ایرنا نوشت:

حسن رحیم پور ازغدی در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت که حوزه علمیه قم یک حوزه منفعل است.

این پژوهشگر موضوع های مختلف دینی، اجتماعی و فرهنگی با تصریح این مطلب که فقه، ادعای نظام سازی شیعه دارد، اما در قم و مشهد و نجف، چند کرسی درباره سیاست جمعیتی برپا نمی شود.

وی گفت: حوزه علمیه قم یک حوزه منفعل است و قدرت و ظرفیت نظام سازی ندارد، مشهد و اصفهان نیز چنین است و نجف که به گفته وی به طریق اولی ندارد. این یعنی نظام ولایت فقیه تنها و رابطه آن با عقبه تئوریک حوزه قطع است.

رحیم پور ازغدی افزود: امروز پنج کرسی خارج قضا که بتوانند مسائل واقعی که دادگاه ها دچار آن هستند بررسی کنند، وجود ندارد و جدا جدا از آقایان، و مورد مورد فتوا می گیرند. مثل اینکه دوران قبل از انقلاب است.

وی گفت: حوزه ای که تا فشار بیاید پیر شدیم شروع کند به اینکه آیات و روایات مربوط به ازدیاد جمعیت را بخواند، نظام ساز نیست، حوزه ای که مسائل را پراکنده و فرعی می داند و آن را مسائل نمی بیند، حل المسائل ندارد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه منفصل کردن اعضای حقیقی ارگانیزم جامعه، مصلح کردن سیستم است، افزود: اشتباه است هر که بگوید حکم اولی اسلام ازدیاد جمعیت یا تحدید آن است، و این از خطاهای رایج در مباحث حقوق بشر، حقوق سیاسی، اقتصادی و اخلاقی است.

این استاد دانشگاه گفت: تاکجا می توانیم در فروع مستقل از اصول با مخالفان وارد بحث شویم، ابتدا باید مبانی ما مشخص شود که بر سر فروع با دیگران بحث نکنیم، بلکه بر سر مبانی به اتفاق نظر برسیم.

وی توصیه کرد: جامعیت احکام و ارزش های اسلامی را با هم ببینیم، گزینشی و با افراط و تفریط برخورد نکنیم، دین را سیال نپنداریم، بین مصالح و مفاسد اهم و مهم کنیم، احکام را نسخ نکنیم، اگرچه می توان اجرای یک حکم را به خاطر یک حکم و ضرورت دیگر موقتا به تأخیر انداخت.

به گفته رحیم پور ازغدی، اسلام هیچ حکم ذاتی اولی قطعی به نحو مطلق درباره جمعیت ندارد، یعنی هر دو دسته آیات و روایات هم به نفع تکثیر جمعیت داریم و هم به نفع تحدید جمعیت یعنی محدودسازی و کنترل نسل و هر دو هم اسلام است.

وی افزود: فقیهی می تواند درباره سیاست جمعیتی سخن بگوید که همه احادیث را درباره افزایش یا کاهش جمعیت دیده باشد و معایب و مزایای ازدیاد نسل و یا کاهش آن را به خوبی بداند.

وی افزود: می خواهند جوهره فکری لائیک را در قالب مفاهیمی مانند کنترل جمعیت و یا آزادی حقوق بشر و حقوق زن و جهانی شدن رابطه دولت و ملت و توسعه جاری کنند و یک تعریف دنیامحورانه مادی را از دین ورزی تئوریزه ارائه دهند که بنیان سکولار دارد و پوشش دینی.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه حضانت در بند کشیدن مرد برای کنترل او و تأمین حقوقی و اقتصادی فرزند است نه محدود کردن زن، گفت: فمینیستی ترین نظام حقوقی به معنای واقعی کلمه فقه شیعی است که به معنای واقعی از حقوق زن حمایت می کند.

وی با باین اینکه اسلام در بحث کنترل نسل صرفا کمیّت محور نیست، گفت: هیچ مانع ذاتی برای ازدواج و فرزندآوری وجود ندارد اما این به معنای آن نیست که شرطی هم ندارد؛ رزق صحبت از امنیت اقتصادی به اضافه تدبیر است، اینجا کم و زیاد بودن جمعیت هدف نیست، بلکه هدف صفاتی است که در قرآن می آید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    44 0
    کجامنفعل نیست
    • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      27 3
      كاش مي شد اين جمله را اين گونه گفت كه به جز حوزه همه جا منفعل است.
    • رضا A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      64 2
      بينام دوم شما عضو حوزه هستي كه از حوزه دفاع ميكني. اگه شيخ هاي ما تاثيرگذار بودن كه مردم الان دين گريز نمي شدند.
  • الیمی A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    32 3
    دوستان خواستند منفی به من بدید یک نفر در پاسخ بنویسه /// منفی/// اون وقت هر کی خواست به این نظر مثبت بده . الیمی هستم . باتشکر از خبر آنلاین
  • الیمی هستم الیمی A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    171 4
    رحیم پور ازغندی بهتره اقتصادمملکت رو درست کنی اگه واقعا علم داری . تا یه بدبختی مثل من با داشتن 4 تخصص بیکار نباشه . نه می تونیم ازدواج کنیم نه کاری داریم یه کم خجالت هم خوبه. الیمی هستم الیمی. الیمی . اللییییییییییییییییییییییمی .
    • رضا A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      60 2
      آقاي پور ازغندي مسئول اقتصاد كشور نيست. من تو قم زندگي ميكنم . به جرات ميگم روحاني هايي كه اينجا تربيت ميشن تاثير زيادي نمي تونند روي مردم بگذارند. احتمالا شما عضو همين حوزه قم هستيد جناب اليمي كه اينگونه دفاع ميكنيد . منتشر كن خبرآنلاين.
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      78 0
      البته در اينكه ازغدي خيلي در مملكت ما قدرت داره شكي نيست اما تاثيري در اقتصاد نداره و اكر داشت كلا اقتصاد ايران رو از دنيا منفك مي كرد اقتصاد ايران درست شدنش به خيلي مسائل بستكي داره و خيلي ها " نمي خوان" كه درست بشه، متوجهي؟ نميخوااااان!
    • الیمی A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      39 3
      رضا جون ا شتباه حدس زدی . بنده الیمی هستم . کارشناس در 4 رشته دانشگاهی . بی آبرو به خاطر برنده شدن در چند کنگره بین المللی و مجرد به خاطر مومن بودن و پژوهشگر بودن . روانی به خاطر ناتوانی اقتصادی در امر ازدواج . بازم بگم اللللللللللللللللیمی هستم .
    • علیمی A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      15 0
      مدرک گرفتن چه آسان ، آدم شدن چه مشکل علیمی هستم علیمی . علییییییییییییییییییییییییییییمی .
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    52 2
    این حرفها خطر داره ! حسن! قبلا از این حرفها نمیزدی! الان چه شده که حرفهای خطرناک میزنی؟ حسن!
    • الیمی A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      19 3
      دمت گرم کلی خندیدیم. الیمی هستم.
  • الیمی A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    35 4
    الیمی هستم متخصص در چهار رشته دانشگاهی پناه آوردم به کیهان شناسی ! پناه اوردم به خبرآنلاین بهتر از اعتیاد مواد مخدر هستش که . عوضش کلی اطلاعاتم هم بالا می ره بیکار هستم زن ندارم . الیمی هستم برگزیده در جشنواره بین المللی ... الیمی هستم بیکار هستم تمام عمرم رو روی مطالعه گذاشتم الان بیکار هستم . بقال سر محل کلاس کاریش بیشتر از من مدرس هستش پولش هم بیشتره بهتر هم بهش زن می دن . نخبه نیست اما مردم بیشتر قبولش دارن . الیمی هستم در جوانی موهام سفید شده الیمی هستم . الیمی با تشکر از خبر آنلاین که سنگ صبور ما جوونهاست .
    • بی نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      8 0
      اون 4 تا تخصصتو میگی!؟
    • بی نام A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      10 0
      نظرت چیه تا دیر نشده با یه روانشناس مشورت کنی!بنده خدا می خوای با این کامنت ها زن پیدا کنی!
    • لئيمي هستم لئيمي IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      4 1
      تو هم انگار مثل ازغندي خيلي دوست داري خودت رو مطرح كني ... هي اليمي هستم اليمي هستم .... كشتي ما رو ... بابا جهاني شدي دست از سر ما بردار ازغندي .. ببخشيد اليمي !!!! شايدم تو خبر آنلاين پارتي داري ... سفارش ما رو هم بكن
    • سارا1 A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      4 0
      متاسفانه از این الیمی ها زیاد داریم من هم یک الیمی هستم
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    90 4
    رحيم ازغدي و خسرو معتضد دو فرد با اطلاعات خوب هستند اما صددرصد جهت دار و جناحي و مخالف نظر اكثريت ملت صحبت مي كنند
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    18 0
    اظهارات هوشمندانه ایشان زمینه ای برای تغییرات اساسی د ر نظام آموزشی حوزه های علمیه است مطلبی که استاد شهید مرتضی مطهری حدود 50 سال قبل اعلام کرده بود
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      49 3
      منفي...
  • برنا IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    154 4
    من نمیدونم غیر از آقای ازغندی ما متفکر ندارم، بهترین زمانهای تلویزیون به سخنرانی ایشون تعلق داره
    • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      85 4
      حالاشما ایشون رو متفکر خطاب کردید بماند ولی باید گفت فردی که مورد تایید صدا و سیما باشه و از نظر صدا و سیما متفکر باشه نداریم
    • a.g IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      10 2
      چرا نداریم ؟ همین آقای برنا!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    19 1
    حوزه كجاش منفعل است؟ يكي از قدرتمندترين نهادهاي كشور حوزه علميه قم است
  • باقر A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    22 1
    زن در حجاب همانند كوهري است در صدف
    • بی نام US ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      32 3
      منفی
  • قلی A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    28 2
    یه چندتا ایپریالیسم سم ایسم ام فدرالیسم وایسمهای دیگر هم به کار ببرید لطفا....
    • الیمی A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      21 2
      قلی قلی قلی قلی .... قلی جون واقعا گل گفتی
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    22 2
    با اینکه شخصا ازش خوشم نمیاد بخصوص که آدم ... هست ولی حقیقتا در این یک مورد حرف حساب زده دین ما شده اسباب حرف و در عمل چیزی برای گفتن نداریم
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    11 0
    آقای ازغدی این حرف شما را سیاسی ارزیابی کردم و نه فیلسوفانه و نه متفکرانه.
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    24 0
    من خدارو شکر میکنم حوزه ازنظر اقای پور ازغندی منفعل است چون نشون میده حوزه های ما نند ایشان فکر نمیکنند
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    31 2
    چقدر این آدم حرف میزنه!
    • بی نام A1 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      10 2
      موافقم خیلی خیلی حرف میزنه حرفهایی که فقط بوی توجیح جناه خاصی را میدهد و این کاملاٌ معلومه که باد پرچمش از کدام طرف میوزد
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    22 0
    الیمی جان به جای اینکه اینقدر الیمی الیمی کنی خودت رو به یک مرکز روان درمانی نشون بده !!! مرد حسابی تو اگر یه ذره تخصص و سواد داشتی اینقدر پز نمی دادی من از ترم یک دانشگاه سال 1378 با سمت کمک حسابداری شروع کردم زمانی که شروع به کار حسابداری کردمبه خدا حتی بلد نبودم زونکن باز کنم الان خدا رو شکر با توکل به خدا و دعای خیر پدر و مادر و تلاش هم به معاونت مالی مجموعه رسیده ام هم سال 86 کارشناس ارشد مدیرت مالی را تمام کرده ام سه سالی هست که تشکیل خانواده داده ام دنبال این بازی های سیاسی وقت تلف کن هم نیستم برو عزیزم از صفر شروع کن و یه تخصص درست و حسابی بگیر و با سطح توقع پایین ولی تلاش زیاد رشد کن
    • الیمی A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      7 0
      ممنون از پاسختون . مطمئنا افرادی که مثل شما در زندگی شون موفق هستند می تونند بهترین الگوها برای بقیه باشند .
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      6 2
      رشته ات بوداره خداوکیلی حسابداری میکنی یاحسابسازی
  • منصور نوين IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    14 1
    مگه نگفتن ازغدي ديپلمه است كه كلي هم سر و صدا به پا كرد پس چطور استاد دانشگاه شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      7 0
      اون عباسی هست اینو که هر جا میره میگن دکتر ازغدی
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    22 0
    اگه یکی دیگه این حرفا رو زده بود تاحالا تو نمازجمعه و تلویزیون سلاخیش کرده بودن
  • مجتبا IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    12 0
    منفعل است؟ منفعل است و در تمام شئون مملکت حضور دارد و گاهی هم تصدی گری می کند؟ منفعل نبود چی می شد!!!!
  • بی نام US ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    11 0
    این استاد دانشگاه تحصیلاتش چیه؟ دانشگاه که استادش ایشون باشه، حوزه اش هم میشه اون! وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این!
  • کیوان A1 ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    9 0
    آخه تو فکر می کنی که جوون بیکار مردم برای زن گرفتن معطل اینه که ببینه یکی مثل تو توی این همایش نمایشی چی سر هم می کنه؟خجالت بکشید تورو خدا. شما ها چرا اینقدر رو دارید .
  • بی نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    18 1
    اگر یه اصلاح طلب این رو می گفت شبانه اوین می بردنش.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    16 0
    اینکه میگه حوزه علمیه منفعله منم میگم درست میگه. شما ببینید ده ها ساله که در حوزه علمیه قم با اونهمه هزینه و شاگردپروری شاهد یک جهش یا نوآوری نیستیم. همشون کتابهای 300 سال پیش رو میخونن و اصلا هم به این فکر نیستند که بعضی مبانی ثانویه دین باید آپ دیت بشه. هنوز که هنوزه تعریف آب کر رو یاد میگیرن و کسی نیست بگه بابا یک قرنی هست که آبها لوله کشی شده.شما ببینید زمان پیغمبر میگفتن زکات بر9چیز واجبه. الان واقعا درآمدها در 9 چیزه اونم فقط کشاورزی؟! "ضرب زید عمرا" شد درس؟!! اونوقت میان بحث میکنن چرا عمرا یه الف اضافه داره درحالیکه عمر تلفظ میشه! واقعا حوزه علمیه کی میخواد درسهاش رو به روز بکنه و مطابق زمان پیش ببره تاعلمای ما واقعا درکنارمباحث قدیمی ، با مطالعه اتم خدا رو بهتر بشاسن و بشناسونن
    • بی نام EU ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      2 0
      احسنت
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    14 0
    من از چهره این ادم فقط چندتا اصطلاح رو تصور میکنم:مارکسیسم...رئالیسم......بودائیسم......ابن خلدون....اسیای میانه....اروپا....امریکای لاتین همین
  • حقبقت A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    5 0
    کسی میتواند به این سئوال جولب دهد که چرا وقتی چهره این آقا در تلویزیون ظاهر میشود ، کانال تلویزیون توسط بیننده عوض میشود . آیا امکان آن نیست که حداقل در کانال دیگر افرادی مانند الهی قمشه ای ظاهر گردند. بد سلیقه بودن در این صدا وسیما تا کی ادامه دارد؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
      2 0
      تلویزیون ما خودش اتوماتیک وار کانال عوض میکنه
  • ش ش IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    4 0
    حوزه علمییه در سراسر ایران احتیاج بیک انقلاب اساسی داره دیگر آن زمان گذشت یک روحانی بالای منبر بنشیند وهر چه خواست بگوید یا در تلویزیون ورادیو متکلم وحده باشد اگر میخواهید دین دوباره در متن جامعه نفوذ واقعی داشته باشد ارزش دین بالا برود کل این روابط باید تغییر کند و به اصل خود باز گردد هر گاه در محفلی وارد شدید ونتوانستید یک روحانی را از مردم عادی تشخیص دهید تازه به سر خط رسیده اید روحانیان باید از مناسب دنیایی خارج شوند وبه کار اصلی خود به پردازند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    3 0
    «حوزه علمیه قم یک حوزه منفعل است و قدرت و ظرفیت نظام سازی ندارد، مشهد و اصفهان نیز چنین است و نجف که به گفته وی به طریق اولی ندارد. ....» جناب ازغدی کاملا درست است و ما این را قبول کردیم بارها هم در هر جایی که دست مان رسیده است گفته ایم اما محکوم به ضد ولایت شده ایم در هر حال اکنون که چنین است آیا بهتر نیست همین حوزه اجازه دهد کارشناسان علوم مختلف سکان اداره کشور را به دست گیرند تا بلکه از این وضعیت نه زنده نه مرده بیرون بیایم و از این همه بکن و نکن خلاصی بگیریم بابا بلاخره کار کردن بهتر از کار نکردن است بگذارید جماعت اهل فن کار کنند بعد اشکال کنید و رفع اشکال این طوری که مملکت به کل تعطیل شده است
  • حاج مرتضی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    1 2
    ایشان باید احترام شان و جایگاه خود را نگه دارند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    1 0
    جناب ازغدی این استدلالهای شما مارو کشته سوال مطرح می کنید بعد جواب این میشه:هم اری و هم نه اری از این جهت نه از اون جهت عزیز من خروجی تفکرات حضرتعالی وضعیت کنونی اقتصاد است رشد منفی 5 درصدی میدونید یعنی چی؟چه نتایجی به بار اورده اید که بیاییم به حرفاتون گوش کنیم به نظر شما ما بخواهیم خانه دار شویم باید چند قرن کار کنیم 300 سال؟500 سال؟ الان احتیاجات اولیه زندگی رو نمیتونیم تامین کنیم برادر من دست بردارید یه نمونه بیارید بگید اینجا رو اباد کردیم
  • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    2 0
    حوزه ای که مدعی ولایت است باید به تمام مسایل ملت به روز پاسخگو باشد اما می بینیم که در بسیاری از مسایل از قبیل موسیقی،مهریه وصیغه،بانکداری و حتی مبارزه با مفاسد اقتصادی منفعل است خداحجت واقعی را برساند تا انحرافات بوجود آمده را رفع کند.
  • یک طلبه بادغدغه EU ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 2
    دراین نظام هرکس وظایفی دارداگه یک کم مطالعه داشتیدبزرگی اقای رحیم پوررادرک میکردید بدون تعصب چندسخنرانی راازش گوش کنید....یاعلی