شرق نوشت:

روز گذشته، روز سیاه بابک زنجانی بود. ابتدا مجوز برج ایران‌زمین متعلق به بابک زنجانی توسط شورایعالی معماری و شهرسازی ابطال شد. سپس یک مقام مسوول در بانک مرکزی از واریزنشدن بدهی دومیلیاردو600میلیون‌یورویی بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داد در حالی ‌که رییس کمیسیون اصل 90 مجلس روز شنبه از واریزشدن آن خبر داده بود و سپس «مصطفی افضلی‌فرد» سخنگوی کمیسیون اصل 90 اعلام کرد قرارداد فروش ۱۷شرکت تامین‌اجتماعی به بابک زنجانی کان‌لم‌یکن شده و زنجانی باید چک 17هزارمیلیاردتومانی‌ای را که از سوی تامین‌اجتماعی برای تضمین واگذاری شرکت‌ها در اختیار وی گذاشته شده بود، برگرداند.

تنها مجوز پروژه ایران‌زمین برای او بیش از 40میلیون‌دلار آب خورده بود و این، همه داستان نیست. او سرمایه‌ای هزارمیلیاردتومانی برای احداث پروژه ایران‌زمین اختصاص داده بود و تنها 300میلیون‌تومان برای سنجش جنس خاک منطقه هزینه کرده بود؛ آزمایشاتی که ریزش گود نشان داد چندان قابل اعتماد نبوده‌اند.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر از ابطال مجوز پروژه «ایران‌زمین» در شورایعالی معماری و شهرسازی به ریاست عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی خبر داد. این دومین رویارویی قالیباف، شهردار تهران و عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی است. نخستین رویارویی آنها در صحن شورای دوهفته پیش بود. آخوندی از تراکم‌فروشی‌ها در شهر انتقاد داشت اما قالیباف پاسخ داد این تراکم‌فروشی‌ها قانونی است.

حالا در گام بعد؛ در حالی که قالیباف کمتر از دوهفته پیش در گفت‌وگویی با «تسنیم» تاکید کرده بود: «پروژه «ایران‌زمین» قانونی است و اقدامات کمیسیون ماده ۵ در چارچوب قانون انجام می‌شود»، شورایعالی معماری و شهرسازی - مرجع بالادستی این کمیسیون - با استناد به اینکه این پروژه در پهنه R231 طرح تفصیلی واقع شده که مربوط به بافت مسکونی ارزشمند است؛ مجوز کمیسیون ماده 5 را باطل کرد.

حالا مجوز این برج 27طبقه که نشست زمین در محل گودبرداری آن، باعث اختلال در زندگی مردم خیابان «ایران‌زمین» شهرک غرب تهران شده بود، با پیشنهاد محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر لغو شده است. سالاری در این‌باره گفت: «مجوز پروژه «ایران‌زمین» در حالی در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده بود که این پروژه در پهنه سکونتگاهی مسکونی و زیر پهنه R231 (بافت ارزشمند مسکونی معاصر) قرار دارد. ضمن اینکه به این پروژه 27طبقه بالاتر از خط خیابان مجوز داده شده که این اقدام منجر به آسیب‌رسانی جدی به ساختمان‌های مسکونی اطراف از نظر مشرفیت و سیمای شهر می‌شود.»

به‌گفته سالاری؛ بارها شورای شهر درباره ریزش گودبرداری پروژه و نشست 40متری زمین در خیابان «ایران‌زمین» تشکیل جلسه داده بود و اعضا نسبت به نحوه اعطای مجوز کمیسیون ماده 5 انتقاد داشتند، نهایتا شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به‌دنبال این نگرانی‌ها که در سطح جامعه کارشناسی کشور به دلیل برخی اقدامات عجولانه ایجاد شده بود، موضوع را در دستور جلسه دیروز قرار داد و با حضور نمایندگان شهرداری تهران و سالاری به‌عنوان نماینده شورای شهر تهران و اعضای شورایعالی شهرسازی تصمیم به لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 گرفت.
سالاری درباره آینده این پروژه می‌گوید: «پهنه این پروژه بافت مسکونی ارزشمند است و به‌همین‌دلیل تنها می‌توانند در همین ملک با ارتفاع کم مکان تجاری مطابق با نیازهای مردم منطقه ایجاد کنند.»

 

وی ادامه می‌دهد: «شورای شهر و شهرداری به‌دنبال مشارکت بخش خصوصی در شهر تهران هستند و مالک این پروژه می‌تواند در صورت تمایل مجوزی مشابه را در نقاطی دیگر از تهران که با توجه به طرح تفصیلی امکان داشتن چنین ارتفاعی را دارند دریافت کند.» او ادامه می‌دهد: «پهنه‌های M و S طرح تفصیلی که در مناطق مختلف تهران قرار دارند متعلق به ایجاد مرکز تجاری- اداری با این مشخصات هستند.»

مجوز شروع به کار پروژه «ایران‌زمین» اردیبهشت 91 به تصویب رسید؛ پروژه‌ای به مساحت 16هزارمترمربع، با گودبرداری منفی 15‌مترو60درصد سطح اشغال در پهنه‌ای که طبق طرح تفصیلی شهر تهران متعلق به بافت مسکونی ارزشمند است. شهریور 91 معاون عمرانی شهرداری تهران از ورود جرثقیل‌های غول‌پیکر بزرگراه صدر خبر داد؛ جرثقیل‌هایی که دوطبقه‌کردن بزرگراه صدر بدون واردات آنها و با وجود تحریم‌ها غیرممکن بود. گودبرداری ایران‌زمین ادامه یافت و در تیر 92 مجریان به منفی 35متر رسیدند و این در حالی اتفاق افتاد که در خانه همسایه‌های پروژه، ترک‌های عجیبی ایجاد شده بود و آنها شروع به نامه‌نویسی به شهرداری و شورای شهر کرده بودند؛ نامه‌هایی که بی‌جواب ماند.

12 مرداد 92 به پیشنهاد شهرداری و در جلسه کمیسیون ماده 5 به ریاست قالیباف و با عضویت وزیر راه‌وشهرسازی دولت احمدی‌نژاد با افزایش سطح و سطوح پروژه ایران‌زمین و گودبرداری تا منفی 35مترو27طبقه روی زمین موافقت شد و این در حالی بود که مجری پروژه یک‌ماه پیش از حصول این موافقت به عمق منفی 35متر رسیده بود و این ارتفاع برخلاف کاربری تعیین‌شده برای این زمین در طرح تفصیلی بود.
12مهر 92 قسمتی از خیابان «گلستان» و دیواره گود فروریخت و پای اعضای شورای شهر به پروژه ایران‌زمین باز شد. بررسی‌های اعضای شورای شهر یک‌ماه‌ونیم طول کشید تا اینکه در جلسه 25آبان شورای شهر، اعضای شورا از تهاتر بابک زنجانی و شهرداری خبر دادند؛ مجوزهای «ایران‌زمین» در قبال واردات تجهیزات صدر از سوی بابک زنجانی.

بابک زنجانی به جلسه غیررسمی اعضای شورای شهر رفت و از طلب 40میلیون‌دلاری‌اش از شهرداری در قبال واردات تجهیزات صدر و برگشت‌خوردن چک‌های شهرداری سخن گفت. معاون مالی قالیباف به این اظهارات زنجانی واکنش نشان داد. پورزرندی با بیان اینکه طلب و بدهی بابک زنجانی و شهرداری صفر است گفت: «قرار بود بابک زنجانی ۴۰میلیون‌دلار در قبال واردات ماشین‌آلات مورد نیاز برای ساخت پروژه «صدر» هزینه کند چراکه بانکی در مالزی داشت، «ال‌سی» باز کرد و ماشین‌آلات موردنیاز این پروژه را وارد کرد و قرار شد این هزینه‌ها به صورت ملک یا غیرنقد حساب شود و از این بابت فرد از شهرداری تهران طلبکار است. بابک زنجانی برای پروژه ایران‌زمین تقاضای پروانه کرده بود مانند رویه دریافت عوارض، 30درصد به صورت نقد و الباقی طی 36چک به‌صورت اقساط دریافت شده بود، پس از آنکه موعد چک‌های وی در منطقه دو می‌رسد اعلام می‌کند چون وی از شهرداری طلبکار است فعلا چک‌هایش را وصول نکنیم. هرچند مبلغ بدهی وی در ایران‌زمین بیشتر از طلبش بوده. این فرد از ما خواسته است که سررسید اقساطش را به بانک نبریم و چک را نیز برگشت نزنیم ما نیز این کار را انجام داده‌ایم.»

معاون شهردار تهران، مورد اختلاف شهرداری و بابک زنجانی را بر سر «نرخ ارز» دانسته و گفته بود: «شهرداری حاضر است هزینه صورت‌گرفته توسط این فرد را متناسب با نرخ ارز زمان ورود اقلام محاسبه کند اما او می‌خواهد با نرخ ارز زمان گشایش ال‌سی محاسبه شود و بر اساس چک‌هایی که ما از این فرد در دست داریم که آن را نیز وصول نکرده‌ایم، می‌توانیم بگوییم هم‌اکنون طلب و بدهکاری ما با این فرد صفر است.»
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    27 12
    درود بر وزیر شجاع و با تدبیر جناب آقای آخوندی . روحانی مچکریم
  • محسن A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    33 0
    آدم این خبرها رو که میشنوه افسردگی حاد میگیره. واقعاً چطور میخواین جواب این همه مردمی رو بدید که پول یک کیلو گوشت رو هم ندارند بدند.این رقم ها دیگه چیه؟!!!
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    14 0
    خب یعنی الان اون گود برداری رو پرش میکنن ؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    12 1
    تمامه این حرف ها که برای مردم اون منطقه نون و آب نمیشه!!!
  • بی نام CA ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    28 1
    کاش دوران سربازی راننده رییس بانک مرکزی بودیم و به کنترل بازار ارز کمک میکردیم!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    57 1
    عدد های نجومی وای سر درد گرفتم 17000000000000این همه پول ازکجا اورده من گیر بدهی 2000000 تومانی هستم نمیدونم چکا کنم / یا قاضی الحاجات کمکم کن همه بگید امین لایک کنید تا بفهمم
  • مهدی A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    5 13
    اقایان مسئول از سرمایه گذار حمایت کنید.اقای زنجانی من به عنوان یه جوان ایرانی به شما افتخار میکنم.
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    6 0
    باید اعضای کمیسیونی که به این سادگی اجازه داده اند در پهنه آر 231 برج 27 طبقه ساخته بشه عزل و محاکمه بشوند. صرف لغو مجوز این پروژه از نمونه های مشابهش جلوگیری نمیکند.