رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود در نیویورک گفت: دولت من متعهد است که همه آمار و ارقام را به صورت شفاف به اطلاع مردم برساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست خبری خود در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره وضعیت افغانستان از لزوم توجه به جایگاه زنان سخن گفت. وی ابراز امیدواری کرد که طالبان با فکری نو به عنوان یک تشکل در آینده افغانستان حضور داشته باشد. چرا که مردم از جنگ و تروریسم خسته شده​اند و در این وضعیت یک فعالیت با ثبات اقتصادی در افغانستان پا نمی​گیرد.

وی در پاسخ به سوالی که به دستاوردهای وی از سفرش به نیویورک اشاره داشت، نیز گفت: ما به دنبال برآود دقیق تر از فضای جهانی پس از شروع به کار دولت بودیم.ما می خواستیم بهترین مسیر و شیوه برای بازسازی منطقه ای و جهانی ایران ترسیم کنیم. در این زمینه موفقیتمان بیش از حد انتظار بود. فکر می کنم زمینه روابط گسترده تر با کشورهای مهم داریم. در مورد امنیت منطقه، سوریه و مساله تروریسم و خشونت در منطقه در مذاکراتمان صحبت کردیم. همچنین برنامه​امان را درباره فعالیت هسته​ای ایران توضیح دادیم تا اعتماد لازم برای طرف​های ما بوجود بیاید. سخت است بگوییم به همه خواسته​هایمان رسیده​ایم. اما آنچه به دست آورده​ام برای یک سفر چهار روزه قابل قبول است و این سفر اولین گام برای رابطه بهتر دو ملت ایران و آمریکا و دیگر نقاط جهان بود. ما باید شناخت دو ملت را نسبت به هم بیشتر کنیم و جلوی تنش بیشتر میان دو دولت را بگیریم و زمینه را برای دستیابی به منافع بیشتر فراهم کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال NBC که به مذاکرات ایران و آژانس و انتظارات ایران از 1+5 در راستای کاهش تحریم​ها اشاره داشت گفت: همه کشورها باید بر اصولی با یکدیگر توافق کنند. ما می توانیم به یک طرح و نقشه راه مشترک برسیم. در مذاکراتم با اولاند، چارچوب طرح​های مور نظر ایران را مطرح کردم. ما باید بر اساس اصولی که طراحی می کنیم به اهدافمان برسیم. مثلا ما تجریه سوریه را خطرناک می دانیمو معتقدیم تروریست​ها باید سوریه را ترک کنند و جنگی نباید از سوی قدرت های خارجی در سوریه شکل بگیرد. ما بپذیریم که شرایط مذاکره را باید بین معارضین و دولت سوریه فراهم کنیم.اگر اصول ما مورد توافق طرف مقابل باشد، می توانیم راحت تر به اهدافمان دست یابیم. شرکت ما در هر اجلاسی بدون پیش شرط است.

وی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به اینکه لحن سخنرانی برخی از مقامات عالیرتبه اروپایی و همچنین سخنرانی اوباما رئیس‌جمهور آمریکا متفاوت با گذشته بود، این موضوع را قدم مثبتی برای حل و فصل مسائل فیمابین ایران و دنیای غرب ارزیابی کرد.

در ادامه، خبرنگار آسوشیتدپرس درباره عدم استفاده از فرصت دیدار میان روسای جمهور ایران و آمریکا پرسید و روحانی در پاسخ به این پرسش گفت: برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود که بین بنده و اوباما دیداری انجام شود و طرف آمریکایی هم برای این دیدار اظهار تمایل کرده بود و ما هم برای این دیدار مشکلی نداشتیم.

وی افزود: اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار به خصوص نتایج دیدار اول، فرصت و زمان کافی نبود و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی دیدار دو رئیس‌جمهور شاید کافی نباشد، برای ما نتیجه این گونه دیدارها مهم است. ملاقات در سطح دو رئیس‌جمهور آن هم برای اولین بار خود به خود با پیچیدگی‌هایی همراه است. دو طرف می‌خواستند دیدار کاملا موفق و موثری داشته باشند اما در عین حال به نظرم فضایی که امروز به وجود آمده کاملا با گذشته متفاوت است و البته کسانی که این فضا را به وجود آوردند، در واقع صدای رسای ملت ایران در انتخابات 24 خرداد بود.

وی تصریح کرد: به نظرم اولین قدم در این سفر برداشته شد و آن قدم اجلاس دیروز 1+5 بود که در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد، بنابراین در حد فرصت این چند روزه و برنامه‌ای که در طول دو هفته قبل طراحی شده بود، بنده از نتیجه آن راضی هستم، ما قدم‌ها را باید بسیار حساب‌شده و دقیق برداریم.

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه آیا در ایران حمایت لازم را برای پیگیری قضیه هسته‌ای دارید، گفت: من قبلا هم در یک مصاحبه اعلام کردم که دولت اختیار کافی را برای اینکه پای میز مذاکره به نتیجه برسد را دارد و من هم برای این موضوع وزیر خارجه‌ام را انتخاب کرده‌ام و هر نتیجه‌ای که داشته باشد از پشتوانه قوا و مردم خواهد داشت و اساسا مذاکره بدون اجماع داخلی انجام نمی‌شود و دولت در این زمینه اختیار کامل دارد.

روحانی با اشاره با بیان اینکه ما درباره مسئله سوریه با کشورهای همسایه سوریه به ویژه عراق و ترکیه در حال مذاکره هستیم، گفت: در نشست ژنو 2 و در هر فعالیت بین‌المللی دیگری که از ما دعوت شود حضور فعالی خواهیم داشت و در این نشست نیز برای دفاع از مردم سوریه قطعا حضور می‌یابیم.

وی افزود: در مذاکرات ژنو 2 ایران طرح خود را برای راه‌حل سوریه مطرح می‌کند. قطعا راه‌حل سوریه جنگ نیست و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در سوریه قویا ممنوع اعلام می‌کنیم ولی اطلاعاتی داریم که برخی کشورهایی که نیروی نظامی در منطقه دارند از سلاح‌های کشتار جمعی برخوردارند و معتقدیم گروه‌های تروریستی باید سوریه را ترک کنند.

روحانی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که توانسته باشد به وسالات حضار پاسخ دهد. اگرچه وقت برای طرح همه سوالات فراهم نبود.

گفتنی است وی در ابتدای این نشست به شرح دیدارهایش در نیویورک و درخواستهای متعدد برای دیدار و گفت و گو و مصاحبه سخن گفت.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    135 6
    به امید دوستی با امریکا ♥
  • آرش IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    105 2
    من شوک شدم از خوشحالی...یعنی اینقدر رک گفت که باید الان بگم مچرم رروحانی!!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    24 46
    امیدوارم موفق باشید و باه یک رو رابطه احترام آمیز برسید و مانند برخی ها بعد از خوش خدمتی به غرب لقب محور شرارت رو نگیرید.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      26 6
      عزیزم جرج بوش هم مثله بعضیها منطق نداشت. جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس در یه مصاحبه گفت متاسفانه بوش خلاف جهت اروپا حرکت کرد. این رفتار بوش رو میشه با رفتار بعضیها در بیان های نادرست و فهم کج از اوضاع جهان مقایسه کرد. الان دکتر روحانی باید هر دفعه در مورد موضوع بی اهمیت هولوکاست برای ایران صحبت کنه ، موضوعی که ........... اگه منطق نفی هولوکاست و هاله نور رو فهمیدی ، منطق محور شرارت رو هم میفهمی
  • جوکر A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    86 1
    من همیشه خبر ها رو از اینجا دنبال میکنم (داخلی) و الان اصلا کاری به چیزی ندارم.فقط کامنتهای مردم رو که میخونم که واقعا امید دارن خیلی خوشحال میشم.قبلا همش گلایه بود ولی الان خدارو شکر امیدوارن به روزهای روشن.ایشالا مردممون همیشه خوشحال باشن
  • اصلاح طلب جوان IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    66 4
    روحانی مچکریم
  • كيان IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    74 4
    كاش فقط افراطيون داخلي كه هيج دغدغه أي نسبت به مشكلات مردم ندارن اين فضاي بوجود اومده رو خراب نكنن
  • اصلاحات EU ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    19 4
    ملت ایران و آمریکا با هم هیچ مشکلی نداشتند. وقتی شهردار مدرنترین و مهمترین شهر آمریکا بورلی هیلز سالهای سال یک ایرانی بوده، وقتی میلیونها ایرانی در شغلهای مهم در آمریکا از ناسا گرفته تا اف بی آی در حال کار و فعالیت هستند. وقتی این همه سال ایرانی ها آزادانه تو آمریکا راحت و آسوده کنار آمریکایی ها زندگی کردند، مشکل از ملتهای دو کشور نیست آقای روحانی. مشکل جای دیگه ست.
  • آلکا3 DE ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    43 4
    خداوندا کمک کن شرایط بهتر شه روابطمون با جهانیان خوب شه تحریم ها حذف شه جوونای مردم به یه سرو سامانی برسن اقای روحانی فعلا قدمات دل گرم کننده ست فقط کمی استوارتر از قبل باش