چرخش مصر به سمت روسیه ایی که بیش از 40 سال پیش، انور سادات رئیس جمهور مقتول، پای آن را از قاهره کوتاه کرده بود می تواند زنگ خطری برای آمریکا محسوب شود.

تمایل مصر به برقراری مناسبات کشورش با مسکو در عالی ترین سطح و احتمال عقد قراردادهای میلیاردی نظامی با این کشور شواهدی بر بازگشت روزهایی است که یاد آور جنگ سرد میان دو ابر قدرت شرق و غرب است.
ممکن است آمریکایی ها تمایل و نقشی در روی کار آمدن محمد مرسی در مصر نداشتند، اما بعد از کودتای ارتش علیه او روی خوشی به بازگشت نظامیان به قدرت از خود نشان ندادند. نشانه روشن این ادعا قطع موقت و یا کاهش قابل توجه کمک های مالی و نظامی آمریکا به ارتش مصر است.
این چرخش سریع در سیاست خارجه مصر که در کوتاه زمانی پس از برکناری محمد مرسی روی داده، می تواند به سردرگمی و مشکلات پیش روی اوباما بیفزاید، چه اینکه او هم اکنون بر سر رسیدن به توافقی موقت درباره برنامه هسته ای ایران به شدت از ناحیه تندروهای داخلی و کارشکنی ها و مخالفت های اسرائیل و عربستان سعودی تحت فشار است.
چرخش مصر به سمت روسیه می تواند بر فشارهای داخلی به اوباما در کنگره و حتی سنای آمریکا بیفزاید به گونه ای که ممکن است توافق هسته ای با ایران و حل و فصل منازعه اسرائیل- فلسطین که از اولویت های او در دو سال پیش رو اعلام شده بود را تحت الشعاع قرار دهد.
ریشه این تحولات در تغییر رویکرد جدید آمریکا به خاورمیانه قرار دارد که دیگر نزدیکی با حکومت های مرتجع عربی از جمله عربستان سعودی در اولویت نیست. پیش از این عربستان ناراحتی و نارضایتی خود را از این رویکرد اعلام کرده بود. ریاض این رویکرد جدید آمریکا را در عدم اقدام نظامی این کشور در سوریه و سپس با افزایش احتمال رسیدن ایران و غرب به یک تفاهم بر سر برنامه هسته ای، به خوبی تشخیص داده بود.
نقش سعودی در برکناری و زندانی شدن محمد مرسی و تقویت و تجهیز ارتش با دلارهای هنگفت نفتی برکسی پوشیده نیست. اکنون به نظر می رسد ریاض با نا امید شدن از آمریکا بازی جدیدی را بر خلاف منافع و خواست واشنگتن به راه انداخته است. در واقع ریاض با این بازی جدید مصر را پس از 40 سال از آغوش آمریکا در آورده و به آغوش مسکو فرستاده است.
آمریکایی ها به خوبی می دانند که روسیه همواره در کمین فرصت ها است و هرکجا پای آنها سست شود هنوز برنداشته، روس ها جای آن را پر خواهند کرد اما در این میان قطعا ارتش مصر به تنهایی عاملیت نداشته و جز عربستان نیز به نظر نمی رسد کس دیگری حاضر به ایفای نقش در این دلالی محبت بوده باشد.
دلارهای نفتی عربستان در ابتدا و حالا تمایل به امضاء معاهدات نظامی سنگین با روسیه، به مثابه شاخ و شانه کشیدن هایی برای آمریکا محسوب می شود که بازیگردان احتمالی آن می تواند عربستان باشد.

اگر این فرض درست باشد، ممکن است به زودی همین اتفاق البته به شکلی ضعیف تر و یا نمادین، درباره پاکستان نیز رخ دهد. جایی که آمریکا سال هاست از ترس نزدیکی اسلام آباد به چین کمک های مالی و نظامی قابل توجهی را به این کشور ارزانی می کند، اما اخیرا اختلافات دو پایتخت پس از کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان توسط پهپادهای آمریکایی، مجددا بالا گرفته است.

پیام ریاض به واشنگتن روشن است: هرگونه تغییر موضع آمریکا در منطقه که برخلاف خواست و نظر این کشور باشد می تواند به گرایش کشورهای حوزه تحت نفوذ آنها از جمله مصر، پاکستان و شاید تونس، به سمت چین و روسیه منجر شود. مضاف براینکه این کشور به تنهایی قادر است خلاء کمک های مالی آمریکا به ارتش های مصر و پاکستان را نیز پر کند.

بدین ترتیب آمریکا پیش از آنکه به تفاهمی بر سر برنامه هسته ای ایران دست یابد و پیش از اینکه بتواند اوضاع سیاسی سوریه را آنگونه که با روس ها توافق کرده سرو سامان دهد، هشدارهای قابل توجهی از سوی سعودی ها دریافت کرده است خصوصا اینکه موانع بر سر راه تفاهم با ایران و پایان دادن به بحران سوریه نیز همچنان به قوت خود باقی است.

روسیه اما فعلا و علی الحساب بدون کمترین هزینه و زحمتی برنده همه میدان ها شده است.  هم در سوریه و هم در مسئله هسته ای ایران و حالا نیز در مصر بدون آنکه کوچکترین نقشی در انقلاب یا حتی در کودتا داشته باشد به حجله دامادی می رود. اگر همه چیز همین گونه پیش برود، روسیه در مصر به منفعتی بسیار حائز اهمیت دست می یابد که می تواند نقطه عطفی در مرز بندی ها و صف بندی های جدید خاورمیانه قلمداد شود.

در این صورت در آرایش جدید خاورمیانه مسکو در موقعیتی برتر از واشنگتن قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    42 16
    بله اینقدر دست دست کردن که قضیه سابید به الک یعنی هم امریکا باخت هم ایران عربستان و روسیه هم علیه ما متحد می شن ببینید کی گفتم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    32 22
    این چرخش باعث میشه ایران به جبهه غرب و ععرب ها به شرق بشه، که در موجوع بنفع ایران خواهد بود. اما اتش اختلافات در خاور میاه شعله ور خواهد شد
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    دوباره این روس های لاشخور
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      24 0
      اتفاقا زمینه برای یک چرخش تاریخی دیگری فراهم شده که در صورت انجام آن منافع استراتژیک برای دو طرف به بار خواهد آورد. البته حضور تندروها در هردوسوی این چرخش احتمال وقوع آن را به حداقل میرساند ولی شدنی است.
    • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      62 39
      توهین نکن خواننده عزیز. عمده دیپلمات های روسیه که در ایران هستند فارسی را از من و شما بهتر بلد هستند و این خیلی زشت است که به یک کشور توهین شود. روسیه فقط بازی خود را می کند شما هم اگر بازیگر قابلی هستید بفرمایید.
    • با نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      17 59
      درود بر روسیه ی کبیر
    • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      37 9
      قبلا شنیده بودم بریتانیای کبیر نوکران زیادی داره تو کشورهای مختلف. روسیه کبیر نشنیده بودم
    • عليرضا **** IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      15 4
      اي كامنتي كه به اسم با نام فرستادي آخه تو چي متوجه ميشي كه اين روسها چه ضربات جبران ناپذيري به ايران ايراني زدند
  • بی نام DE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    151 2
    همه به کمک ما داماد شدن الا خودمون
    • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      92 2
      باید همون تیتری رو که تو فیسبوک زدید اینجا هم می زدید : داماد شدن روسیه با هزینه دیگران
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      70 1
      عمده کشورهای منطقه با کارت ما بازی کردند و بردند و ما از همه جا ماندیم.
    • بی نام A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      23 2
      واقعا دلم برای ایران خودمون میسوزه. همه بدنبال منافع خودشون هستن و دوستی ظاهریشون هم برای استفاده از ایرانه. اگر روسیه با عربستان متحد و دشمن ما بشه واقعا آینده ایران نامعلوم خواهد بود. از جنوب عربستان و امارات از شرق پاکستان اتمی از غرب اسراییل و ترکیه و از شمال روسیه! همه دشمن ایران و تهدید. تنها دوست ما در منطقه حزب الله و اسد هستن که اونها هم درگیر جنگ با آینده ای نا معلومن.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
      9 0
      پیشنهاد می کنم که کتاب ایران و تنهائیش نوشته محمد علی اسلامی ندوشن را مطالعه فرمایید تا بدانید که تنهایی ایران تاریخی و بر پایه جغرافیا و تاریخ این کشور است.
  • محمد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    76 22
    بهترين راه حل براي آمريكا نزديكي به ايران است، منطقه در حال عبور از دوره گذار است، صف بندي هاي جديد در حال شكل گيري اند، شايد حل مسئله هسته أي ايران و برداشتن تحريمها ي ايران بتواند كسر امتياز آمريكا را جبران كند، البته اگر تندرو هاي دو طرف اجازه دهند
    • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      51 9
      آمریکا و کل جهان به ایران نیاز دارند منطقه یک ژاندارم در برابر این وحشیگری های سلفی ها نیاز داره و چه کسی بهتر از ایران
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    41 62
    مرگ بر روسیه
    • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      49 6
      چرا مرگ؟ خب اون استراتژیش قوی تر بوده زرنگ تر بوده مترصد بوده از فرصت ها استفاده کرده یکی از روش های بردن بازی اینه که از اشتباهات حریفت استفاده کنی و الان روسیه داره همین کار رو می کنه
    • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      22 13
      اگر قراره مرگ بر آمریکا نباشه مرگ بر روسیه هم نباید باشه
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    56 4
    آمریکایی ها اگه 3 روزه بغداد رو گرفتن ، 12 ساعته میرسن به ریاض. این دست و پا زدن های الکی عربستان واسه اینه که سر و صدا به پا کنه.
    • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      36 12
      چه ربطی به گرفتن داره ؟ مگه الکیه که کسی بیاد هی بگیره کشورها رو مثلا عراق رو هم که گرفت چی کار کرد؟ باز مجبور شد بره بیرون بدش دست خود عراقی ها. الان موضوع منافع هست و اینکه منطقه داره به سمت بدی می ره صف بندی های جدید داره شکل می گیره و این روس های بی شرف مثل همیشه از فرصت های به دست اومده نهایت استفاده رو دارن می برن
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    39 0
    نمی دانم چرا تحلیلگر مسائل مصر در ایران نداریم و پیش بینی های ایران از مصر هیچ موقع درست در نمیاد. باید گفت که اخوانی ها بخشی از همانهایی هستند که در ایران به نام تکفیریها نامیده می شود. ایران بی جهت به دنبال حمایت از آنهاست. تکفیریها هیچ موقع نسبت به هم وفاداری نداشته و همیشه از پشت به هم خنجر زده اند. عربستان و اخوانی ها هم در این امر دست طولایی دارند. روسیه هم به دلیل انفعال آمریکا سریعا در پی تغییر معادلات جهانی و احیای نوتزاری است. به نظر من مصر امروز برای ایران بهتر از مصر اخوانی هاست، چون حداقل از تعصبات عربی و دینی کمی بدور است. چون آن اسلامی که ایران در کشورهای تازه انقلاب شده به دنبال آن است بدلیل تفاوت مذهبی ایران و عربستان هیچ نفعی برای ما به دنبال نخواهدداشت.
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    39 6
    پس خانه خرابی مصر آغاز شده
    • بی نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      39 2
      مصر مدت هاست خانه خراب شده عزیزم
  • مجید A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    26 3
    امیدوارم مسئولین سیاسی ایران با در نظر گرفتن شرایط جدید و ذکاوت و بدون تعصب گامهای مثبتی در احیای رابطه ایران - آمریکا بردارند. در این صورت منطقه شرایط جدیدی که قطعا به نفع ایران است پیدا میکند.
  • کوروش A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    32 1
    سیاستمدار کشور ما هم باید منافع ملی را درنظر بگیرند صرف نظر ازاینکه طرف مقابل روسیه باشه آمریکا باشه یا ........
  • پویا IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    14 9
    با سلام جوجه رو آخر پاییز می شمرن . صبرتون زیاد باشه . تا سال 2020 امریکا بزرگترین تولید کننده نفت و گاز جهان خواهد بود . برگ برنده روسیه گاز و نفتش بوده و با این اهرم اروپا رو تحت فشار قرار میداد ولی این اهرم فشار تا چند سال دیگر کارایی نخواهد داشت . نفت سقوط وحشتناکی تا 50 دلار پیش رو دارد و روسیه که بزرگترین تولید کننده نفت دنیاست با کاهش چشمگیر درآمد مواجه خواهد شد .با این تفاسیر وضع ایران رو هم خودتون خواهید دید . فرصت ها مثل برق در گذرند و زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد.
    • سام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      9 2
      اقا پوریا تفسیر شما از تولید و قیمت نفت از پایه اشتباه بود.از این جهت که در این چند سال تولید نفت امریکا به شدت افزایش پیدا کرده و بدرستی تا سال 2020 بزرگترین تولید کننده نفت خواهد بود ولییییییییییی افزایش تولید چشمگیر نفت امریکا محصول بهره برداری گسترده ذخایر نفت شیل یا ماسه هستش که تولید و استخراج این نفت گران و پر هزینه هست.به بیان بهتر فقط نفت بالای 100 دلار استخراج نفت ماسه را توجیه میکنه.پس مطمئن باشید نفت سقوط چشمگیر نمیکنه چون امریکا تولید کننده نفت گران هستش.در کل نفت شیل از لحاظ هزینه تولید توان رقابت با چاه نفت را ندارد و همچنان حرف اول و اخر را در مورد نفت تولید کنندگان سنتی اون نظیر عربستان و ایران و روسیه و ونزوئلا و .....میزنند.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    13 16
    الهم عجل لولیک الفرج
  • بی نام EU ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    9 2
    آقایان سیاستمدار و استراتژیست مملکت تحویل بگیرند. اینهم حکومت کودتاگر ضد اسلام مصر و روسیه عزیز و نورچشمی. طبق معموم این متحد عزیز تاریخی شما را سورپرایز کرد
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    12 22
    مانباید به هیچ کشوری تکیه کنیم.بدون شک مازیر سایه امام زمان عج پیروز همه میدان هاییم.
  • پویا IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    9 1
    سام عزیز شما یک نکته رو فراموش کردید و اون هم سرمایه گذاری سنگین غرب روی انرژی های نو است آلمان در حال حاضر 40 درصد برقش رو از خورشید تامین می کنه . چین و استرالیا هم حجم سنگینی شیل دارند که به سوی آن خواهند رفت .
  • رها A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    8 5
    ببینم نزدیکی روسیه به مصر چه ربطی به ما داره؟ هر کشوری که به روسیه نزدیک بشه به نفع ماست حالا اگه عربستان از روی لجبازی با آمریکا اونو تو دامن روسیه انداخت این به نفع ماست. ما با چین و روسیه متحدیم و متحدهای اونها دوستهای خوبی برای ما میشن. هم شرقی هم غربی تعامل جهانی این باید شعار ما باشه. تعامل با خود فروختگی فرق داره روسیه هوای دوستاشو داره و اینو سر سوریه ثابت کرد. مگه دوران جنگ سرده هر کی با روسیه خوب بود با آمریکا بد باشه. لطفا به روسیه و چین هم توهین نکنید ما نیاز داریم با قدرتهای نوظهور رابطه خوب ولی توام با احتیاطی داشته باشیم. قدرت اقتصادی چین خیلی بیشتر از اونه که فکرشو کنید.اگه جنس بنجل وارد کشور میشه اشکال از تجار خودمون و سیستم استاندارد کشوره!
    • بی نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      7 4
      ربطش اینه که وقتی دوستای تازه از راه می رسن دوستای قدیم نادیده گرفته می شن
  • بی نام GB ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    8 0
    واقعا رابطه ابرقدرت ها با سایر کشورها همون رابطه داماد و عروسه
  • مسعودی A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    3 2
    در زمان گذشته همین روس ها مانند بچه ی خوب ذوب اهن را ساختند و تحویل دادند .ولی امروز دارن موش می دونند وما باید قوی شویم و جلوی روس های ایران خوار بایستیم اگر امریکا جهانخواره ... روسها ایران خوار هستند. فلیپین را نگاه کنید حتی روسها عرضه فرستادن یک کمک هم نداشنتد. اگر کمک هم کردن چشم گیر نبود .
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    7 3
    جالبه ایران با امریکا رابطه نداره ولی با کافران کمونیستی چون چین و روسیه و کره شمالی داره!!!...
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      1 1
      الان میخواد با کافرهای یانکی هم به کوروری وهابیت وحشی واردروغان نزاد پرست رابطه برقرار کنه ..پس ...بگیر
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    7 0
    حکومت های امریکا ، عربستان و ترکیه ( در دوره ی کنونی ) و قطر نفعشون در باقی ماندن و قدرت گرفتن نسبی تروریست هاست و این بار اول و دوم و سومی هم نیست که امریکا از تروریست ها حمایت کرده. ولی برعکس روسیه همیشه به طور اصولی با تروریست ها مخالف بوده و اصولا قدرت گرفتن تندروها به نفع امریکا و به ضرر روسیه هست. عربستان و قطر هم که تکلیفشون روشنه ولی باز ما نمیخوایم حقیقت رو قبول کنیم و هزار و یک جور تحلیل میکنیم که حقیقت دیده نشه. حقیقت یه جمله بیشتر نیست بودن و فلسفه ی وجودی تروریست ها به نفع کشورهایی مثل امریکا و انگلیس و عربستان و به ضرر کشورهایی چون روسیه و ایران و چین و هند است حالا باز بیایم با فرار از حقیقت به این روشنی تحلیل کنیم که چنین و چنان !!! امیدوارم اینبار نظرم دیده بشه.
  • فراموش کار A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بعضی از پیام ها را که می خونم، واقعا شرمنده خدا می شوم، شما چطور!؟، انسان که خدا را فراموش کند و دل به کشورهای خارجی دهد!