۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲

عقلانیت مورد نیاز در مدیریت تحولات داخلی و خارجی ایجاب میکند وحدت و اراده ملی، خطر پذیری و قدرت بالای تصمیم گیری در کمک به ظهور و بروز ایران بعنوان یک قدرت منطقه ائی از سوی فعالان و جناحهای سیاسی کشور در اولویت قرار گیرد. مسئولیت پذیری حامیان دولت گذشته در مقابل مردم ایران در زمینه هزینه فلج کننده عملکرد آن دولت بر گرده مملکت ایجاب میکند ضمن احترام به رای و انتخاب مردم برای تغییر شرایطی که بر کشور حاکم و یا تحمیل شده بود اصول نقد منصفانه رعایت شود. رویکرد، نتایج و دست آورد ژنو 3 نه خواستهای ایده آل و انتخاب واقعی ایران بلکه حاصل عملکرد دولت گذشته در زمینه بستن فضای تنفسی سیاست خارجی کشور در صحنه بین المللی و ایجاد اجماع علیه ایران می باشد. افزایش و تولید ثروت برای کسب قدرت نیازمند رسیدن به پایه و فهم مشترکی برای تفاهم در صحنه بین المللی است جهت شناسائی قدرت منطقه ائی و مسئولانه ایران است.

بدیهی ترین شرط نیل به اهداف تدوین شده در سیاست خارجی کشور رعایت اصل تطابق هدف و وسیله است. اهداف بزرگ، اراده ملی، عزم مسئولین، تصمیمگیری و امکانات فراوان می طلبد که صرفاً کمی هم نیستند بلکه پشتوانه آن باید عقلانیت نهادینه شده در چگونگی مدیریت تحولات داخلی و خارجی قرار گیرد. طبیعی است که وجود امکانات کمی قابل توجه شرط لازم است و می توان برای اهداف بزرگ اقدام کرد و نه شرط کافی.
لذا اهداف بزرگ نظیر ظهور و بروز بعنوان یک قدرت منطقه ائی و دست یابی به آنها، نیازمند یک روش شناسی فراملی، فراجغرافیایی و پشتوانه اعتقادی است و عقلانیت باید در خدمت این روش شناسی قرار گیرد که جنبه ی جهان شمول و عمومی دارد.
بسیج امکانات و افزایش و تولید ثروت برای کسب قدرت و دستیابی به اهداف کلان باید بعنوان مهم ترین کار فکری و سازمانی نخبگان قرار گیرد. البته هر سطحی از اهداف نیازمند مجموعه توانمندی های خاص و مرحله ائی خودش بوده و ایجاد یک منطق یکنواخت و پایدار درونی میان اهداف از یکطرف و میان اهداف و وسائل از طرف دیگر نیز از اهمیت به سزائی در دستیابی به اهداف تدوین شده در سیاست خارجی دارد.
رویکرد، نتایج و دست آورد ژنو 3 نه خواستهای ایده آل طرفین بلکه نقطه تقاطع واقع گرائی ایران و آمریکا در نگاه به روابط بین المللی است. باید به دنبال طراحی راهبردی بود که این روند به شناسائی قدرت منطقه ائی ایران توسط آمریکا و برخورد ایجابی با ایران برای ایفای یک نقش مثبت و مسئولانه در سطح منطقه و جهان بیانجامد. شکوفائی روابط بین المللی و منطقه ائی ایران تمامی ضرر و زیان دوران دولت پیشین را هم جبران می کند. اگر چه اعتماد به آمریکا مشکل است ولی هم نشدنی نیست و هم ریسک پذیری یکی از شاخصه های سیاستمداران در سیاست خارجی است که بی شک باید در پرتو استفاده موثر و به موقع از اهرمهای قدرت همراه باشد. نتیجه این اجلاس نشان دهنده نیاز دو طرف به رسیدن به پایه و فهم مشترکی برای تفاهم در صحنه بین المللی است تا از درجه هرج و مرج که شاخصه اصلی نظام بین الملل است کاسته شود و این خود دستاورد بزرگی است.
نگاه به سیاست خارجی ایران و تعریف آن در درون سیاست بین الملل در درجه اول ناشی از تعریف جایگاه و عملکرد کشور و یا بقولی نقش سیاست و حکومت و جهتگیریهای آن در مدیریت و هدایت تحولات داخلی و معادلات جهانی است. در عرصه سیاست، قدرت یابی اصل اولیه بوده و این امر از مسایل مهم حکومت ها ست که نیاز به آشنائی با مسائل قدرت، ثروت، فهم مسایل جهانی و مدیریت آن داشته و برای طراحی و اجرای سیاستها به افرادی با شخصیت منزه و اندیشه والا با اطمینان به نفس، آماده یادگیری و پیچیدگی ذهنی و رفتاری همراه قابلیتهای کارهای گروهی نیاز دارد.
دست اندرکاران و طراحان سیاست خارجی ایران باید با توجه به مجموعه شرایط حاکم بر جهان، منطقه و کشور به نظریه پردازی در روابط بین الملل و سیاست خارجی، استفاده بهینه از قدرت نرم و پتانسیل کشور، گفتمان سازی در صحنه جهانی و حضور طراحی شده و با برنامه در نقاط مختلف دنیا برای ایجاد همسوئی و پیدا کردن زمینه همکاری مخصوصا در حوزههای تمدنی ایران، تقویت رابطه با مللی که از جهت فرهنگی و قومی به اهداف ایران نزدیک هستند و تبدیل روابط تجاری به همکاریهای عمیق و همه جانبه و استفاده از روشهای علمی و نوین به عنوان نمونه روش ایمن سازی در مدیریت سیاست خارجی بپردازند.

منبع: روزنامه اعتماد مورخ 11/9/1392

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =