وضعیتی که برای کشور 75 میلیون نفری اسفبار است

مراسم بزرگداشت شادروان محمد تقی دانش‌پژوه با حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله مصطفی محقق داماد، کامران فانی، عبدالله انوار، داوود موسایی، نوش‌آفرین انصاری، اکبر ایرانی و فریبا افکار، همراه با افتتاح یک کتابفروشی جدید در کانون زبان فارسی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، شب «محمد تقی دانش‌پژوه» صد و چهل و چهارمین شب از شبهای مجله بخارا بود که با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ملت، دایره‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و میراث مکتوب غروب چهارشنبه 20 آذر ماه 1392 در ساختمان کانون زبان فارسی برگزار شد.

این مراسم همراه بود با افتتاح کتابفروشی آینده وابسته به بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار. در ابتدای این برنامه آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد در سخنان کوتاهی گفت: شادروان محمدتقی دانش پژوه. نام خودش را در کنار نام دانش و فرهنگ ایران حک کرده و لذا ماندگار شده است. در کشور ما شخصیت‎های معدودی هستند که با فرهنگ ایران عجین شده‎اند. یکی از آنها ایشان و دوست مرحومشان استاد ایرج افشار است. این دو بزرگوار، دو عزیزی بودند که همواره در کنار کتاب و فرهنگ و دانش عمر خودشان را سر می‎کردند. دانش پژوه، فرهنگ اسلامی را دنبال می‎کرد و شیفتۀ فرهنگ اسلامی - ایرانی بود. مرحوم ایرج افشار نیز همانند خاندان بزرگش است، مرحوم دکتر محمود افشار که سرمایه و اموال و اندوخته‎های خودش را برای رفاه و اعتلای نام ایران گذاشت.

در ادامه داود موسایی، مدیر انتشارات فرهنگ معاصر در سخنانی ضمن ابراز خشنودی از افتتاح یک کتابفروشی در بنیاد موقوفات افشار، گفت: وضعیت کتاب و کتابفروشی در مملکت ما بسیار اسفناک است و با توجه به جمعیت ما آمارها بسیار پایین است.

وی گفت: کتابفروشی امروزه بخشی فرهنگی است و بخشی تجاری. بخش تجاری آن بیشتر بخشی است که کتاب‎های آموزشی می‎فروشند و در واقع چرخه اقتصاد نشر را بیشتر آنها دارند می‎چرخانند. لذا آن بخش عمومی که ادبیات، تاریخ، فلسفه و .. را عرضه می‎کنند، بسیار اندک است. شاید شما باورتان نشود که در این کشور هفتاد و پنج میلیونی، تعداد واقعی کتابفروشی‏‌ها که به معنای واقعی کتاب عمومی می‎فروشند، شاید از 500 فروشگاه کمتر باشد، چه در تهران و چه در شهرستان‎ها و یکی از دلایل آن این است که اقتصاد نشر اقتصاد بسیار کم بازدهی است.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر افزود: همه می‎دانیم که در این سال‎ها تیراژ کتاب از 3000 حتی به 700 نسخه و یا 500 نسخه رسیده است که دلایل متعددی دارد که فعلاً در اینجا مجال بحث آن نیست. اما آنچه که مهم است این است که به علت کمی بازدهی کمتر به آن روی می‎آورند و کمتر برایش سرمایه‏‌گذاری می‏‌کنند. مگر اینکه نهادهایی که توانایی دارند، آستین همت بالا زده و به این حوزه کمک کنند. این کتابفروشی که هم‌اکنون افتتاح می‏‌شود، قطعاً می‌‏تواند بسیار مفید باشد چرا که در محلی واقع شده که مردم از تمکن مالی بیشتری برخوردارند و با وجود این تعداد کتابفروشی‎ها در این منطقه انگشت شمار است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    6 7
    تنها دلیلیش قیمت هست ! من خودم همیشه کتاب میخریدم و میخوندم اما خداییش دادن 25 هزار تومان فرضا برای کتاب خلاء موقت جی کی رولینگ و یا دادن 18 هزار تومان برای کتاب آقای سفیر (که البته خریداری شده و کتاب خوبی هم هست ) درسته ؟ برای گرفتن یه رمان جیبی باید 15 هزار تومان خرج کرد . من خیلی دوست دارم بدونم این قیمت و این پول ها کجای یارانه نقدی 42 هزار تومانی جا داده شده ؟ کتاب ها گرون هستند و نمیشه کتاب جدید خرید ، نمیشه کتاب های چند جلدی خرید چون هزینه خیلی بالا میره . یک کتاب گلاسه تخت جمشید در حدود 100 هزار تومان هست در حالی که 2 سال قبل حدود 35 هزار تومان بود .
    • میثم 2 IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      11 2
      راس میگه خداییش کتاب رمان و ... پیشکش دیگه نمیشه کتابای درسیم خرید!!!!!! بعدش انتظار دارین سرانه مطالعه هم بالا بره!!!!
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    12 1
    مسئله قیمت کتابها موضوعی است که باید در جای خود به آن پرداخته شود.اما مشکل اصلی سرانه مطالعه در کشور ماست که من فکر نمیکنم اگر قیمت کتابها به یک سوم حال حاضر برسد میل مردم به کتابخوانی بیشتر شود.