معرفی اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال حرف و حدیث​های بسیار به همراه داشت و در مقایسه با هیئت​های انتخاب دوره​های قبلی جشنواره، بسیار متفاوت است.

به گزارش خبرآنلاین، معمولاً​ هیئت انتخاب دوره​های مختلف جشنواره فیلم فجر از میان سینماگران شناخته شده و با سابقه، نماینده​ای از اداره کل نظارت و ارزشیابی و کارشناسان سینما تشکیل می​شود. در میان سینماگران،​ در اغلب موارد،​ یک کارگردان، تهیه کننده و گاه فیلمنامه​نویس حضور دارد اما امسال الگوها در مورد گزینش اعضای هیئت انتخاب متفاوت از دوره​های قبلی به نظر می​رسد.

انسیه شاه​حسینی، حبیب​الله کاوش،​ مجید رضابالا، بهمن حبشی، حجت​الله سیفی، علیرضا سجادپور و محسن علی اکبری، اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند؛ افرادی که در میان آنان نمی توان نامی از فیلمسازان سرشناس و مدیران و کارشناسان شناخته شده سینمای ایران را مشاهده کرد.

سال گذشته،​ دوره​ای که فیلم های متعددی برای بازبینی در جشنواره ارائه شده بودند و هیئت انتخاب برای گزینش از میان این آثار کار نسبتاً​ دشواری پیش رو داشت، سعید حاجی میری تهیه کننده سینما، سید حسن حسینی کارشناس فرهنگی، مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده و مستندساز، مجید رضا بالا کارشناس فرهنگی، سیامک شایقی نویسنده و کارگردان، محمد ابراهیم صلواتی فر کارشناس فرهنگی، مینو فرشچی فیلمنامه‌نویس، حسین کرمی کارشناس فرهنگی و مجتبی مشیری کارشناس فرهنگی اعضای هیئت نتخاب بودند.

نتیجه کار این گروه با انتقادی جدی از سوی سینماگران مواجه نشد و فیلم​هایی که به جشنواره راه پیدا کردند، اغلب همان آثاری بودند که پیش از شروع به​کار جشنواره هم انتظار می​رفت که به این رویداد سینمایی راه پیدا کنند.

بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر،​ دوره​ای که برای نخستین بار مجید شاه​حسینی به عنوان دبیر مسئولیت برگزاری این رویداد را برعهده گرفت، سینمای ایران با جشنواره چندان چشمگیری مواجه نشد.

محمدبزرگ​نیا، کارگردان،​ محمدرضا تخت​کشیان، تهیه کننده،​ پوران درخشنده، کارگردان، مجید رضابالا، کارشناس سینما، جمال شورجه، کارگردان، محمدابراهیم صلواتی​فر، داریوش فرهنگ، کارگردان، مجتبی مشیری، کارشناس سینما و محمدحسین نیرومند، کارشناس سینما اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره بودند.

دوره بیست و پنجم جشنواره فیلم فجر با سی​امین سال انقلاب اسلامی همزمان بود و به همین دلیل برگزار کنندگان جشنواره اهمیت ویژه​ای برای آن قائل بودند. علیرضا رضاداد، در این دوره برای آخرین بار دبیر جشنواره بود و فیلم​های کارگردانان شناخته شده ای چون داریوش مهرجویی، رخشان بنی​اعتماد و کیومرث پوراحمد در این دروه از جشنواره به نمایش درآمد.

بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر اولین سالی بود که در دولت محمود احمدی​نژاد این جشنواره برگزار شد. جعفری جلوه مسئولیت برگزاری جشنواره را برعهده علیرضا رضاداد دبیر، دوره قبلی جشنواره قرار داد و رضاداد هم اعضای هیئت انتخاب را به این ترتیب معرفی کرد: همایون اسعدیان،​ کارگردان، سیروس الوند، کارگردان، حسین زندباف، تدوینگر، مجید رضابالا،​ کارشناس سینما، مجید قاری​زاده، کارگردان، ابراهیم صلواتی​فر، کارشناس سینما، مجتبی مشیری، کارشناس سینما، حسین کرمی و محمدحسین نیرومند، کارشناس سینما.

تنوع در سمت و جایگاه افرادی که در هیئت انتخاب دوره​های گذشته جشنواره فیلم فجر حضور داشتند نشان می​دهد که این مساله به عنوان یکی از الگوهای اصلی و جدی چیدن هیئت در نظر گرفته می​شد، اما به نظر می​رسد امسال همین اصل از قلم افتاده و همین نکته موجب انتقادها شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =