گام 350,000,000,000 تومانی ایران برای فتح عمیق‌ترین نقطه اقیانوس و قطب جنوب

رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی اعزام انسان به عمیق‌ترین نقطه آب‌ها و اعزام دانشمندان ایرانی به جنوبگان را از برنامه‌های این پژوهشگاه نام برد.

ایرنا نوشت:

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی گفت: نخستین پایگاه دایمی ایران در قطب جنوب راه اندازی می شود که این مساله به تصویب شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری ( عتف) رسیده است.

 ˈ وحید چگینی ˈ روز دوشنبه در نشست خبری افزود: 4 سال گذشته ایجاد اولین پایگاه دایمی ایران در قطب جنوب از سوی موسسه ملی اقیانوس شناسی وقت مطرح و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارایه شد که بعد از بررسی در کمیسیون عتف مورد موافقت قرار گرفت.

وی تاکید کرد: حضور ایران در قطب جنوب ضروری است زیرا قوانین جهانی ثابت نیست و ممکن است بعد از مدتی تغییر کند و راه برای حضور کشورها از جمله ایران در قطب جنوب محدود شود.

چگینی گفت: قطب جنوب منطقه وسیعی بین اروپا و آفریقاست که دارای معادن و کانی های فراوان ، نفت و گاز است ، هرچند اکنون بهره برداری از آنها ممنوع است اما ممکن است در آینده برای کشورهایی که در آنجا حضور دارند آزاد شود بنابراین حضور ایران در این منطقه و استفاده از این معادن ضروری است.

وی با بیان اینکه اکنون فقط امکان انجام کارهای تحقیقاتی در قطب جنوب وجود دارد افزود: می توان در مباحث ماهواره ، فیزیک و شیمی دریا، زمین شناسی دریا ، زیست شناسی دریا ، نجوم ، تحقیقات پزشکی و اقیانوس شناسی و تربیت فضا نورد در قطب جنوب کارهای تحقیقاتی انجام داد.

چگینی ادامه داد: بر این اساس قرار است در6 مرحله و در مدت 5 سال کار تاسیس اولین پایگاه دایمی ایران در قطب جنوب با هزینه ای حدود 300 میلیارد تومان انجام شود که برای رسیدن به این منظور مرکز ملی تحقیقات جنوبگان با تصویب وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی راه اندازی شد.

وی گفت: حتی با برخی کشورها که اکنون در قطب جنوب پایگاه دارند مذاکره کردیم تا زمان راه اندازی پایگاه جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان، با آنها همکاری کنیم که در حال بررسی است، البته استرالیا از ایران دعوت کرد تا درمذاکره ای با این هدف شرکت کند.

چگینی افزود: برای حضور مشترک در قطب جنوب می توانیم با کشورهای امریکای جنوبی ، روسیه ، هند ، پاکستان ، برزیل ، آرژانتین و فرانسه نیز وارد مذاکره شویم، حتی با مالزی هم که به تازگی پایگاه خود را در جنوبگان راه اندازی کرده می توانیم دراین باره مذاکره کنیم.

وی اظهار داشت: 71 درصد کره زمین را آب فرا گرفته است و اعتبار کنونی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی جوابگوی نیاز کارهای تحقیقاتی در جنوبگان نیست از این رو کشور به سازمان اقیانوسی نیاز دارد.

70 درصد کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما ساخته شده است
چگینی در ادامه به روند ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما در کشور اشاره کرد و گفت: در برآورد های اولیه تمام اعتبار مورد نیاز برای ساخت این کشتی 9 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با افزایش قیمت ارز این رقم به 25 میلیارد تومان یعنی سه برابر برآورد اولیه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه قرار بود این کشتی در پایان 91 به بهره برداری برسد پیش بینی کرد: کشتی در خرداد ماه سال 93 به آب انداخته شود.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی با بیان اینکه تاکنون 11 میلیارد تومان از اعتبار 25 میلیارد تومانی تامین شده است ، ابراز امیدواری کرد: اعتبارات باقیمانده هم به زودی تامین شود. در این زمینه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکاتبات لازم انجام شده است.

محققان ایرانی به پایین ترین عمق آب اقیانوس ها فرستاده می شوند
چگینی اظهارداشت: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی یک برنامه 10 ساله تعریف کرده تا در این مدت به رتبه اول در زمینه اقیانوس شناسی در منطقه دست یابد.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف برنامه های متعددی را برای خود تعریف کرده که ساخت زیردریایی برای آبهای عمیق یکی از آنهاست که در مرحله اول تا عمق 2 هزار متر ، مرحله دوم 4 هزار متر و مرحله سوم 7 هزار متر پیش بینی شده است.

چگینی گفت: هدف از ساخت زیردریایی این است که محققان ایرانی به عمیق ترین بخش اقیانوس ها فرستاده شوند که برآوردهای اولیه اعتباری حدود 20 میلیارد تومان را پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: فعالیت هایی در زمینه داده های دریایی و اقیانوسی، پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی ، پیش بینی توفان های حاره ای ، کشند قرمز ، پیامدهای سونامی ، جریان شکافنده ، پایش و مدلسازی پدیده های جوی و تشکیل ناوگان ملی تحقیقاتی دریایی از دیگر برنامه های هدف 10 ساله پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است.

چگینی گفت: ایجاد آزمایشگاه های ثابت زیر آب، سیار دریایی و راه اندازی دانشگاه شناور با کمک کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما از دیگر برنامه های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی است.

اجرای گشت تحقیقاتی دریایی خلیج فارس و دریای عمان بازتاب جهانی و منطقه ای داشته است
وی گفت: بزرگترین گشت تحقیقاتی دریایی خلیج فارس و دریای عمان از نظر مدت زمان اجرا انعکاس جهانی و منطقه ای داشته که از یک سال گذشته آغاز شد و تاکنون در 8 مرحله اجرا شده است.

چگینی افزود: پارامترهایی همچون فیزیک دریا، شیمی دریا، دما، شوری، کدری، اکسیژن محلول در آب ، رسوبات بستر، نمونه گیری از پلانگتون ها و کفزیان در این گشت تحقیقاتی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.

وی اظهارداشت: برای اجرای این گشت تحقیقاتی یک میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که از این مقدار 560 میلیون تومان آن تامین شده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    35 67
    پیش به سوی مرزهای ناشناخته
    • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      89 14
      نمیخواد بریم مرزهای ناشناخته تو همین مرزهای شناخته موندیم مردم خرج تحصیل و نیازهای اولیه فرزنداشون رو ندارن حالا واسه ما سوپرمن و بت من شدن اقایون ...عین داستان مدیریت جهانیه اقا من جوون دانشجو بیکار امروز برای رسیدن به دانشگاه 2 کیلومتر پیاد راه رفتم که 1000 تومن پول کرایه تاکسی ندم اون وقت اقایون به فکر تسخیر فضا و زیر دریا شدن پس کی قراره زیر خط فقر رو تسخیر کنید؟؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      32 9
      آقای دانشجوی بیکار. شما برو دنبال کار نمی خواد درس بخونی. ما خوندیم بیکاریم . تو به خودت فشار نیار و خودشو ناراحت نکن
  • 7070 A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    من دانشجوی کارشناسی معماری دریا هستم و از این خبر خیلی خوشحال شدم؛ شاید یه کاری هم برای ما این وسط پیدا بشه!
    • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      به همين خيال باش
    • علی A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      47 1
      عزیزم منم معماری دریا خوندم تو صدرا و ایزایکو و پارس جنوبی کار گیرت اومد که اونجا کار گیرت بیاد؟؟؟؟؟؟ کارم گیرت اومده حقوقش کفاف زندگی مجردی رو میده؟؟؟؟؟؟؟ در ضمن پروژه های اقیانوس شناسی ایران بسیار رویاپردازانست، اینو در جریانم که میگم، خیلی از پروژه هاش دارن کنسل میشن دلیللشم همینه مثل مهندسی دریا که دست یه عده خاص همه ی کارا ... مابقی بیکار!!!!!
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      54 7
      تو فکر باش یه جنس بیاری بفروشی . به جون من دست فروشی بهتر از رفتن قطب جنوبه . یخ میزنی داداش فردا ما نمیتونیم جواب ننه بابات رو بدیم .
    • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      37 0
      معماری دریا دیگه چیه؟
    • بی A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      11 2
      این آقا بالاییه خیلی بی ادبه. خبر آنلاین نباید بذاری
    • امیر A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      12 0
      دریا مگه معماری داره؟ عنوان رشتتون معماری کشتی مگه نیست؟
  • بیتا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    118 3
    حالا همین شورای عتف حاضر نیست 350 تک تومن خرج پژوهشی کنه که مشکل ارتباط دانشگاه با صنعت و اشتغال فارغ التحصیلان نظام آموزشی کنه
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    الکی پول مردم رواونجا حروم نکنید.میریر یخ میزنیدااااااا.
    • بی نام A1 ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      10 35
      عزیز من بسیاری مردم هند نون که ندارن بخورن هیچ لباس برای پوشیدن هم ندارن ولی هند صدها میلیون دلار خرج پروژه فضایی ش کرده بعنوان مثال. در اینگونه مسائل و پیشرفت های علمی و تکنولوژیک در هیچ شرایطی نباید عقب افتاد علیرغم همه مشکلات و کمبودهای معیشتی.
  • يكي IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    107 9
    خب خدا رو شكر با اين فتح الفتوح قيمتها شكسته ميشود و ملت ما علاوه بر غرور ملي به رفاه و آسايش هم ميرسند!
  • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    آقا جون شما اول بيا پارس جنوبي رو درست كن بعد به فكر قطب جنوب باش
    • بی نام FI ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      من فقط تیتر خبرو خوندم حسش نیست متنشو بخونم ولی با نظر شما موافقم.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      40 سال پیش حکومت وقت حق استفاده از لایه های خارج جو زمین ، برای پرتاب ماهواره رو خرید ، اگر شما اونموقع هم بودی مخالفت میکردی ، بعضی کارا دیر جواب میدن و یه برنامه بلند مدت میخوان ،ولی اگه زمان رو از دست بدی و عقب بمونی دیگه قابل جبران نیست
    • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      39 52
      واقعا باید گفت : ... چه داند قیمت نقل و نبات! این برا اونایی که همی چی رو با فاز منفی میبینن و فکر میکنن همه چی شکمه! پس فردا که همه ی دنیا رفتن سمت اکتشاف تو این منطقه اونوقت داد همه در میاد که آی دیدید کم کاری کردن فلان شد بلان شد!!
    • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      59 10
      ژاک پیکارد سال 1960 رفت عمیقترین نقطه اقیانوس (گودال ماریانا) تو عمق 11 کیلومتر. حالا ایرانی ها می خوان بعد از کلی خرج و زمان تازه برسن به عمق 7 کیلومتر.
    • مهرداد IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      87 2
      فضا و قطب و عمق اقیانوس میریم.پول داریم و خرج میکنیم ولی تو الفبای اقتصاد داخلی گیر میکنیم خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است
    • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      9 12
      شما خودت بیا درست کن. این اقا همه کاره مملکت نیست که. تو سازمان خودش کار میکنه که ربطی به پارس جنوبی نداره. هر چیزی به همه چیز ربط نداره عزیز.
    • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      15 1
      آنان که دائم به آسمان نگاه می کنند از احوال زمین غافل می شوند
    • قندنمک A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      3 4
      اگه در مرود پارس جنوبی تیتر میزدند، میگفتی: "آقا جون شما اول بيا منطقه جنوبی شهر رو درست كن بعد به فكر پارس جنوبي باش " اگه در مورد منطقه جنوبی شهر تیتر میزدند میگفتی......!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      5 2
      قطب جنوب برخلاف قطب شمال كه همش تقريبا مسكونيه هيچ سكنه اي نداره و تحت حاكميت مستقيم هيچ دولتي نيست. صرف رفتن و در اونجا حضور دايمي داشتن حتي به بهانه مطالعات علمي البته با نظارت كامل و بدون حيف و ميل بيت المال بسيار فكر پسنديده ايست. چون كشورهاي معدودي الان اين امكان رو دارن و مسلما در فرداي بدون نفت و گاز جهان مجوز بهر برداري هاي مختلف رو براي خودشون و نتيجتا كشورهايي ديگه كه حضور دارن صادر مي كنن. بنظر من اين از اون فكرهاي بكره البته با در نظر گرفتن شديد ملاحظات فوق
    • مهدی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      2 0
      هزار و صد آفرین!
    • پارسا A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      2 0
      اگر حکومت قبلی 40 سال پیش حق پرتاب ماهواره به لایه های زمین را خریداری کرده، لابد اولویت های رفاهی و تکنولوژیک را هم در نظر داشته. لابد میدانسته که با پرداختن به اولویت های اقتصادی میتواند از خرج این کارها بربیاید. کره جنوبی در سال 1983 میلادی درآمد سرانه 2000 دلار در سال داشت و الان درآمد سرانه 25 هزار دلار شده است. ایران در همان سال درآمد سرانه ای 2 برابر کره جنوبی داشت ولی الان درآمد سرانه هر ایرانی یک سوم کره جنوبی هست و معادل 7 تا 10 هزار دلار هست. اگر مثل کره رشد میکردیم الان باید درآمد سرانه 30 هزار دلار میبود. ولی ...نمیشود هم خدا را خواست و هم خرما را.
    • پارسا A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      3 0
      تجربه ثابت کرده که فقط معدود کشورهایی که آزادی سیاسی و اقتصادی زیادی در آنها وجود دارد میتوانند به قله های تکنولوژی دست بیابند. آمریکا اولین دموکراسی جهان، مهد تولید ثروت. فرانسه، اولین جمهوری دنیا. ژاپن، کره جنوبی، انگلیس، آلمان، تایوان. همه کشورهایی هستند که مدل سیاسی اقتدارگرایانه در آنها منسوخ شد و به غول های صنعتی تبدیل شدند. در کنار آن تبدیل به غول های فرهنگی و هنری و سیاسی شدند. از آن طرف چین هم 30 سال پیش به سیستم سرمایه داری غربی و افزایش آزادی اقتصادی و اجتماعی روی آورد. ولی شوروی را ببینید. به ضرب و زور سیاست و با اهداف تبلیغاتی همه چیز را پیش برد تا اینکه از هم پاشید.
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    دریاچه ارومیه رو از بین بردن حالا می خوان برن قطب جنوب رو هم بفرستن هوا
  • سجاد A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    117 3
    "قطب جنوب منطقه وسیعی بین اروپا و آفریقاست" این جمله رو درک نمیکنم.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      23 1
      از این بیسواد ها چه انتظاری داری دوست عزیز.
    • مهراب A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      16 0
      خوب شما پس فکر کردی قطب جنوب باید حتما همونجایی باشه که نقشه های غربی ها میگن؟ ما یه قطب جنوب جدید تعریف میکنیم که تو خط استوا باشه. اینجوری هم نزدیکتره و هزینه رفت و آمد کم میشه، هم مسولین میتونن به بهانه سرکشی به تحقیقات برن جزاریر قناری تفریح کنن، هم هواش گرمه و اونهمه کاپشن پشمی لازم نداره
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      8 0
      ظاهرا سه نفر به این نظر منفی داده اند و معتقدند که قطب جنوب بین افریقا و اروپا است از این خنده دار تر نمیشد. شرط میبندم اگه از این اقا بپرسن چرا گفتی بین افریقا و اروپا است صددرصد میگه حرفای منو اشتباه چاپ کردن من چیز دیگه ای گفته بودم
    • مهدی فارسی A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
      0 1
      دوستانی که سریع از حرفهای دیگران استنباطهای خودشان را منتقل میکنند خواهش میکنم ادامه ندید دیگه. من معتقدم که دکتر چگینی در منتقل کردن این مطلب اشتباه عمل کرده اند. قطب جنوب منطقه وسیعی بین اروپا و آفریقاست به این معنی است که مساحت قطب جنوب که در حدود 14 میلیون کیلومتر مربع است کمی از قاره اروپا در حدود 10 میلیون کیلومتر مربع بیشتر و از قاره آفریقا که 30 میلیون کیلومتر مربع است کمتر است. این موضوع را دکتر چگینی یک بار دیگر هم قبلن در یک گفتگوی دیگر با خبرنگاران هم تکرار کردند که مجبور به اصلاح شده بودیم. (مهدی فارسی مدیر سابق روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی)
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    114 7
    قضیه یاروه که غذا نداشت بخوره می رفت پولاشو می داد قرص اشتها آور می دونم باز چاپ نمی کنی خبرآنلاین
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    56 6
    به چه حقی بیت المال را به باد می دهید این بار هم به نام علم اصلا می دانید کشورهایی مثل روسیه و نروژ یا حتی بریتانیا برای چه اینقدر پول خرج کشتی یخ شکن می کنند فکر کردید به خاطر علم هست نه عزیز روسیه و نروژ به علت ذوب یخ های قطب شمال و دست یابی به ثروتهای نفت وگاز ان این همه خرج یخ شکن میکنند یا حتی بریتانیا برای تسلط برنفت جزایر اتلانتیک جنوبی این کشتی ها را می سازد شما چه توجیهی برای به باد دادن این همه پول دارید
    • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      12 0
      کشتی یخ شکن برای شکستن یخهای پارس جنوبی و دست یابی به ثروتهای نفت وگاز!!!!!!!!!!!
  • بی نام EU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    85 7
    آقا دنبال بودجه هستن پروژه تعریف میکنن
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    68 6
    مبارک باشه میشه اول مشکل نون و مسکن وحل کنید بعد برید کره مریخ یخ بخرید برای مدیریت جهان/میگم حالتون خوبه/به
    • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      9 43
      بی خیال عمو، شما کلا هدفت تو زندگی اینه که فقط بخوری و خوش زندگی کنی؟ به این فکر کن که هر پیشرفت کوچکی هم حاصل بشه فردا به نفع بچه هات و نسل آینده ات است. اگر حرف شما درست باشه قطر می شه بهترین کشور.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    45 3
    الودگی هوای شهرها چی میشه؟؟؟ ایا باز کسی میخواهد وام کلان بگیره؟
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    58 6
    من رشته م با این پژوهشکده در ارتباطه و از دانشگاه درجه یک هم در مقطع ارشد فارغ التحصیل شدم ولی وقتی برای کار به اونجا مراجعه کردم حتا با دستمزد پایین گفتن بودجه برای جذب نیروی جدید نداریم!!!!!
  • شاهین A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    66 5
    والا من متنو نخوندم حقیقتا اما فک کنم ملت گرفتار تر ازینهاست که راضی باشه پولش بره قطب جنوب اینا...خرج همین پارس جنوبی بشه بهتر نیست؟ بعدشم یا ملتو هالو فرض کردن یا راستکی پول دارن و فقط برای جوانها پول ندارن...ماکه نمی دونیم اما اگه پول داشته باشین و اینجوری ما جوونارو بیکار نگه دارین خیلی نامردین...!
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    34 4
    تو آمریکا واسه پروژه های فضایی هم نظر مردم چه مستقیم چه غیر مستقیم در نظر گرفته میشه
    • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      10 12
      نه بابا!! چه دموکراتیک!! فقط بی زحمت یه لینکی آدرسی چیزی بدین ببینیم کجا چنین چیزی بوده که دوستان الکی زحمت نکشن و ندونسته مثبت بزنن!
    • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      4 12
      شما آمریکا بودی قبلا؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      3 1
      تا حدودی راست میگه هروقت مشکل مالی نداشته باشند این کار راانجام می دهند وسط بحران مالی بسیاری از انها را لغو کردند حتی بدون نظر مردم
  • رضا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    15 0
    بودجه اش که یه جوری خرج میشه. حالا صرف چی بشه خدا میدونه!!!
  • زمین شناس A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    12 62
    خیلی هم کار درستی کردند شماها که اطلاعتی ندارید که هیچ حتی متن را هم نمی خوانید چرا نظر میدید الکی داد و بیداد میکنید!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      15 3
      نکنه تورو میخوان بفرستن که جوش میزنی زمین شناسی که تو این بیکاری کار داری!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    32 0
    موش تو سوراخ نمیرفت جارو به دمبش میبست
  • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    33 1
    مديريت جهاني همينه عمو!
  • مرتضی IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    17 2
    درست تر آنست که به فکر شکم گرسنه مردم باشید.
  • مسعود IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 18
    منم فکر می کنم اگر واقعا اصولی و بجا فکر شده باشه (که بعیده ! ) 350 میلیارد تومن برای یک کشور چیزی نیست که بخوایم حالا صرفه جویی کنیم . بهتر از اینه که یهو 3000 میلیاد بشه بعدم .... ! البته خبرآنلاین جان ، همین طور که این خبر رو منتظر کردی ، اگر خبری از رفع بیکاری دانشجویان و جوانان به دستت رسید هم منتظر کن . والا مردیم از بی پولی و بی کاری و بد تر از اینا بی استفادگی ! آخه پس ما این همه درس خوندیم که شب اول قبر ازش استفاده کنیم ؟! به خدا اگر مثل دوران قبل از احمدی نژاد ، شهرک های صنعتی فعال بشن و پارک های علم و فناوری دوباره درست و حسابی راه بیفتن خیلی از مشکلات این جوان ها که بیشتر به خاطر احساس بدردنخور بودن و بی فایده بودنه رفع میشه . البته من دلم به این دولت روشنه .
  • پيمان A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    38 0
    در مدت پنج سال سيصد ميليارد تومن معقوله البته اگه تماما صرف انجام پروژه بشه و نه اينكه زبونم لال ...
  • دانشجو A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    10 0
    میگما با 3،000،000،000،000 تومانی که طبش خوابیدا... چنتا ازین پروژه ها میشد انجام بدیم!؟ همچین رقم 350 میلیاردو تیتر کردین که بگیم چه رقم بالایی؟ رقم بالا یعنی 3000 میلیارد تومان عزیز جان
  • ارش A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    25 0
    این عدد چقدر اشناست منو یاده 3 هزار میلیارد خدا بیامرز میندازه
  • سعید A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    29 0
    آقا اول برید به فکر رفاه و آسایش مردم باشید این همه آدم بدبخت و بیچاره تو کشورمون هست بعد شما به فکر حیف ومیل کردن بیت المال هستین.واقعا"جای تاسف داره با این همه پول میشه حداقل هزاران دختروپسرنیازمندو فرستاد خونه بخت.
  • علیرضا IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    9 32
    واقعا بده که سطح فکریمون پایین باشه، 300 میلیارد تومان میتونه مشکلات شما رو حل کنه که به شوخی یا جدی این حرکت ارزشمند رو مسخره میکنید؟ امثال شما زمان قاجار هم کارهای امیرکبیر رو بی اثر و کم ارزش جلوه میدادند، میگفتند واکسن برای چیه! حالا هم یارو میگه قطب برای چیه من گرسنمه! آره تمام مشکلات باید حل بشه ولی جلوی علم آموزی و پیشرفت در زمینه های جدید رو به بهانه مشکلات اقتصادی نباید گرفت حالا هی منفی بزنید و هی خوشمزگی کنید با این طرز فکر پایین هیچ وقت مشکلاتتون حل نمیشه من که به شدت موافقم و معتقدم که بودجه ی خیلی کمی برای این حرکت ارزشمند در نظر گرفته شده
  • بی نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    6 22
    خداییش به همه چی هم گیر ندید دیگه این کار اگه بشه فوایدش تو اینده نه چندان دور برا مردم همین مملکته دیگه اینا هم هرکاری کنن ملت فقط میخان گیر بدن
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      2 0
      خرم نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد یکی از چیزهایی که " ملت "گیر دادن ده ساله دمار از روزگار مان درآورده ، کی قراره این آینده های نسیه به نقد حال تبدیل بشه؟
  • حسن A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    60 0
    یه نفر اینو برای من توضیح بده: چگینی گفت: قطب جنوب منطقه وسیعی بین اروپا و آفریقاست!
    • محمد IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      8 1
      ای که وگوفتی یعنی چه؟
    • بی نام A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      16 0
      حالا خوبه نگفت انگلیس جزیره ی کوچکیست در غرب آفریقا!!! :)))
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    25 2
    همه جای دنیا رو فتح کرده بودیم ، فقط مونده بود کف قطب جنوب !
  • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    23 0
    میترسم این پروژه هم مثل کارای دیگه شون ناتمام ومعطل بمونه و کلی خرج اضافی به گردن ملت بگذارن
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    26 0
    احتمالا براي اقاي زنجاني ان راننده بي چيز مي خوان كار درست كنند
  • بی نام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    41 2
    بگذریم که قطب جنوب بین کجاهاست... اما این کلمه (گشت تحقیقاتی دریایی خلیج فارس) شمارو یاد گشت ارشاد نمیندازه؟
  • علی اهوازی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    19 1
    شما به فکر منابع نفت و گازید قظبید شاید بعدها اجازه برداشت بدن؟؟ شما بارس جنوبی و چاهای نفتی آزادگان دست به نقد ول کردید میخواید بری قطب؟؟؟؟؟؟؟بابا دست بردارید این دفعه نوبت کیه که وضعش خوب بشه؟؟؟انگار نمیدونید 25ساله قطر داره گاز میبره شماها خوابید کی میخواد این خسارتهارو به مردم بده؟؟؟؟ قطر از همین گاز بارس جنوبی اینقدر وضعش خوب شده که جام جهانی گرفته//// ای بابا شما کجاید ما کجا
  • ایمان A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    14 1
    آقا دنگ من که میشه حدود 5000 تومان من رو بدید ما بریم پی کار و زندگیمون. من حاضر نیستم تشریف ببرید. شماره کارت می دم ...کارت به کارت بکنید.
  • ایمان 2 A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    24 0
    خدا به داد پنگوئن ها برسه
    • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      3 0
      باشگاه استعداد یابی میزنن براشون میان ایران دروازه بان میشن
  • بی نام A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    15 1
    به بهانه تحقیق در قطب جنوب چه بساطی راه بندازند.اقا میگه چون دلار 3برابر شده پول ساخت کشتی از 9 میلیارد شده 25 میلیارد.مگه شما هیچی را نساخته اید که از اول خرجشو 3 برابر کرده اید.گیرم دلار 3 برابر شده ایا دستمزدها هم 3 برابر شده که پیش بینی قیمت تمام شده شما هم 3 برابر شده .این یعنی بهانه برای سو استفاده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    23 0
    به فضا رفتن دکتر کم بود ظاهرا" دکتر قصد رفتن به عمق زمین را هم دارند!!!
  • بی نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    17 1
    چه خوب میریم تو قطب جنوب دوتا اسکیمو رو از گمراهی و تاریکی نجات میدیم برای آنها از عدالت سخن میگیم از قانون از برابری بهشون درس اخلاق میدیم یادشون میدیم چطور پیشرفت کنند چطور لباس بپوشند چطور راه برند چطور بخوابند چطور به هم پول سودی قرض بدهند چطور به همدیگه خوبی کنند....الیته اگه در قطب جنوب اسکیمو نبود میریم قطب شمال
  • قنمبر IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    10 0
    آخ جــــــون جــــنــــو ب بــریـــــم جــــــنــــــوب
  • محمد IN ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    4 1
    خداوکیلی حالا این بودجه رو خرج کنن یا نکنن در زندگی من و شما تغییری ایجاد میشه ؟ پس پشت سیستمت چاییتو بزن به بدن و برو سراغ خبرهای بعدی!!!
  • کارمند A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    13 0
    از جناب خاوری چه خبر؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      11 0
      قراره اسپانسر بشه برای این پروژه!
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    11 0
    بیرین از قطری ها پول نفت را و گاز بگیرین . این هم میره تو جیب روس هاباور ندارم شما قدمی برای ما بردارید
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    4 0
    از اون حرفا بودا!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 0
    ببخشید این ادرسی که شما از قطب جنوب داده اید که منطقه وسیعی بین افریقا و اروپا است کاملا اشتباهه شما احتمالا منظورتون دریای مدیترانه است اخه عزیز من این چه نوع ادرس دادنیه؟قطب جنوب خودش میگه جنوب جنوب، اروپا شمال کره زمینه من واقعا تعجب می کنم یکی میاد میگه انگلیس جزیره کوچکی در غرب افریقاست یکی میگه قطب جنوب بین افریقا و اروپاست حتما ایران هم بین استرالیا و نیوزیلنده شما که نمیدونین قطب جنوب کجاست چطور میخاین اونجا پایگاه بزنین اشباهی نرید یه جای دیگه بعد برامون جوک بشه
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 0
    مدت زیادی هستش که کارمون شده اختراع اختراعات دیگران و باز کشف کشفیات دیگران !!! مردم دارن از دود سرطان میگیرن خواجه در فکر نقش ایوان است!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 0
    این منطقه ای که اشاره کرده اید بین افریقا و اروپا است دریای مدیترانه است نه قطب جنوب خواهشا در یک مکان دیگه اشتباها پایگاه احداث نکنید دوستان اول بروید یاد بگیرید قطب کجاست بعد پایگاه احداث کنید
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    4 0
    دکتر قبلی میخواست بره فضا و دکتر جدید میخواد بره زیر زمین!!! آقا جان نیازی به این همه کار محیر العقول نیست همن جا روی زمین بمونید وضع مملکت را درست کنید . عجبا!!!
  • بی نام! IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    3 0
    بابا بذار بریم ان سیاره مشتری فتح کنیم مگه بده ما که راحت با سهمیمون بهترین رشته ها در دانشگاه میریم استخدام میشیم حقوق میگیریم نباید بالاخره پیشرفتم کنیم
  • محمود طاهرنزاد A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 2
    هر چه در زمینه تحقیقات هزینه شود کم است
  • بابک A1 ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 2
    به نظر من این حرفهارو بزارید کنار انشاالله هم مشکلاتمون رفع میشه هم قطب جنوب رو فتح میکنیم در نا امیدی بسا امیدی هست...!
  • یحیی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    1 5
    عزیزم باید الان گرسنگی بچشیم تا 10 سال دیگه به بعد بتونیم راحت زندگی کنیم/////در ضمن همه چی که گرسنگی شگم نیست بدبختی ما گرسنگی فکرمونه