پروفسور رضا: برای دانشجوی ایرانی عذری پذیرفته نیست؛ پیشرفت همت می‌خواهد

پروفسور فضل الله رضا در آستانه 100 سالگی فردا 26 آبان ماه به ایران می آید. چندین دهه فعالیت علمی این نخبه ایرانی نام وی را در فهرست دانشمندان نام‌آور جهان قرار داده است.

ایرنا نوشت:

پروفسور رضا در آستانه 100 سالگی اش فردا/یکشنبه/ 26 آبان ماه به ایران می آید. پروفسور رضا در اقامت یک ماهه خود به شهرهایی همچون ˈرشتˈ (زادگاهش) ، مشهد و اصفهان سفر خواهد کرد و در مدت اقامت خود دفتری در دانشکده فنی دانشگاه تهران خواهد داشت.

وی دراوان جوانی سفری پرفراز و نشیب به آمریکا داشت. چندین دهه فعالیت علمی این نخبه ایرانی سبب شد تا نام وی در فهرست دانشمندان نام آور جهان قرار گیرد.

پروفسور رضا در کتاب برگ بی برگی خاطرات خود از سفر دشوارش را اینگونه به تصویر می کشد: من در اولین فرصت در سال 1323 (سپتامبر 1944) از تهران و با وسیله نقلیه ای شبیه اتوبوس به مشهد رفتم، با کامیون خودم را به زاهدان رساندم و سپس با قطاری خراب و کُند پس از سه شبانه روز خود را به بمبئی هندوستان رساندم، بعد از چند روز انتظار در بمبئی، اولین کشتی ای که جنگ زده های آمریکا را از جبهه برای مرخصی یا معالجه می بُرد، رسید.

کشتی بسیار بزرگی بود دو یا سه هزار نفر سرباز و ما صد نفر مسافرسوار آن شدیم، یک کوله پشتی داشتیم برای جلوگیری از خطرِ غرق شدن، چون ممکن بود هواپیما های ژاپنی و آلمانی کشتی را بمباران کنند. کشتی برای فرار از دست آن ها دائما مسیر خود را تغییر می داد... .

فضل الله رضا فرزند ˈشیخ اسدالله رضاˈ (روحانی و مالک) و از نبیره های امیرˈهدایت الله خان فومنیˈ در سال1293 خورشیدی در رشت به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در شهر رشت به پایان برد، دیپلم را در تهران گرفت و در سال 1317 ازدانشگاه تهران مدرک کارشناسی در رشته مهندسی برق فرهیخته شد.

همزمان با تحصیل در دانشگاه درباره علوم ریاضی تخقیق می کرد و نخستین کتاب علمی خود را در حدود سال 1319 با عنوان دوره هندسه علمی و عملی تالیف کرد.

وی پس از خدمت سربازی و تحمل مشکلات فراوان عازم آمریکا شد و در سال 1324 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه کلمبیا اخذ کرد.

در سال 1328 نیز مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک گرفت.

در طی سالهای 1339-1334 عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی برق دانشگاه ˈام ای تیˈ در بوستون و در سال های 1347-1333در گروه مهندسی برق دانشگاه ˈسراکیوزˈ در ایالت نیویورک بود.

پروفسور در سال 1340 استاد میهمان دانشگاه پلی تکنیک زوریخ سوییس و از سال 42-41 استاد میهمان دانشگاه فناوری سلطنتی دانشگاه کپنهاگ دانمارک و در طی سالهای 57 -42 استاد میهمان دانشگاه کلرادو در ˈبلدرˈ امریکا و دانشگاه پاریس فرانسه بود.

تحقیقات و مباحث وی در مورد نظریه ریاضی سیستم ها و مدارهای الکترونیکی است.

چهار کتاب درسی به زبان انگلیسی و 11کتاب به زبان فارسی از جمله کارهای وی است.کتاب ها ومقاله های پروفسور رضا به اکثر زبان های زنده دنیا ترجمه شده است .

پروفسور در طی سال های 46-48 رییس دانشگاه های صنعتی شریف و تهران بود.

وی سال های 53-48 سفیر ایران در یونسکو و در سالهای57-53 سفیر ایران در کانادا واز سال 57 به بعد نیز استاد دانشگاه های ˈکنکوردیاˈ و دانشگاه ˈمگ کیلˈ مونترال کانادا بود.

پروفسور رضا از سال 1357 تاکنون استاد دانشگاه های ˈکنکوردیاˈ مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل مونترال است.

وی رییس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رییس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رییس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال موسس های علمی و ادبی فراوانی است.

پروفسور رضا یکی از پایه گذاران نظریه ˈاطلاعات و مخابراتˈ در جهان است و تحقیقات گسترده ای در زمینه ظرفیت ˈشنون و ارسال حداکثر اطلاعاتˈ در ˈکانال های مخابراتی نویزدارˈ داشته است.

ˈنظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفیˈ، ˈسیستم های خطی آنالیز عمومیˈ،

ˈنظریه سیستم ها و مدارهاˈ، ˈنظریه کنترل سیستم های پویاˈ، ˈفضاهای خطیˈ، ˈانتقال و تلفات انرژی در شبکه های n دهانه ایˈ از جمله فعالیت های دیگر اوست.

او معتقد است که نباید سنت های ملی و دینی را آسان از دست داد و در وضع کنونی جهان، خردگرایی به تنهایی نمی تواند جوامع جهان سوم را با جهش یک روزه به رده اول اقتصاد و فناوری برساند.

از جملات وی است: گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقیان و ایرانیان تردید داشته باشد، اما آیین خرد گرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

ذوق، شوق و ژرف نگریِ فرهنگی و ادبیِ پروفسور فضل الله رضا چنان است که نویسنده ای چون ˈمحمد علی جمالزادهˈ در مورد مقاله ˈقاضی بستˈ (بضم ب) وی چنین نوشته استˈ هشتاد سال از سن من می گذرد و پوستم مثل لاک پشت سخت شده، دیگر کمتر از چیزی متأثر می شوم مقاله شما را سه بار خواندم اگر شما در تمام مدت عمر، همین یک مقاله را نوشته بودید، قرضتان را به ایران ادا کرده بودید، چرا بیشتر نمی نویسید؟

پروفسور فضل الله رضا یکی از معتبرترین دانشمندان ایرانی است که با در دست داشتن دکترای الکترونیک از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک (1950) و تدریس در بهترین دانشگاه های جهان همچون؛ ام آی تی، سوربن، پلی تکنیک زوریخ، سیراکیوز، کلرادو، مک گیل و... و به انجام رساندن تحقیقاتی کم نظیر درباره نظریه اطلاعات (Information Theory)، نظریه سیستم ها و شبکه های مخابراتی و نوشتن مقاله هایی علمی که به زبان های فرانسوی، روسی، اسپانیایی و... ترجمه شده و دانش پژوهان را در سراسر جهان بهره مند ساخته است.

طبع ادبی رضا
وی پژوهش های گسترده ای هم در زمینه فرهنگ، شعر و ادب فارسی داشته که در کتاب های ˈنگاهی به شاهنامهˈ، ˈمهجوری و مشتاقیˈ، ˈبرگ بی برگیˈ و تازه ترین اثرش ˈنقدها را بُود آیا که عیاری گیرندˈ حاصل آن است.

رضا در خاطرات خود در برگ بی برگی نوشته است: وقتی به نیویورک رسیدم یکماه از سال تحصیلی گذشته بود، چند نفر از استادان نشستند و سوالاتی کردند، وقتی جواب ها را نوشتم بلافاصله قبولم کردند.

هیچ از دیپلم و مدرک دانشگاهی من (در دانشگاه تهران) نپرسیدند و به اصطلاح، نفوذِ کلام من کافی بود تا مرا بپذیرند. بعد از پانزده شانزده سال که تدریس کرده بودم با خودم گفتم باید حتماً خدمتی به ایران بکنم . وقتی رییس دانشگاه تهران شدم فضای مناسبی ایجاد کردم تا هرکس بتواند براحتی تحصیل کند قبل از آن در سیستم آموزشی تشریفات زیاد بود، روش تدریس قدیمی و مانند اروپای پیش از جنگ جهانی بود.

یکی از کارها این بود که جزوه ها را پاره کردم، و از پنجره به دور انداختم. دانشگاه را هم به صورت دو ترم درآوردم و زمینه ایجاد درس های اختیاری و تخصصی را فراهم کردم. درس های اختیاری را برای همه رشته های دانشگاهی گذاشتم، تا فرهنگ ایران و زبان فارسی به صورت مختصری آموزش داده شود. فکر می کنم آن ها خدمت هایی بود که باید به وطن و زادگاه خود می کردم.

اصلاح برنامه های درسی، و تنظیم درس های اختیاری، درجه بندی نمرات بصورت ( A B C D) از جمله کارهای وی است.

وی در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که ˈاکنون جوانان باید چه کار انجام دهند؟ˈ می گوید: ما آن موقع بی خبر بودیم چون وسایل اش نبود. در دانشگاه تهران، مثلاً چند سال می گذشت تا چند مجله علمی به دست ما برسد، کتاب خیلی نادر پیدا می شد. بنابراین نمی شد از آن چندان توقع داشت. فقط در قسمت ادبیات و الهیات، عظمتِ دانشگاه تهران متصور و منعکس می شد و این کم دیده می شد و من از آنهایی بودم که این را بیشتر می دیدم، و چند بار در سخنانم گفتم که در هیچ کدام از دانشگاه های دنیا در قسمت ادبیات همتای ما وجود ندارد. الان ایران مردمانِ فهمیده و مطلع دارد و به خصوص اینترنت را باید در نظر داشت، که دنیا را به هم وصل کرده است. بنابراین، برای دانشجوی ایرانی آن عذرها که کتاب نداریم، معلم نداریم و... دیگر پذیرفتنی نیست فقط باید بگوییم همت نداریم. زمان ما اطلاع از وضع جهان و وضع دانشگاه ها بسیار کم بود، من حتی وقتی به آمریکا رفتم، چون از دولت کمک هزینه نمی گرفتم همیشه برای هزینه ها نگرانی داشتم، سفارت ایران هم اطلاعی نداشت که افرادی مثل مرا راهنمایی کند، که دانشجوی مستعد می تواند از دانشگاه کمک خرج دریافت کند.

من در آثارم سعی کردم عصاره ای از آنچه آموختم به جوان ها انتقال بدهم. یک مقدار هم جهان بینی در آنها هست، دانشجویان از من راهنمایی می خواهند که به کدام دانشگاه برویم؟ می گویم: به هر جا بروید و مستعد باشید، خواهید آموخت.

وی معتقد است: تحصیل و تهذیب بعد از تحصیلات عالیه شروع می شود،معرفت از آن به بعد شروع می شود. بعد از درس و مدرسه باید چشم آدم باز شود که ببیند باید چه کار کند.کسانی که بعد از تحصیلات دانشگاهی متوقف می شوند، قابل ستایش نیستند، زیرا بعد از آن تازه انسان می تواند قدم بردارد، در کارهای علمی آنچه اهمیت دارد، امتداد و استمرار است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    73 22
    آ آ آ آ آ ، ١٠٠ سال !!!!!؟؟؟؟! ماشاا...
    • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      86 16
      شما چکار به سن و سال مردم داری؟ از این همه مطلب صرفا همین رو متوجه شدی و همین مهم بود؟
    • امیر IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      18 13
      شما چیکار داری این اقا از این مطلب چی گرفته چی نگزفته وکیل وسیع ملتی؟ کامنت خودتو بزار
    • رضا A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      15 3
      بي نام ، من اين قسمت متن برام جالب بود. شما يه جاي ديگه اش برات جالب بوده. من بايد بيام به شما بگم چرا از اونجا خوشت اومده ، از اين جا خوشت نيمده !!!؟؟؟ آسايش نداريم ما ! والا !
    • بی نام A1 ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      10 8
      آقای امیر خان عزیر شما اول یاد بگیر که وصی با وسیع فرق داره. بعد کامنت بذار
  • بی نام US ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    سال ۲۴ ایشون مدرک مهندسیشون رو گرفتند!!!!!!!!. بعد من که هنوز جوهر مهندسی ام خوش نشده انگار فتح کردم. استاد من رو تحت تاثیر قرار دادی ان شائ الله سایه اتون روی سر ما باشه
    • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      29 60
      جهت اطلاع اون موقع خیلی راحت تر می شد مدرک گرفت. در ثانی این آقا هر چند سال یه بار میاد ایران یه نظری میده و میره امریکا حالش و میکنه. جو گیر نشین الکی. آیا تا به حال پای سخنرانی ایشون نشستید. ایشون می فرمودند که دخترشون چه راحت در غرب رشته عوض می کنن و از نظرشون یکی ار جوان های نخبه اند ولی مایی که مجبوریم هر رشته ای و بخونیم آخرشم کار نیست نمی تونیم نفس گرم این آقایونو درک کنیم
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      6 6
      آقا یکی پیدا بشه این عبارت "سایه تون روی سر ما باشه" را از بین ببره. حالم از این جملات بهم می خوره. آدم اینقدر بدبخت و فلک زده.
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    آقای پرفسور در فصایی که رانت حرف اول میزنه نخبگان باید برن کشکشان بسابند.. ...... تصميم می گیرند که کی پیشرفت کنه کی نکنه
    • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      هیچ بهانه ای قابل قبول نیست فقط همت می خواهد و همت و همت
    • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      65 53
      "تصميم می گیرند که کی پیشرفت کنه کی نکنه" عاشق این توهمتم
    • بی نام RO ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      64 12
      این آقا خبر نداره که 35 سال هست که دانشگاه بزرگی مثل دانشگاه تهران و شیراز و تبریز در کشور ساخته نشده. علارغم چند برابر شدن جمعیت کشور و 10 برابر شدن دانشجو ها.
    • از تبریز IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      47 4
      بنده همت هم داشتم پروفسور. فارغ التحصیل دکتری هستم با یک رزومه خوب. اما چه فایده وقتی بیکارم؟ بیکارم چون پارتی نداشتم.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      18 1
      پروفسور رضا از بنیان گذاران شبکه های کامپیوتری و اینترنت هستند
    • امیر IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      10 16
      حالم از آدمایی که یک جمله از متن رو بر میدارن کپی پیست میکنن بهم میخوره
    • arash IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      18 1
      یعنی من هنوزم تو مخیله ام نمی گنجه چطور کسی که سال 1323 لیسانس برق داشته و میتونسته یه زندگی در حد عالی تو ایران داشته باشه حاضر میشه خطرات یه همچین سفر طولانی و خطرناکی رو به جون بخره تا بتونه به جایی بره که از نظر علمی به کمال برسه .. واقعا کمال گرایی ایشون فوق العاده قابل تحسین هستش ...
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      11 1
      آره همت ميخواد ولي بعدش هم كسي حق نداره بگه تو چرا ميخواي ازاين كشور بري.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    45 8
    سلام پروفسور خوش امدی کاشکی به دانشگاه شیراز هم میامدید. ما دانشجوهای برق خیلی دوست داشتیم شمارا میدیدیم. مطمئنا پروفسور صفوی و بقیه اساتید برق دانشگاه شیراز به گرمی از شما استقبال میکردند.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    افتخار مردم گیلان و رشت هستن استاد. ..
    • مهران IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      37 21
      نوشته استاد افتخار زادگاهشه اخه این کجاش رای منفی داره؟
    • امیر IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      15 14
      ای بابا به شما چه ربطی داره ؟؟؟؟ یه عده دوس داشتن منفی دادن!! حتی اگه این کامنت کاملا مثبت و صحیح باشه دلشون خواسته منفی بدن یه عده. شما یعنی انقد بیکار تشریف داری میای اینجا ببینی کی منفی میده بعد ازشون بپرسی چرا منفی دادن؟ خوش بحال اونایی که همش میان میپرسن (این کجاش منفی داشت و اینا) کلا از همه جا و همه چی آزاد و تعطیلن
    • روشنفكر A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      51 19
      مهران ، دوست داشتم منفي دادم ، اصن به همه منفي ميدم.روشنفكر يعني همين ديگه.منتشر كن لطفا.
    • رضا A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      13 14
      من گیلانی نیستم ولی خیلی واضحه که گیلان به نسبت جمعیتش آدمهای تحصیل کرده و با بهره هوشی بیشتری نسبت به متوسط جامعه ایرانی داره. اونم دلایل زیادی داره که مجالش اینجا نیست. اینایی که منفی میدن خودکم بین و حسود هستن .
    • بی نام US ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      11 3
      اقاي مفتخر اكه ايشون تو رشت ميموند باز هم از لحاظ رتبه علمي همين جايكاه امروز رو داشت؟؟؟؟
  • معصومه EU ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    67 15
    باعث افتخار ایران و ایرانی و خصوصا رشتی های عزیز. همان طور که پرفسور رضا فرمودند الان دیگه برای رسیدن به پیشرفت و تعالی، هیچ بهانه ای قابل قبول نیست فقط همت می خواهد و همت و همت. یا علی
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    20 38
    جوگیر نشین در این شرایط موجود علاوه بر همت یه سری پارامترهای دیگه هم لازمه که از همه چی مهمتره اولینشون که مهترینشون هم هست بلاهته!!!! سایر پارامترها رو نمیگم خودتون دنبالشون بگردین!
    • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      4 2
      بلاهت چی هست
    • بی نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      3 0
      بلاهت یعنی نادونی اما منظور اصلیم سر در آخور داشتن و به من چه گفتن بود!
  • رضا A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    39 3
    متاسفانه کشور ما نمیتونه به خوبی از سرمایه های علمیش استفاده کنه .کارهای استاد بسیار ارزشمند هست ولی "ایران" هیچ سودی به جز حسن شهرت استاد نبرده است . این خاصیت کشور ماست که از 80 سال پیش تا به حال فرقی نکرده . تمام دانشجوها و حتی بچه های دبیرستانی سودای تحصیل در خارج دارن و افرادی که رزومه خوبی دارن قطعا خارج میشن و به این صورت کشور سودی که نمی برد.دلیل اینکه حتی یک فناوری ، یک صنعت ، یک برند از ایران وجود ندارد که بین المللی باشد و در خانه تمام جهانیان باشد همین است.و متاسفانه این روند ادامه دارد و این حق دانشجو هست که برای زندگی بهتر از کشور خارج بشه .
  • sajjad A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    43 12
    افتخار مردم ایران و گیلان + پرفسوردکتر سمیعی
  • حسین A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    48 11
    شما بیاید توی این دانشگاه ها دو روز درس بخونید...اگه چیزی فهمیدید
  • ندا A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    31 4
    میبالم بهتون شما افتخارید ولی اوضاع خوب نیس اینجا
  • بهروز A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    33 8
    با کما ل احترام خدمت پروفسور گرانقدر و آرزوی سلامتی ... باید عرض شود که جونای این زمونه همتشون رو خرج مسائلی دیگه میکنند.گذشت زمانی که دانشجو میرفت دنبال دانش( البته من از محضر دوستان جویای واقعی علم، پوذش میطلبم)
    • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      4 7
      جوياي علم !بهروز جان !دلبندم !پوزش درسته نه پوذش!
  • دلال مرکزی EU ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    30 75
    ایشان نفسشان از جای گرم درمیآید ، ایشان با بورسیه (پول بیت المال یا مالیات مردم) به خارج فرستاده شدن و با هزینه مردم تحصیل کردن و .... ، حالا آمدن به دانشجوهای ما بی حرمتی میکنند که همت عالی داشته باشید؟ دانشجویی که باید 100% هزینه اقامت و خورد و خوراک و ... و حتی تهیه مواد اولیه آزمایشگاهی خود را خودش پرداخت کند و هیچ بورسیه ای هم نمیگیرد چطور توقع دارید که همت عالی داشته باشد؟ اگر شما برای آنها دلتان میسوزد حداقل هزینه 10 نفر از آنها را متقبل شوید بعد ببینید که همتشان 100 برابر شما خواهد بود.
    • بی نام DE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      30 5
      " من حتی وقتی به آمریکا رفتم، چون از دولت کمک هزینه نمی گرفتم همیشه برای هزینه ها نگرانی داشتم" دوست عزیز شاید متوجه این جمله نشدید.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      17 4
      کمی بفهم
    • محسن A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      18 4
      مخالفم 1- مگه ندیدید استاد با هزینه شخصی خودشون کارکردند 2- بسیاری از افراد هستند در طول دوران تحصیل هم کار کردند و هم درس خوندند
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      21 4
      تو دیگه کی هستی؟!!! اصلا نفهمیدی چی گفته؟
    • امیرحسین A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      17 1
      آفرین به شما. اگه درساتم اینجوری خونده باشی و فهمیده باشی که واقعا بهت ظلم شده اگه کمتر از استنفورد و ام آی تی بپذیرندت. این بنده خدا با هزینه شخصیش رفته اونجا کار کرده درس خونده. واقعاً که . . .
  • هومن رازقی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    31 11
    من دانشجو که برای یه لقمه نون شبم باید بیست و چهار ساعته ازین ور برم اونور سراغ تدریس و چهار تا کار دوقرونی پروژه ی اساتید که آدم چرت بزنه بیشتر بهش میدن تا توی آزمایشگاه، میشه بفرمایید کجای همتم کمه؟ رفتم تسهیلات دانشجوی استعداد درخشان بگیرم، گفتن ماهی پانزده هزار تومن... و البته میتونی هر ماه پنج تا کتاب بیشتر از سهمیه عادی از کتاب خونه ببری! کجا؟! همین دانشکده فنی دانشگاه تهران. رفتم وام بگیرم، گفتن یک میلیون تومن میدیم، تا دوسال بعد از اتمام تحصیلت مدرکتو نمیدیم تا یک و پونصد برگردونی... جناب پروفسور، من شما رو ایرانی نمیدونم و اظهار نظر شما رو قبول ندارم. ایرانی که شما توش بودید، کشور دیگه ای بوده، و اگه ایرانی میبودید، مثل دکتر جبه دار و چند تا عزیز دیگه، میموندین همینجا.
    • حسین A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      5 5
      آقای هومن حتما باید راجع به هاوکینگ و هلن کلر و اینهمه دانشمند معلول دیگه هم مطلب بخونی تا بفهمی همت چیه ؟
  • منشور گیلان IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    20 9
    همت و پیشرفت ایشان و پرفسور سمیعی باعث ایجاد بین ما گیلانی ها شده و باعث شده تو زمینه های علمی ما همیشه بهترین باشیم ارزوی سلامت برای ایشان و همه
    • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      3 0
      تو چی؟ تو چه کردی؟ بدبختی ما اینه که هر روز، فقط از کورش تا ایشون رو اسم میبریم و بهشون افتخار می کنیم
  • قربانی A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    16 1
    آن موقع پروفسور رضا امید داشتند . جوان ایرانی همت دارد امید بدهید به او تا مثل شما با یک کوله پشتی به آن سر دنیا برای کسب علم برود .
  • دانشجوی ارشد هوش مصنوعی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 40
    پرفسور به کسی گفته میشود که د رمرز دانش حرکت کند و از یافته های جدید غافل نشود بنابر این د ررشته های فنی مهندسی که سرعت رشد داده های علمی ان با ثانیه اندازه گیر میشود پرفسور نامیدن ایشان نا مربوط است
    • علی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      10 2
      نه بابا خودت فهمیدی اینو ...!!!!!!!!!!
    • بی نام EU ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      11 3
      پروفسور در مکان های آکادمیک به استاد تمام گفته می شود که ایشان 60 سال است که پروفسور هستند
    • بی نام GB ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      7 3
      اینقدر از این لقب های الکی به هم دیگه غرض میدیم که طرف خودشم باورش میشه دکتر مهندسه
    • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      8 2
      نه تو خوبی و تو خوبی
    • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      8 2
      یعنی اگه الان کسی بروفسور باشه بعد 4 سال بیفته رو تخت بیمارستان وقتی خوب شد اومد بیرون دیگه بروفسور نیست دوباره باید بره بروفسور بشه؟
    • زهره IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      0 5
      4 سال نه 60 سال...60 سال...قبل از نظریه های فیزیک نوین ...قبل از پیشرفت های این چنینی...فکر نمیکنم اطلاعات ایشان تا این حد به روز باشه...ولی خب انسان قابل احترامی هستند.
  • حامد IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    12 7
    شک ندارم اگر در حال و هوای دهه های 20 و 30 بودم، من هم پروفسور رضای دیگری میشدم و یا حداقل وضعیت بهتری نسبت به اوضاع کنونی خود داشتم .... (مسلما اقتصاد کشور در آن دوران یکی از سالهای طلایی خود را پشت سر می گذاشت، البته به استثنای سالهای ابتدایی دهه 40 ) و لازم نبود که یک دانشجو مثل حقیر، به فکر تأمین حداقل معیشت باشد( با توجه به تورم کنونی که نزدیک به 40 برابر سالهای جوانی پروفسور بوده) و تمام فکر و ذکرش می شد درس درس درس و البته پژوهش . به هرحال پروفسور زنده باشی و دعایتان را بدرقه راه ما کم همتان بفرمایید ....
  • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    9 5
    استاد عزيز قدمتون روي چشم !جسارتا يك سوال دارم ميتونم بپرسم در چهل سال اخير خدمات شما به ايران چه بوده است ؟حقيقتش را بخواهيد شما باي من با يك خارجي هيچ فرقي نداريد .
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    6 9
    برو باو دلت خوشه!
  • سعید A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    2 24
    جناب پرفسور ماشالا قد یه قرن سن داری.هفتاد سال از این رفتی.تو اصلا تصور درستی از ایران و انقلاب داری؟دفاع مقدس حالیته؟صد سال آدمو یاد موزه و میراث فرهننگی میندازه
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    13 8
    نفس پروفسور از جای گرم در میاد. پروفسور اگر این دانشگاههای داخل خوب بود شما 34 سال نمیرفتید اون سر دنیا زندگی کنید و درس بدید. و امروز فقط برای تفریح و جشن تولدتون بیاید ایران.
  • دانشجوی مکانیک IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    9 1
    در بین نظرات اکثرا گله شکایت و حاشیه و نارضایتی مطرح بود البته به نظر من هم وضعیت خیلی جالب نیست ولی بلاخره از یک جا باید شروع کرد تا کی میشه ناله کرد اینطوری تا چند 1000 ساله دیگه هم جهان سومی میمونیم!!
  • بی نام A1 ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    10 4
    اومدن اینجا تو رودرواسی مسئولین یه حرفی زدن که کسایی که دعوتشون کردن خوشحال باشن...علم و تحقیقات علمی دوران کودکیشون رو گذروندن الان همه چی پیچیده و سخت شده هر رشته ای چندین زیر مجموعه و گرایش داره... دیگه نمیشه با چشم غیر مسلح به آسمون نگاه کرد ستاره شناس شد... دیگه نمیشه ماری کوری وار تحقیقات شگفت انگیز انجام داد...الان باید هزینه کنی ارتباطات قوی داشته باشی تا بتونی امکانات و فرصت به دست بیاری... برای آزمایشای یه دکتری کشاورزی هزینه گاهی سر به دهها میلیون میکشه فکر میکنن یه دانشجوی ساده این پول رو کجا میاره
    • مهدی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      5 1
      احسنت بر شما. بهترین و نزدیکترین نظر به واقعیت موجود که دیدم.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      0 4
      کمی بی انصافی است، برای تحقیق حتما نباید میلیاردی خرج کرد. پروژه هایی را میشناسم که در دو دانشگاه و با دو روش و هزینه هایی بسیار متفاوت به یک نتیجه نایل آمده اند. اما مشکل همه ما امید است، وقتی سهم نفت ما را قطر برداشت میکند و ما در گیر نیروگاه اتمی 35 ساله خود هستیم رانت دار ها 3000 میلیارد تومن را بارها میبرند و برای دانشجوی دکترای کشاورزی ما 3000 دلار میشه هزینه دست نیافتنی... احتمالا چاپ نمیشه / حرف راست را در سینه نهان باید کرد...
  • بی نام A1 ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    7 2
    تا وقتی منافع گروهی و قبیله ای و طایفه ای بر منافع ملی ارجحیت دارد همین داستان است که هست. به عبارت دیگر هیچ ایرانی در ایران از راه تحصیل به جایی نمی رسد.
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    7 9
    مدرکش رو ایران گرفته خدمتشو داره به اونها میکنه اونوقت نظر میده جوانان ایرانی باید اینجوری باشند!!!!!!!!!! بهتره نظرت رو هم برای اونها نگه داری!!!!!!!!!!!!
  • سعید IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    9 7
    پرفسور رضا نخبه ايرانی نيست بلکه نخبه آمريکايی هستش و گرنه ميامد به مملکتش خدمت ميکرد ايشون اگه رفته امريکا برای خودش رفته نه ايران - بعضی ها دوست ندارند نخبه ها برگردند نخبه ها بايد خودشون برگردند و ملت پشتشون هستند - الان خيلی از ارگانها دارند واسه نيروهاشون يک دوره الکی ميگذارند و به خوديهاشون دکترا ميدن تا حرمت دکتری را بشکنند
  • حسن IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    8 1
    «محمدعلی جمالزاده خطاب به پروفسور:اگر شما در تمام مدت عمر، همین یک مقاله را نوشته بودید، قرضتان را به ایران ادا کرده بودید، چرا بیشتر نمی نویسید؟»، برادران رضا (عنایت اله و فضل اله) اگه به ایران خدمت نکرده باشن به انسانیت که خدمت کردن، این طور توهین کردن به یک انسان فرهیخته که عمرشون رو برای اعتلای بشریت گذاشتن اصلا پسندیده نیست. در سبزه میدان رشت مردم با بی اعتنایی از کنار تندیس چهار دانشمند زنده رد می شن بدون اینکه بدونن تندیس کی هست کی نیست!
  • علی IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 5
    بالاخره بایددنبال علم رفت هزاران تامدرک دکتری وجودداردولی همه انیشتن نمی شوندامااین وسط یکی ممکن است بشودوان نفربه اندازه تمام هزاران نفرموثرشود