هرچند مسئولان سینمایی سخن از تولید 200 فیلم در سال می​زنند، 14 اثر از آثار جشنواره فیلم فجر پارسال هنوز به نمایش عمومی درنیامده است.

به گزارش خبرآنلاین،​ 14 فیلم سینمایی از میان 24 فیلم راه یافته به بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر با گذشت 11 ماه از پایان کار این دوره از جشنواره هنوز اکران نشده​اند.

این در حالی است که سینمای ایران در سال 1388 درخشان ترین دوره اکران فیلم های سینمایی را پشت سرگذاشته است و شورای صنفی نمایش با برنامه​ریزی​های دقیق و حرفه​ای زمینه​ای را به وجود آورده که بیشترین تعداد فیلم در 30 سال اخیر طی یک سال به نمایش درآید.

«به کبودی یاس»​ ساخته جواد اردکانی که اتفاقاً​ در جشنواره سال 1387 مورد توجه هم قرار گرفت و جایزه ویژه​ای در بخش آثار مربوط به دفاع مقدس دریافت کرد،​ تاکنون به نمایش عمومی درنیامده، هرچند شنیده می​شود این فیلم در برنامه آینده اکران سینماها قرار گرفته است. بنیاد سینمایی فارابی بخشی از مسئولیت تهیه این فیلم را برعهده داشته است.

«پای پیاده» به کارگردانی فریدون حسن‌پور و تهیه‌کنندگی علی لدنی یکی از 24 فیلم بخش مسابقه جشنواره سال گذشته بود که تاکنون برای اکران آن اقدامی صورت نگرفته و فرصت نمایش برای آن به​وجود نیامده ​است.

«حیران» به کارگردانی شالیزه عارف‌پور به تهیه کنندگی رخشان بنی‌اعتماد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  فعلاً​ در نوبت اکران قرار دارد و انتظار می​رود در ماه​های آتی و پیش از آغاز سال 1389 به نمایش عمومی درآید.

«دوزخ، برزخ، بهشت» به کارگردانی بیژن میرباقری و تهیه‌کنندگی سعید شاهسواری یکی از فیلم​های متفاوت جشنواره سال گذشته بود که البته در جلب نظر منتقدان نتوانست به میزان «ما همه خوبیم» اولین فیلم سیمایی میرباقری موفق عمل کند. این فیلم هم فعلاً​ اکران عمومی نشده است.

«شبانه​روز» به کارگردانی کیوان علی محمدی و امید بنکدار و به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان یکی از آثار شاخص جشنواره سال گذشته مطرح شد و در بین منقدان طرفداران بسیاری یافت، به گونه​ای که تصور می​شد در فاصله​ای کوتاه از جشنواره اکران شود، اما این فیلم که شنیده می​شود​ هنوز پروانه نمایش عمومی دریافت نکرده است، فعلاً امکان اکران عمومی به دست نیاورده است.

«عیار 14» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پرویز شهبازی هرچند که تاکنون به نمایش عمومی درنیامده، اما در نوبت اکران قرار دارد و انتظار می​رود در هفته آتی روی پرده برود.

«کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش‌زاده و به تهیه‌کنندگی حسن کلامی و سیما فیلم در جشنواره سال گذشته کاملاً​ مورد توجه بود و علاوه بر نامزدی در رشته​های مختلف جوایز متعددی هم به دست آورد،​ هنوز اکران نشده است و تصور نمی​شود در برنامه اکران امسال نیز قرار داشته باشد.

«صندلی خالی» به کارگردانی سامان استرکی» به تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع نوری -ایرج تقی‌پور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان فیلم محبوب اغلب منتقدان در جشنواره سال 1387 مطرح شد اما تاکنون امکانی برای نمایش این فیلم سینمایی متفاوت به وجود نیامد.

«می‌زاک» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری و بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره سال گذشته بسیار خبرساز شد، زیرا آنچه در جریان اکران این فیلم دیده شد،​ نشان داد فیلم لیالستانی به هیچ عنوان نتوانسته محبوبیتی به دست آورد. این فیلم هم که با حمایت بانک پاسارگاد ساخته شده، برای اکران ارائه نشده است.

 «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داودی به تهیه‌کنندگی ابوالحسن داودی با مشارکت حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی، که جایزه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را هم گرفت، همچنان به دلیل مواجهه با مشکلات مربوط به دریافت پروانه نمایش اکران عمومی نشده است.

«زمانی برای دوست داشتن» به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی هنوز برای دریافت امکان نمایش عرضه نشده است و بعید به نظر می​رسد تا پایان امسال اکران شود.

«هر شب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه‌کنندگی سیدکمال طباطبایی که البته به دلیل حضور صدرعاملی در میان داوران مورد داوری قرار نگرفت،​ سال گذشته امکانی برای اکران به دست آورد اما روی پرده نرفت و همچنان هم فرصتی دیگر برای نمایش عمومی آن به وجود نیامده است.

«هفت و پنج دقیقه» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان هنوز اکران نشده است و تصور نمی​شود برای اکران آن نیز اقدامی از سوی تهیه کننده صورت گرفته باشد.  

«موش» به کارگردانی شاهد احمدلو به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و شبکه جهانی الکوثر بدون راه یافتن به اکران وارد شبکه نمایش خانگی شد.

آنچه در مورد 14 فیلمی که از جشنواره فجر سال گذشته تاکنون امکان اکران به دست نیاورده​اند نشان می​دهد با وجود همت جدی مسئولان شورای صنفی نمایش برای برنامه ریزی دقیق برای اکران فیلم​های سینمایی، پایین بودن تعداد سالن​های سینمای موجود در تهران امکانی بیش از حدی که امسال به آن دست یافته شده فراهم نمی​کند.

این نشان می​دهد سینمای ایران در این وضعیت به هیچ عنوان قابلیت اکران 200 یا 300 فیلمی را ندارد که صحبت از تولید سالانه آن ها مطرح می​شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فیلم ساز IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۰۲
    0 0
    این با اون خبر کناری 15 درصد بی سواد داریم چه خوب کنار هم می نشیند