی کنین...داریم نابود میشیم با این همه تراکم و سر و صدا.
  • ناشناس A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 0
    آقای چمران سالها در شورای شهر تکیه زده اید و شهرداری هم به موازات تراکم فروخته و به تفسیری کسب درآمد شده است چرا خود را به ندانمی میزنید سالها گفته میشود نحوه توزیع چمعیت و بدون در نظر گرفتن فضاهای لازم تهران را به بن بست میرساند. همه دنیا ساخت وساز کردند چرا مال ما شهر را بی ریخت تر کرد.
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 1
    ناننامبرادر شهیدش را تا کی باید بخورد؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 1
    آقای چمران نکنه شما هم از شهرداری کارت هدیه گرفتی ؟یا به قول علی از هیچ چیز خبر نداری
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    2 0
    آقاي چمران قبلاً نيز توجيه گر عملكرد ديگران بود. آيا مشكلات انبوه سازي هاي گسترده براي شهر تهران با دريافت باصطلاح عوارض حل مي شود؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    3 0
    تهران شهر ساختمانهای خاکستری بیروح وخیابانهای شلوغ پر از مردمان خسته است. شاید غمگینترین پایتخت در بین اطرافش باشد. دراین شهر کورسوی معنای زندگی در حال خاموشی است. اهمیت بتن و اهن و سنگ از سلامتی و سرزندگی ساکنانش بیشتر است. ایا چاره ای هست؟
  • جوانان در دود تهران IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    2 0
    آقای چمران شما برج های تهران نمی بینید/ و هوای پاک این شهر را که همه و همه مدیون زحمت های شما هستیم / شما طی سالها زحمت کشیدن در شورای شهر تهران واقعا گل کاشته اید و حاضر به بازنشستگی هم نیستید