۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹

چند نکته درباره گزارش دیروز بی بی سی در خصوص تصمیم عربستان سعودی مبنی بر خرید بمب اتمی از پاکستان قابل ذکر است:

1- این احتمال که عربستان سعودی هروقت اراده کند می تواند از پاکستان بمب اتمی بخرد و بار کشتی کرده و به شبه جزیره بیاورد، تقریبا از زمان انجام اولین آزمایش اتمی اسلام آباد مطرح بوده است اگرچه انجام آن به سادگی مطرح کردن آن نیست.


2- گزارش بی بی سی اطلاعات تازه ای را در اختیار نمی گذارد جز اینکه مجموعه ای از حدس و گمان ها، نقل قول ها، دلایل و اطلاعاتی که تقریبا همه از آن خبر داشته اند را مجددا گرد هم آورده و منتشر کرده است. آنچه این گزارش را مهم جلوه داده همزمانی آن با مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ، ناخرسندی عربستان از آمریکا و موضع گیری اخیر پاکستان مبنی بر فاصله گرفتن از آمریکا است و الا اینکه در اوائل سال 2013 برخی منابع اطلاعاتی فاش کرده اند که پاکستان از مدت ها پیش درحال ساخت چند بمب هسته ای به سفارش عربستان سعودی بوده و این بمب ها هم اینک آماده تحویل به عربستان هستند خبر جدیدی نیست.


3- سفارت عربستان در لندن پس از انتشار این گزارش در بی بی سی اعلام کرده است ریاض به معاهده ان.پی.تی متعهد است و خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای را می خواهد. با این همه انشتار این گزارش در بی بی سی همزمان با مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در ژنو می تواند به معنی ارسال سیگنالی برای وارد آوردن فشار بیشتر به ایران به بهانه جلوگیری از دست یابی به بمب هسته ای و ترساندن طرف های مذاکره کننده با ایران و نهایتا به شکست کشاندن مذاکرات باشد. این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که دنبال سلاح هسته ای نیست و درگزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا نیز تصریح شده است که برنامه اتمی ایران هیچ انحرافی از چارچوب مورد تایید ان.پی.تی نداشته است.


4- عربستان سعودی از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و پس از آن از پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت این سازمان سرباز زد و رسما دلیل این اقدامات خود را نارضایتی از وضعیت موجود در منطقه که در عدم اقدام نظامی آمریکا علیه بشار اسد و گسترش نفوذ ایران در منطقه رخ نموده، اعلام کرد. ممکن است این تصمیم عربستان که توسط بی بی سی علنی شده هشدار دیگری به آمریکا باشد که اگر به بی محلی های خود نسبت به خواسته های عربستان ادامه دهد آنگاه ریاض محور تازه ای را با تندروهای اسلام آباد تشکیل خواهد داد که این محور البته بسیار خطرناک و این بار هسته ای خواهد بود.


5- ممکن است نفع برنده از انتشار این گزارش پاکستانی ها باشند. همانگونه که نویسنده گزارش بی بی سی نیز به آن اشاره کرده عربستان به دلیل برخورداری از منابع مالی کلان به راحتی می تواند در صورت فاصله گرفتن احتمالی اسلام آباد از واشنگتن خلاء کمک های مالی کلان آمریکا و بانک جهانی به این کشور را پر کند و البته در قبال این کمک های سخاوتمندان توقعات نه چندان عاقلانه ای خواهد داشت. از این منظر بحث سرمایه گذاری در بخش هسته ای پاکستان صرفا پوششی خواهد بود برای حمایت های مالی از ارتش پاکستان و معنی آن این است که اگر آمریکا خواهان ممانعت از چنین معامله خطرناکی است باید همچنان به پاکستان باج بدهد و اجازه ندهد اسلام اباد به هردلیلی ازآمریکا رویگردان شود.


6- نکته آخر اینکه این گزارش، بار دیگر نشان می دهد که عربستان به شدت خود را در منطقه و در برابر ایران تنها احساس می کند و از این رو در پی جایگزین کردن متحدان جدید به جای متحدان قبلی خود در برابر ایران یعنی رژیم سابق مصر و رژیم بعثی عراق و خروج از انزوا است، خصوصا اینکه دولت کنونی پاکستان به ریاست نواز شریف، از ماده مستعدی برای ایجاد این وحدت و تشکیل محور نه چندان مبارک برخوردار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    285 5
    ای تو روح این عربستان. هرچی می کشیم از این عربستانه همه کار میکنن که این مذاکرات به سرانجام نرسه
    • سحر IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      تندروهای داخلی - اسراییل -روسیه وچین را هم بهش اضافه
    • حسن A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      17 1
      دوست خوب و عزیزم اگه یک روز آمریکا رابطش رو با عربستان قطع کنه عربستان حتی یکی از هواپیماهاش رو هم نمی تونه روشن کنه!! شما فکر می کنید پول داشتن کافیه! فکر می کنید پاکستان جرات فروش بمب اتمی بدون اجازه آمریکا رو داره! به چشم به هم زدنی تمامی تاسیساتشون رو خاک می کنن. حکومتش رو بر می دارن و یه دست نشونده جاش میزارن. مثل قطر. اگه از من بپرسی ژستای عربستانی ها هم اینجا بازیه! آخه عربستان به زور نوشابه می تونه تولید کنه! توسعه نیرو انسانیش هم مال 100 سال پیشه!!! فکر می کنید می تونن با تکنولوژی های پیشرفته کار کنن!!! برید گزارشهای غربی ها رو در مورد نقش آمریکا تو منطقه بخونید! روبرت بائر که 25 سال تو خاورمیانه جاسوس بوده می گه ایران در عدم حضور آمریکا سه روزه عربستان رو تسخیر می کنه!!!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    پاکستان و عربستان کثیف ترین کشورهای منطقه هستند هرچی وحشیگری و کشتار و پلشتی هست تو این دو تا کشور ریشه داره
    • فرید IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      125 3
      اولا عربستان که این روزها و در پی دیپلماسی صلح جویانه ایران بشدت از برخی اتفاقات در شرف افتادن همچون نزدیکی روابط ایران و اروپا و دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک در موضوع هسته ای که اگر به روابط دوستانه ایران و آمریکا منجرنشود اما در بدترین حالات به عدم تخاصم بین دو کشور میشود که این باعث انزوای عربستان از معادلات سیاسی و البته تجاری منطقه میشود و ایران میتواند نیازهای انرژی آمریکا و اروپا را تامین و نیاز صددرصد به عربستان را برای غرب رفع میکند و ثانیا با احتمال حل مسالمت آمیز موضوع سوریه عربستان بزرگترین ضربه را از عدم اعتماد کشورهای حوزه خلیج فارس که تمام امیدشان به عربستان برای تضعیف محور شیعی منطقه بوده خواهد خوردوثالثا مرگ غریب الوقوع ملک عبدالله یااجرای مدل قطرباعث عدم ثبات در حجاز است
    • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      50 2
      بنظرم استکتبار واقعی و ضد شیعی و ضد ایران و البته کینه شتری داشتن همینه عربستانه که متاسفانه با دلارهای نفتی ، و پاکستان نیازمند میتواند مشلات جدی برای ما درست کنه .)
    • ایرانی A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      56 15
      "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد" را از اول باید برای برای عربستان و نوچه هاش می خواندیم که وهم برشان ندارد.
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      28 3
      سلام آقا فرید بابا فارسیم شمارش توش هست! اولا، ثانیا و..... اول دوم سوم بکنین از این عربای ....(لا اله الا الله)
  • سید A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    200 6
    مرگ بر هر چی سلاح اتمی توجهان
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    122 4
    باور كنين اكه ايران با يك سياست حسابي به دشمني اش با غرب بايان مي داد و با اونا بخصوص امريكا اشتي مي كرد اونوقت كشورهاي بدخواهي مثل عربستان اصلا به نيات خودشون نمي رسيدن. و همين دشمني ايران و غرب از هر جهت به اين كشورها سود ميرسونه. اونوقت جالبه كه هركاري هم كه اين عربا بكنن مثل بلايي كه سالها قبل سر حجاج ايراني اوردن و كلي مورد ديكه باز برادرند و دشمن اصلي ايران امريكاست! حالا مساله ديكه اينه كه اكه همينطور بكذره عربستان قدرتمندترين اسلحه هاي دنيا رو از ترس ايران خواهد داشت و اين هم اصلا براي ايران خوب نيست. اخه علت اصرار بر غرب ستيزي ابد اون هم به اين شدت جيه واقعا؟!
    • حسن DE ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      21 46
      به این راحتی نیست. ممکنه نزدیکی به ایران مثلا ده تا منفعت برای ما داشته باشه اما از اون طرف این کینه عرب ها نسبت به ایران اگه براه بیفته 100 تا ضرر به ما می زنن همین حادثه سراوان زیر سر این عربستانه خدا می دونه اگه ما با امریکا نزدیک بشیم این عربستان چه نا امنی هایی تو ایران درست کنه حالا هم که می خواد با این پاکستانی ها متحد بشه
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      30 3
      مرگ بر وهابیت
  • حامد A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    93 11
    من به نظرم آمریکا باید اداره عربستان رو بسپاره به ایرانی ها .ایران خودش میدونه چه جوری عربستانی ها را کنترل کنه................!
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    86 7
    عربستان بمب اتم از پاکستان میخرد آخرش هم میزنه تو سر خودش (بووومب) آل سعود وترکید
  • بی نام A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    26 0
    آمریکا اجازه چنین چیزی نمیده چون اگر عربستان موشک اتمی بخره مستقیما در اختیار تروریست هایی مثل القاعده میکنه!
  • فرزین IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    19 5
    البته عربستان با ان حاکمان شکم و شهوت پرشتش روی همه را سفید کرده است گیریم بمب اتم هم داشت چه غلطی میخواهد بکند انها تا بخواهند هیکل گنده شان را تکان بدهند ایرانیها انها را سوراخ سوراخ میکنند.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    30 8
    اگر خدا عربستان پاکستان خلق نمی کرد بدون شک دنیا جای بهتری برای انسانیت و عشق ور زیدن بود.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      16 8
      خدا خلق نکرد. استعمار خلق کرد
    • بی نام US ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      8 0
      آقای بی نام پاسخ دهنده برات سوال پیش نیامده که چرا استعمار اون ها رو خلق کرده اما این ها استعمار رو خیر؟ دوست عزیزم اگر کشوری از لحاظ فکری پیشرفت چندانی نکرده، چندان در حاکمیت ها دنبالش نگرد. قسمت زیادی از قضیه در تحجر فکری خود مردمانش است.
  • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    15 2
    از این عربستان بعید نیستش بمب اتمی بخره و علیه شیعیان چه تو سوریه و یا ایران استفاده کنه!!! عربستانه دیگه کاریش نمیشه کرد!!
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    9 0
    همه این حرف و حدیثها در مورد عربستان نشون میده امریکا خواب تازه ای برای این کشور دیده مسلما امریکاییها دوست ندارند عربستان در سایه دلارهای نفتی بیش از این قدرت نظامی و اقتصادی داشته باشد و قطعا با ترفندهایی قدرت عربستان را تخلیه خواهند کرد تا این کشور همیشه وابسته به غرب باقی بماند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    16 1
    لعنت خدا برهمه خاندان آل سعود///////
  • علی اهوازی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    15 0
    میگن وقتی آب سربالا بره قورباغه ابو عطار میخونه حالا دیگه عربستان و بقیه کشورهای عربی هم برای ما شدن کشور .کجاست آن روزهایی که جرات نداشتن حتی اسم ایران بیارن برای هرکاری تو منطقه باید از ایران اجازه میگرفتن/ای داد بیدادددددد
  • ماهان IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    12 0
    اخه شما بگید عربستا کی خیرش به کسی رسیده. لعنت بر ال سعود لعنت بر استکبار لعنت خدا بر هر چی سلاح ادم کش است
  • اقوی همساده IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    9 2
    به این الکی ها که نیست مگه بچه بازی بمب اتم مگه امریکا اجازه می ده؟ دلایل بیشتری بیارید لطفا
  • فامیل دور IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    7 0
    من با همساده موافقم... آمریکا میدونه اگه به این عربا بمب برسه اول از همه تهدیدی واسه خودش میشه با مصر که اینقد باهم داداش بودن نذاشت برسه چه برسه به این عربا مصریام که عرب نیستن زبونشون عربیه
  • وحید IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    9 0
    بنظر من عربستان همیشه پتانسیل حمله به ایران رو داره اینا به عرب های سوریه رحم نکردند چه برسد به ایران. مطمئن باشید که تنها راه بازدارنده در مقابل سلاح اتمی همون سلاح اتمی است.
  • فرزین IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 1
    این بمب ها را چگونه میخواهد حمل کند